{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
749 visninger | Oprettet:

Dækner? {{forumTopicSubject}}

Jaa.
Hvornår ligger i dækken på jeres hest? Fx. Regndækken. Og hvornår skifter i fra fx. Regndækken til vinterdækken?
-Det er fordi jeg kunne godt tænke mig at smide et regndækken på min pony når efterårsregnen kommer og så vinterdækken til vinter. Når han er inde i boksen får han stalddækken på smiley Men så kommer jeg til at spekulere på noget. Hvis det nu bliver hundekoldt havde jeg tænkt mig at smide staldæknet inden under vinterdæknet, men vil han så få det for varmt? (havde regnet med 300grams). Og så et spørgsmål mere smiley ville et overgangsdækken være bedre end regndækken? smiley (hvis det skal bruges i efteråret og foråret, på det regnfulde dage og mere kolde selvfølgelig smiley )
Og smider man det bare på eller skal hesten langsomt vænne sig til det? Jeg vil jo helst undgå vinterpelsen smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækner?
  • #1   12. aug 2012 Følger lige med. smiley

• #2   12. aug 2012 Helt iorden smiley

• #3   12. aug 2012 det kommer an på hvad slags hest du har og hvad vejret siger;-)hvis du har en hest der kommer nemt til at fryse vil jeg nok ligge regndækken på allerede nu men hvis du har en hest der ikke siger noget til det så er det bare når det begynder at blive koldt:-)

• #4   12. aug 2012 Regndækken på nu?! Det er jo 22 grader?
    Der er mange der gør sådan:
    intet - regndækken - overgangsdækken - vinterdækken - overgangsdækken - regndækken - intet

• #5   12. aug 2012 Alma: Jeg har skam ikke skrevet på noget tidspunkt at jeg vil smide regndækken på nu smiley Jeg spørg hvornår folk gør det smiley

• #6   12. aug 2012 Alma: Var det overhovedet til mig? smiley

Men hvad ville være bedst? Regndækken eller overgangsdækken smiley Hvis jeg skal bruge det til de kolde og regnfulde dage smiley

• #7   12. aug 2012 Nej det var ikke til dig, men Oline:o)
    Jeg ville sige regndækken så, du kan altid tage et fleecetæppe eller lignende under vis det bliver fro koldt..Eller et regndækken med lidt fyld?;o)

• #8   12. aug 2012 ville vælge regndækken helt klart smiley

du kan altid opgradere varme men ikke fjerne varme... desuden kan hesten godt holde varmen i regndækken da det holder blæst, regn og sne ude så den holder på dens egen kropsvarme

• #10   12. aug 2012 Har hørt at en hest nemmere fryser med et regndækken, da den ikke kan rejse pelsen når det blæser, og derved ikke kan kontrollerer temperaturen. Så ville klart vælge et tyndt overgangsdækken.. men ikke endnu..

• #11   12. aug 2012 julie: Jada. Du kan sikkert også nøjes uden, eller med mindre, men så vil hesten jo have lidt vinterpels.. smiley - Det er oftest for vores skyld vi ligger dækken på, så vi kan ride dem uden de bliver driv våde af sved..

Hmm.. Vil sige regndækken/overgangs på når vi er nede mellem 5-10 grader. alt efter om du har planer om vinterdækken senere, og hvor mange gram..

• #12   13. aug 2012 Åh jamen jeg tager regndækken på når temperaturen er mere fast. Altså ikke når vejret er som nu men nærmere når temperaturen er omkring de 15 grader om dagen og koldere om natten. Her taler jeg om et dækken helt uden fyld men som er regntæt. Når vejret bliver koldere smider jeg et 100 g dækken på der er regntæt. Det er et dækken med fleece/noget uld halløj indeni. Og når det så bliver rigtig koldt får den et 300 eller 500 g dækken på alt efter vinter vejret. Min har altid et 0 g regndækken over for at være 100 % sikker på at han bliver holdt tør smiley

Et 300 g dækken er længe fint om vinteren, men det er meget en temperamentssag. Hesten ligger jo bare pels så den får den rette temperatur. Alt i alt er dækner slet ikke nødvendige da heste sætter pels alt efter temperaturen og deres naturlige fedtlag gør at de ikke bliver våde helt ind til huden smiley

Og så trapper jeg ned igen når vejret bliver bedre. Er godt klar over at det ikke er nødvendigt at have så mange forskellige dækner (her tænker jeg fyld) smiley men det danske vejr er ikke altid helt til at regne med.

• #13   13. aug 2012 Så lige dit spørgsmål med hvis det bliver for koldt med et 300 g vinterdækken smiley et godt tip er at ligge et ulddækken under vinterdæknet hvis du føler din hest skal have det varmere eller hvis du sys den begynder at ligge meget pels. Et ulddækken er dejlig varmt smiley

• #14   13. aug 2012 Du skal også tænke på hesten laver pels, efter hvad den har på jo. smiley

• #15   13. aug 2012 Sabine: Jeg spurgte om ham ville få det for varmt hvis det nu bliver hundekoldt og jeg så smider et stalddækken på han også smiley så får han jo faktisk 600gram på smiley
    -Man kan da ikke få regndækken med gram? Så er det jo faktisk et overgangsdækken er det ikke? Jeg har nemlig søgt højt og lavt efter et smiley

• #16   13. aug 2012 Ang. Pels. Jeg vil jo netop undgå vinterpelsen smiley

• #17   13. aug 2012 Når vinteren kommer og du så klipper den er det nok vinter dækken:-)
    hvis ikke du vil have vinter pels er det nok en god ide at klippe den:-)

• #18   13. aug 2012 Til ALLE! : Kan jeg godt gøre sådan her?:

Intet (nu) - overgangsdækken på 150 - 200gram (midt i efteråret alt efter vejret) - vinterdækken på 300gram (når vinteren starter) - overgangsdækken på 150 - 200gram (når vinteren slutter og til midt i foråret) - Intet (sommeren) ? smiley

- Og så hvis det bliver hundekoldt om vinteren så smide et stalddækken på ham mere? (på 300gram) smiley

• #19   13. aug 2012 Oline: Jeg skal skam ikke klippe min hest smiley Han skal sætte den pels han har behov for smiley MED vinterdækken smiley

• #20   13. aug 2012 Man kan godt få regndækner med fyld smiley kan da godt ske man kalder det et overgangs smiley Puh 600 g. Jamen som der er en der har skrevet kommer det meget an på hesten. Kommer an på om det er en varm hest i forvejen.

• #21   13. aug 2012 Hvordan "varm"? smiley

• #22   13. aug 2012 Altså jeg ville tage et regndækken på med 0 g til at starte med men du kan sagtens det andet smiley hvis du har et stalddækken med mindre fyld end 300 g ville jeg måske starte med at ligge det indenunder hvis du føler at vinterdæknet er nok. Tror folk gør det med dækner på mange forskellige måder.
    Da jeg havde pony havde den nok 700 g på om vinteren for at undgå pels. Jeg red mange konkurrencer og undervisning 4-5 gange i ugen i en time ad gangen så ville ikke have at den havde en masse pels så den begyndte at svede. Det passede ham fint at have 700 g på da han var meget sart hvad kulde angik. Men min nuværende hest vil jeg max give 500 g på om vinteren da han er en varm hest smiley

• #23   13. aug 2012 Hvis jeg forstår det sådan så svare jeg lige, men sig endelig hvis jeg har forstået det forkert smiley

-Jeg får undervisning 1 gang om ugen, men rider ham stortset hver dag smiley Jeg vil gerne ud og starte et par stævner på ham, men da jeg kun har haft ham i 4 måneder skal vi lige "lære" hinanden at kende ordenligt smiley Men jeg regner med et stævne i starten af vinteren smiley Han sveder ret hurtigt og derfor tænker jeg at dækken er bedst smiley For det er jo ikke særlig smart at sætte en varm pony ud i kulden smiley

• #24   13. aug 2012 hvis hesten har svedt er det ikke godt at lægge dækken på efter min mening

• #25   13. aug 2012 Prøv dig frem til vinter smiley hvis den sveder hurtigt skal du helst undgå vinterpelsen for så tørre den meget langsomt til vinter og så er det den bliver kold eftersom det ikke er smart at ligge et dækken på en våd hest. Et ulddækken sker der dog ikke noget ved at ligge på den våde hest da ulden suger sveden og sveden ligger sig på det øverste lag af dæknet. Så hvis fin hest sveder til vinter så smid et ulddækken på indtil den er tør, tag det af når den er tør og så smid vinterdæknet på smiley

• #26   13. aug 2012 Altså ligesom os mennesker er det også forskelligt fra hest til hest hvornår den får det varmt. Jeg fryser f.eks stadig når det er 20 grader udenfor hvor andre har det varmt allerede ved 15 grader smiley det samme gælder for heste. Min pony var super spinkel og ædel og det blev kold hvis det blæste meget om sommeren. Min nuværende hest kan derimod tage noget mere kulde og kommer meget bemt til at blive for varm under dæknet da han er meget aktiv.
    Håber du forstår det smiley

• #27   13. aug 2012 Det gør jeg smiley Tak for svar! smiley

Kommentér på:
Dækner?

Annonce