Stresset hest på staldgangen. {{forumTopicSubject}}
For lidt over en måned siden købte jeg en fantastisk hest, som jeg virkelig holder af.
Tidligere ejer gjorde mig opmærksom på at han godt kunne være urolig hvis han bliver trukket ind, og skal sadles op alene.
Da jeg fik ham var han meget nervøs, og han nægtede at tage nogen som helst steder uden hans fold-kammerat. (Der er 5 heste i stalden og han går på fold med en af dem)
Det er der jo heller ikke noget at sige til, da alt jo er nyt for ham, men nu har jeg haft ham i et stykke tid, og han er stadig meget stresset.
Hver gang, når jeg trækker ham ind, venter der en håndfuld wrap i krybben.
Hans ven, og ham er naboer, og kan se ind til hinanden, og hans sidemakker opfører sig roligt, og spiser det der nu er i krybben, mens Basse farer fundt, farer op med hovedet og vrinsker efter de andre ude på folden. Når jeg skal trække ham hen for at spændes fast, når jeg kun at vende ham, før han løber fra mig, og hen til den lukkede dør, som fører ud til folden. Jeg føler ikke jeg kan straffe ham for det, eller begynde at råbe op, da han som sagt er meget stresset. Han kan hele tiden få øje på Bølle, som står eksemplarisk i boksen, så jeg kan ikke forstå at han stresser sådan op.
Også når han skal ud at boksen, nærmest, skubber han mig ud, før jeg når at tage fat i ham. Jeg er tit alene i stalden, og er ikke glad for at han opfører sig sådan, da jeg er bange for at der kan ske noget, og der ikke er nogen til at hjælpe mig. Jeg vil også meget gerne hjælpe ham, men jeg har ingen anelse om hvordan.
Det er intet problem når vi rider i ridehuset. Han får bare tit små chok, men det kan man jo ikke sige noget til.
Det skyldes jo at han er en kæmpe tryghedsnarkoman, og gerne vil have alle hans venner hos sig, men hvordan kan jeg lære ham at blive mere tryg på det hele?
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Han kan stadigvæk godt vende lidt tilbage noglegange, men slet ikke så slemt som det var engang. Der kunne det blive direkte farligt.
Prøv at søg på heste med seperationsangst på google, der kan du læse noget om det.
Kodeordet til heste med seperationsangst er TÅLMODIGHED. Man kan IKKE kræve det samme af heste der har seperationsangst, som en hest uden, da de slet ikke kan lære, når de er så stressede.
Hvis hesten dog glemmer ALT omkring dig, og kun tænker på de andre heste, er det okay at vise den, at du også er der. Hæv måske stemmen lidt, ryk lidt i grimen, så den finder ud af, at det ikke er ok, at den eksempelvis bare løber eller glemmer alt om dig.
Derudover - træn en masse koncentrationsøvelser med den. Gå en tur rundt om stalden. Så snart din hest vrinsker, kigger efter de andre, eller lign, så få dens opmærksomhed på dig, og så ros den og giv den godbid. Træn stop/bak/frem. Små øvelser.
Lige så stille kan du forlange mere og mere, gå længere og længere væk, så snart den finder ud af, at det er okay, at følge med dig.
Hvis man overskrider hestens grænse og bare tager den med på en timelang ridetur alene, så er det der, det kan blive farligt, og hesten ikke kan lære, fordi den er så stresset.
Held og lykke.
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 61 Svar: 561
Dog bliver det bedre og bedre hver dag, altså trækturen derhen, men han kan virkelig være træls bare at få spændt fast somme tider.
Mange tak for dit indlæg, det kunne helt klart bruges til noget
nov 2010
mar 2012
nov 2010
Hvis du er interesseret i noget undervisning mht. seperationsangst og styre det bedre, så kan jeg varmt anbefale min underviser www.Stinejoy.dk
Sådan en time koster 200 kr, og man får utroligt meget ud af sådan en, og mange redskaber til at træne på lang sigt.
mar 2012
Det vil jeg da lige tjekke.
Stresset hest på staldgangen.