alternetiv istedet for aflivning. {{forumTopicSubject}}
hej alle sammen
jeg står med den super triste situation at min pony hoppe på 5 år, i december blev halt. vi fik så dyrlægen ud et par dage efter, han sagde at hun havde noget i koderne, men hun skulle så op på heste hospitalt og tages røngten og prøver af.
der stod hun et stykke tid.. røngtenbillederne viste så at hendes ben overhoved ikke fejlede noget, men det gjorde hendes ryg til gengæld. hun havde fået forkalkning på 2 af knoglerne i ryggen, lige der hvor bag svitselen (staves) er. vi bruger Per Bodka som dyrlæge (han er super dygtig) han mener at det er kommet af for hård tilridning, hvor hendes knogler ikke har kunnet følge med den hårde træning.. derfor fik hun 6 måneder fri, hvor hun gik på fold og opførte sig som en unghest. den lange foldtid skulle hun bruge til at restituere kroppen.. nu er jeg så begyndt på genoptræningen, og har 12 dage tilbage, derefter skal hun derop igen og tage nye ryngtenbilleder. problemet er at hun stadig giver tegn på at have ondt i ryggen ( ingen "gnist", understillede forben og urolig når man løfter forben) jeg er ikke særlig optimistist omkring det, selvom jeg burde være det dyrlægen siger at hun skal aflives hvis det ikke er blevet bedre
så derfor søger jeg nu alternativer istedet for aflivning, som jeg kan have i baghånden, hvis nu hun ikke er blevet bedre..
Håber i har nogen gode ideer?
det skal lige siges at jeg skal til og i 9 klasse her efter sommerferien, og derfor satser meget på mine karakterer.. derfor er jeg bange for at jeg ikke får særlig meget tid til hende, hvis hun bliver, derfor ønsker jeg, hvis man kan? at give hende væk til et super godt hjem.. jeg er dog bare i tvivl om nogen vil have en hest der ikke må rides på? hun har inge stamtavle, og ved derfor ikke om hun kan bruges som avlshoppe?
på forhånd tusind tak
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvis du skal i 9klasse hvorfor så ikke bare lade hende stå og hygge med hende når du har tid? Trække ture, lave tricks, jordtræning mm.
Ting der ikke trykker på ryggen.
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
Jeg er ved at tage en gymnasial uddannelse med 5 fag på højniveau = 40 timer om ugen i skolen
Oveni kommet transporttid (2 timer om dagen) = 10 timer
Så er der 3 store opgaver a' 4 timer om ugen + lektier = 15 timer
Så er der arbejde for at få råd til hesten = 8 timer
Så er der hesten (vi lader som om to timer dagligt er nok) = 14 timer
Det tager cirka en halv time hver vej at komme ud til hesten = 7 timer
Uden at have talt med den tid jeg bruger på at handle ind, gøre rent, slappe af, sove, lave mad, tage tøj på, almindelige hygiejne og alt det andet der taget tid er vi nu oppe på en uge hvor 94 ud af 168 timer er afsat til skole, hest og arbejde. Og nej, jeg hverken føler mig stresset eller klarer mig dårligt hverken på arbejde eller på min uddannelse. Og så har jeg endda også tid til at bruge tid med familien, med venner og indimellem da også gå ud om aftenen og hygge mig.
Det handler om prioritering - er det at have råd og tid til fester og shopping vigterer end den hest du har valgt at tage ansvar for?
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Mange heste ender desværre som kastebolde der ikke tages hensyn til fordi det bliver glemt at hesten ikke kunne rides.
Så hellere aflive. El. beholde og stimulere den i det omfang du formår.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Det er for dumt at aflive en hest, bare fordi den ikke kan rides på!
okt 2004
dec 2008
Følger: 46 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 61 Svar: 345
Det var virkelig imponerende og se hvordan de kunne ride rundt på heste som før var blevet erklaret uridelige og været timer fra aflivning.
Meget imponerende
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 631
okt 2009
Ikke alle folk tænker over hvilken medicin hesten har fået og hvad den har fået det for...
Har endnu ikke set et hestepas med en diagnose i.
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 708
okt 2004
Hvis hesten er erklæret uridelig, må man jo skrive det der.
okt 2004
sep 2008
Men min pointe var vidst klar - mangel på tid er en elendig undskyldning. ISÆR når du er ung og bliver forsørget af dine forældre - og de betaler vidst også hesten?
Det handler om prioritering.
Og at aflive en hest fordi den ikke kan rides er altså også dybt godnat - hvis det ellers er en sød og rar hest, så skal du da bruge ham til jordtræning og hygge i stedet. Min kollegas pony blev for tre år siden er erklæret uridelig - hun købte ham hjem fra gamle ejer, og har de sidste tre år jordtrænet, gået ture og på andre måde stimuleret ham så han ikke har kedet sig. Nu tre år efter er han faktisk i så god stand og har fået bygget muskler op, så han ifølge dyrelægen faktisk må rides tre gange om ugen af en lille rytter. Det bliver han ikke - men han må godt.
okt 2009
Det er bare ikke altid det pratikseres at sådanne ting noteres...
Eén ting er lovgivning en anden ting er praksis.
Jeg påpeger bare for TS at det kan ende fatalt for hesten - jeg har selv købt mig en af slagsen som er overdraget og overdraget og overdraget osv. og ville ønske for ham at en venlig sjæl på vejen havde givet ham fred. Det var han bedre tjent med.
En ødelagt hest er et stort arbejde.
Min holdning er klar: aflive frem for forære en hest med skavanker væk.
okt 2004
Og jeg er enig med dig, hvis man ikke kan beskytte hesten mod et liv som kastebold, er det bedre at aflive. Men for det første så ER det muligt at beskytte den mod sådan et liv, og for den andet er det langt fra alle heste der ender sådan.
okt 2009
det kan jeg ikke se.
Selv hvis det blev noteret og hesten solgt så ved man aldrig om en uvidende el. en ligeglad person alligevel vil ride på hesten. Til trods for hvad der måtte være noteret.
ikke alle folk er betænksomme og har kendskab og fakta nok til at tilgodese hesten på bedste hivs.
Er hesten ikke i ens egen varetægt ved man ikke hvad den udsættes for, man kan kun håbe det bedste for den.
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 175 Heste: 8 Svar: 1.234
Så ville jeg selv lige så gerne have en sparegris, og spare op til en sund og rask hest på sigt, for de penge jeg ville have puttet i den "syge hest"...
Det er selvfølgelig hårdt at sige farvel, har selv lige måtte sige farvel til en 5 års DV, hun havde pådraget sig et lodret brud på et bagben, og blev erklæret kronisk halt af 2 dyrelæger. Og de kunne ikke svare på om den havde ondt eller ej, derfor tog vi beslutningen og gav hende fred.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
En aflivning er jo ikke nødvendigvis en dårlig ting, specielt ikke hvis hesten har ondt
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
150 timer om ugen (incl din undervisning) bruger du på hest, skole osv. Med 168 timer på en uger giver det dig 18 timer at sove i.. Altså 2,5 time hver nat.
Du må drikke meget kaffe for at holde dig i gang.:)
sep 2008
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
Men hvis vi så siger du sover 7 timer i gennemsnit om natten. Så har du 2 timer hver dag til at spise, bade, handle ind, lave mad, gøre rent, slappe af, være sammen med venner/familie og gå i byen.
Jeg vil nu stadig sige du får travlt..
sep 2008
Nu er jeg så priviligeret at jeg både har eget firma (hvor jeg jo sjovt nok næsten selv styrer mine arbejdstimer fordi jeg jo underviser) og ved siden af er ansat for et internetfirma hvor jeg også selv styrer mine arbejdstimer. Så derfor tager jeg nogen uger hvor jeg måske arbejder 20-25 timer sammenlagt (undervisning + internetfirma) og samtidig får jeg lavet nogen opgaver til skolen m.m. og så bytter jeg f.eks. rundt ugen efter så jeg er rigtig meget ved hesten i den efterfølgende uge men tilgengæld ikke arbejder så meget med hverken arbejde eller skole
Så man kan godt sige at mit ugeskema ikke er helt fair, fordi jeg jo selvfølgelig ikke kan nå at handle, gøre rent, venner osv. osv. på to timer om dagen fordi jeg selv justerer min arbejdstid. Men hvor mange unge arbejder i gennemsnit 16 timer om ugen? Ret få ikke ;o) Så pointen var at selv hvis man arbejder 16 timer om ugen + går i skole + har hest så kan man altså godt få det til at løbe rundt
okt 2004
Nej, du kan aldrig vide det, men det er det tætteste man kommer på det, og så får folk det ihvertfald afvide. Men nu skal man jo også lade være med at tro at folk er dumme og uvidende, ikke? det er jo heldigvis langt de fleste der godt kan læse og forstå dansk.
okt 2004
Hvis man ved salget får afvide at hesten ikke kan ride på, er det LANGT de færreste der ville bruge pengene på den. De aner ikke hvor meget den er skadet, om den er rengående med rytter, om skaderne blusser op så dyrlægeregningerne bliver enorme, og oveni det kommer al den tid de ville skulle bruge på genoptræning. Ej, det er der godt nok ikke mange der gør.
maj 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 14 Svar: 104
jeg gider ikke lige skrive navne til dem jeg jeg vil svare tilbage på, det kan i nok godt selv regne ud
i ved jo ikke hvad jeg ellers laver i hvrdagene, derfor syntes jeg ikke i kan sige om jeg har tid nok eller ej..
det eneste jeg spurgt om, var ideer til et alternativ..
min pony står opstaldet på rideskole, derfor syntes mine forædre det er meget at skulle betale 1700 om måneden, når jeg ikke kan ride på hende (lyder hårdt)..
det er virkelig super hårdt for mig at se andre på rideskolen ride, når jeg ikke kan ride på min egen. og det påvirker mig, rigtig meget.
nu er jeg den type der vil have at min pony skal have det perfekt, så jeg bruger rigtig lang tid med at strigle hende, nusse, osv..
jeg ville rigtig gerne beholde hende selv, men hun kan ikke komme på græs 8 måneder om året (det er noget rideskolen har bestemt) ellers skal hun gå på de murede lutefode, som hun ikke gider..
hun har også sommereksem, og jeg er bange for at hvis jeg giver hende væk til en, at hun så ikke vil blive behandlet, som jeg selv gør. eller ikke bliver striglet hver dag og snakket med.
vi er rigtig tæt knyttet, og hun stoler på mig, så derfor vil jeg også have det rigtig dårlig med at give hende til en, hvis hun ikke bliver behandlet som en prinsesse..
og jeg syntes ikke jordtræning er interesssant..
jeg ville gerne give hende til en, som jeg ved ville passe hende i hoved og røv og snakkede med hende hver dag, evt lave jordtræning med hende.. og aldrig videresælge hende, ihvertfald skulle personen så snakke med mig først, så jeg har en mulighed for at få hende tilbage.
ellers ville jeg heller aldrig give hende væk!
hun er den sødeste pony, og fortjener kun det bedste.
og jeg er også bange for at hun bliver kastebold, men hun er kun 5 år, og jeg syntes simpelthen det er synd at aflive hende i sådan en ung alder.
dyrlægen kunne ikke sige om hun havde ondt eller ej.
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 10 Emner: 49 Svar: 231
Håber at du får en god oplevelse til undersøgelsen og at hun måske bare skal have lidt mere tid og ro, men ellers må du tage den hårde beslutning.
Håber at andre kan lære af din historie, alt for mange heste bliver desværre tilredet for tidligt og for hurtigt/hårdt og for ødelagt deres helbred.
Held og lykke og de bedste ønsker for jer begge.
okt 2004
Hvad er det ved jordtræning du ikke finder interessant? Hvad har du prøvet, hvad kender du omkring det? Der er rigtig meget i jordtræning, og al træning med hesten bør starte fra jorden.
Dyrlægen kan GODT sige om hun har ondt eller ej. Hvis han ikke kan det, så få dig en anden dyrlæge, for vedkommende skal kunne sige, om hesten har ondt eller ej.
maj 2012
CTS. hun kommer stadig ud i de 8 måneder, bare på luftefold/jordfold. det er bare sådan at jeg ikke syntes at det er okay, hvis jeg beholder hende så bliver hun foldbums, og så skal hun gå ude hele dagen. før har hun jo også gået ude, lidt, men der er hun også blevet redet. og det har fungeret godt.
og nej, jeg kan ikke flytte min pony et andet sted hen, tror du ikke jeg har prøvet at finde et andet sted? jeg kan kun komme ud til min hest ved at cykle eller gå, da mine forældre arbejder rigtig meget, og jeg skal drud flere gange om dagen for at fodre osv.. og der er ikke andre steder i området hvor hun kan gå på græs.
pt har vi en af landets bedste dyrlæger.
han har MANGE års erfgaring med heste og er super dygtig.
vi har haft mange dyrlæger til hende, og inen af dem har kunnet finde ud af hvad hun fejlede.
så nej, vil absolut ikke skifte dyrlæge!
okt 2004
jeg er godt klar over at mange ikke har mulighederne for det. Men så må man desværre ofre sig, cykle lidt længere fx. for at hesten kan stå et bedre sted. Hvis den alligevel skal være foldbums, har du sandsynligvis ikke brug for at komme og fodre hele tiden, og det er sikkert heller ikke nødvendigt at være derude hver dag. Tro mig, din hest vil få det FANTASTISK på en fold hele dagen. Det er det de er skabt til, det er det de elsker aller mest.
Du betaler din dyrlæge for at få afvide hvad der er galt med din hest. Hvis han ikke kan sige om den har ondt eller ej, er han bare ikke god nok. Så du vil hellere gå i uvished, om din hest har smerter for hvert skridt den tager, end du vil prøve andre dyrlæger?
"nu er jeg den type der vil have at min pony skal have det perfekt" - det gælder jo ikke kun nussen og striglen. Det gælder også, at den har masser af foldtid hele året, og at dens ejer sørger for at få den tjekket for smerter.
maj 2012
jeg syntes du siger lige meget nok om hvad vi nu skal gøre og hvordan vi burde køre det. det eneste jeg spørger om er om der er nogle der har nogle ideer til et alternativ, ikke hvordan jeg burde gøre tingene.
hun kommer ikke kun ud 8 mdr om året? ved ikke hvor du har det fra?
hun kommer ud hver dag året rundt med hendes foldkammerater.
du må da kunne forstå at jeg ikke har andre muligheder?!
hun står det bedste sted der er og der er mulighed for.
jeg har en af de bedste dyrlæger i landet, med mest erfaring. han er den eneste der kunne finde ud af hvad hun fejlede. forventer du at din dyrlæge kan snakke med din hest om den har ondt eller ej? han er en dyrlæge..
selvom en dyrlæge siger en hest ikke har ondt, kan den stadig godt have ondt, derfor er jeg glad for at mi dyrlæge siger, at han ikke er helt klar over det, istedet for at lyve og sige at hun ikke har ondt.
og ja jeg er da godt klar over at det ikke kun gælder nussen og striglen, og min pony har det GODT. selvfølgelig vil jeg have hun skal have det perfekt, hvem ønsker ikke det for sin pony? og jeg gør alt forat hun også skal have det perfekt, det er jo netop også derfor jeg søger et alternativ, hvor hun kan have det godt, istedet for at blive aflivet.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
okt 2009
Du behøver ikke skrive om det er så svært at forstå, jeg ved udmærket hvad du mener med hestepas osv., men du skriver man KAN beskytte den.
Men det kan man ikke, desværre.
Eén ting er at hestepas skulle være up to date, men det er de langt fra.
Ja der er sågar et væld af heste der stadig ikke har noget hestepas og alligevel handles med.
Så uvidende og godtroende folk er derude
Sælges hesten nu videre igen, kan det ske de nye vil forsøge at ride den, sælge den og tjene penge på den.
Jeg har desuden aldrig set et hestepas med en diagnose i, kun behandling.
Desværre jo, der er en del der tager sådanne heste til sig, uden at have gennemtænkt det.
Som sagt pointerer jeg bare for TS at dette er en problemstilling der skal tages stilling til, hellere en hest der kommer godt herfra og har haft det godt en en der sendes i uvished.
Der er alt for mange heste i forvejen med skavanker der flyver rundt i systemet og gang på gang sælges videre.
Tjek bare markedet.
maj 2012
Team Hjortkjær. det er desværre rigtigt. hvis jeg ikke finder en bedre løsning, så bliver det også aflivning. det kunne bare være dejligt hvis jeg kunne finde en pige, som virkelig passede godt sammen med min pony, og ville beholde hende og nusse og strigle hende. og måske man så kunne lave en aftale om, at hvis de ville sælge hende, så ville vi gerne have det at vide, så vi har en mulighed for at få hende tilbage igen.
okt 2004
Trine - sorry, læste det som at den kun kom ud i 8 mdr.
Ja, og jeg skriver hvad du kan gøre, som du beder om.
Ingen siger at han skal snakke med den. Men han skal undersøge den, og finde ud af om den har ondt. Han kan fx se i røntgen om hesten har noget, der kan gøre a den har ondt. Du kan få massør eller kiropraktor til at sige om den er øm, du kan selv se om den virker til at ømme sig.
Jeg siger ikke han skal lyve? Jeg siger at han skal finde ud af det. Selvom han er den eneste der kunne se hvad den fejlede (hvilket jeg ikke tror, for du har nok ikke været ved alle) er der andre der kan se om den har ondt. Hvad skal man bruge en dyrlæge til, hvis han bare siger 'det ved jeg ikke'? Er du ligeglad med, at du ikke ved om den har ondt?
Men du har jo allerede bestemt dig, så hvorfor skriver du her? Du har på forhånd besluttet, at der ikke er andre alternativer end at aflive.
okt 2009
Hold nu - en hest man ikke ejer har man ingen ret til at råde over - ny ejer kan gøre som de vil.
Så man kan ikke beskytte den, kun håbe.
Til TS:
Håber du vælger den bedste løsning for din hest
Kan du slet ikke finde en løsdrift til hende?
okt 2004
Der er alt for meget besvær ved at købe en skadet hest for at ride den op, der er ingen garanti for at man tjener på det, der er større chance for store dyrlægeregninger osv. når man forsøger på det. Det er de færreste der vil det. Desuden vil de ikke kunne vide om de vil kunne finde en ny ejer, der vil se igennem med at hesten faktisk kke må rides.
maj 2012
vi har både haft kiroprakter, massør og mange dyrlæger ude, fra hele landet.
selvfølgelig vil jeg gerne vide om hun har ondt.
alle de andre dyrlæger har sagt at hun har fået kodeleds forvridning, forstrukket muskel i skulder, forstuvet koden osv.. der var ingen der kunne finde ud af hvorfor hun blev ved sådan.
nu er det sådan at, når vi kommer op i topform efter en "skade" som dyrlægerne sagde hun havde, så blev hun halt. sådan gik det hele tiden.
derefter begyndte vi at bruge den dyrlæge vi bruger nu. der var ikke noget pis med ham. han fandt ud af med det samme, at det var ryggen det var galt med. nu har vi brugt ham i 7 måneder, nu har jeg så 11 dage tilbage af genoptræningen og skal så op og tages røngten og prøver af for sidste gang når vi er færdige.
jeg mener ikke at andre dyrlæger kan gøre det bedre, overhoved ikke. de vil sikkert bare sige (som alle de andre har gjort) at hun skal have 2 uger fri og så kan jeg begynde igen. så er det hun bliver halt igen, når vi kommer op og ride optimalt.
vil absolut ikke skift dyrlæge. og jeg er heller ikke den eneste der bestemmer det.
alle der bruger ham er super glade for ham, fordi han netop er så dygtig.
nej jeg har ikke besuttet mig endnu!
jeg skriver bare at hvis jeg ikke kan finde en løsdrift eller noget hun kan komme ud i, eller måske et rigtig godt hjem, hvor hun kan få lov at gå resten af hendes dage. så bliver jeg nok nødt til at aflive hende.
hvis hun ikke bliver ridehest igen, vil jeg da gerne have en anden hest jeg kan ride på. mine forældre vil simpelthen bare ikke betale 3400 for 2 heste, det er uden smed, dyrlæge, foder, hø og hvad man ellers bruger. økonomien er der ikke til det.
vi har efterhånden ofret RIGTIG mange penge på hende nu, og det kan bare ikke blive ved sådan.
og jo man kan på en måde godt beskytte dem.
min gamle pony fik konstateret Headshaking syndrom, og kunne derfor ikke rides.
jeg gav ham til en pige, hvor han kunne få lov at gå på græs året rundt. fordi jeg netop ikke ville aflive ham.
vi aftalte så, at hvis hun ikke kunne have ham mere eller blev nødt til at sælge ham, skulle hun lige sige det til os.
for ca 6 måneder siden besluttede hun sig for at hun skulle studere i USA, og blev derfor nødt til at komme af med ham.
nu står han så hos hendes nabo, hvor børnene elsker at nusse og strigle om ham, hvor han også går på fold året rundt.
jeg kommer stadig og besøger ham, og han har det super godt der hvor han er.
maj 2012
hun kommer på græs 4 måneder om sommeren. og det er den eneste periode hun må/kan gå ude.
8 måneder med luftrfold i vinterperioden, hvor der er lidt græs på.
okt 2004
Hvis du vil have den til at blive stående, og dine forældre ikke vil betale, må du få et job og så selv betale noget til det. Eller du må ofre dig og cykle lidt længere, for at den kan så e billigere sted.
maj 2012
lige nu står hun det bedste sted der er, og det eneste jeg ikke er tilfreds med er de luftefolde. der er andre steder jeg har overvejet, men der er der bare andre ting som ikke fungerer + priserne var alt for høje.
jeg har 2 job og jeg går i skole.
okt 2004
Hvor bor du?
maj 2012
bor i nordjylland, i Aalestrup.
maj 2012
det har du nok ret i, men hvis det viser sig til den sidste prøve at hun ikke har ondt, men bare ikke kan bruges som ridehest, vil jeg ikke aflive hende.
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 320
maj 2012
det er dejligt der er nogen der søger sådan heste, og ikke bare går op i ridningen.
så kan det være der er håb for at finde en god familie til hende, hvis det skulle blive alternativet..
nej, det kan jeg også godt forstå
okt 2004
http://www.stald-dalsgaarden.dk/id116.htm
(link fjernet)
http://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/read.php4?f=24&i=15486&t=15486
maj 2011
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 320
maj 2012
mange tak for linksene.
jeg vil klart overveje de 2 første links.
har været ude at se voldshøjgaard, det var ikke lige noget, da de bokse man ser på billedet på nettet, ikke er dem man kan leje til pony (ikke nogen særlige gode bokse til pony) man skal selv fodre og fylde vand i boksen, da der ikke er vandkopper. og så koster det 1600 om måneden.
men klart et alternativ med de andre steder
Day Dreamer.
sådan er vi mennesker jo forskellige og hvordan vi prioterer tingene.
folks hverdage er ikke ens, og måske skole, arbejde og hest ikke er det eneste man skal nå i hverdagen..
maj 2012
sep 2009
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 10 Emner: 49 Svar: 231
Hvis man afliver hesten så har den hest det i hvert tilfælde ikke skidt.
Håber at du lader os vide hvad dyrlægen siger.
Og så lad vær med at hakke på hende, hun har det sikkert meget hårdt i forvejen.
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.960
Jeg forstår godt at din primære interesse ligger i ridningen, det gør min også. Og når man vælger så dyr en hobby, er det vigtigt at man får noget godt ud af den. Og hvis din interesse ikke er for tricks mv., synes jeg det er omsonst at pådutte dig og hesten dette - det får ingen af jer noget positivt ud af.
Jeg må give de andre ret i at det vil være bedre at aflive end sende hende ud i det uvisse. Man kan ikke sikre sig at hesten ikke ender som kastebold, så bedre at give hende fred. Hun mærker intet når hun er væk, og du kan spare hende for en masse unødig smerte.
maj 2012
enig med at det er gledet af sporet.. ved ikke om folk ikke kan forstå det jeg spørger om, eller jeg bare ikke udtrykker mit problem ordenligt? men det må¨folk selv rode med..
og tak for din forståelse
Oventus.
ja, jeg har store mål med mit liv, og jeg går selvfølgelig efter at nå dem.
og nej, lige præcis, jeg får jo ingenting ud af, at hun bare skal gå..
jeg kan også godt se at aflivning ville være det bedste, hvis der ikke er et rigtig rigtig godt alternativ.
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.960
Held og lykke, og krydsede fingre for at hun er rask:)
maj 2012
det ville også være træls at ødelægge venskabet pga det.
og ja, hun bliver selvfølgelig kun "holdt i live" hvis det er det værd for hende.
og mange tak
okt 2004
maj 2012
okt 2009
Men trøst dig med du har taget det rigtige valg for din øjesten, i samråd med din dyrlæge Det flot at du har taget beslutningen.
Held og lykke med dine studier.
okt 2004
alternetiv istedet for aflivning.