933 visninger
|
Oprettet:
Toprytter ridning.. {{forumTopicSubject}}
Har tit tænkt på hvad man kan tillade sig at sige, hvis / Når man ser at topryttere på en opvarmningsbane, sidder og hakker hesten i siden med sporene, eller flår den i munden. Kan man så tillade sig at råbe/stoppe dem og sige at det er dyremishandling???
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 175 Heste: 8 Svar: 1.234
- Men man kan gå til en teknisk delegeret og få dem til at tage sig af det.
Jeg syndes ikke man skal hænge nogen ud på den måde, ved at råbe og hidse sig op.
maj 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 883
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Tage billeder/video, henvende sig til en TD'er.
Billeder/video har du til at bevise hvad du så, hvis TD'eren ikke vil gøre noget og til evt. efterfølgende at give til DRF eller FEI. Selvom de sikkert er ligeglade.
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 771
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
Det ville jeg i stedet lade dommeren og TD om, og gøre dem opmærksom på det
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Men det er en balancegang, hvad man synes er dyremishandling og hvad der bare er forskellig holdning/uvidenhed i forhold til forskellige træningsformer.
Jeg ved, at der er rigtig mange der i udgangspunktet tænker, at folk der rider med kandar bare ikke kan styre deres heste ordentligt. Jeg forholder mig selv ret kritisk i forhold til brugen af kandar når man ser mange moderne ryttere der nærmest rider på vandret kandar. Men når jeg har fået blikke og kommentarer om, at jeg rider med kandar, så er det udelukkende på grund af uvidenhed fra mine iagttageres side.
Hvis man fx er til et stævne på topplan, og man synes, der er nogen, der ikke behandler hesten ordentligt, så må man henvende sig til nogle af de officials der har ansvaret for, at der bliver redet ordentligt på stedet. Ellers kan man i værste fald selv ende med en lang næse, hvis man i bund og grund bare udtaler sig om noget, man ikke har forstand på.
mar 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 384
Toprytter eller ej - Dyrene skal satme behandles ordentlig.
(Er da bedøvende ligeglad med om han hedder Andreas H, eller lille yvonne. )
mar 2008
- For mange er for uvidene om hvad det er de står og kigger på, men folk er også bleven så sarte, selvfølgelig skal hestene behandles ordenligt, men nogle er også for sarte...
- Jeg ser bestemt flere og flere dommere og TD'er der holder godt øje med hvad der sker på stæve pladserne, og jeg syndes der er længere og længere mellem vi ser virkelig ondskabs fuldt ridning på de danske baner
nov 2004
Følger: 99 Følgere: 118 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 475
Hvad der derimod er uvidenhed, er når lille Lotte hjemme prøver at gøre ligesom Anky, når Lotte ikke ved, hvad det er Anky egentlig gør.
Synes ikke man burde blande sig i andre rytteres ridning, men i stedet se på sig selv og hvad man selv kan gøre bedre. De er nået til de punkt, hvor de nærmest ikke kan blive bedre til at ride, og så synes jeg egentlig ikke det er fair overfor dem, som har ridning som profession, at de skal belæres af en LC-rytter.
Dermed ikke sagt, at man gerne må banke hesten, men jeg tvivler stærkt på, at det er, hvad de gør. Jeg tror, de har mere styr på det, end vi som sådan lige kan se.
nov 2004
Følger: 99 Følgere: 118 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 475
mar 2007
Følger: 43 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 89
- lad vær med at henvende dig direkte til rytteren, det kommer der sikkert ikke noget godt af alligevel
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
TD'er blander sig bare ikke altid ;o). Der var et skønt tilfælde til WEG i Kentucky ( hvor roll kur var blevet forbudt ) hvor Isabell Werth kunne ses ride rundt i ½ time ( på video ) hvor mulen ikke forlod bringen et øjeblik.
Videoen blev selvfølgelig fjernet - men billeder derfra har jeg da stadig.
Selvfølgelig kræver det noget at nå til GP niveau, det kræver også noget at blive læge - men hverken den ene eller anden har altid ret og kan altid blive klogere.
Jeg tror ikke nogen ødelægger en hest med vilje, men jeg tror at nogle mennesker mangler viden om ting fordi de bare gør som man altid har gjort fordi det jo virker.
maj 2008
Følger: 112 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 88 Svar: 1.709
Dyrplageri betegner det at påføre et dyr smerte eller plage det unødvendigt. SÅ lad hver med at beskylde nogen for noget, når det ikke er noget. Fordi man hakker sin hest med sporen, er det altså ikke dyremishandling.
mar 2008
Der vil altid kunne findes eksempler på at der ikke bliver gjort noget, men der er også gode eksepler på at der bliver gjort noget
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 922
Hvis en rytter ikke opfører sig ordentligt på opvarmningen kan TD'eren kun gøre noget hvis han / hun selv har set det eller hvis den tilsynsførende har set det. Den tilsynsførende er en person, som stævnearrangøren har sat til at holde øje med opvarmningen. Det er en frivillig post ligesom skriver for dommer eller kritikhenter, men den tilsynsførende for en grundig introduktion af TD'en. Desværre er det de færreste stævnearrangører, der kan skaffe mandskab til denne post. Og dette gælde kun til C-stævner.
Så hvis I ser noget som ikke er i orden, så sig det endelig til TD, men vi kan ikke gøre noget ved det andet end at holde et ekstra øje på den pågældende rytter.
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 922
mar 2008
ridestævner i Danmark. Hovedopgaverne for den teknisk delegerede under stævnerne er, at sikre, at
disse foregår på en sportslig korrekt måde, at stævnerne afvikles med sikkerheden i højsædet, samt
at medvirke til at udvikle stævnekvaliteten.
apr 2009
Følger: 126 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 91
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
Toprytter ridning..