{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

udnyttelse af staldpiger - er det okay? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Jeg vil meget gerne høre jeres mening, om hvorvidt det er ok, at lade unge staldpiger arbejde 10-15 timer dagligt til en meget dårlig løn.

Hvis i har været udsat får dette eller Kender nogle der har e.l. så Skriv!

Vil meget gerne høre jeres historie, vinkel og synspunkt!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  udnyttelse af staldpiger - er det okay?
  • #1   21. jul 2012 Hvad er unge piger? Hvad angår løn, så nej man bliver ikke rig af at være staldpige, det er et slave/hårdt arbejde for få penge.. Men lønnen er jo generalt ikke så høj for unge piger..

• #4   21. jul 2012 Jeg fik 0 kr. for at passe heste, der hvor jeg red før. Der blev lovet undervisning og stævner tilgengæld, men det var sku sjældent. Det var ikke kun at passe heste, så jeg brugte stort set alt min tid deroppe. Jeg nåede højest at ride 2 heste, for så havde jeg ikke tid til mere, eller også var jeg fuldstændig flad for energi. Jeg nød at ride hestene, fordi det var heste som ikke altid havde haft det lige let, men arbejdet var hårdt. Men i sidste ende blev det godt - jeg fik Vicky, og så flyttede jeg smiley

• #5   21. jul 2012 Det er jo aldrig i orden at udnytte arbejdskraft, og selvfølgelig findes der disse mennesker inden for ridesporten også.

Men jeg kender flere der har været ansat i stalde og på hingstestationer som har været glade for deres arbejde. Man arbejder mange timer og det er hårdt fysisk, men sådan er det jo..

• #6   21. jul 2012 Nej det er ikke okay. Men desværre meget normalt.
    For hvis man selv bliver udnyttet på det groveste og man truer med at sige op, så er de ligeglade, for de ved at der er en anden lille hestepige et sted som gerne vil starte så hurtigt som muligt.

Ja, det er det rene slaveri. Det er realiteten. Det er de færreste steder man ikke bliver udnyttet.

• #7   21. jul 2012 De piger, som kommer i vores stald og hjælper, får ikke løn som sådan, men vi er gode til at give andre goder.. F.eks komme med til diverse shows, opvisninger, dyrskuer, kåringer, hyggeture osv.. + at vi ikke er blege for at give ting, som vedkommende har brug for/snakket om/ønsket sig..

Men ja - man vælger jo selv, om man vil tage jobbet eller ej..

• #8   21. jul 2012 Der er meget få mennesker der tjener godt i hesteverdenen, det er hårdt, det er en skod løn og sådan er det altså for de fleste smiley

Og man kan jo godt sige op smiley

• #10   21. jul 2012 der hvor jeg står.
    jeg arbejder for ingen penge men jeg får lov til at ride ders heste! og så tager vi til kårninger, shows, storhestedag, dyreskuer, og stævner og os der rider ponygames der tager vi sammen afsted helle stalden jeg behover ik penge når vi har det så hyggeligt i stalden sammen.
    men der hvor jeg var før jeg fik 30 kr for at løbe en HEL time med andre og der syntes jeg fik det var okay længre. hvis jeg mygede fik jeg en 50 for at myge 20 boske.
    jeg flyttede efter jeg fik min egen til der hvor jeg står nu:)

• #11   21. jul 2012 Altså jeg arbejder selv som deltidsstaldpige smiley

Jeg får en fantastisk fin løn når jeg tænker over det smiley Fodre morgen og aften lukke ind og ud 3 dage, samt muge 8 bokse 1 af dagene, det får jeg 1200 for (:

• #12   21. jul 2012 Har prøvet ALT om dette her! Arbejde 6- 9 timer om dagen og fik ikke en eneste krone! Og skulle lukke 17 heste ud og ind og skifte heste fra folde. Fodre alle hestene med både halm og wrap. Ligge wrap ud på folden om morgnen. Muge 20 bokse om dagen og stable mødding hver dag.. Strigle 12 heste op på 3 kvarter med træktov og hele lortet! Undervise flere gange om ugen! Hjælpe små børn op og vokse og spænde gjorde. Feje staldgange hele tiden. Og få stress og løbe rundt for at hente sadler fra den ene stald til den anden. Fik stort set ALDRIG redet! Og kom hjem kl. 10-11 stykker hver dag! Var staldmester. Og går stadevæk i skole. Og skulle drive en rideskole! Er kun 16 år.... Og skulle lave meget mere, det kalder jeg for udnyttelse!. Fik IKKE en eneste krone for det. Blev også svinet til og hundset med selvom jeg løb rundt! Blev "mobbet" til af ham der ejer rideskolen! Måtte slet ikke røre andres heste. Blev kaldt for slave! Og meget mere!

• #13   21. jul 2012 ja der bliver udnyttet mange steder, men bestemt ikke der hvor jeg er,

jeg får 4000 i måneden + kost og logi og opstalding a 2 heste, fri bil og lån a lastbil.

arbejder hver dag fra kl, 7.00 til 17.00 og hver anden weekend,

så jeg føler mig i hvert fald ikke udnyttet, men ja der er mange steder hvor der ikke er så gode forhold , desværre

• #14   21. jul 2012 Jeg arbejder som hestepasser, men jeg er under uddannelse som dyrepasser, så derfor skal de jo overholde regler vedr. løn, det er et rigtig hårdt arbejde vi arbejder fra 7- ca.17 og har 7 fridage i måneden, men jeg elsker og arbejde med heste smiley

• #15   21. jul 2012 karen .
    Det er ikke noget de skal smiley - og de kan godt gøre det alligevel. Kommer an på om de har en overenskomst - det er ikke alle steder de har det.

Jeg kender et sted hvor min veninde har arbejdet hun var også under uddannelse til dyrepasser. Han arbejdede nogle gange 20 dage i træk, 12-15 timer dagligt hvis ikke mere, kunne aldrig få fri hvis hun f.eks. skulle have en køretime osv.. Og de har stadig elever og har "altid" haft.
    Så, er ikke nogen garanti.

• #16   21. jul 2012 Kommer an på så meget. Jeg selv laver ofte meget som staldpige, men jeg har ikke lyst til at få løn for det. Jeg gør det fordi det er hyggeligt, og jeg nyder at være der, og udfører arbejdet. Om det så er udnyttelse eller ej ved jeg ikke. Men jeg kunne til hver en tid sige "nej, det vil jeg ikke" - men jeg vil jo gerne.
    Også selvom det nogle gange bliver 10 timer om dagen.

• #17   21. jul 2012 Jeg har arbejdet fuldtid på et stutteri og hingste station som træner og berider. Jeg fik bestemt ikke en konge løn, men til gengæld syntes jeg bare jeg havde det super godt og det er vel det vigtigste. Det første år fik jeg ikke engang nok til at betale mit benzin og fik langt under mindste løn også sagde jeg at jeg ville have mere i løn ellers måtte jeg stoppe eller gå til en fagforening, og jeg fik heldigvis lidt mere i løn. Jeg udviklede mig selv om mig ridning meget på de 2 år jeg var der. Problemmet i mit tilfælde var også lidt at de var vant til at det var østeuropærer der for det meste arbejdede for dem (praktiske ting som mugning reparere ting osv.) og de får jo ikke nær så meget i løn. Det var til tider hårdt at føle at man sled sig selv ihjel og at man aldrig havde noget overskud, men fortryder det ikke den dag i dag selvom der ikke står flere penge på bank bogen.

Min pointe er vist egentlig bare at man ALTID SELV VÆLGER, hvad det er man har lyst til og finde sig i. JA, der står altid en og venter på at overtage din plads, men hvis du ikke selv vil have den så hvorfor ikke give den til en anden. Man kommer bare til et punkt hvor man ikke længere kan klare sig hvis man arbejder gratis eller næsten gratis. Jeg har 2 heste, 1 hund, 3 biler og 1 hus at betale til og ville ikke kunne klare mig den dag i dag uden en ordentlig løn.

• #18   21. jul 2012 Har været igennem hele møllen. Både med steder med gode forhold, okay løn, masser af goder og sågar et sted hvor vi spiste som konger hver aften. MEN der har også været steder hvor jeg både skulle passe hestene et par uger mens ejerne var på ferie (uden at dette berettigede til en ekstra fridag eller to dag de kom hjem!) og hvor jeg til sidst måtte henvende mig til en advokat for at få dem til at udbetale min løn. Sidstnævnte sted kom jeg alvorligt til skade, alligevel skulle jeg arbejde hårdt. Sidder i dag med en permanent rygskade og kun takket være en meget dygtig sadelmager som fandt den rette sadel til mig, rettede jeg det meste af min skade op og kan ride igen i dag (kunne skridte 10 min på min hest og så var smerterne for voldsomme) og er begyndt at tilride igen. Denne gang er det ikke for en stald men hjemme hos mig selv = jeg kan selv bestemme tempoet og de dage hvor ryggen ikke kan holde til det, kan jeg stoppe efter hest nr. 2 uden at få skæld ud.

Har nogle unge piger som kommer og rider på mine egne heste (de har part i mine springponyer, jeg lever og ånder for springponyer og islandske heste!) og den af dem som hjælper med træningshestene hun får lidt penge for det. Ikke noget fast, jeg stikker hende lige en 500-mand i ny og næ. Her for ikke så lang tid siden trængte hun til en ny stævnejakke og hun var i gang med at spare op til en Animo, men så smuttede jeg ud og købte den fedeste limited edition Animo jakke til hende i stedet for at stikke hende lidt penge som tak for hjælpen. Jeg kan godt huske hvor surt og hårdt det var at knokle for pebernødder, det vil jeg ikke udsætte andre for smiley

Men ja, skrækhistorier er der mange af. Så hvis man skal arbejde med heste er det vigtigt med en god kontrakt. Hvis man bliver udnyttet kan man altid gå til en advokat smiley

• #19   21. jul 2012 Altså jeg har selv haft hest (det ar jeg stadig) men havde det dengang derhjemme hvor der typisk var 11 heste. Primært af avl, men havde dog en periode hvor jeg gik i skole (7. klasse) hvor jeg derefter red fem heste. Det er hårdt arbejde. Men hvis man ikke vil må man jo rejse sig op og sige nej. Jeg valgte alt dette selv. Jeg havde knap tid til mine venner, jeg har hud på hænderne og jeg er/var nok det man kunne kalde en rigtig hestetøs!

Men som jeg efterhånden siger til alt. En computer, printer og blæk, samt nogle underskrifter også kører tingene smiley

• #20   21. jul 2012 Jeg valgte bevidst udenom et arbejde i en stald, udmugning lærer man jo ikke at ride af, så vil jeg hellere tage et mindre hårdt arbejde, tjene det flere penge og betale mig fra undervisning!! Det andet kan de sq selv gøre hvis de vil have hest!
    Det der med at blive udnyttet i hesteverdenen er der mange der bliver og de færreste bliver til noget... Jeg har en veninde der har lavet så meget lorte arbejde at hun ikke vil have sin egen hest for hun gider ikke staldarbejdet, og jeg kan sq godt forstå man mister interessen lidt når man laver mere lorte arbejde end alt det sjove med hesten smiley Enhver idiot kan sq muge ud i en boks, det bliver man jo ikke en go rytter af smiley

• #21   21. jul 2012 Arbejde også i stald. Jeg fik 4500 kr efter skat, bolig og 1 opstaldet hest og undervisning. Var så heldig at jeg måtte ride en af deres hest, fordi min egen ikke kunne rides smiley Og lån af bil. Og kunne tage kørekort mens man var der. Så kunne man få fri til det smiley
    Arbejde fra 06:30 til mellem 14-15. Pause arbejde igen kl 16-18. Pause foder kl 21 igen.
    Man vælger jo selv om man vil arbejde i stald. Og tror de fleste ved at staldarbejde er hårdt. Og man kan ikke være sikker på at man må ride osv.
    Stoppede selv fordi jeg er dressurrytter og det var en springstald. Men har ringet og vil have mig tilbage smiley

• #22   8. aug 2012 Jeg er så enormt heldig at jeg er kommet ud til en pige der hedder Anne-Dorthe, ude i Kolind. Som ejer et stort ridecenter...
    Her har jeg nogle små shetlændere jeg må passe som mine egne, og en araber blanding, som jeg elsker over alt på jorden. Og jeg må ride så tosset jeg vil! Jeg må gøre næsten alt hvad jeg vil derude, tage til stævner,dyreskure med dem i stalden OSV. Vi tog også sammen til Herningmesse i år... Og jeg kendte hende slet ikke i starten, det var min mor der fik arranceret det. Og det er så fantastisk at være der! Så jeg laver frivillgt arbejde der ude, som at muge ud, hjælpe med at lukke heste ind ud, fodre osv. Og det for jeg hø og mega gode rabatter på til min hest. (araer-blandingen) Jeg har aldrig nogensinde mødt sådan et godt menneske, hun er på INGEN måder heste-snobbet som mange er, i ridesporten! smiley

• #23   8. aug 2012 Jeg fik arbejde på en gård engang for nogle år siden.
    Skulle passe stalden og ride nogle heste der kom i træning.

Jeg skulle arbejde fra kl. .07.00 til "jeg var færdig".
    Hver dag startede vi med at se hvilke heste der skulle trænes.
    når disse heste var trænet og jeg i teorien var færdig, så fandt hun altid på mere.
    Så skulle de heste hun tidligere havde nævnet der ikke skulle trænes, trænes alligevel.
    Så min arbejdstid hed 07.00 til 23.00 hvis ikke længere.
    Det gad jeg ikke i længden for 1500,- ...
    + der var mad med i "betalingen".. men ofte besluttede hun at hun ikke gad lave mad og så var det end eget problem.

Kommentér på:
udnyttelse af staldpiger - er det okay?

Annonce