{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.874 visninger | Oprettet:

Ligegyldighed, uvidenhed ang. mange heste ting. Jeg undrer mig ofte. {{forumTopicSubject}}

Dette er ikke bare et brokke indlæg - men jeg undrer mig og gerne højlydt smiley
Er folk ligeglade, uvidende e.l begge dele? Hvad tænker i.

Kan komme med eksempler:

1) Heste med arvelige lidelser der ikke kan rides - dem avler man da bare på så. Kan de ikke rides, så kan der avles.
2) Heste på jordfold uden stråfoder.
3) Heste der bukker/stejler osv. de er er bare stædige og skal bare rides igennem.
4) Heste der er modvillige til at udføre en opgave der stilles, de er bare ulydige.
5) Heste der vil løbe, skal bare have et stærkere bid.
6) Heste hvis sadler trykker, puttes der bare et lammeskind, gelpad el. andet under.
7) Hvor finder jeg den billigste smed.
8) Foderet må ikke koste noget, på trods af specielle behov
9) Min hest er syg, men jeg spørger lige HG inden at kontakte dr. dyr.

Og meget andet undrer jeg mig over.

Tænker folk ikke over hestens reaktioner, sætter sig ind i deres psyke og anatomi - lever stadig i det samfund der var engang - hvor man ikke havde så meget fakta.

Ja hvad tror i og tænker i - at det er jeres hest der er ude på at genere jer fordi den kan smiley el. at det er jer der fejler ved problemer, el. noget andet fysisk er galt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ligegyldighed, uvidenhed ang. mange heste ting. Jeg undrer mig ofte.
  • #1   13. jul 2012 Begge dele..
    Kender en hvis hest tydeligt har ondt i ryggen uden sadel, da den bukker og stejler og smider af, og har sagt det til ejer parter osv, samt hentydet til at en massør måske var en god idé men intet gør de..

Og den med stærkere bid den sker alt for ofte desværre smiley

• #2   13. jul 2012 jeg er så lige modsat jeg har det nemlig sådan at er der noget der går som det ikke skal er det min fejl,har desværre meget lav selvtilid til mig selv,selvom jeg har fået afvide af diverse trænere og experter at jeg gør det udmærket,mm det med at skrive her inde når hesten bliver syg kunne jeg ikke finde på,min lille shetlænder har lige været forfangen og der var det ikke computeren jeg ræsede hend til men telefonen:)

• #3   13. jul 2012 Nu spørger jeg sikkert helt dumt smiley Men hvorfor er det så vigtigt at heste har stråfoder hele dagen på jordfold?

• #4   13. jul 2012 mine to engle skal have det godt,er der det mindste med dem bliver jeg bange og nedtrykt det med forkert sadel har jeg set masser gange desværre,er der ikke en lov om orndeligt udstyr til heste egnlig

• #5   14. jul 2012 et eller andet skal de da have mine heste er i hvertfald glade for deres hø

• #6   14. jul 2012 lige det jeg ville sige

• #7   14. jul 2012 Jasmin hadde noget merkelige væskende stik i den ene armhule.. Sørger hg om de har opplever det før og det er under behandling med egne midler, men bliver det ikke bedre bilver der ringte efter dyrlægen. Er det ikke ok??

Loven siger 4+timer så skal hesten have stråfoder... Dog synes jeg alltid de skal have.
    Spat findes på riktig riktig mange beste i dag.. Så blive der minimal avl i verdenen.. Synes jeg oftest ser heste som er kommet til skade som kodeled, skævheder m.m.

Jasmin er pt i dårlig form endnu, og når Pia krever noget af hende som hun kan,men som hun ikke lige goder lige i dag, så hår den sku ikke!

Billige slede kan også være dyktige, men må innrømme at foder og smed er det sted man skal spare mindst på.

• #8   14. jul 2012 Jeg undre mig også tit over de ting folk skriver her inde på HG.
    Især den med dyrlægen, hvis hesten er stok halt eller tydeligt er syg, og folk så opretter et indlæg med 'hvad er det' og 'hvad kan jeg gøre ved det', her tænker jeg altid, så ring dog for biiip til dyrlægen som det første i morgen når hesten er så halt at den knapt kan gå (bare lige for at lave et eksempel).
    Men jeg tror det har meget at gøre med den elektroniske tidsalder vi lever i, i dag, hvor mange mere eller mindre lever bag en skærm, og med væres internet og vores google, er det nemmere at søge om det, eller oprette et forum indlæg i stedet for at tænke selv. smiley

Og lige for at komme med mine meninger vil jeg da lige skrive på dine undringer. smiley

1) Heste med arvelige lidelser der ikke kan rides - dem avler man da bare på så. Kan de ikke rides, så kan der avles.

Heste med genetiske lidelser, eller medfødte (som KS, skævt kryds osv), burde i min verden, under ingen omstændigheder avles på, chancen for at føllet får de samme lidelser, er rimeligt stort, og bare chancen er der, skal man ikke gøre, jeg synes personligt at det ville være synd for det ufødte føl, at det skal udsættes for så smertefulde lidelser, som f.eks KS.

I min verden også helt uacceptabelt. Det ville kunne gå hvis det var en time, men flere timer, dét er bare ikke ok! Hesten bruger størstedelen af dagen på at æde, så har den ikke noget at æde på en jordfold, kunne den lige så godt stå i sin boks!

3) Heste der bukker/stejler osv. de er er bare stædige og skal bare rides igennem.

Heste der bukker og stejler gør det jo altid af en grund. Selvfølgelig kan de komme med et glædes buk ind imellem, men gør den det konstant, ville jeg nok overveje at få tjekket sadel, ryg og ben.

4) Heste der er modvillige til at udføre en opgave der stilles, de er bare ulydige.

Ja når folk kommer med sådan en, tænker jeg altid, giver du hesten i rigtige signaler?
    Nu er jeg selv tit i den situation hvor tingene ikke lige helt går som jeg havde planlagt, når jeg træner nye ting i liner med min hest, vi er begge nye i det, og Blanca er lidt af en prøveklud. smiley
    Men går det ikke lige som jeg havde forventet, stopper jeg hesten (hun er heldigvis god til at sige fra, hvis jeg gør noget forkert), tænker et øjeblik, og prøver så tingene på en anden måde, og somregl lykkes det efter et par forsøg. smiley
    Hesten gør altid tingene så godt den kan, og så er det op til os at finde og give de rigtig signaler. Nogle heste skal have forskellige signaler end andre, til den samme ting, og så må vi jo tilpasse os, og "gøre det på hestens måde". smiley

Ellers også skal man finde årsagen til at hesten løber, f.eks smerter fra en dårligt tilpasset sadel. smiley

6) Heste hvis sadler trykker, puttes der bare et lammeskind, gelpad el. andet under.

Hvilket ikke hjælper, men i nogle tilfælde gør det værre. ALTID sadelmager hvis sadlen ikke passer. smiley

I min verden et HEEEELT forkert spørgsmål, der imod kan man sige, hvor finder jeg en smed der kan sit kram, og som ikke koster spidsen af en jetjager. - Ingen hov, ingen hest. smiley
    Så ville jeg helt sikkert betale måske 200 kr mere, og så få en smed ud, som er 100 gange bedre. smiley

8) Foderet må ikke koste noget, på trods af specielle behov.

Har hesten specielle behov, må man også betale for det, ellers skulle man ikke have hest! Vi er bla nød til at betale 1028,- ca hver måned, for et tilskud mod dårlige led (i dette tilfælde gigt), og et foder der koster næsten 300,- til heste der har været forfangen. Pengene er små her i huset, men hesten kommer i første række, og SKAL have hvad hun har behov for, for at kunne fungere korrekt!

Som skrevet øverst, RING DOG FOR POKKER TIL DYRLÆGEN. Nej hvor jeg altså hader de beskeder. xD

• #9   14. jul 2012 Altså de får vel kun sandkolik hvis de spiser af jorden? Hvis de står på træpiller, spåner, hamp eller noget i den dur, har de jo heller ikke noget at tygge i hele tiden? Spørger kun, da jeg ikke kender en eneste hestepension hvor de har fri adgang til hø eller wrap el lign, kun steder med halm, men så er der jo en del der siger at for meget halm er dårligt for maven? Er lidt forvirret smiley

• #10   14. jul 2012 Laura Johnsen. : ang. stråfoder. hvis hesten ikke har noget i maven hele tiden, kan den få mavesår. det står op til 80% af de danske heste med.

• #11   14. jul 2012 Bianca og ida: Til din nummer 2), du skriver at hvis der ikke er noget at æde på folden, så kunne de ligeså godt stå i en boks? Hvordan kan de så få sygdomme af at stå på en fold? Er helt 100p på at langt de fleste heste hellere vil fold uden mad end boks uden mad, da de har mere plads, venner, frisk luft osv der smiley

• #12   14. jul 2012 Zwick: Hvordan påvirker det hesten? Ved at krybbebidning kan være et symptom på det, men hvordan kan man ellers se det?

• #13   14. jul 2012 Laura Johnsen: Nu tænker jeg at hvis de står i time vis på en jordfold uden mad, så kunne de lige så godt stå i deres boks hvor (de fleste) har noget at æde, som hø/wrap eller halm. smiley
    Er der ikke noget at æde i boksen, kan de selvfølgelig lige så godt stå ude selv om der heller ikke er noget at æde der. smiley

• #14   14. jul 2012
    Info og undersøgelse ang. mavesår:
    (link fjernet)

Den beskriver hvor stor chance heste har for at få mavesår når de står uden stråfoder, hvis de får for meget stivelse osv.

• #15   14. jul 2012
    IH, den forkerte - men stadig en god en smiley

• #16   14. jul 2012 Blanca: Det er jeg enig i smiley
    Krikken: Tak smiley

• #17   14. jul 2012 krybbebidning er ikke et symptom på mavesår.
    krybbebidning er en aktivitet, som udløser endofiner i hesten. den finder velvære ved at gøre det, og gør det af kedsomhed.
    mavesår er når syren i mavesækken, laver sår i slimhinden. med blødning osv til følge. 2 forskellige lidelser.

• #18   14. jul 2012 De eksempler du stiller op, kan efter min mening overhovedet ikke stilles op så sort på hvidt. Det er individuelt fra hest til hest, rytter til rytter, ejer til ejer, hvordan situationen er.

• #19   14. jul 2012 Laura Johnsen.

Fordi heste er lavet til at æde, de bør ikke gå over 4 timer uden stråfoder - det højner risikoen for mavesår.

Zwick: dyrker vandsport, hunde og hestesport.
    Mavesår og krybbebidning har nu altså sammenhæng i nogle tilfælde. Ikke alle heste der krybbebider har mavesår men nogle har. Mavesår gør ondt og derfor opstår krybbebidningen for at lindre smerten.

Jasmin og Camilla 2012 .
    billige smede kan være dygtige ja, men hvorfor ikke spørge på smedens kompetencer, før prisen... ?

Mht. avlen. Hellere mindre avl end heste med skader på sigt. Hvorfor ikke avle holdbarhed, og give vores dyr det de fortjener, et godt liv.

Hvis man ved en hest har KS, el. at den er klaphingst f.eks hvorfor så avle - ja jeg forstår det ikke. Der er alt for mange heste i verden der i forvejen ikke tages hensyn til fordi de har skavanker.
    Der bliver avlet i stor stil på næsten alt, så at der blev avlet lidt mindre og lidt mere målrettet på holdbarheden, syntes jeg ikke ville skade.

• #20   14. jul 2012 Og heste der er kommet til skade, kan jo fint avles på hvis de kan holde til det og de ikke er kommet til skade pga. en arvelig lidelse.
    Mener udelukkende det er de heste hvor der er stor sandsynlighed for sygdommen føres videre man skal holde sig fra at avle på.

• #21   14. jul 2012 Jordfolde er altså ikke kun til skadede heste smiley I DK er der massere af heste som lider af forfangenhed, EMS eller bare er for nøjsomme til at tåle vores super sukkerholdige græs.
    Min er på jordfold m. løsdrift døgnet rundt og får lavfruktanfrøgræs for at holde maven i gang, da han ikke kan tåle fri adgang til hø/wrap.

• #22   14. jul 2012 Jeg synes generelt at folk er meget uvidende - kender utallige piger som får en hest af mor og far når de har gået på rideskole et års tid - på trods af at hverken mor eller far har forstand på heste. Så kommer hesten hjem og ½ år efter kan pigerne ikke styre deres ellers forfærdeligt fine ponyer - og så er det de begynder med skarpere bid osv. og fordi de ikke ander en dyt om hvordan hesten tænker så må den jo være fræk og skal bare have atvide hvem der bestemmer smiley

Det er ærgeligt og personligt siger jeg direkte til de forældre som overvejer at købe hest til datteren at det skal de bare IKKE. Vent til pigerne er større og få dem ud på en gård hvor de kan lære om hesten - det er ikke vigtigt at man kan ride (fra rideskolen) når man skal have egen hest. Det er vigtigt at man har forstand på hesten og ved hvilke behov den har. Man kan sagtens lære at ride med sin første hest, men den skal ikke bruges som forsøgskanin, fordi man ikke kan se om hesten har brug for smed, bedre foder, er halt eller har brug for dyrlæge.

• #23   14. jul 2012 Er enig med tråd starteren.
    Katrine P: Er enig med dig. Mine heste går også mest af tiden på jordfold med løsdrift pga. den ene har været forfangen for 5 år siden og begge heste er meget nøjsomt. Men jeg har en høautomat, som kan programmeres og som åbner og lukker sig automatisk døgnet rund, så at hestene aldrig kommer til at står længer end max 1 ½ timer uden hø. De kan bare ikke tåle hø eller wrap ad libitum.
    Vedr. sygdom at hestene: Jeg synes det er uansvarligt, at spørge i en forum i stedet for at ringe til dyrlægen. Især når jeg læser nogle gange svarer fra lige så udvidende HG bruger som dem der spørge. Hvordan kan man tillade sig at give et svar uden at man er kvalificeret til det? Den bedste råd vil altid være: Ring til dyrlægen!

• #24   14. jul 2012 Jeg havde da en klaphingst der fik lov til at lave hele 2 føl. Ingen har nogle lidelser udover den sidste, Zafir fordi det begyndte at blive dårligt blod fordi det var indavl tæt på(Zafirs far var også hans fætter) at han er en smule skør i hovedet, med at han ikke kan forstå man ikke skal bide og hvis han er stresset og ikke trænet med.. SÅ går det nemt galt, han har heldigvis en ejer i dag som træner med ham og nyder ham. Det er tilladt i racen med indavl eftersom der kun er 600 i verdenen. Ellers ingen lidelser overhovedet.

De fleste heste har jo et gen de kan risikere at give videre til føllet. Det er ikke ens betydning med at det nogensinde vil komme til syne og dukke op, så hvis du ønsker sund hest, så skal vi måske kun avle på 1/100 del af hestene, for det er nok de eneste som ikke har et eller andet gen for noget de kan give videre!

Man regner med at de fleste der kommer med svar anbefaler nogle de selv har prøvet og har været rigtig glade for eller de kommer med en uddannet smed de har hørt om/eller har prøvet.

Man regner jo ikke med at folk kommer med et navn, som de så hader overdrevet og haft dårlig efaring med.. smiley

Du har ret i at man nok burde spørge om en billig, men også dygtig smed til diverse sager i et indlæg, men for nogen så er økonomien ret stramt, at man vil have det hele billigst muligt, men så godt at det er godt og sund til hesten! Så derfor kommer mange måske med "billig smed".

Så vil nogen jo så sikkert sige at så burde man sku bare ikke have hest. Er det nu ikke tilladt for os fattigerøve at have et dyr man elsker og som man lige præcis har råd til hvis man har en god og billig opstaldning med godt stråfoder og foder og en billig dygtig smed som kan det kram man har brug for og at man lige kan sætte en smule af til dyrlægen hver måned og ellers betale af hvis det er muligt? smiley

• #25   14. jul 2012 Jeg må indrømme med dyrlæge at man burde sætte sig ind i basisting inden man får hest. Sager som symptomer på kolik, halthed o. lign. "store" ting inden for hesteverdenen som så ofte sker og som er så alvorligt.

Jeg har ikke behøvet at ringe til dyrlæge omkring Jasmin endnu fordi jeg er gået herind og spurgt om diverse ting. Man kan altså spare ekstremt mange penge som du kan bruge på næste dyrlægeregning hvis man blot spørger kort herinde om nogen har prøvet det før. Så kommer der et svar eller flere omkring betændelse, selvom det ikke ser sådan ud, så ved alle at betændelse under huden er alvorligt, så vi ringer til dyrlægen. Det kan også være der kommer "en allergisk reaktion over for en bestemt insekt", jamen fint, vi behandler det med luft og ingen insekter og cremer indtil det er væk og ser om det var en engangs eller om der skal ringes til dyrlægen for at finde ud af hvilken insekt det handler om så man kan beskytte sig mod den insekt! smiley

• #26   14. jul 2012 "min hest ligger helt stiv med alle fire ben i vejret og har holdt vejret de sidste 4 timer, nu går jeg ud og pisker den pga, den driller mig, det er nok bare fordi den ikke gider rides på, for den har været dum lige siden jeg fik mit flotte 3-rings bid hjem, og det store sår den havde på mulen som gjorde den ikke kunne trække vejret rigtigt sagde en jo på HG måske bare var lidt eksem, så jeg har bare puttet en hjemmelavet blanding af eddikesyre og kamillethe på, for det sku rense så godt. og dem der sagde jeg skulle ringe til dyrlægen er bare dumme snobber" <-(dårlig humor, sorry)

..det jeg egentlig ville sige er at det ikke er forbudt at tænke selv.

jeg selv er en af dem der sparer penge på smed, ikke fordi jeg vælger en dårligere smed, men fordi jeg vælger en fra den anden side af grænsen, som er super dygtig, og prismæssigt ligger som de mindre dygtige danske. -før brugte jeg en dansk, som jeg var glad ved at bruge, men han kører desværre ikke hernede hvor jeg bor nu.

• #27   14. jul 2012 Day Dreamer . i kan jo sætte en høhæk op, det behøver jo ikke ligge på jorden.

En krybbebider behøver ikke have mavesår. nogle læser som vinden blæser her.

• #28   14. jul 2012 Gitte T

Fedt indlæg smiley det er humor.
    Siger ikke man ikke må spare hvor man kan - siger bare at kompentence burde kommer før pris.

Jasmin og Camilla 2012 .

Nu er der jo mange heste som ikke har ARVELIGE lidelser - så dem kunne man avle på. Men de heste der har og har nogle som højst sandsynligt kan føres syntes jeg ikke man bør. Siger ikke de ikke må have småskavanker, men der er bare nok heste der er ud af ikke gennemtænkt avl efter min mening.
    Og at holde en hest som klaphingst og tilmed bruge den til avl, ja det forstår jeg ikke og kommer aldrig til. Har set de kedelige konsekvenser af hormonforstyrrede klaphingste.

• #29   14. jul 2012 Jeg undrer mig over mange af de samme ting som dig. Især dem med syge heste/heste med problemer, der spørger HG istedet for at ringe til dyrelægen - og så ikke vil høre andre svar end at hesten er fræk og skal have en lærestreg. Svar som at der nok skal kontaktes en dyrlæge/kiropraktor/sadelmager eller at noget skal lægges om, bliver blankt ignoreret.
    Koster det penge eller besvær, er det ikke det der er galt :-S
    Derudover undrer jeg mig også over voksne mennesker, der rider på højt niveau, men stadig træner deres heste ved at save dem til bidet. Ej men helt ærligt.. jeg troede virkelig den slags idag hørte til hos nybegynderne på rideskolerne, der ikke ved bedre?

• #30   14. jul 2012 Jeg har det ligesom dig. MEN vil så lige spørge, hvor længe har du tænkt på den måde, du gør? For det gør du jo af en årsag - det lyder til, du har læst Mclean, hvordan hestes hjerner fungerer, og måske også Brogårdens foderbog. smiley

Jeg begyndte virkelig at interessere mig for det for nogle år siden. Ridningens mysterier er jeg først begyndt at snuse til her i februar ( www.arr.de ), så først nu ved jeg noget om hvorfor min hest altid har været så "træls" at ride. smiley

Jeg vil gerne fortælle videre, hvad jeg ved, men er også meget klar over, at min viden er "ny".

Selv Mclean siger højlydt, at da han var ung, var heste "dumme", og skulle have vide, hvem der bestemte.

Man bliver kun klogere på en måde, og ikke ved at andre bliver sure over, man ikke ved bestemte ting. Så bær over med folk, og forklar dem det. Ligesom vi allesammen har lært at andre.

• #31   14. jul 2012 Ligesom rideskole-elever er meget ens. Siger folk, de skal sparke hesten og hive den i munden, så gør de det. Det kan godt være, de tøver, men jeg har også selv gjort det.

Ride den igennem buk og stejl - det lærer man, hvis man får undervisning. "rid på energien, som min underviser sagde.

Først hvis man holder op med at lytte, som jeg gjorde, eller søger andre steder, måske ARR, mclean eller western, får man andre svar, når man råber i skoven.

Nogle mener, at toprytterne altid har de bedste svar. Så er det, man kan få problemer, for hvis man kun har EN guru, så får man kun ET svar. Og det svar er sq ikke altid korrekt.

• #32   14. jul 2012 Jer der mener at det kun er syge/skadede heste der kommer på jordfold, hvad gør i om vinteren? smiley

• #33   14. jul 2012 Lone s:

"Nogle mener, at toprytterne altid har de bedste svar. Så er det, man kan få problemer, for hvis man kun har EN guru, så får man kun ET svar. Og det svar er sq ikke altid korrekt."

So true, so true!!!

Nu er jeg selv en af dem der har flere, gurus. smiley
    Bla Kyra Kyrklund, Bent Branderup og Philippe Karl (lige for at nævne dem der står øverst på listen). De er alle 3 nogle jeg ser op til, og virkelig beundre for deres arbejde, holdninger og meninger. Selvfølgelig kan man ikke være 100% enig med alt hvad de siger og gør, og det skal man heller ikke. smiley
    F.eks kan der være nogle ting med Kyra jeg ikke er enige i, men hvor jeg er med Bent (bare for at lave et eksempel), og så er der nogle ting hvor jeg ikke er med nogle af dem, men har mine egne meninger og holdninger. smiley

Efter min mening er et godt forbilled, et forbilled hvor man ikke følger dem 100%, men bruger dem mere som en, hmm, retningslinje, hvis du forstår. smiley
    Man skal have plads til at danne sine egne meninger og erfaringer, og ikke ride i skyggen af sit forbilled. smiley

• #34   14. jul 2012
    Lone s

Hvis det er mig du spørger så kan jeg fortælle at jeg startede ud med rideskole undervisning af den gammeldags slags.. og det hang ved - til jeg blev oplyst og klogere. HELDIGVIS..
    Da jeg fik egen hest som vi købte i sølle forfatning løb jeg i nogle problemer, som ikke blev bedre med de råd/ den viden jeg fik/havde fået.
    Så skolede min ridning om 2 mdr. efter jeg havde fået hende, det gjorde jeg fordi jeg blev inspireret af at se en anden pige i min nye stald arbejde med heste. Jeg var meget opslugt og hurtig kom jeg med til hendes underviser lis kristiansen som er en helt igennem fantastisk person.

Hurtigt fik vi fremskridt og jeg fik købt mig en såkaldt "problemhest" mere i 2009.
    Elsker arbejdet med disse dejlige dyr og som sagt er det Lis kristiansen der er min inspirations kilde... (dalgaard horses), sammen med min smed, min kiropraktor og min dyrlæge - men læser også gerne artikler og andet fra andre og bruger det jeg syntes er fornuftigt smiley

Har dog aldrig læst dem du nævner, men det skal prøves smiley

• #35   14. jul 2012 Team Hjortkjær Hjortvald .

Lis er en fantastisk rytter og underviser, og også et af mine forbilleder!
    Har man selv viljen kan Lis bringe en helt op til månen og endnu længere! smiley

Vi har i sin tid købt 2 heste oppe ved hende, bla hende jeg har. smiley
    Min fars tidligere kæreste fik undervisning oppe ved Lis, på Garzia som vi også købte ved hende, og de 2 kom utroligt langt på ingen tid, igen, Lis er fantastisk!
    Jeg skulle også have startet undervisning ved hende, men kom jeg desværre ikke til pga af min mor... -.-'
    Men nøj, hvor jeg dog håber at jeg kan komme til det når pengene engang er der! smiley

• #36   14. jul 2012
    Ikke kun at hopper som er skadede bliver sat i fol. Men at en hoppe bliver sat i fol " fordi så har den noget og lave " fordi ejer skal gå i skole, rejse væk e.l

Eller at avle på en hest og vælge hingsten fordi den er pæn - ikke fordi den vejer hoppens svage sider op.

Eller avle en af de 117 kat 3 blandninger der i forvejen er så mange af på markedet. " jamen det er en jeg vil beholde " og 6 måneder efter er den til salg..

• #37   14. jul 2012 syndes da ikke de ting er så slemme..?

• #38   14. jul 2012
    De ting trådstarter nævner? Tjo.. Tager i betragtning af at ingen stråfoder på jordfold kan fører til mavesår og andet, en sadel der ikke passer kan fører til en hest med ondt i ryggen som koster mange penge at reperere, den hest der har ondt i ryggen pga. sadelen stejler og bukker men får tæv over det næste halve år ind til nogen nævner for ejeren at det jo kunne være sadelen.

Er det ting du kalder ikke så slemme?

• #39   14. jul 2012
    Blanca & Ida - Team Alta Escuela

Ja lis er virkelig en ener - på alle områder. Jeg bor bare et par timers kørsel fra hende, så det bliver ikke til så meget som jeg gerne ville. Men hun er også en der formår at give en noget at arbejde med uden man skal ride undervisning hele tiden og så igen.

Line P.
    Der er vi så forskellige, ville egentlig bare høre folks holdninger - men jeg syntes det på sigt kan føre til nogle trælse og omkostningsrige problemstillinger.
    Siger jo heller ikke at det er mishandling/vanrøgt - jeg påpeger bare at jeg syntes man skal tage sine dyr seriøst når de fortæller os noget smiley Inden det bliver et større/stort problem.

• #40   15. jul 2012 halm?

• #41   15. jul 2012 Halm er usundt som mad i bund og grund, du får en monstertyk hest af det og i længere periode er det ikke sundt.

• #42   16. jul 2012 Min mening om dine punkter:

- En hest med arvelige lidelser skal da absolut ikke bruges i avlen efter min mening - heller ikke hvis det bare er 'hobby-avl'. Det er vel en form for mishandling af det ufødte føl, når du tænker på den chance der er for alt føllet nedarver lidelsen - det kan man da ikke tilbyde et føl!

- Heste bør have adgang til stråfoder hele tiden, da hestemaver producere konstant mavesyre. Hvis hesten står uden foder for længe, kan det føre til mavesår og, i værste fald, kolik!
    Et alternativ, hvis hesten ikke må blive for fed, og det er grunden til at den står på jordfold, kan være halm. Det indeholder ikke særligt mange foderenheder, så det feder ikke ligeså meget som f.eks. hø, wrap mm, men en hest kan ikke udelukkende leve af halm!

- Det første jeg ville gøre, var at tjække udstyr, tænder mm, og få hesten gået igennem af en massør eller kiopraktor, som kan opdage evt. ømheder/smerter, der kan være årsagen til unoderne.

- Det kan skyldes flere ting, at en hest ikke vil udføre en opgave. Det kan være rytteren der giver de forkerte signaler, eller det kan være smerte, som beskrævet overfor.

- Der er vel en grund til at hesten løber - frygt, smerte mm.
    Dette problem kan IKKE løses med et stærkere bid!
    Det kan godt være at hesten stopper med uvanen, men biddet fjerner ikke årsagen til denne!

- Tsk, tsk, tsk...
    Hvis der er noget man ikke skal gå på kompromis med, så er det da hestens udstyr!
    Alt udstyr skal passe til den enkelte hest, der skal bruge det, og problemer med b.la. sadlen, løses ikke med lammeskind mm.

- Hvorfor mon min hest er halt?

8) Foderet må ikke koste noget, på trods af specielle behov.
    - Foder er ikke bare foder!
    Foderet skal være at god kvalitet, og passe til netop DIN hests specielle behov - ja, det er sku en dyr fornøjelse at have hest!

- Hvis der sker det ene eller det andet med din hest, så kontakt din dyrlæge, for brugere på HG er ikke uddanede dyrlæger, og selvom vi måske har en mening om årsager mm til den hests problem, så kan du ikke være sikker på at det vi siger er rigtigt - selvom vi måske TROR at vi ved hvad der er i vejen!

Wow...
    Har selv tænkt det samme - der er bare nogen mennesker, der ikke burde have hest!

• #43   20. jul 2012 Day Dreamer . Kan du ikke bare vande høet ligesom så mange andre gør? Og så sætte en høhæk op? : )

• #44   20. jul 2012 Jo - nogle gange er folk "uvidende" - til gengæld findes der også utroligt mange "bedrevidende" på HG smiley

Jeg synes ofte folk glemmer at disse piger jo i langt de overvejende tilfælde ikke gør det af ond vilje - måske har de sågar lært at fx en forfangen hest skal sultes.

Jeg synes altid jeg prøver på at vejlede, hvis jeg synes noget er galt i stedet for at pege fingre - hvilket der er alt for meget af herinde.

Men ja - vi skal passe på vores heste og gerne hjælpe hinanden smiley

• #45   20. jul 2012 Okay på den måde ; )

• #47   24. jul 2012 Enig med Karina!
    Det kan da godt være, at disse hestefolk ikke ved bedre, men det er stadig en alvorlig fejl, at de ikke har indsamlet en almen viden om heste og hestevelfærd, inden de har anskaffet sig en hest!
    Hvis man har med et levende dyr at gøre, er det, efter min mening i hvert fald, en selvfølge at man sætter sig ordentligt ind i tingene, før man vælger at anskaffe sig dyret, hvad enten det er en hest, en hund, en kanin en fisk eller hvad ved jeg!
    Jeg bliver chokeret når jeg støder på siturationer som disse du beskriver hér Team Hjortkjær!

Kommentér på:
Ligegyldighed, uvidenhed ang. mange heste ting. Jeg undrer mig ofte.

Annonce