Hest / brugsområder [DEBAT] {{forumTopicSubject}}
Ja igen... hehe der er heeelt sikkert flere der vil være med?!?
MIN MENING:
Altså om man skal købe en hest til at ride (på højereplan) på så er min mening at man skal købe en ridehest..
Jeg siger IKKE man ikke kan ride på f.eks shire heste eller trav heste, men at om man vil noget med sin ridning f.eks indenfor spring eller så er det bedste at købe en hest der er avlet til dette formål, først og fremst af hensyn til hesten.
Og det er IKKE fordi jeg mener travere/shire heste eller nogen anden race er grimme, men det er altså at tag f.eks travheste, de er avlet for at være hurtige og have en veivinnende trav. Racens skridt og galop bryder man sig ikke om at forbedre gennem avlen, og de bliver dermed derefter (altså ikke så gode i de aller fleste tilfælder). Så tager man f.eks dansk varmblod (ja det er ik nogen race, men et avlsforbund, jeg VED det), der er de ude efter at få heste med en bygning der er godt egnet til dressur/spring og gode gangarter BÅDE i skridt, trav og galopp. Så siger det sig selv at efter mange generasjoner med sådan avling så bliver rideheste til rideheste og travheste til travheste.
Tiril R
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
Men hvad er det du vil med det her???
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
Giver Tiril ret, man ser ikke mange travere eller shire, eller andre tunge racer gå højt.
Anita
nov 2004
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 159 Svar: 1.283
De som vil ha en ridehest, kjøper som oftest en varmbloddstype. men hva hadde skjedd om en proff dressurrytter hadde kjøpt seg eks. en traver og jobbet med den og gitt den samme utstyret, treninger og alt annet sånt. jeg tror noen "ikkeridehester" kunne kommet seg langt jeg!
Jeg har en traver sjøl, og kunne ikke tenkt meg en bedre hest! vet også om flerekaldblodser som starter middels ponniklasser og vinner så det ryker av de...
Ikke døm etter race, alle hester er individer etter min mening. vi mennesker er ikke flink til de samme tingene, men om vi trener nokk, kan vi bli ganske gode i det vi vil:)
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.027
Selvfølgelig er der nogen der ikke passer helt til racen, men nu er f.e.s travere bygget til trav løb, hvis man kigger på de tusindvis af travere der bliver avlet, er det et meget lille tal, der viser at de kan ret meget andet, en trav, eller hygge.
men selvfølgelig kan de være lige så dejlige hygge heste som alle andre.
Anita
mar 2006
Følger: 104 Følgere: 100 Heste: 2 Emner: 155 Svar: 441
nov 2004
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 159 Svar: 1.283
dec 2005
Følger: 65 Følgere: 95 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
jan 2005
Følger: 262 Følgere: 251 Heste: 9 Emner: 824 Svar: 6.698
dec 2005
Følger: 65 Følgere: 95 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
Man holder jo heller ikke en grand danois som skødehund - selvom den sikkert godt kunne lære at være det
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Som jeg skrev i den anden tråd.. som blev til en værre tråd...... så har jeg redet en traver på gården jeg står på... og jeg blev positivt overrasket.. den havde en kanon god gang i traven.... men galoppen.. ja.. den var helt forkert.... Men selvfølgelig, kan en travhest lære mange øvelser og kan være gode springer...
Hest / brugsområder [DEBAT]