{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.294 visninger | Oprettet:

Vokseværk! {{forumTopicSubject}}

Jeg vil høre jer om I har oplevet vokseværk - og hvad I har oplevet og gjordt for at afhjælpe det.

har en 4 års der er MEGET træt og let bliver uren under ridning.
Vi har haft kiropraktor ude 2 gange og hun finder lidt spændinger men ellers intet - samt hun er ikke nervøs for ham.

Men men men alligevel er det jo rigtig træls at se på - vi har selv overvejet om det er vokseværk...

Jeg vil derfor gerne høre jeres oplevelser og erfaringer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vokseværk!
  • #1   9. jul 2012 Har en veninde med en 4-års, som er langbenet, en smule usammenhængende og alt for tynd. Men det er kun på grund af vokseværk, at han vokser op ad og ikke ud ad. Hesten skal stå stille i tre måneder, siger dyrlægen. Men denne hest blev ikke sløv, uren eller træt. Men har ikke så meget forstand på ungheste, så kan ikke sige, om de foreksempel reagerer forskelligt.

• #2   9. jul 2012 http://www.hestegalleri.dk/video/diverse_hest/274953-lureno_under_rytter
    Rides han stadig som på videoen? En 4-årig hest der rides med mulen i bringen, kan umuligt bruge sig selv ordentligt og det vil føre til spændinger og tøjlehalthed.

• #3   9. jul 2012 Har selv haft en hoppe som var 170 som 3 års - hun var også utrolig ranglet og svær at holde huld på. Hun kunne i perioder være noget sløv smiley

• #4   9. jul 2012 Nej han rides frem og ned - den gang var hen nytilredet og puttede sig en del. Det er bestemt ikke rideformen smiley
    Han har bedækket 4 hopper i år og det er måske også een af synderne sagde kiropraktoren smiley

• #5   9. jul 2012 Samt på den 1 1/2 måned han var hjemme var han vokset så meget at dem på gården kunne se det da han kom tilbage igen.

• #6   9. jul 2012 Vi har en hoppe der havde det som føl, og hun bliver uren efter kørsels, ridning og mønstring. Hun fik meget slem vokseværk og dyrlægen sagde at det kunne man ikke bare lige stoppe. Allerede som etårig var hun over 1 meter ( shetlandspony mål for hoppe er 106 i stg.) Hendes ben vendte helt forkert og hun havde svært ved at gå normalt. Eftersom hun blev ældre gik det lidt af og til kåring blev hun målt 106,7, de mente selv de havde målt forkert så hun gik igennem. Her 2år efter kåring er hun 109 i stg og kan derfor ikke deltage i skuer mere. Vi ved ikke helt om hun vokser mere. Hun har fået et føl i år og det tyder på at det får samme problem ( mor: 109 i stg. far: 106 i stg) så vi kryder fingre da følet ser rigtig godt ud!! Det kan åbenbart være arveligt?! smiley

• #7   9. jul 2012 Hvis det ikke er meningen han skal gå krøllet sådan sammen, er det da spøjst han hårdhændet rykkes på plads hver gang han prøver at komme ud af den holdning. På videoen hvor du rider ham putter han sig da ikke spor og har den lækreste frie gang. Men dejligt at høre han bliver redet frem og ned nu, det er super godt for spændingerne smiley

Er han vokset så voldsomt, kunne det jo godt ske det bare er vokseværk. Måske en voksepause er på sin plads? smiley

• #8   9. jul 2012 Hånden er bestemt ikke hård (det er ikke mig der rider ;)) Hans rytter er super blød i sin ridning (rider med sæde og ikke tøjlen) og gør et rigtig godt stykke arbejde.
    Han har pt stået stille i 1 uger efter sidste kiropraktorbehandling. Denne uge startes han op i longe og hvis det går godt vil hun på ryggen af ham i næste uge. Derudover har han fået ny sadel som ligger optimalt ss
    Men han er meget træt og minder lidt om en gammel hest - er det normalt ved vokseværk? smiley

Tror max han er vokset 1-2 cm på den 1 1/2 måned - men det kunne åbentbart ses smiley

• #9   9. jul 2012 Jeg ved det faktisk ikke. Trætheden kunne også skyldes jernmangel. Har du fået taget blodprøver?
    De typiske symptomer på "vokseværk" har ofte mere med overanstrengelse at gøre og de unge heste bliver jo noget nemmere overanstrengte. Hvor mange dage om ugen rides han normalt? Jeg tror også godt bedækningerne, som din kiropraktor nævner, kunne spille ind. Det må være anstrengende at være sådan en lækker hingst smiley

• #10   9. jul 2012 Ja, jern og B vitaminer har jeg også tænkt på. Overvejer at give ham en kur smiley
    Vi har talt om blodprøve, men har endnu ikke fået det gjort.
    Mai der rider ham har tidligere haft en hest der reagerede på samme måde, det var vokseværk. Men vil gerne høre andres oplevelser.
    Og tak for dine søde ord smiley

• #11   9. jul 2012 Jeg ville give ham en helt uge eller to fri så han kan få sig en voksepause ;D Det lyder som vokseværk smiley Så går han med garanti bedre når muskler og led har fået ro til at vokse. Og med fri tænker jeg at han skal have helt fri og så bare komme på fold. Alle mine ungheste har haft indlagte voksepauser smiley Og de bliver jo klart lidt mere trætte, for hele kroppen er jo på overarbejde når hesten vokser, det bruges der meget energi på.

• #12   9. jul 2012 Og han kommer ik ud af formen af at have en enkelt uge fri smiley

• #13   9. jul 2012 Han har når denne uge er gået haft 1 1/2 uges helt fri og så i næste uge starter hun op med longe, hvis alt går vel vil hun i gang med at ride ham ugen efter smiley

• #14   9. jul 2012 Det tror jeg er en god idé smiley det hjælper helt sikkert.

Kommentér på:
Vokseværk!

Annonce