{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
615 visninger | Oprettet:

Er hun ved at blive skæv?? {{forumTopicSubject}}

Har lagt mærke til her på det sidste er at jeg har svært ved at stille hende ind af når jeg rider på højdre volte og når jeg rider rider venstre volte kigger hun ud ad også med løse tøjler...

Er der en måde at se på hesten om den er skæv eller låst et sted??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er hun ved at blive skæv??
  • #1   6. jul 2012 Det kan sagtens være fordi du sidder skævt smiley Hesten skal jo holde balancen så den retter sig efter hvordan rytteren sidder for at holde sin balance. Måske noget undervisnign ville hjælpe smiley

• #2   6. jul 2012 Det kunne godt lyde som om, hun har låst en muskel i nakken, så hun ikke kan lukke ordentligt i ganaschen.

• #3   6. jul 2012 Jeanne ... Vil du uddybe det med låst muskel i nakken ? kender en pony som har haft samme problem, dog også hvor den drejede skarpt af . Det er dog rettet op, og hesten er knap så skæv i ryggen mere . Men det kunne lige være rart at vide lidt om det . smiley

• #4   6. jul 2012 Hun har også svært ved at sætte i galop og holde galopen,vis hun ikke er samlet

• #5   7. jul 2012 Tror en kiroprakter er at anbefale i denne sag smiley
    Om ikke andet så hellere være sikker på om det er låste led eller ej og hesten vil nyde at blive trygget godt igennem

• #6   7. jul 2012 Camilla S: Heste kan få spændte og låste muskler af forskellige årsager. Der kan være flere grunde til det: f.eks hvis hesten bliver redet forkert, fald eller spark på folden. Jeg har netop haft kiropraktor/massør 2 gange til min. Efter en langvarig skade, hvor hun nu er blevet genoptrænet, viste det sig, hun havde nogle få låsninger og spændte muskler, formentlig som følge af, hun har gået og aflastet, mens hun havde smerter. Hun havde umiddelbart "kun" problemer med højregalop, ellers ikke nogen forandring.

• #7   7. jul 2012 Det er helt naturligt, og har selv bøvlet med min hest, indtil jeg "fandt" ARR/skævheds terapi.
    (link fjernet)

Jeg kan kun skrive under på, de især gerne vil kigge udad volten, og har problemer med galop. smiley Når min skulle i overgang til trav, lagde hun sig så meget på forparten, at jeg fik et smæld i ryggen, og hun kunne absolut ikke være stillet eller bøjet på volten imens!

Det tog mig 3 måneder, fra februar, hvor jeg trænede dels i longe, dels fra sadel ca. 3 gange om ugen, og så var hun lige, og brugte ryggen. Nu er vi tilbage til lidt skovtur, desværre. Men det er vildt, som det virker!

Synes det er ærgerligt, ingen alm. dressur undervisere har sat sig ind i, hvordan en hests krop fungerer, og gør noget ved det.

• #8   7. jul 2012 Min har haft kiropraktor pga. skæv nakke - det viste sig tydeligt ved at hun var svær at ride på den ene volte, løb med hovedet i sky og skød skulder ind i volten på den volte hvor hun ikke kunne bøjes. Man kan selv teste om hesten har ondt - lidt svært at forklare, men prøver alligevel: lige mht. til nakken: tag en kuglepen (uden klikke selve skrivedimsen ud selvfølgelig) så tager du pennen og trykker mod hesten (IKKE direkte så du "stikker den" med pennen, men så pennen ligger nærmest parallelt med hesten) og med et fast pres kører du pennen oppe fra 1. nakkehvirvel, på siden af halsen ca. en hånds bredde fra mankammen hele vejen ned til manken.. du vil tydeligt kunne se at hesten "brokker sig" - f.eks. trækker hovedet til sig, lige der hvor den er øm. Som regel er det kun den ene side, hvor den på den anden side ikke reagerer! Samme tjek kan du lave med resten af hesten krop - f.eks. ved ondt i ryggen.. køre pennen fra manke og hele vejen til halerod, en hånds bredde fra rygsøjlen på begge sider.. bare husk at det skal være et jævnt pres, uden at "stikke" eller "prikke" hesten.

• #9   9. jul 2012 Indimellem kan sadlen også være "synderen" prøv evt. om det er samme ballade uden sadel (kan selvfølgelig godt have sat sig, så du ikke kan mærke forskel med det samme...)

Kommentér på:
Er hun ved at blive skæv??

Annonce