Tilkørsel, udstyr, undervisning {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg er nu så småt begyndt på tilkørselsforberedelserne med min Pura Raza Española, Ortigo. Det helt store drøm er jo at komme kørende med den flotte spanske hest foran en jumpe.
Jeg ved det kræver en masse arbejde og det kræver en kold hest. Ortigo er 6år og har ingen erfaring foran vogn og jeg er også helt nybegynder som kusk. Uerfaren hest og uerfaren kusk... det kan vel kun gå galt?
Jeg har trænet med ham i lange liner og med kørehovedtøj (som er det eneste køreudstyr jeg har). Han er så sød og lystrer fint på signaler! Nu føler jeg at vi er klar til at tage skridtet videre, men jeg ved ikke helt hvordan. Jeg vil høre jer om i har nogle gode råd mm. til sådan en som mig?
Hvordan tilkørte i jeres hest? Vil i sige at man skal have en professionel ud og hjælpe? i så fald hvem?
Bor i Ringsted og vi har desværre ingen trailer - kender i nogle som kan komme ud og undervise, hjælpe med at tilpasse udstyr mm?
Jeg vil også høre lidt ang. udstyr - er der noget bestemt man skal kigge efter? Hvilket bid bruger i, det er vel fint nok med almindelig trensebid?
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 11 Emner: 427 Svar: 1.540
nov 2007
Følger: 73 Følgere: 78 Heste: 11 Emner: 453 Svar: 1.416
Hvad ville i forslå som startvogn?
nov 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 70 Svar: 535
som start vogn ville jeg vælge en på 2 hjul, i jern og med god afstand til hesten hvis den skulle slå bagud... 2 hjul gør at den ikke bare lige vælter, jern gør at hesten ikke bare kan knække stængerne... vi plejer at bruge noget der ligner denne....
(link fjernet)
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Har en veninde der kom slemt til skade under tilkørslen af sin, selvom hun havde en kusk med på vognen hele tiden. Så det er altså en farlig ting at lege med!
Rigtig god fornøjelse og held og lykke Ville ønske min kunne gå for vogn, men jeg tør simpelthen ikke
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 48