Tilkørsel, udstyr, undervisning {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg er nu så småt begyndt på tilkørselsforberedelserne med min Pura Raza Española, Ortigo. Det helt store drøm er jo at komme kørende med den flotte spanske hest foran en jumpe.
Jeg ved det kræver en masse arbejde og det kræver en kold hest. Ortigo er 6år og har ingen erfaring foran vogn og jeg er også helt nybegynder som kusk. Uerfaren hest og uerfaren kusk... det kan vel kun gå galt?
Jeg har trænet med ham i lange liner og med kørehovedtøj (som er det eneste køreudstyr jeg har). Han er så sød og lystrer fint på signaler! Nu føler jeg at vi er klar til at tage skridtet videre, men jeg ved ikke helt hvordan. Jeg vil høre jer om i har nogle gode råd mm. til sådan en som mig?
Hvordan tilkørte i jeres hest? Vil i sige at man skal have en professionel ud og hjælpe? i så fald hvem?
Bor i Ringsted og vi har desværre ingen trailer - kender i nogle som kan komme ud og undervise, hjælpe med at tilpasse udstyr mm?
Jeg vil også høre lidt ang. udstyr - er der noget bestemt man skal kigge efter? Hvilket bid bruger i, det er vel fint nok med almindelig trensebid?
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 11 Emner: 427 Svar: 1.540
nov 2007
Følger: 73 Følgere: 78 Heste: 11 Emner: 453 Svar: 1.416
Hvad ville i forslå som startvogn?
nov 2009
Følger: 53 Følgere: 54 Heste: 15 Emner: 70 Svar: 535
som start vogn ville jeg vælge en på 2 hjul, i jern og med god afstand til hesten hvis den skulle slå bagud... 2 hjul gør at den ikke bare lige vælter, jern gør at hesten ikke bare kan knække stængerne... vi plejer at bruge noget der ligner denne....
(link fjernet)
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Har en veninde der kom slemt til skade under tilkørslen af sin, selvom hun havde en kusk med på vognen hele tiden. Så det er altså en farlig ting at lege med!
Rigtig god fornøjelse og held og lykke Ville ønske min kunne gå for vogn, men jeg tør simpelthen ikke
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 5 Svar: 48
Vendsyssels Køreforening holder nogle gange weekender hvor man kan få tilkørt sin hest, med deres hjælp.
nov 2007
Følger: 73 Følgere: 78 Heste: 11 Emner: 453 Svar: 1.416
Ja, det er vigtigt at det bliver gjort helt rigtigt og der må bestemt ikke ske noget med hesten!
Jeg er lidt på udkig efter en gig da jeg finder den lidt mere robust end en sulky og det er vel meget rart?
Jeg havde nok godt kunne gøre det selv hvis jeg have haft en shetter eller lign... det er en del mere omstændigt med en hest i den størrelse, men det skal forhåbelig nok lykkes!
Jeg vil begynde at kontakte nogle foreninger her i næste uge!
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 136
Du kan godt betale dig fra tilkørselen, men du kan gøre meget forarbejdet selv.
-Tilvænding af seletøj, del for del.
-Lære hesten at gå for lange liner.
-Gå ture for lange liner.
-Montere skalgerne, og lære hesten at det er ok at de slasker om bagbene.
-Få en hjælper til at lave et modtræk i skalgerne.
-Evt. kan du lære hesten at trække et bildæk/palle eller montere bomme på seletøjet.
-Lære hesten at stå stille (MEGET VIGTIGT). Samt med tiden, at den kan stå stille og du kan gå fra den uden den flytter sig.
-Gå med sulky mens hesten går ved siden af.
-Røre hesten på bagpart og ryg med stængerne fra vognen.
-Sænke stængerne ned over hesten.
-Få hjælp til et gå med vognen sænket ned over hesten mens en anden går ved hestens hovede.
Det giver en enorm glæde og godt samarbejde mellem hest og ejer at træne disse ting sammen, så jeg syntes klart at du skal træne det du kan overskue selv.
Det er også her jeg er kommet til med min træning, og jeg sidder lidt fast. Jeg er så bange for at han, trods alt forarbejdet, vil gå i panik. Hesten er mit et og alt. Så jeg overvejer at få en erfaren kusk ud og hjælpe ved den første påspænding.
Tilkørsel, udstyr, undervisning