Gør det nogen forskel- ifol og kåres? {{forumTopicSubject}}
Jeg går og grubler lidt med et par spørgsmål ang. kåring og ifoling.
Har en 3 års pintohoppe (eget avl) hun er efter 2 kåret forældre, så skal naturligvis kåres.
Men syntes ikke hun er helt færdigudviklet endnu, så har besluttet at vente med at kåre hende til næste år.
Jeg vil så gerne avle et føl på hende også, men så er spørgsmålet så bare, skal jeg vente til hun er kåret, dvs. først føl om 3 år.. puh, syntes det er længe til.
Men hvis jeg nu ifoler hende næste år og kåre hende i sep. vil det så have noget at sige mht kåringen, vil hun ikke vise sig rigtig pga føl i maven eller???? Hun skal selvfølgelig ifoles med kåret hingst.
Håber i kan hjælpe mig lidt
på forhånd tak
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
Hvis du ifoler hende i år, vil du godt kunne stille hende i år også, hoppen burde du ikke kunne se det på. Men du skal bare huske at undgå for meget stress så hun ikke smider føllet Og du vil også kunne i fole hende og stille hende med føl ved siden,
Personligt ville jeg nok overveje at vente med at komme føl i til hun var færdig og det samme med kåringen. Så syntes jeg man får de bedste resultater for både hoppe og føllet
mar 2005
Følger: 28 Følgere: 29 Heste: 7 Emner: 7 Svar: 30
Så hun vil være 4 år næste år
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
Ville kåre hende først og så ligge føl i lige efter kåringen....
mar 2005
hun bliver først kåret NÆSTE år, da hun ikke er klar i år.
Men det er nok bedst at vente med at ifole til hun er kåret. så må håbe 3 år går hurtigt
mar 2005
men ville bare høre om nogen kårede deres heste når de var ifolet, og om det gav negativ virkning mht gangarter.
Men hvis der er stor risiko for de kan miste føllet i maven pga. stress, så viljeg da ikke ifole hende næste år.
må bare bide tænderne sammen og vente
mar 2005
mar 2005
Gør det nogen forskel- ifol og kåres?