{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.406 visninger | Oprettet:

Heste der er uden for rækkevidde? Sindssyge? {{forumTopicSubject}}

Jeg er i syv sind, og efterhånden så frustreret og ked af situationen at jeg føler jeg bør og skal træffe en beslutning eller finde en løsning, inden flere kommer til skade.

Har i nogensinde mødt / trænet / oplevet en hest, der var helt og aldeles uden for pædagogisk rækkevidde?

Min hoppe fra 2001 er altid blevet regnet som lidt utilregnelig, umoden og med mange unoder. Jeg lærte hende at kende allerede tilbage i 2007, hvor de daværende ejere allerede havde haft haft kiropraktor og dyrelæge på hende, som dog mente det blot skyldtes "manglende modenhed", og at det ville gå væk med årene.

Med årene og med masser af træning hos mig er det blevet meget bedre. Langt de fleste dage på en måned er der absolut intet - hun kan rides ud i mange timer uden problemer, rides og trænes uden udstyr, og er simpelthen det mest godmodige på jorden. Men så pludselig ud af det blå, kan hun have en dag hvor hun går voldsomt til angreb eller under ridning pludselig springer i luften og gør alt hvad hun kan for at kyle en af.

Hendes adfærd er decideret psykotisk og minder mest af alt om en.. skizofren eller sindssyg.

Jeg har haft dyrelæge, healer, telepatør, kiropraktor, tandlæge og massør på hende - ingen kan finde noget.

Forleden sagde en fra stalden til mig at nogen dyr jo bare er sindssyge - men findes der bevis på det? Er der heste der ganske enkelt er så mærkede af misrøgt og dårlig opvækst, at de ikke er til at redde?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste der er uden for rækkevidde? Sindssyge?
  • #1   18. jun 2012 Min gamle hund havde ADHD, mener vi, derfor blev hun ikke særlig gammel, da hun slet ikke kunne opdrages på. Du kunne gå i 23 timer med hende uden stop, og så snart vi kom hjem ville hun stå og hoppe på stedet igen!

Så tror bestemt at dyr kan have ''menneske lidelser'', hvis du forstår hvad jeg mener?

Det kan godt være at din hest har et ''tik'' der ikke er nogen der kan forklare eller finde på hende...

• #2   18. jun 2012 Heste kan jo godt være mentalt handicappede ligesom mennesker.
    Det er tit en af de ting, der gør dem til kastebolde, netop fordi folk mener e bare er uopdragne, dårligt redet, fejler div. ting i kroppen. Men tit og ofte er sådanne heste, der bare nogle gange flejner "bare" mentalt handicappede.

• #3   18. jun 2012 Jeg har afgivet løftet til hende, at hun ikke skal videre til andre - kan hun ikke reddes hos mig, skal hun ikke videre. Netop for ikke at ende som kastebold, for hun er ikke bare uopdragen eller fræk - det er en dybere forklaring på hendes adfærd, men løsningen er umulig at finde.

Mon fortid kan sidde så voldsomt at det slet ikke er til at redde? Jeg har jo trænet problemheste for andre i efterhånden fem år nu, og jeg har bestemt oplevet heste der er mere aggressive end Lille Lyn, men så er hesten det relativt regelmæssigt. Eller man kan mærke når det er på vej - disse udbrud kommer ud af det blå.

Har haft min kollega oppe, som har lidt flere års erfaring, og hun var ligeså overrasket over at opdage at udbruddene kommer uden man på nogen måder mærker det. Man kan have redet en god tur, og pludselig ud af det blå tager fanden ved hende. Hun bliver ikke bange, vil ikke hjem - hun vil bare ikke have nogen på ryggen mere. Og man ved slet ikke det kommer.

Ligeså kan det være fra jorden - man longere eller træner og det hele går godt, og pludselig ud af det blå springer hun mod en.

• #4   18. jun 2012 Puha - den er svær. De kan jo sagtens være mærket for livet pga misrøgt/mishandling. Jeg tror ikke at heste som sådan fødes med sindsyge, men jeg kan ikke udelukke det på nogen måde.
    Dog mener jeg at man skal huske på hvor store dyr de er, og at man komme rigtig slemt til skade..
    I min verden skal man ikke redde alt, blot fordi man kan. Man skal se på livskvalitet fremfor kvantitet, og med så store dyr, skal man også tage højde for sikkerheden omkring ens "projekt".
    Jeg ville aldrig lade sådan en hest komme videre ud i verden, enten vil jeg beholde den og overveje om det er risikoen værd at ride den. Eller også ville jeg lade den få fred...

• #5   18. jun 2012 Hej Andrea.

Træls med din hoppe. Nu har jeg selv stor erfaring med den slags heste, og ja nogle er ikke til at redde. Men det er min erfaring at der er tale om sjældenheder at de ikke kan reddes nogenlunde på rette køl igen.
    Uanset hvor godt man træner og hvor dygtig man er, har hesten altid nogle men af det som er hændt den, og det vil altid hænge ved.

Derfor er det også de færreste mennesker der efter mine overbevisning kan håndtere at have en mishandlingshest.. smiley

• #6   18. jun 2012 Det er også min erfaring at nogle reagerer på ting som vi mennesker ikke engang når at registrere.. Dvs at hesten mærker et eller andet som måske lige giver den tilbagefald på at det her har den i hvertfald set/oplevet/mærket før og det skal den squ ikke igen..

Nogle gange finder man ikke en forklaring og jeg er sikker på at du er dygtig til det du gør, men nogle ting kan man ikke forklare og det skal man heller ikke..

• #7   18. jun 2012 Jeg er helt med på at der sker tilbagefald - dem har der været nogen af gennem tiden, og jeg synes vi er kommet igennem det hver gang.

Men dette er i så voldsom grad, at jeg er enormt frustreret fordi hun er til så stor fare - En dag kan det koste liv.

• #8   18. jun 2012 ring til en hestehvisker som kan komme ud og "tale" med hesten.
    vi har haft hestehvisker i min stald og mange af hestene har forandret sig efter at de fik en hestehvisker til at tale med hestene.

• #10   18. jun 2012 Jeg kan ikke give dig nogen forklaring, men kan give min mening. Undskylder på forhånd for den er nok hård.

Jeg føler ud fra de ting du skriver, at hun er en hest som kan være (er) farlig at arbejde med. At hun lige pludselig farer på dig med agressivitet, eller forsøger at smide dig af, og så uden nogen grund til det, det er i mine øjne meget farligt. Og ind til nu har det vist gået godt, men det kan hurtigt ende rigtig galt.
    Jeg ville nok give hende fred. Ved godt det er en rigtig dejlig hest det meste af tiden, men jeg ville være rigtigt bange for hvornår det ender galt og ikke turde tage chancen. Og da du skriver du faktisk har prøvet alt hvad der overhovedet er muligt, så tror jeg ikke du kan gøre meget mere.

Undskyld de hårde ord, og ved bestemt godt de ikke er rare at høre - fik dem selv for nyligt - men jeg tænker kun på din sikkerhed og andre som skal være nær hesten...

Håber det bedste og håber bestemt jeg tager fejl...

• #11   18. jun 2012 Hestehvisker er endda også forsøgt - uden videre resultat. Jeg fik et godt svar, men ikke andet end at hun nyder sin tid og har det godt hos mig, og har haft det rigtig skidt før i tiden. Hvilket jeg er klar over..

Lisette K:
    Nej det har jeg ikke. Jeg har drøftet det med dyrelægerne, men da hun jo på ingen måde er halt eller andet, virker det meningsløst. Hun har jo ingen smerter på nogen måde, så det skulle virkelig skjules godt hvis det kan ses i røntgen. Men har som sagt drøftet det med tre forskellige dyrelæge og alle siger det er unødvendigt, men overvejer alligevel at få det gjort denne sommer.

Hun har bestemt haft en meget hård opvækst, og der er helt sikkert også nogen traumer fra dengang som tricker den adfærd hun udviser nu. Men det er jo netop den adfærd som med enormt meget træning var så godt som væk. Så problemet er netop, at man tror hun er blevet "god igen" og pludselig ud af det blå - der kan godt gå uger - så angriber hun en.

• #13   18. jun 2012 Tina L:

Det er netop også de tanker jeg går med. Det er bare frygtelig svært, da det jo er en ret drastisk og voldsom beslutning at tage.

• #14   18. jun 2012 Jeg har rigtig god kontakt til hans assistent, og arbejder pt på en praktikplads hos ham - har netop også sendt assistenten en mail angående Lille Lyn, og regner med at drøfte det med hempfling selv på et tidspunkt.

Jeg mener nemlig bestemt også, at han er en af de få de forstår alvoren og hvordan man håndterer en sådan hest.

• #15   18. jun 2012 Jeg syns godt nok det er et svært emne. I en bestemt periode var jeg selv i tvivl med Briza, om hun var tosset i ægget, heldigvis ventede jeg og iagttog hende. Heste hvor fortiden spiller ind er svære, man ryger nemt ud i problemer med at skille tingene ad, hvad er en "finke" og hvad er reaktion fra fortiden. Briza er teenager som alle andre bare lidt forsinket, en kæmpebaby der ivrigt vil vise det hun kan og nogen gange for ivrigt:O)
    Jeg tror heste kan være for psykisk dårlige til at give et godt liv uanset hvor mange der vil den det godt.

• #16   18. jun 2012 Har du overvejet at give hende en lidt ferie ? 1 uge ? 2 ? måske en måned?

Det kan jo godt ske at hun er "fyldt op" af træningen smiley

• #17   18. jun 2012 Det er også forsøgt Camilla.. Hun har både fået pauser fra ridningen, pauser fra jordtræning, perioder med ren mentaltræning, perioder med ren fysisk træning, perioder med helt fri osv. osv.

• #19   18. jun 2012 Mit bud: http://www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Sundhedsvidenskab/Sundhedsvidenskabernes_terminologi/traume

Hendes "anfald" lyder som panik og angst.

En af mine elevers pony har heller ikke haft en god start på livet og livet som ridehest. Han fik, hvad vi kaldte "kortslutninger", hvor han bare løb og løb og løb med rytter på. Der var ingen forklaring. Det gør han aldrig mere, han trives i dagligdagen og vi har trænet os ud af problemet.

Men nogle heste (og mennesker) får så dybe traumer at det aldrig kan forsvinde helt.. Og mit bud er at din Lille Lyn måske er sådan en hest. Men det betyder ikke, at du ikke kan give hende et godt liv.

• #20   18. jun 2012 har du evt overvejet at give hende fri og evt sætte hende i fol, ved at mange hopper ændrer sig ved drægtighed og så starte helt op fra bunden igen når føllet er vænnet fra. Du skriver at hendes anfald kommer i perioder er hun evt vinsk eller hestegal der, nogle hopper ændrer meget adfærd( ligesom kvinder - griner) i de perioder.
    Og så er der nogle heste der bare ikke ønsker den kontakt, vi havde for mange år siden en hoppe, der lyder præsic som din, den ene dag kunne jeg klø hende på folden hvor hun nød det og næste dag kunne hun finde på at angribe, selvom jeg har håndteret mange store hingste var det småting mod denne hoppe.Denne hoppe havde også haft en hårdt liv, men jeg var sikker på at så snart hun kom til os ville hun blive god for vi vil jo hende alt godt, men nej. Vi valgte at give hende bort som selskabshest med kontrakt på at de ikke måtte sælge videre, da jeg var utryg ved at mine børn var omkring hende, hun har truet dem og rendt imod dem flere gange. og De nye ejere har ikke haft problemer med hende, hun "nyder" ikke at blive håndteret og bare være hest i løsdrift og spise,klø de andre , en gulerod ved hegnet osv uden den store menneskekontakt.
    jeg føler med dig, det er svært når man elsker dyret og vil det alt godt og man så møder den voldsomme modstand

• #21   18. jun 2012 Jeg vil ikke byde hende at være foldhest, da hun er så overvægtig som hun er - hun skal arbejdes med så hun kan komme af med de sidste kilo. Og når de så er af, så er det jo vigtigt at holde i gang..

• #22   18. jun 2012 Har lige læst om hende på din profil, og forstår din tilknytning til hende og hvorfor det hele er så svært. Kan også se du ikke er så gammel endnu (undskyld) og tænker lidt på hvad mener dine forældre? hvad er deres holdning til alt det her?

Jeg forstår dit svære valg, og kan se du har brugt rigtigt mange penge på hende. Kan også forstå hvorfor du ikke vil gøre hende til folkdhest, hun er heller ikke så gammel endnu. Men du skal virkelig seriøst overveje alle tingene.

Jeg siger ikke du skal aflive hende, det har jeg absolut ingen ret til! Men jeg synes du skal tænke meget kraftigt over tingene og have dine forældre med ind over. Jeg tænker meget over alle de dejlige tider du har og har haft med hende, den lykke hun har bragt dig og du hende. Det skal helst ikke ødelægges af hvis det en dag går galt.

Men ja det er svært, rigtig rigtig svært. Vi har brugt lang tid på at finde løsningen for vores pony, som bliver aflivet på fredag, og tænkt over alle tænkelige muligheder, men som dig ønsker jeg heller ikke hun skal blive foldpony og derfor har jeg, sammen med min kæreste, valgt aflivningen. Vi kan ikke lægenere håndtere hende og hun ønsker ikke at håndteres, og jeg ønsker ikke hun skal gemmes væk. Men forskellen er nok at min pony er en ældre dame på 18 mod din som et sted er i sine bedste år...

Stadig håber jeg inderligt det bedste og at du finder en løsning inden det går galt...

• #23   18. jun 2012 Har du fået dyrlægen til at tjekke om hun er ren, altså om en svaberprøve ville være ren. Nogle hopper kan have en underlivsbetændelse som kan give den slags gener.

Kendte en anden hest som (fuldblod) kunne ud af det blå eksplodere og faktisk være til fare for sig selv og sine omgivelser. Det viste sig at hesten havde en tumor i hovedet.

Der kan være mange årsager til at hesten reagerer på den måde. Men tror ikke at en psykisk lidelse hos heste eksisterer. Jeg tror altid at det er noget fysisk.
    Havde dyrlæge til min i går aftes, og havde en lang snak med dyrlægen som fortalte om hendes unge hingst som aldrig havde været særlig aktiv på folden. Det viste sig at hesten havde kronisk hovedpine og blev behandlet med kranisekral-terapi. Den løb i 8 timer på folden samme dag og har været en normal hest derefter. Jeg tror at selvom en dyrlæge ikke kan finde noget at man må "lede".... Tror ikke at en hest kan være sindsyg. Sensibel...ja... men ikke sindsyg. Held og lykke med din hest

• #24   19. jun 2012 har du nogensinde fået hende undersøgt med blodprøve? tænker noget ala hormoner da hun jo er en hoppe. har selv haft en hest som jeg mener var dybt "præmenstruel" af og til og som også var ganske farlig for sine omgivelser sommetider og som har kostet mig mangen en hjernerystelse.

kender du evt hendes haflinger afstamning? min var helt haflinger, og åbenabart (fik jeg ihvertfald at vide) ud af en "stamme" hvor de var særlig agressive og faktisk åbenbart ret ofte ikke var til at styre på tyve tønder land.. ved dog ikke helt om jeg tror på det.

• #25   19. jun 2012 Det lyder måske underligt.. men kan hun have epelipci? (staves)

Min undervisers hest havde epelipci og kunne være den sødeste hest og 10 min efetr gå helt amok og vende det hvide ud af øjnene og hoppe rundt helt ustyrligt, springe alle kæder og ja, amok... og så var den helt normal igen.. smiley

Jeg ved det ikke? bare et bud

• #26   19. jun 2012 Der er afsindig mange diagnoser man kunne undersøge hende for, og jeg er naturligvis også villig til at bruge pengene. Men jeg har allerede brugt godt over 15-20 tusind bare på dyrelæge og diverse undersøgelser, og uden en sygeforsikring og under uddannelse kan det altså begynde at være noget håbløst at kaste penge efter alle mulige diagnoser det "måske kunne være".

Men jeg vil drøfte scanning for tumorer og en blodprøve med min dyrelæge.

• #27   19. jun 2012 skizofren eller anden psykisk lidelse af nu intet at gøre med at være ondskabsfuld, utilrengelig eller noget i den retning.

Heste kan blive deprimeret men ikke få en psykisk lidelse. Psykisk lidelse er som regl noget der sker i tankerne, og det har hesten slet ikke hjerne nok til..

• #28   19. jun 2012 Kan det være overvægten der generer hende? Ved ikke om hun stadig er ligeså slemt overvægtig som på nogen af dine billeder, men hvis hun er, kunne det måske have noget med det at gøre. Det er bare et gæt, det er jo ikke godt for dyr at være overvægtige.
    Ellers tror jeg på dén med traumer.

• #29   19. jun 2012 Altså hun vejede 550kg da jeg købte hende, og er nu nede og veje 390kg. Hendes optimalvægt ligger omkring de 320kg, men er jo en robust pony. Så de sidste par kilo generer da helt sikkert, men i sådan en grad? Det er svært at sige.

• #30   20. jun 2012 Vi snakkede om det herhjemme den anden aften. Efter at have kigget på jeres prfil overvejede vi også, om hendes vægt kunne være problemet.

Kilo mæssig er hun jo ikke voldsomt overvægtig, men procent mæssig er hun meget overvægtig. Ikke for at fornærme nogen, men sådan er virkeligheden jo bare.

• #31   20. jun 2012 Jeg har endnu ikke oplevet en hest, som man ikke kan få kontakt med.
    Har der imod oplevede heste hvor ejer eller tidligere ejere er rablende sindsyge og totalt uden evner til at holde hest.
    Heldigvis er de fleste problem heste ejet af personer, der forsøger at gøre det godt, men hvor der ofte er nogle misforståelser eller manglende viden, der foresager problemerne.

Man kan altid få kontakt med hestene, men der kan være ting/hændelser, der udløser uheldige handlinger - ofte eller altid på grund af menneskers behandling/mishandling.
    Det sjove er, at disse sindsyge ejere altid betegner hesten som dum, tosset, dårlig, ubruglig, farlig og/eller sindsyg.

Dette er ikke skrevet for at genere nogle personer, men det er tankevækkende, at det altid er de samme personer, der får "problem heste" - mens andre aldrig har problemer med deres hest/heste.
    Sjovt ikke.

• #32   20. jun 2012 Henrik. Så enig. Den snak har vi også flere gange haft herhjemme.

Eller børn, der vil tage sig af problem heste. (Ikke for at træde TS over tæerne) smiley

Men de sidse par uger, har der været mange forum emner, der har omhandlet børn med problem heste. Senest en 13 årig med en fuldblod som havde stor tendens til at stejle.

Kan slet ikke forstå, at forældrene ikke sætter en stopper for disse børns drømme om at ville redde alle heste. Det er jo ikke kun farligt for andre, men også ejeren/rytteren og hesten selv.

• #33   20. jun 2012 Jeg er helt og aldeles enig med jer begge.

Men der hvor jeg nok ikke har forklaret mig godt nok, er at jeg har trænet problemheste i fem år - så godt som altid med stor succes. Sammenlignet med mange andre er det ingenting, men da jeg havde et nært kendskab til Lille Lyn inden jeg købte hende, var det altså en opgave jeg mente jeg kunne magte - om nogen burde jeg kunne magte den, da det tager ÅR at komme ind på livet af hende og få hendes tillid.

Jeg købte hende altså stærkt overvægtig, havde ikke været i hænder et år, og hun angreb alt og alle. Stak af, stejlede, og gjorde alt for at slippe for menneskers selskab.

På det halvandet år jeg har haft hende er der sket KÆMPE fremgang. Hun er blevet en virkelig god hest, og har bestemt udviklet sig enormt. Dyrelægen der så hende da jeg købte hende mente jeg var skør at have købt sådan en hest - men alle der så hende dengang og ser hende nu, påpeger hele tiden den enorme forskel. Hun er blevet gladere, roligere og langt mere omgængelig.

Jeg mener en af de vigtigste egenskaber man som træner bør besidde er at kunne være realistisk - overfor andre og sig selv. Man bør kunne sige nej til en opgave der er for stor, og som man ikke føler man kan magte. Dette har jeg gjort gennem årene, og lagde i sin tid ikke bare ud med at sige ja til at træne alle mulige fremmede problemheste. Derfor mener jeg at det roligt kan forsvares, at jeg har erfaring og kendskab nok til den type hest til at håndtere hende. Især fordi det netop er hende.

Derudover har jeg jo haft flere trænere med på råd - både danske og nu også internationale.

Hvad du, Henrik, skriver er jeg aldeles enig i. Man kan altid få kontakt til en hest - og det er også lykkedes i dette tilfælde. Hun er kommet i kontakt med, hun er blevet dygtig og hun har virkelig udviklet sig meget. Men vi har nu nået en stopklods, fordi der sidder noget så dybt i hende (formentlig fra tidligere ejere), at hun ganske enkelt er utilregnelig. Det her er altså ikke en af de typiske "problemheste", som folk går rundt og har og blot ikke ved hvordan de skal håndtere. Det er en "tidligere problemhest", som er blevet arbejdet med gennem flere år nu - og stadig er enormt farlig for sig selv og sine omgivelser. Nu i langt større grad end før, fordi det aldrig er til at vide hvornår der kommer et udbrud.

En god veninde sagde til mig, at jeg netop i denne situation tænker med hjertet men med hjernen i hånden. Og det er netop hvad jeg mener man bør - selvom der er enormt mange følelser med i hele rumlen, så er der jo det faktum der hedder at jeg nu har trænet med hende i flere år og på trods af massiv fremgang, så er hun stadig til enormt stor fare for andre mennesker. Og netop nu mere end nogensinde før.

At hun er overvægtig behøver i altså ikke være så forsigtige med at sige - hun har tabt sig 140kg mens hun har været hos mig, så at hun mangler de sidste 80kg må i naturligvis gerne påpege. Jeg er jo fuldt ud bevidst om det selv, og gør hvad jeg kan for at holde hendes kondi oppe :o)

• #34   20. jun 2012 Tak Christina smiley

Jeg havde naturligvis forventet at få aldersargumentet smidt direkte i hovedet - det er jo typisk, at man som ældre føler sig hævet. Det er også helt i orden, fordi jeg er fuldt ud bevidst om at man som 30-årig har mere LIVS-erfaring end mig på 17. Og jeg mener også selv der endnu er masser at lære - det mener i forhåbentlig også selv. Selv når i når de 70. Men jeg er altså ikke en 13-årig pige, hvis kendskab til heste begrænses til rideskoleridning og som aldrig har håndteret såkaldte problemheste. Jeg har haft med heste at gøre siden jeg var ganske lille, og som sagt de sidste fem år arbejdet med problemheste (i større og mindre grad) for andre. Dermed fået en del erfaring - naturligvis ikke al der kan fås, men uden tvivl langt mere end mange andre herinde på HG der belærer andre.

Så at smide min alder i hovedet på mig synes jeg er tamt - Jeg underviser godt og vel fire gange om ugen, og har gjort sådan de sidste mange år. Et par gange om året afholder min kollega og jeg weekendkurser, og en gang om året afholder vi ridelejre. Vi har deltagere og elever i alle aldre.

Jeg siger ikke at jeg er den nye Hempfling - men jeg har styr på mit arbejde, og synes i skal overveje hvad i slynger ud, inden i antager jeg ingen kendskab eller erfaring har. Jeg er glad for mit arbejde, og ved jeg er dygtig til det. Også selvom der endnu er meget at lære.

Men at støde på en udfordring betyder ikke man ikke er dygtig til sit fag - det betyder man er villig til at lære mere, men at nogen udfordringer måske er så at sige umulige. I dette tilfælde hvis hesten virkelig er syg - hvilket jo efterhånden må være eneste forklaring, når der endnu ikke er fundet svar.

• #35   20. jun 2012 Mange tak smiley

Nej mht overvægten, så selvom hun er stor så er det altså ikke i voldsom grad. Der er virkelig mange heste der er større end hende, og hvis ejere end ikke anser det som et problem. De heste er ikke skøre. At heste bliver påvirket af vægt er jeg enig i - men ikke 60-80kg maksimalt. Hun er en kraftig bygget pony og har altid været det - og det billede Christina linker til, synes jeg faktisk viser rigtig godt at hun er blevet ret flot efterhånden. Det er maksimalt en måned gammel så vidt jeg husker.

Dermed ikke sagt at hun ikke skal tabe sig - det skal hun, og vi er i fuldt gang. Men en sportspony bliver hun aldrig smiley

• #36   20. jun 2012 Det var ikke for at udstille Andrea, for som jeg ser det er hun godt dækket ind med hjælp fra dygtige personer.

• #37   20. jun 2012 Andrea - jeg ved godt jeg har kommenteret tidligere, men håber det er i orden jeg gør det igen også selvom jeg ikke kommer med noget nyt.

Vil først lige kommentere din alder :oP Du virker rigtig moden af din alder! Og er utroligt velformulerende. Du virker ikke som en typisk "jeg har altid ret"-teenager, men en som kan se realiteterne og har en god tillid til dig selv og et flot selvværd. Det her er virkelig ment som en kompliment! :o)

MEN samtidig, og ved det du virker moden og realistisk, er jeg altså nødt til at sige det her;
    At læse dine indlæg højere oppe gør mig virkelig oprigtig bekymret! Jeg indrømme min viden om heste ikke er særlig stor, men må så trække på min linserfaring som en på 31 ;o)

Du skriver selv flere gange at du føler hun er farlig både for sig selv men bestemt også for mennesker. Det er rigtig flot du er nået så langt med hende, og har fået hendes kondi god (nogenlunde) igen. Men det gør mig bare mere nervøs. Hun bliver stærkere og stærkere jo bedre kondi hun kommer i, og bliver derfor også farligere og farligere.

Hun er en lækker hest nu, hun er dejlig det meste af tiden, men hendes kliks gør hende rigtig farlig, og jeg føler virkelig det sikreste vil være at være stolt af dit arbejde, og ligge hjertet væk og bruge din hjerne, for jeg er virkelig meget bange for det der det ender rigtig galt enten for dig eller en anden - og det værste er hvis det går ud over en anden!

Undskyld min brutale ærlighed, og ja jeg kan på ingen måde bestemme og det vil jeg heller ikke, men er bange for dit helbred og dem omkring dig... igen undskyld...

• #38   20. jun 2012 Jeg tager på ingen måde noget at de skriver stødende eller "for personligt". Det er meget pænt af dig at formulere dig så høfligt, for det er da ganske rigtig en hård besked. Men det er sandheden, og jeg ved det.

Tak for alle holdningerne - nogen er jeg enige i, nogen er jeg så langt fra som overhovedet muligt, men det har været godt at få nogen andre synspunkter. Det var hele pointen. Et eller andet sted inde i sig selv ved man jo godt hvad man mener er det rigtige, og det har jeg også selv hele tiden vidst. Men med så store beslutninger, kan det være rart og ofte også vigtigt at få andre synspunkter inden man træffer beslutningen.

Så jeg siger tak.

Kommentér på:
Heste der er uden for rækkevidde? Sindssyge?

Annonce