{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Korrekt fodring. {{forumTopicSubject}}

Nu prøver jeg lige at spørge IGEN for at være helt sikker i min sag.

Har lige fået ny hest, som kom for 2 dage siden smiley
En oldenborg blading på ca 160. Robust, og 20 år gammel. Vil blive brugt til hyggeridning.

Den trænger til at fedes lidt op, men det arbejder vi på smiley
Lige pt. får den vitaminer/mineraler og wrap, og så lidt roepiller.

Men her når de skal ind til vinter, vil jeg meget gerne være sikker på om jeg kan fodre den med følgende:

Roepiller
Soyaskrå
Vitaminer/mineraler
Wrap

Jeg har også hørt en lille fugl synge om at soyaskrå ikke skulle være godt til ældre heste. Ved i noget om det? :3 Hvorfor/hvorfor ikke?

Mvh Miriam smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Korrekt fodring.
  • #1   16. jun 2012 Hvis jeg havde en ældre hest, der skulle have mere sul på kroppen, men som ellers var sund og rask, så ville jeg give noget foder med flere kalorier end det, du nævner oveni. Det ku fx være horse speed (knækket majs), 1-3 dl soyaolie eller noget valset byg.Ydermere ville jeg være opmærksom på, at hestens mave ikke er tynd (fx pga våd wrap).

Held og lykke med den smiley

• #2   16. jun 2012 Ældre heste kan sagtens få sojaskrå smiley Du skal bare holde øje med om hestens urin PLUDSELIGT lugter meget stærkt, for så får den for meget smiley Jeg har haft stor succes med at opfede min hest på sojaskrå, og det var min dyrlæge der anbefalede mig at prøve det smiley

• #4   16. jun 2012 Og forresten, hvis du har problemer med at få hesten til at spise sojaskrå (som jeg havde, han sorterede det bare fra), så bland det i lidt mash og blød det op smiley Min hest kaster sig over det, og kommer styrtende på folden hvis han ser den hvide balje jeg plejer at blande det i smiley

• #6   16. jun 2012 Du ved vel godt at roepiller har en mættende effekt.. og den vil derfor ikke spise så mange kilo af wrap mm som den ville hvis den ikke får så meget af det.. Bare lige et huske råd nu når du nævner at du prøver og fede den lidt op :):)

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #7   16. jun 2012 Din foderplan er som jeg ser den lavet til en hest der ikke må tage på og det er jo ikke den vej du skal,

Min på 20 år som altid har været nøjsom skal nu i en alder af 20 år fodres for at holde figuren og det gør vi ikke med seniormad men en god tilskudsfoder samt fiberpiller som man nemt kan justere op og ned efter behov og wrap ad lib. hele året.

Nu ved jeg ikke om din hest har gået på græs før du fik den men ellers så skal der nok komme sul på sidebenene hvis du lukker den ud på en god velplejet græsfold.

• #9   16. jun 2012
    sixteen plus - foder lavet til ældre heste :o)

Kommentér på:
Korrekt fodring.

Annonce