eksem? {{forumTopicSubject}}
hej.... min blanding hoppe har fået en slags eksem.... det sidder på halsen, bringen, ryggen og bugen..... hun klør sig helt vildt og har sårskorper på næsten alle knopperne.... det er ikke så slem på de andre steder men på bugen er hun næsten helt hårløs....
jeg havde doktor dyr ude hos hende der sagde at jeg skulle vaske hende når det blev vejr til det.... han sagde ikke hvad det var (han skulle egentlig kigge på en anden)
en fra familien sagde så at det var jordbakterier.....
jeg har vasket hende en gang, men synes ikke rigtig der er nogle bedring.... har bare så ondt af min lille pige
er der nogle af jer der har prøvet det samme? og hvad gjorde i?
ps. undskyld det blev lidt langt
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 96
feb 2007
feb 2007
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
feb 2007
(har jo ikke kunne vaske hende i vinters)
nov 2010
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 11
Vi har netop samme problem!!! Han er blevet helt pelsløs og fyldt med sårskorper under maven og ved bringen (forbenene). Har haft 2 dyrlæger ude. Den første diagnose var insektangreb, hvorfor vi skulle vaske de angrebne områder i sæbe med klorhexidin samt spray med insektspray. Da dette ikke hjalp og han stadig var ved at klø sig halvt ihjel, blev anden dyrlæge tilkaldt. Diagnosen var ikke helt til at vurdere, men har nu fået sprøjte og skal ha igen 8 dage efter. Jeg er faktisk ikke helt klar over, hvad der var i sprøjten, men mistanken er i retning af "skab". Måske skabsmider ... Det klør forfærdeligt. Jeg har googlet "Skabmider" og set billeder af det - og det ligner faktisk godt - DESVÆRRE! Udover sprøjterne vasker jeg ham stadig i sæben (Medi Skrup fra Apoteket er også ok) og så fik jeg recept på medicin som egentlig er øredråber til hunde. Dette skyldtes, at der er et stof i, som ponyen har brug for - selvom han ikke er en hund:-) Hvis jeg var dig, ville jeg høre andre om "Kompetente" dyrlæger i området - og selv nævne mistanken om "Skab". Jo før - jo bedre! Om et par dage kommer dyrlægen og giver sprøjte nr. 2, så kan jeg lige skrive til dig, hvis du ønsker det:-)
feb 2007
nov 2010
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 11
Nu har vi haft 3 forskellige dyrlæger ude at kigge på ponyes hududslæt. 2 af dem hælder til "skab", dvs. mider. Oven i dette har han måske udviklet en allergi, siden den første sprøjte med Dectomax ikke tager mere af kløen?. Sprøjte nr. 2 blev givet i går. (Sprøjte 1 slår levende mider etc. ihjel og sprøjte 2 slår de nyudklækkede æg ihjel - det gælder selvfølgelig også lus og indvoldsorme). Proceduren er nu:
Vask fortsat hver dag (i sæbe med klorhexidin for at undgå betændelse)
Smøres med Alo Vera for at blødgøre udslættet (skorper)
Dryppes med Flusa fra man, langs ryggen og til halen (dråber som minder om dem man giver hunde for at undgå flåter osv)
Boksen skal tømmes og desinficeres med Virkon S
Zink (fordi mistanken om at netop han er smittet kan skyldtes nedsat immunforsvar ifm. flytning til ny stald).
Klippes (han er meget lang pels trods årstiden).
Håber mit svar kan hjælp lidt:-)
feb 2007
eksem?