{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.432 visninger | Oprettet:

Solskoldet mule eller ej? {{forumTopicSubject}}

Min hest har en blis der går ned over mulen og nu da han har tabt vinterpelsen er han meget bar og lyserød på mulen. Jeg har givet ham solcreme (faktor 40) på hver dag jelg har været ude hos ham det sidste stykke tid. I dag ser jeg såm, at hans muler er ret rød og varm. Jeg tænker selvfølgelig at den er blevet skoldet, men er det ikke bare lidt underligt når det har været skyet de sidste par dage? Hvis han er blevet skoldet i løbet af de dage, hvor solen har skinnet, bør det da ikke først være i dag (eller i går, hvor jeg ikke var ude hos ham) at mulen bliver rød og varm. Hvis jeg en dag har fået for meget sol er jeg da allerede rød om aftenen... Jeg forstår det ikke helt..? :T

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Solskoldet mule eller ej?
  • #2   30. maj 2012 er der nogle Ranunkel planter på hans fold?

• #3   30. maj 2012 Jeanette H: Ja, der er mange smiley

• #4   30. maj 2012 Eller der er i hvert fald nogle gule så blomster, men de er slet ikke ½ m høje som det beskrives på nettet. De er kun nogle få centimeter højere end græsset.

• #5   30. maj 2012 Har lige søgt lidt på nettet og de blomster der er på folden er nok kær-ranunkel. De har dog samme egenskaber som alm. ranunkel. Men en rød mule burde da ikke være et symptom på forgiftning. Jeg er ikke helt sikker på hvordan de blomster kan have noget med det at gøre.

• #6   30. maj 2012 Hvis hesten har rørt en Ranunkel plante, kan det give fotosensibilitet (solskoldet mule eller hvide koder), så jo det kan sagtens være der problemet ligger.... Hvilken solcreme bruger du?

• #7   30. maj 2012 Jeg bruger sol skærm på min, virker så godt på hende, hun er (7-9-13) ikke blevet skoldet iår smiley sidste sommer sku solen bar tænke på at vise sig så blev hun skoldet smiley så ja selvom det er svag varme ka solen sagtens ramme smiley

Men hun har så også en hel lyserød mule, så hun er ret udsat smiley

(link fjernet)
    her er mule tingen, for mig ku det bedre betale sig og købe den ind købe 117 solcrreme + den beskytter hele tiden smiley

• #8   30. maj 2012 Jeg bruger en A-Derma solcreme faktor 40 smiley

• #9   30. maj 2012 Jeg mistænker lidt at det er ranunkel-planterne, for sidste sommer stod min hest opstaldet et andet sted, hvor jeg også gav ham solcreme, og der blev han ikke skoldet. Og der var der ikke ranunkel-planter.

• #10   30. maj 2012 Jeanette H: Hvad er det helt præcist Ranunkel-planten gør i forhold til solskoldning?

Min hest har nemlig også 4 hvide sokker, så måske skulle jeg tjekke en ekstra gang, om han er mere rød i koden end han plejer at være.

• #11   30. maj 2012 Ofte er synderen ved skoldede muler og misforstået mug om sommeren på koderne, Ranunkel planter... Så du bør smøre ham med en zinksalve eller helosan gul indtil han ikke er lyserød/rød mere og derefter kan jeg kun anbefale en helmaske udover en solcreme (NetTex Sun block eventuelt), som beskytter mod de værste planter, men optimalt set skal planterne slås eller sprøjtes.. Det er hele planten der er giftig, ikke kun blomsterne... Efter de er slået og har tørret et par dage er de ikke giftige længere og hestene må endda spise dem =)

• #12   30. maj 2012 Giften indeholder noget som kan give fotosensibilitet, hvilket betyder hesten bliver skoldet på de hvide dele med lyserød hud, de bliver simpelthen overfølsom overfor sollys, min egen plag har lige været det igennem, fra den ene dag til den anden, trods solcreme faktor 50 og helmaske, stod han med et stort skoldet sår på hele mulen, og det er ikke bare en lille plet han er hvid på mulen =(

Derfor jeg ved så meget om lige denne plante...

• #13   30. maj 2012 Tak for hjælpen smiley

• #14   30. maj 2012 Min irish cob blev sidste år hele tiden brændt på mulen, ofte endte det med sår selv om jeg smurte ham dagligt smiley og der var ikke ranunkel på folden.

I år har vi syet et stykke stof på alle hans grimer i næsedelen som hænger ned over mulen og hans mule er helt fin og lyserød som den skal være :-). Bliver også smurt med solkrem de dage jeg er i stalden

• #15   31. maj 2012 Bjørneklør kan også give den form for skader du snakker om.

Coda gik sidste sommer på en fold fyldt med bjørneklør og efter jeg var væk 4 dage, kom jeg hjem til dette syn:
    (link fjernet)
    - og han havde det også på begge sine hvide sokker og en lille smule på hans pletter på halsen.. T_T

• #16   31. maj 2012 Der er ikke andre blomster på folden en dem der allerede er talt om. I hvert fald ingen bjørneklo

Kommentér på:
Solskoldet mule eller ej?

Annonce