Erfaring med trailer/angst hest søges Erfaring med trailer/angst hest søges
Jeg er igang med trailertræning med min 2 års som er knap 130 i stang.
Traileren jeg lejer er en stor tysk model beregnet til de virkelig store varmblods. Bred og høj.
Der er intet frontvindue i traileren, hvilket jeg ser som et plus, da min unge basse reagerer mere på modkørende trafik end bagfra kommende.
Han er fuldt ud fortrolig med traileren og vader lige ind - men igår kørte vi for første gang og det brød han sig virkelig ikke om.
Han fik sig revet ud af hans grime og fik sig vendt om under den første lille tur.
Fik herefter fundet en grime der sad godt til. Og så måtte vi jo prøve igen.
Han kæmpede deromme flere gange kunne jeg høre og da jeg holdte ind til siden for, at se til ham under turen, havde han fået det ene forben op over tovet i den ene side, trods det jeg synes jeg havde bundet ham forsvarligt nok....hmmm.
Han prustede meget og var godt svedt efter turen på ialt ca 15-20 min.
Da vi kom hjem igen, fik vi åbnet bagsmækken og bagbommen og han fik serveret lidt mad i en spand deroppe og han stod helt afslappet og havde ikke travlt med at komme ud derfra.
Jeg bakkede ham ud og ville sætte ham på fold, men han tøvede lidt og så gik vi lige op i traileren igen og fik en godbid - han satte ingen spørgsmålstegn ved, at være i traileren efter turen.
Men så er det jeg tænker:
Vil han føle sig bedre tilpas i en mindre trailer under selve kørslen?
Jeg kan godt smide en anden hest op som støtte for ham, men på lørdag skal vi gerne afsted til fremstilling og der er der ikke mulighed for støttepædagog.
Jeg råbte en del til ham under anden tur ud af vinduet i bilen og det virkede som om det beroligede ham, at høre mig - men det kan jeg jo ikke gøre under hele turen lørdag, når vi kommer ud på de store veje
Kunne jeg finde en anden til, at køre, så stod jeg gerne omme ved ham, men det er jo ikke tilladt eller specielt forsvarligt.
Hvad vil i råde mig til?
Jeg får traileren igen imorgen til, at øve med.
Hvad er jeres erfaringer med unge heste/ponyer der ikke bare står pænt....?
Forslag modtages med kyshånd!
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
Det er også ubehageligt for hestene at stå i trailer mens der køres . Jeg har hørt at i de trailere hvor de står med siden til, skulle det være nemmere for dem at holde balancen og generelt mere behageligt .
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Men kunne hænge et net op med wrap og se om det hjælper.
Kan desværre ikke skaffe sådan en trailer du nævner, men har mulighed for at leje en mindre trailer - en 1200 kgs variant.
aug 2007
At jeg ser det som et plus, at der ikke er vindue i den tyske model, er jo ikke ensbetydende med, at Tali synes det er et plus.
Han er jo ikke høj nok til at kunne se ud af de øverste - måske vil det gavne, at han kan se ud??
Det med at han reagerer på modkørende trafik, er når vi træner ved, at gå ved vejene og derfor kan jeg være nervøs for, at han kan panikke inde i traileren, når han ser modkørende biler?
Arrg ved det ikke....suk.
mar 2007
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 349
Det er da træls han ikke vil æde af ballerne, men prøv da med noget wrap .
aug 2007
Det ville være guld værd, hvis jeg kunne montere en spand foder foran ham, men det er vist ikke sådan lige til....og det er ikke min egen trailer jo.
jan 2009
Følger: 207 Følgere: 450 Heste: 4 Emner: 635 Svar: 7.960
Måske er det fordi den ikke kan se ud. (den vender sig om)
Min kigger ALTID ud af forvinduet eller siden. Og han elsker at være ude at køre, at det ikke hjælper at give ham mad under kørslen, da han ikke har tid til det haha.
Men muligvis, skulle du prøve en med flere vinduer, evt. åbne vinduet lidt, sådan den får den friske luft ind på sig, og prøv at LADE VÆR med at lukke bagklappen helt. Den sidste der skal lukkes, lade det stå åbent under turen. Det er jo også varmt for tiden. Og der kan de også kigge ud, når de kigger bagom.
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.373
Han går pænt ind i trailer skriver du , men ved ikke hvordan han skal forholde sig under kørslen .
Jeg ville sætte en erfaren og meget rolig hest ved siden af ham ,: se og lær
aug 2007
Jeg håber flere vil komme med deres erfaringer - specielt omkring det med vindue eller ej.
Kan godt smide chili op sammen med ham imorgen, så han prøver det sammen med ham og så prøve at køre en tur med ham alene bagefter.
Spørgsmålet er bare om jeg skal få den dersens gamle varianttrailer hjem istedet for. Kan sgi prøve den og se om det går bedre.
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Den rørte sig ikke ud af flækken på hele turen og normalt så galloperer den hele vejen fra start til slut og hvis man er rigtig uheldig så lægger den sig også ned under vejs
aug 2007
aug 2007
JM jeg er dig en stor tak skyldig for dit fantastiske råd!!!!!!!
Tusind tak for du gad skrive om din erfaring - det gav i dén grad pote for min dejlige dreng.
Jeg valgte at bruge traileren som vi har brugt indtil videre og lod ham prøve igen alene idag, men med vat i ørerne.....og han stod BOMSTILLE - kunne overhovedet ikke mærke ham i traileren!
Er ovenud lykkelig og tror nu på, at vi nok skal få en rigtig god tur og dag på lørdag med 1 times kørsel hver vej
Endnu engang - tusind tusind tak. Skylder dig SÅ meget for dit råd og den tid du gad bruge på mit indlæg
aug 2007
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Heste: 4 Svar: 4
har en hoppe som har meget samme adfærd som du beskriver din havde under transport. hun går fint op i traileren og står roligt i den, er på ingen måde bange, urolig eller nervøs, men har flere gange smidt sig i traileren når den kører. Søger desperat efter en løsning på transportproblemerne, så vil meget gerne høre hvad dine erfaringer med vat"tricket" har været efter udover den første gang du prøvede det.
HIlsen
Maria
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Heste: 4 Svar: 4
igår smed hun sig 3 gange på under 1 km i sneglefart og med en rolig støttehest med i traileren inden vi opgav og trak hende hjem... er bare så ærgerligt da hun altid har været kørt meget uden nogen problemer før hun begyndte at smide sig for et par år siden...
så nu prøver vi igen idag med vat i ørene og håber det virker :o)
Erfaring med trailer/angst hest søges