1.794 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Ældre hest - huld + tynd mave.. Ældre hest - huld + tynd mave..

Hej hg..

Mangler lige lidt gode råd..
Har en ældre fjordhoppe der desværre er til den tynde side og har lidt problemer med at holde maven helt iorden.
Hun er lige blevet 20.
Hun fodres pt med icelandic power og hø + står på halm. Det sidste stykke tid har jeg lagt mærke til at hun lader lidt hø ligge, altså spiser ikke helt op..
Hun har fungret rigtig godt på dette foder de sidste små to år og har aldrig haft problemer med hendes vægt..
Hendes tænder er tjekket.
Kender i evt til et tilskudsfoder der er godt til at opretholde mavebalancen og evt et godt seniorfoder..?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ældre hest - huld + tynd mave..
  • #1   10. maj 2012 Hvem har tjekket hendes tænder? Det lyder nemlig som om det kunne være tænderne der driller.

Går ud fra hun er passet med ormekur.

Jeg har en ældre vallak, som har stået med samme problem. Tænderne gjorde udslaget, men loppefrøskaller dagligt i hans foder har også hjulpet ham i forhold til hans tarmsystem.

• #2   10. maj 2012 En af dyrlægerne fra Skjern å dyrlægerne, er godt tilfreds med det de gør. Så tænderne skulle være ok.

Hun er fuldt passet med ormekur..

• #3   10. maj 2012
    Min nu afdøde part havde noget med tænderne - ved de er tjekket, men er de tjekket af dyrlæge kan han have set for lidt.

Majas tænder fejlede som sådan heller ikke noget - hun manglede bare mange kindtænder og kunne derfor ikke tykke "hårdt" foder som havre og byg fx. Og derfor kunne hun heller ikke tygge wrap og hø, det kom ud igen efter hun havde gennemtykket det, i en stor klisteret klump.

Hun fik sixteen plus. Tynd mave havde hun også... Kan ikke huske hvad hun fik for det, det var et eller andet tilskud..

• #4   10. maj 2012 Min pony er 18 år og holder sig enormt godt og stadig springer 135 cm baner smiley

Hun får masser af gulerødder som der er et stof i der er godt for fordøjelsen.
    Så får hun Soja Olie som gør at hun hår nemmere at holde på fedtet og den smøre hendes led.
    Og så får hun wrap som er bedre for deres mave end Hø smiley

• #5   10. maj 2012 Mine to får frøgræshalm i stedet for hø og wrap. Der er en bedre foderværdi i.

Vil sige at det kan godt være dem fra Skjern Å er dyrlæger, men de er virkelig dygtige og kompetente. Hvis det er Peter dernede fra som har tjekket din hest så tvivler jeg på han har overset noget - det samme gælder Daniel. De er ikke bare dyrlæger men fagdyrlæger med heste som special - blandt de første i landet :o)

Er din pony begyndt at få frisk græs? eller går den på jordfold eller lignende? for hvis den er begyndt at få frisk græs efter ikke at have fået det noget tid kan det godt give dårlig og tynd mave.

Kan stærkt anbefale og give loppefrøskaller hvis du ikke gør det allerede, ellers ved jeg ikke rigtigt. Hvis du er meget bekymret så ring til dyrlægen, det koster ikke noget at ringe derned og spørge :o)

• #6   10. maj 2012 Får den hø eller wrap??

Wrap kan være hårdt for maven hos nogle heste, og nogle heste tåler det bare ikke..

Er den lidt løs i maven, så giv den helst tørt hø.

Ellers få tjekket for sand i tarmene, som også kan give løs mave - hvis dette er tilfældet skal den have en kur med loppefrøskaller.

Hvis tænder og lign. er udelukket, så vil jeg anbefale at du ved siden af dit foder giver den risklid - det er et super godt (og dyrt) produkt som du kan få hos brogården og hedder equi juwel - det er til både ældre heste, og digegivende hopper, + heste som bare har svært ved at holde hulæd + det giver en god tarm flora og opretholder en god ballance i tarmsystemet. - jeg bruger det selv lige p.t. da jeg har bøvlet med min hoppes vægt det sidste halve år - og jeg siger dig at jeg har prøvet alt (Majs, byg, olie, linamix osv osv..) Og intet hjalp betydeligt.. men for 14 dage siden begyndte jeg at give hende dette produkt efter anbefaling, og min hest har allerede taget en del på, så det er virkelig et produkt der er værd at betale for smiley

Kommentér på:
Ældre hest - huld + tynd mave..

Annonce