993 visninger
|
Oprettet:
Kandar på tur {{forumTopicSubject}}
Hej Hgér
Så noget virkelig forfærdeligt i dag da jeg var på vej hjem:-(
Der kommer to rytter ridende op mod en stor hovedvej. Forenden af vejen stopper de hestene og venter på der er fri så de kan komme over. Men den ene hest var meget ivrig og trippede stille og roligt frem af. Rytten læner sig så tilbage og trækker hårdt i hesten. Ikke nok med det så havde hesten og kandar på:-( Det var så grimt at se på, Hvorfor dog gøre sådan noget?
Hvad er jeres mening?
apr 2004
Følger: 77 Følgere: 85 Heste: 5 Emner: 96 Svar: 1.919
- de kan jo ligeså vel være ved og skridte af
Jeg rider da også ind i mellem på tur med pelham ..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hesten kan være ved at skridte af eller vænnes til kandar :o)
Ikke alle kan forudse om hesten liiige spooker og man derfor må tage i bremssen.
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
Jeg har selv kandar på min mors den store af dressurhesten og guder fader bevares. Jeg hopper altså ikke lige af i farten og skiftede hovedtøj til trensebid, hvis jeg vil skridter af på vejen eller noget..
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
okt 2008
Følger: 101 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 75 Svar: 371
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Synes faktisk slet ikke det er ok at du sidder og dømmer det, uden at kende til grunden bag deres ridning.
Jeg tager da også konsekvent hårdt fat i min en gang før alle, hvis hun bliver ved med at trippe og trække i mig, er du klar over for hårdt det er at holde en hest, når den bare vil frem ad? Så er det da 100 gange bedre at tage hårdt en gang for alle end at holde et kontant pres der bare gør hesten døv.
Ej hvor kan det irritere mig når folk dømmer uden at vide noget om sagen.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Hive hesten i munden? Tja det er ikke okay, men vis min hest var ved at stikke af ja så havde jeg nok gjort det samme af ren reflex.
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.252
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 1.216
Og jeg håber da rytteren havde en grund til at gøre som hun gjorde, og ikke bare rider med kandar på tur som standard - og så har det sjovt med at hive hesten i munden
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Bliver nok lidt mere "large" igen mht. at ride en afslappende tur på tredelt og bare pludre rundt engang når jeg har overskud til det
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
okt 2004
Det er ikke "grim" ridning det er nok mere "sikkert" ridning i denne siutation.
Igen af jer ved hvorfor rytteren havde kandar på, eller hvorfor der blev taget hårdt i munden. Så syntes det er forkert af jer at dømme hende.
mar 2009
Og mht nødbremse, så er der jo større chance for at ens hest panikker på tur end i ridehuset. Og derfor syntes jeg at et mindre stærk bid ville være mere velegnet til tur - man skal ski ikke lave en "nødbremse ting" med noget som er så stærkt
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.252
sep 2007
Også har man måske kandar på - tja, hesten skal stoppes, tror ikke dens stopsignal bliver sløvet af at nødbremsen bliver trukket en gang.
apr 2008
Og nej, ingen af os kender grunden til hvorfor rytteren valgte at ride med kandar på tur. Lige præcis derfor skriver jeg, at jeg håber hun har en god grund - hvilket hun nok har, da hun ikke bare hiver for sjov.
Jeg tror, at du misforstod min besked
okt 2004
Jeg kan ikke være mere enig med Natasja P, hellere tage lidt for hårdt fat end at der sker en ulykke.
mar 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 411
Jeg kan fint skridte en tur med kandar på, om jeg nu skal skridte af eller varme op. Dog rider jeg ikke på kandar om jeg kun skal ride en tur.
Og jeg hiver heller i hesten end at vi skal blive kørt ned og dræbt... Tror os hesten ville vælge lidt ondt i munnen, end at ligge med brækket ben og vente på en dyrlæge til å aflive......
apr 2008
mar 2009
Mente bare at det ikke lød som om at hesten som TS beskriver er ved at panikke - men at de bare hiver i stangen for at stoppe den, og hvis man rider med kandar burde man jo være god nok til at stoppe hesten for sædet?...
Jeg mener bare at hvis man skal trække i nødbremsen plejer et alm. bid være nok - og at jeg ikke syntes at man burde bruge begge bid samtidig - i teorien... Men self. Hellere trække i begge end at man bliver kørt over! Mener bare at når man har kandar i munden burde man være ekstra opmærksom på at undgå potentielt farlige situationer
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
Min mening er. Fint at vænne hesten til kandar på turen. Men så skal man have styr på stop signalet. Så man ikke kommer ud i sådan en situation. Hun tog jo ikke bare lidt fat i tøjlerne nej hun lændende sig helt bag over og hev ALT hvad hun kunne.
1. Man må gerne ride med kandar på turen, men man skal være sikker på man har styr over hesten at den stopper når den bliver bedt om det. og har man ikke det så rider man ikke ud på en hovedvej der er ekstremt trafikeret. så kan man ride den anden vej hvor der ingen biler er. og der faktisk er gode ridestier+ skov. ( Jeg kender områder)
Jeg har ikke noget i mod folk rider med kandar. Men det er mere det at hun ikke har styr over hendes signaler til hesten som den ikke forstår. og så det med at hun at hun lægger sig ned og hiver i hesten.!
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Synes godt nok at folk er fordømmende.
sep 2007
Hvis hesten bliver bange eller ikke vil stoppe før en vej, så er det muligt man har stop signalet på plads. Men en bange heste reagere IKKE altid på signaler, dens hoved flygter, skal væk, så er den ligeglad med af man vil være blid og stoppe for sædet.
Så derfor kan man blive nød til at klodse bremsen i.
Når jeg rider tur på Zolo vil jeg også helst ride for sæde og lidt tøjle hjælp. Men hvis jeg kan mærke Zolo tager hovedet ned imellem benene og halsen bliver helt stiv, så kan jeg godt glemme at have trænet stopsignal.
Derfor er der også et stærkere bid på - jeg skal ikke riskere at hesten, jeg og en billist ligger død på vejen fordi han ikke vil stoppe.
mar 2009
Enig, det er det jeg pænt mislykket har prøvet at forklare xD
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
Og hvis hesten ikker er trafik sikker så har de halvtreds andre veje de kunne ride hvis den skulle tilvænnes med kandar.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Svar: 1
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Hvis ellers jeg havde en hest der var uddannet på et niveau så det var relevant, ville jeg da sandsynligvis tilvænne kandar ved at give det på på et par skridtture inden det sådan rigtigt blev taget i brug i træningen.
-og at der lig et kort sekund bliver trukket lidt voldsomt, kan da ske for enhver. Det er ikke hensigtsmæssigt men det er dælme osse sket for mig, når hesten lige har gjort noget uventet.
Hvis man er så bekymret for hesten, kunne man da vel stoppe og spørge rytteren hvad meningen er istedet for blot at harmes herinde
Kandar på tur