{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Kandar på tur {{forumTopicSubject}}

Hej Hgér
Så noget virkelig forfærdeligt i dag da jeg var på vej hjem:-(

Der kommer to rytter ridende op mod en stor hovedvej. Forenden af vejen stopper de hestene og venter på der er fri så de kan komme over. Men den ene hest var meget ivrig og trippede stille og roligt frem af. Rytten læner sig så tilbage og trækker hårdt i hesten. Ikke nok med det så havde hesten og kandar på:-( Det var så grimt at se på, Hvorfor dog gøre sådan noget?

Hvad er jeres mening?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kandar på tur
  • #1   8. maj 2012 Mening om tur med kandar eller ??
    - de kan jo ligeså vel være ved og skridte af smiley
    Jeg rider da også ind i mellem på tur med pelham ..

• #2   8. maj 2012
    Hesten kan være ved at skridte af eller vænnes til kandar :o)
    Ikke alle kan forudse om hesten liiige spooker og man derfor må tage i bremssen.

• #3   8. maj 2012 Hvorfor dælen har man kandar på på tur?! Syntes ikke at det lyder som om de vidste hvad de havde med at gøre? Altså det kan da være at de var ude at træne dressur i naturen, og så er det da okay. Men det lyder nu slet ikke som om at de kunne finde ud af at håndtere det...

• #4   8. maj 2012 Det kan jo være mange årsager til man har kandar på tur. Det kan jo være de var ved at tilvænner hesten til kandar eller skridtede af.

Jeg har selv kandar på min mors den store af dressurhesten og guder fader bevares. Jeg hopper altså ikke lige af i farten og skiftede hovedtøj til trensebid, hvis jeg vil skridter af på vejen eller noget..

• #5   8. maj 2012 Syns emnet oser lidt af "åhhh er alle andre ikke bare slemme" smiley

• #6   8. maj 2012 Min hest er enormt stærk, og ind imellem har jeg jagt kandar på i skoven for at få sat hende på plads, for ellers gør hun 100% hvad det passer hende... Så jeg er nød til det(1 ud af 10 turer), og det er der nok også andre der er (:

• #7   8. maj 2012 der kan jo være utallige grunde til at de havde det på på tur.
    Synes faktisk slet ikke det er ok at du sidder og dømmer det, uden at kende til grunden bag deres ridning.

Jeg tager da også konsekvent hårdt fat i min en gang før alle, hvis hun bliver ved med at trippe og trække i mig, er du klar over for hårdt det er at holde en hest, når den bare vil frem ad? Så er det da 100 gange bedre at tage hårdt en gang for alle end at holde et kontant pres der bare gør hesten døv.

Ej hvor kan det irritere mig når folk dømmer uden at vide noget om sagen.

• #9   9. maj 2012 Syntes enlig det er okay at tage kandar på tur, de kunne jo være ved at skridte af eller også skal hesten vænnes til den.
    Hive hesten i munden? Tja det er ikke okay, men vis min hest var ved at stikke af ja så havde jeg nok gjort det samme af ren reflex.

• #10   9. maj 2012 Ja, planen er da at Zorro snart skal vænne sig til kandar - og det bliver med små skridtture/gåture i skoven og på banen. Må indrømme, at hvis han er ved at hoppe over en vej, hvor der er biler - ja, så ville jeg nok trække bremsen, så man ikke bliver kørt ned. Selvfølgelig er det ikke fedt at være nødt til at tage fat, men det er et trafikuheld heller ikke..

• #11   9. maj 2012 Jeg ville aldrig selv kunne finde på at ride med kandar på tur ._.

Og jeg håber da rytteren havde en grund til at gøre som hun gjorde, og ikke bare rider med kandar på tur som standard - og så har det sjovt med at hive hesten i munden smiley

• #12   9. maj 2012 Jeg rider gerne med kandar på tur, fordi tur (for min og min hests del) er ligeså meget træning som at ride i ridehallen. Går aldrig på kompromis med kvaliteten af min hests gang og bæring pt., heller ikke selvom det bare er en skridttur.
    Bliver nok lidt mere "large" igen mht. at ride en afslappende tur på tredelt og bare pludre rundt engang når jeg har overskud til det smiley

• #13   9. maj 2012 .. når det så er sagt, så er det jo vigtigt, at man ikke hiver i kandartøjlen når man skal trække i nødbremset. Det egner det sig simpelthen ikke til. Og hvis man ikke har overskud til lige et tænke over, hvilken tøjle man hiver i i en nødssituation, så skal man vente med at ta' på tur med kandar smiley

• #14   9. maj 2012 Anna: Tror du virkelig at man som rytter hiver hesten i munden for sjovt?! Når man er på en trafikeret vej er det sgu farligt vis hesten ikke lige stopper. Så må man hellere tage hårdt fast. Syntes du virkelig man bare skal tage små tag vis din hest f.eks. bliver bange og løber ud på en trafikeret vej? Nej vel, du ville gøre alt for at stoppe den så i ikke bliver ramt af en bil.
    Det er ikke "grim" ridning det er nok mere "sikkert" ridning i denne siutation.

Igen af jer ved hvorfor rytteren havde kandar på, eller hvorfor der blev taget hårdt i munden. Så syntes det er forkert af jer at dømme hende.

• #16   9. maj 2012 Hvis man rider med kandar, så syntes jeg at man burde være "god" nok til at kunne stoppe sin hest uden at hive i tøjlen? smiley min "pointe" er bare at man ikke skal putte de bid ind i munden på hesten, hvis det er nødvendigt at bruge stangen for at stoppe sin hest. Uanset hvor trafikeret vejen er...

Og mht nødbremse, så er der jo større chance for at ens hest panikker på tur end i ridehuset. Og derfor syntes jeg at et mindre stærk bid ville være mere velegnet til tur - man skal ski ikke lave en "nødbremse ting" med noget som er så stærkt smiley

• #17   9. maj 2012 Trioen - Dybt uenig. Dels synes jeg det er fornuftigt at vænne hesten til kandar i naturen - men fatter simpelthen ikke at du synes at man skal lade hest være hest, hvis den panikker i trafikken??????? Kan ikke forstå at du synes et par sekunders indvirken er værre end et trafikuheld..... Hvis hest og rytter er i fare, må man altså gøre hvad der skal til for at få den fare elimineret!

• #18   9. maj 2012 Hvis hesten bliver bange eller ikke vil stoppe ved vejen - så hiver jeg altså i tøjlen for min og hestens sikkerhed samt andre folk.

Også har man måske kandar på - tja, hesten skal stoppes, tror ikke dens stopsignal bliver sløvet af at nødbremsen bliver trukket en gang.

• #19   9. maj 2012 Team Grafik - det var skrevet i sjov, der findes - forhåbentlig - ikke ryttere, der hiver i tøjlen for sjov smiley
    Og nej, ingen af os kender grunden til hvorfor rytteren valgte at ride med kandar på tur. Lige præcis derfor skriver jeg, at jeg håber hun har en god grund - hvilket hun nok har, da hun ikke bare hiver for sjov.
    Jeg tror, at du misforstod min besked smiley

• #20   9. maj 2012 Trioen: Og hvem siger hun brugte stangen som nødbremse? Bare fordi der er stang i munden kan man sagtens kun bruge bridonet.

Jeg kan ikke være mere enig med Natasja P, hellere tage lidt for hårdt fat end at der sker en ulykke.

• #21   9. maj 2012 Tja, jeg tilvænnet min gamle hest til kandar på tur.. Synes det var et godt alternativ, hesten elsket tur. Min nye fik en lille skridttur første gang med kandaret på, og så red vi time på trænsen. Neste gang det kom på red vi time på det, og hesten synes det var helt ok..

Jeg kan fint skridte en tur med kandar på, om jeg nu skal skridte af eller varme op. Dog rider jeg ikke på kandar om jeg kun skal ride en tur.

Og jeg hiver heller i hesten end at vi skal blive kørt ned og dræbt... Tror os hesten ville vælge lidt ondt i munnen, end at ligge med brækket ben og vente på en dyrlæge til å aflive......

• #22   9. maj 2012 Desuden skal man aldrig putte sig selv i fare eller andre, så når det kommer til hest ved trafikeret vej, er der jo kun et at gøre hvis den begynder at trippe eller lave numre - gøre det klart overfor den at det skal den ikke..

• #23   9. maj 2012 Nej nej, det var slet ikke ment sådan!..
    Mente bare at det ikke lød som om at hesten som TS beskriver er ved at panikke - men at de bare hiver i stangen for at stoppe den, og hvis man rider med kandar burde man jo være god nok til at stoppe hesten for sædet?... smiley
    Jeg mener bare at hvis man skal trække i nødbremsen plejer et alm. bid være nok - og at jeg ikke syntes at man burde bruge begge bid samtidig - i teorien... Men self. Hellere trække i begge end at man bliver kørt over! Mener bare at når man har kandar i munden burde man være ekstra opmærksom på at undgå potentielt farlige situationer smiley

• #24   9. maj 2012 Okay. jeg formulerede mig forkert. De stopper cirka 10 meter før den trafikerede mig og hesten får to skridt frem. Den hverken springer eller bliver bange.

Min mening er. Fint at vænne hesten til kandar på turen. Men så skal man have styr på stop signalet. Så man ikke kommer ud i sådan en situation. Hun tog jo ikke bare lidt fat i tøjlerne nej hun lændende sig helt bag over og hev ALT hvad hun kunne.

1. Man må gerne ride med kandar på turen, men man skal være sikker på man har styr over hesten at den stopper når den bliver bedt om det. og har man ikke det så rider man ikke ud på en hovedvej der er ekstremt trafikeret. så kan man ride den anden vej hvor der ingen biler er. og der faktisk er gode ridestier+ skov. ( Jeg kender områder)

Jeg har ikke noget i mod folk rider med kandar. Men det er mere det at hun ikke har styr over hendes signaler til hesten som den ikke forstår. og så det med at hun at hun lægger sig ned og hiver i hesten.!

• #25   9. maj 2012 Man kan aldrig være 100% sikker når man har med dyr at gøre, det kan jo være at hesten normalt står stille ved vejen, og hun reagere impulsivt at frygt for at hesten skal gå ud på vejen (det ville jeg selv gøre)

Synes godt nok at folk er fordømmende.

• #26   9. maj 2012
    Hvis hesten bliver bange eller ikke vil stoppe før en vej, så er det muligt man har stop signalet på plads. Men en bange heste reagere IKKE altid på signaler, dens hoved flygter, skal væk, så er den ligeglad med af man vil være blid og stoppe for sædet.

Så derfor kan man blive nød til at klodse bremsen i.

Når jeg rider tur på Zolo vil jeg også helst ride for sæde og lidt tøjle hjælp. Men hvis jeg kan mærke Zolo tager hovedet ned imellem benene og halsen bliver helt stiv, så kan jeg godt glemme at have trænet stopsignal.
    Derfor er der også et stærkere bid på - jeg skal ikke riskere at hesten, jeg og en billist ligger død på vejen fordi han ikke vil stoppe.

• #27   9. maj 2012 Chokofant:
    Enig, det er det jeg pænt mislykket har prøvet at forklare xD

• #28   9. maj 2012 Krikken. Hesten bliver på ingen måder bange. Den træder bare to skridt frem.
    Og hvis hesten ikker er trafik sikker så har de halvtreds andre veje de kunne ride hvis den skulle tilvænnes med kandar.

• #29   10. maj 2012 syndes godt nik folk er ved og gå i for små sko, de skal altid finde noget og hakke andre ned på. det er sikkert en mening med det rytteren har gjort, sys det noget pjat. typisk heste verden

• #30   11. maj 2012 Hvad er der nu galt i at hesten har kndar på på tur -hesten kan jo have været ude at skridte af, eller måske der tilvænnes til kandar ved at hesten kommer på nogen rolige ture (måske endda for halvlange tøjler;o)) med det

Hvis ellers jeg havde en hest der var uddannet på et niveau så det var relevant, ville jeg da sandsynligvis tilvænne kandar ved at give det på på et par skridtture inden det sådan rigtigt blev taget i brug i træningen.

-og at der lig et kort sekund bliver trukket lidt voldsomt, kan da ske for enhver. Det er ikke hensigtsmæssigt men det er dælme osse sket for mig, når hesten lige har gjort noget uventet.

Hvis man er så bekymret for hesten, kunne man da vel stoppe og spørge rytteren hvad meningen er istedet for blot at harmes herinde

Kommentér på:
Kandar på tur

Annonce