Vil ikke løfte hove. {{forumTopicSubject}}
ja jeg har lånt denne her super dejligt hoppe på 5 år. Hun er en meget nervøs hest inde på staldgangen, og jeg kan ikke have hende stående inde selv.
Nå, men jeg kan simpelthen ikke få lov af rense hove på hende. Så snart jeg tager fat om forbenet slår hun ud eller vender sig om og napper mig lidt bagi. Av av.
Så har jeg prøvet at træne med at give hende en godbid når hun løfter hoven, men så begynder hun er tigge og slår inden mere med benet.
Jeg skal have smed på søndag, og har hørt fra tidligere låner hun er PANISK når smeden er der.
Søger virkelig hjælp, jeg vil gerne have hun føler jeg tryg så jeg kan rense hove på hende.
HJÆLP SØGES!
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 92 Svar: 574
Jeg gav hende simpelthen en flad på ballen, og roste hende rigtig meget og med godbidder når hun var god.
Jeg gjorer det inden jeg rensede hoven tog jeg den op uden at rense hoven i 2 sek og roste hver gange hun gjorer det godt, efterhånden holdte jeg den længere og længere tid oppe.
Det tog mig ca 3 uger, men så var det også det.
Held og lykke
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
sep 2007
Følger: 38 Følgere: 45 Heste: 4 Emner: 125 Svar: 454
jul 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 5 Emner: 171 Svar: 998
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.687
Men det var bare træning, træning, træning. Når hun rensede hove, løftede hun ikke hoven op fra jorden, men fik den til at hvile på jorden - altså ligesom når hesten står og hviler
Efter en masse gentagelser og ros, står hun idag (igen) med en hest, som elsker at løfte ben
Hvis du ikke har en til at stå og holde hende, så hun ikke napper dig, så stil dig lidt med siden til så hun ikke kan nå dig
sep 2007
Vil overhovedet ikke bruge godgider da hun tigger meget voldsomt efter dem.
Jeg synes jeg har prøvet at gøre det i små ryk, altså kun holde benet nogle minutter men hun rykker straks benet til sig.
Bagbenene kan jeg slet ikke komme til endnu. Jeg kan sagtens strigle bagben og ae bagben uden hun rykker sig, men begynder jeg af løfte sparker hun ud.
Jeg er lidt i vild rede?
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.687
Det vigtigste er at du snakker med din smed om det, så han ved det! Oplever desværre at mange smede, slår/råber/skriger osv. ad heste, som ikke gør, som de vil - hvilket SLET ikke vil hjælpe din hoppe, eller nogen anden hest for den sags skyld....
Men ja, synes du skulle droppe godbidderne og i stedet bruge stemme og rose hele tiden, men også lade hende vide når det er forkert
sep 2007
Min smed tager sig meget god tid så hesten bliver tryg, han snakker altid 5 min med hesten inden han ordner hove. Han er genial
Vil helt klart træne, synes det er synd hun er bange jo. På fold er hun bare den allersødeste og elsker opmærksomhed og lign
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.115
I forhold til at få den til at løfte så ved jeg ikke. Men efter hvad du skriver skal du nok ikke afstraffe hesten ved at slå den. Træning ja selvfølgelig men hvor skal man starte. Min vil gerne løfte tre ben uden problemer, men det sidste havde han en slem hovbyld på i september og lider nu af smerter i skulderen efter det. Det ben løfter han lidt op, men så snart man begynder at rense eller slappe lidt af så banker han det ned i gulvet igen. Det er sådan at den som renser hove enten skal have mange kræfter at holde imod med, eller også ligge benet ind under som smeden så han ikke kan få det ned.
Han har også sparket efter mig med bagbenene i starten.
En ting som er vigtig, men også meget svær, er at du under din træning ikke må vise din hest du er bange for den. Selvom den sparker ud efter dig må du ikke flygte, græde eller på anden måde vise den at du er bange. Den kan se/mærke det og så vil den blive ved med det.
Fareed sparkede meget når han skulle have sadel på på et tidspunkt så var jeg hos Majbritt Carsten med ham og fandt ud af at problemet ikke var sadlen men mig! Jeg viste ham jeg var bange for jeg bakkede væk fra ham, skælvede og har også stået og grædt fordi jeg blev bange. Jeg lærte at kontrollere min frygt og skjule den for ham og så holdte han op med det for det virkede jo ikke alligevel, hvis du forstår
Held og lykke med det! - og ja det er pisse svært at skjule sin frygt!
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
lyder til det et stort projekt du har gang i. Håber smeden for lov at ordne hovene. Skriv gerne hvordan det gået. Vil nu stadig mene noget horsmanship er fornuftigt.
Et bruge et torv, kan være super hvis man ved hvad man laver. Min træner har brugt det, for at løsne. Og ja der så en sikkerheds afstand, men man skal vide hvad man laver, jeg ville aldrig selv begynde. Også fordi gør man det forkert, kan hesten blive skadet, og ja mere panisk.
Vil ikke løfte hove.