{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.211 visninger | Oprettet:

opdragelse af hingst/klaphingst. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.

Jeg har denne her hingst/klaphingst på 3 år.
Han er begyndt at være rigtig strid, selv om han bliver håndteret hver dag.
Han er utrolig stædig når det handler om at skulle trække ham, ordne hove og generelt at håndtere ham.
Gruden til at jeg skriver hingst/klaphingst, er at jeg har fået ham fordi han var klaphingst, men nu er jeg i tvivl da jeg syntes det ligner han har to testikler nu. (Dyrlægen skal snart forbi for at tage blodprøver)
Er det "bare" hingste nykker han har? eller er det simpelhen mangel på opdragelse?

- Heidi

Obs. dette indløg er ikke til diskution eller anden nedgørende snak, men for at få råd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opdragelse af hingst/klaphingst.
  • #1   23. apr 2012 Jeg vil mene en kasteration ville kunne hjælpe på dit problem smiley

• #2   23. apr 2012 Kasteration er bestemt på banen, men skal have rådført mig med dyrlægen da jeg skal vide om han er hingst eller klaphingst.
    Han ter sig ikke åndsvagt når jeg går tur, hverken over for hopper eller hingste, vallakker.
    han er stærk og vil nogle gange sine egne veje men er til at holde.
    han er ikke ond mod de andre på folden, eller mod os.
    hverken render efter os eller bider.
    Men han stejler sommetider op ad os når det er fodringstid, og det kan gå hen og blive farligt.

• #3   23. apr 2012 Hvis det ikke er en fin dyr avlshingst synes jeg den skal kastereres og man avler desuden ikk på klaphingste. Noget helt andet er at klaphingste ofte kan være værre end alm. hingste. Man tror den sten der ikke er faldet ned irriterer dem og øger træls adfærd. Man gør ikke en hingst en tjeneste ved at lade den forblive hingst. Det er et handyr og den opfører sig derefter og de er vidt forskellige.

• #4   23. apr 2012 Fodrinsproblemet kan han lære. Min vallak gjorde det samme, hvor han bed, sparkede og småstejlede. Mig og min søster lukkede hendes hest ind i dens boks og fodrede hende, og min fik mad når den kunne opføre sig pænt. Begyndte den på det mindste, gik vi ind i stalden, ventede et minut eller to, og gik ud igen. Hvis han opførte sig pænt og ventede 5-10 sekunder, hvor jeg holdt spanden UDEN numre, fik han maden. Ellers var det forfra igen.
    De er kvikke til at lære at de ikke må unoder hvis de vil have fodder.

Og nej, han har aldrig fået lov at gå "sulten i seng". Det har bare taget meget lang tid at fodre til tider. smiley

• #5   23. apr 2012 Det er heldigvis kun nogle gange han stejler op ad os, men ellers vender jeg mig også lidt skråt fra ham, til han står stille og slapper af, og når han gør det får han foder, dette har også en super virkning, men så lige pludselig gør han det måske igen.
    Jeg er som sagt i tvivl om han stadig er klaphingst, da han har en testikkel der er fuldt udviklet, og så føles det som om han har en lille, men er i tvivl

• #6   23. apr 2012 Det kan jo være han er kryptokid?

• #7   23. apr 2012 Kryptokid?

• #8   23. apr 2012 Kryptokid = Kun har en testikel smiley

• #9   23. apr 2012 tidl. ejer sagde det var at han er klaphingst med kun en testikel? smiley

• #10   23. apr 2012 Hvis han er klaphingst har han 2 testikler, men den ene er blevet oppe.
    er han kryptokid, har han KUN en smiley

• #11   23. apr 2012 Ingen af delene bør man nogensinde avle på smiley
    (ikke at jeg tror det er hvad du har i sinde)

• #12   23. apr 2012 Hmm..
    Ved ikke hvordan tidl. ejer har fået det bekræftet, men da dyrlægen tjekkede sagde han at det var klaphingst og at dene ene ssten ikke var faldet ned endnu.

• #13   23. apr 2012 har ikke i sinde at avle på ham smiley

• #14   23. apr 2012 Få ham kastereret smiley Det vil afhjælpe noget af hans temp, og vil give ham ro i sindet da han ikke hele tiden af de der lyster... smiley

• #15   23. apr 2012 Han skal også kastereres, men han vil jo stadig have lidt af det. (har jeg ihvertfald oplevet

• #16   23. apr 2012 Ja, men det vil nok afhjælpe 90% når han ikke er ældre. jo ældre de bliver jo mere vil de forblive hingst, kastererer man dem efter 4, kunne man næsten lige så godt havde ladet være...

• #17   23. apr 2012 Ja okay.

• #18   23. apr 2012 Min egen hest er meget hingsten i visse situationer, nok fordi han blev kastereret i en meget sen alder. Klikkertræning har hjulpet os gevaldigt smiley

• #19   23. apr 2012 Han blir sommetider klikkertrænet, dog er det desværre ikke vedligeholdt smiley

• #20   23. apr 2012 Lige et spørgsmål
    hvorfor beholde ham som hingst når du ikke vil bruge ham i avlen?

• #21   23. apr 2012 Heidi C: Hvis du læser længere oppe står der også at kasteration er på banen, altså han skal også kastereres.

• #22   23. apr 2012 hehe hov overså jeg lige :S

• #23   23. apr 2012 Hehe, måden jeg har formuleret mig på, lyder også som om det kun er noget der er overvejet.. er det ikk smiley

• #24   23. apr 2012 Prøv konkret at træne med Klikkertræning, måske vil det hjælpe! smiley det der også er så godt ved Klikkertræning er det bliver lidt en "leg" for hesten, og det er ønskeligt smiley

• #25   23. apr 2012 Skal han belønnes med godbidder når han trænes med klikker?
    Det gjorde jeg nemlig i starten og stoppede senere med godbider, og han lystrer med klikker selvom godbiderne er tages fra. smiley

• #26   23. apr 2012 Jeg vil sige du skal bruge godbidderne. Så kan du lige så stille forlange mere og mere af ham, før han får en godbid. Det gør dem motiverede for at træne smiley
    Du kan bare bruge et ord som klikker. Det kan man også bruge på lang afstand. Jeg bruger ordet "tak" som altid er efterfulgt af en godbid.

• #27   23. apr 2012 Man bør atid få en hest undersøgt ved mistanke om at den er klaphingst - og det bør man gøre med det samme.
    Disse heste har højere hormonproduktion og virker derfor også mere aggressive i deres fremtræden.

Så nej det ikke bare hingstenykker el. mangel på opdragelse, hvis den er klaphingst - det er for høj hormonproduktion.
    Mit råd er at dyrlægen skal ud og mærke efter og tage en blodprøve, så det kan blive be/ el. afkræftet.
    Er den klaphingst, så skal den kastreres. Uden tvivl.

Dyrlægen ud og først derefter begynde at træne/opdrage på den.

• #28   23. apr 2012 Er den klaphingst, så skal den kastreres/opereres. Uden tvivl.

• #29   23. apr 2012 Dyrlægen har som skrevet ogsåmærket efter, og ikke sagt noget til det, da han mente vi skulle se om stenen ikke ville falde ned. Derfor dyrlægen skal ud og mærke igen.

• #30   23. apr 2012 Måske det var bedre med en blodprøve, så det bliver afklaret en gang for alle - men min pointe er bare at er man i tvivl om den er klaphingst, så få klarhed og først derefter påbegynde den egentlige træning.

Det synd og skam at irettesætte en klaphingt.

• #31   23. apr 2012 Østmark -kryptorchide heste har nu stadig 2 testikler, den ene er bare ikke faldet ned i pungen.
    -altså helt det samme som klaphingst.

Var det min hest blev den kastreret. Kryptorkisme er arveligt, så avl skal den jo alligevel ikke bruges til, og hingste lever jo et mere begrænset liv en vallakker og hopper, så når ikke den skal bruges til avl, kan jeg ikke få øje på nogen som helst gode argumenter for at holde den som hingst.

Ved hunde viser studier at hvis stenene falder ned meget sent, så er hunden reelt stadig kryptorchid, selvom den jo som voksen har begge sten.
    Det ville undre mig om ikke det samme gælder heste.

Så ja, var den min blev den kastreret med det samme.

• #32   23. apr 2012 Hjortkær -det er nu ikke en selvfølge at en klaphingst har forhøjet hormonproduktion eller at den nogensinde vil få adfærdsmæssige problemer.

Man KAN risikerer at den kryptorchide sten kommer til at overproducere testosteron, og at dette medfører adfærdsproblemer. Men i de fleste tilfælde gør den det ikke, og hesten er som enhver anden hingst

• #33   23. apr 2012 Michelle W

Det er meget muligt at nogle fungerer upåklageligt, men man kommer ikke udenom at når testiklen befinder sig ved højere temperatur, er der som regel højere hormonproduktion.

Og uanset om den fungerer godt i hverdagen -
    ja så er det min holdning at man ikke lader den gå som klaphingst.
    Man som ejer tage ansvar for hestens velbefindende, desuden er en sådan ikke egnet til avl. Så det en anden god grund.

Jeg dog ikke enig med dig i, at der i de fleste tilfælde ikke udvikles uhensigtmæssig adfærd. Min erfaring og viden siger mig at der på et el. andet tidspunkt ændres adfærd til det uhensigtsmæssige.

Desuden lyder det jo til at der er problemer med denne hest.

• #34   23. apr 2012 Michelle - det er ikke hvad min dyrlæge har fortalt mig, ham tror jeg altså på.

• #35   23. apr 2012 Kryptocid og klaphingst er det samme ja smiley

Min erfaring er, at det som oftest giver adfærdsmæssige problematikker grundet den øgede hormonproduktion.

En anden og absolut ikke uvæsentlig ting er, at der desværre er meget øget risiko for udvikling af kræft - hvorfor enhver klaphingst/kryptocid bør få fjernet tekstiklen ved operation.

• #36   23. apr 2012 Hjortkær -nu skriver jeg jo osse flere gange at var den MIn blev den kastreret med det samme. Den skal rigtig nok ikke bruges i avl, da det er arveligt, og jeg mener ikke der er nogen grund til at have en hingst gående, medmindre den skal avles på.

Men uanset hvad din erfaring siger, så viser forskning altså at det langt fra altid er tilfældet at der overproduceres testosteron ved kryptorchide individer (uanset om det så er heste eller andre dyr)
    Det KAN forekommer, men oftest er der ikke nogen overproduktion af testosteron, og dermed ikke nogen hormonel grund til evt adfærdsproblemer (altså ville problemerne osse være der selvom hesten ikke var kryptorchid).

ved hunde har man i mange mange år anbefalet kastration netop pga overproduktion af testosteron (og dermed adfærdsproblemer) og pga forøget risiko for kræft.
    I dag anbefales det ikke længere (altså medmindre man alligevel ville kastrere. Men det anbefales ikke længere at kastrere udelukkende fordi hunden er kryptorchid), fordi man i dag ved at risikoen for overpruktion af testosteron samt for testikelkræft i den kryptorchide sten, ganske enkelt har været voldsomt overvurderet i meget lang tid.

man kan ii øvrigt kke blodprøve sig frem til om en hest er kryptorchid.

Østmark -det står dig d frit for hvad du vil tro på. ikke desto mindre VED jeg med 100% sikkerhed at en kryptorchid hest har begge sten
    Tjek f.eks. netdyredoktor e.l.

Kryptorchisme betyder blot at den ene eller begge sten ikke er faldet ned i pungen.

• #37   23. apr 2012 Hvorfor kan man ikke blodprøve bestemme?

Dyrlægerne tager da ofte blodprøver for dette....

Så sent som for 14 dage siden fik jeg kastreret en kat som viste sig, at være kryptocid - og her nævnte dyrlægen problematikken med udvikling af kræft.

Er det ny videnskab på området der er kommet frem?
    Kom gerne med link såfremt det muligt - vil helt sikkert gerne opdateres hvis det er smiley

• #38   23. apr 2012 Jeg kunne også godt tænke mig links til det nye på området - sidst vi fik en hest udredt for at være klaphingst foregik ved blodprøvetagning + der var det som oftest fulgt af adfærdsproblemer. Det var i hvert fald det artiklerne jeg læste sagde + dyrlægen.

Men oplys mig gerne med nye statistikker og forskning smiley hvis du har det på skrift...

Nu henviser du selv til netdyredoktor, så det har jeg lige læst, og der står at de har stærkere kønsdrift og at "Dette FORÅRSAGER en højere hormonproduktion og dermed en mere aggressiv fremfærd."

Ligeledes forefindes den sætning "Dels har de OFTE et meget voldsomt temperament og en voldsom kønsdrift,"

• #39   23. apr 2012 Hjortkær -jeg henviste nu til netdyredoktor i forhold til det med at begge sten stadig er der, men at den ene/begge blot ikke er faldet ned;o)

Ja, det er forholdsvist ny forskning (det er vel 2-3 år siden jeg første gang stødte på det).
    Jeg skriver ingen steder at kryptorchisme er fuldstændigt problemfrit. Blot at hvor man tidligere mente at risikoen for både overproduktion af hormoner samt kræft i den/de kryptorchide testikler var ret stor, har man i dag fundet ud af, at det er den faktisk ikke.
    faktisk er risikoen for at kræet dør under kastrationen, større end risikoen for at den får kræft grundet kryptorchisme (og for god ordens skyld -risikoen for at kræet dør under kastrationen, er ikke kæmpe)

Ang blodprøver, så kan man ikke via blodprøve konstatere om en testikel er faldet ned eller ej.
    Men blodprøven kan self vise hvis der f.eks. produceres for meget testosteron, hvilket så kunne tyde på kryptorchisme (måske sammen med evt adfærdsændring o.l.)
    MEN de heste der IKKE overproducerer testosteron som følge af kryptorchismen, vil jo ikke blive fundet via blodprøven. Og disse heste vil heller ikke have større risiko for adfærdsproblemer end enhver anden hingst, eftersom det jo er hormon-produktionen der forårsager adfærdsændringerne.

Nej, jeg har ikke et link ved hånden. Men der er en del at finde, hvis man gider grave sig igennem noget halvtørt læsestof på engelsk.
    -mange forskningsprojekter bliver jo publiceret:o)

• #40   23. apr 2012 Hov -ved hunde er KVL i øvrigt stopet med at anbefale 2automatisk" kastration af kryptorchide hanner. Alligevel er der mange dyrlæger der stadig fortæller om alle de forfærdelige ting der kan ske med hudnen hvis ikke den kastreres.
    Det betyder jo ikke at KVL er forkert på den -det betyder at nogen dyrlæger ikke er så gode til at holde sig opdateret;o)

• #41   23. apr 2012 Hmm... beklager de mange stavefejl. Det er vidst ved at være sengetid;o)

Hvis det er helt volapyk, må jeg jo prøve at kigge forbi igen i morgen:o)

• #42   24. apr 2012 Nu er jeg med på hvad du mener i forhold til blodtypebestemmelse - det skrevne ord ér svært smiley

Mht til overproduktion, så skulle det så vidt jeg ved også have betydning mht til tekstiklens placering - altså hvorvidt den sidder i lyskekanalen eller oppe i bughulen (varmeforskellen).

Når man står med en vallak med et voldsomt temp og man er i tvivl om hvorvidt den evt er skåret korrekt, kan man bruge blodprøve modellen, men jeg vil give dig ret i, at den ikke er 100 % sikker.
    Også derfor der skal laves min 2 test, idet der kan være forskel på resultatet.

Mht til kræften, så er jeg nok ret hys, da jeg selv har mistet en hest pga kræft i penis - men jeg er dog også realist og der er forskel på om du står med et dyr der kan blive 25 + eller en hund der har en gennemsnitsalder på 6 - set ud fra tid/udvikling af kræft....selvfølgelig alt efter agressionen af kræft.

Jeg har selv stået med en vallak med ekstrem hingsteadfærd, som skulle være kastreret, men der kunne ikke findes ar i den ene side efter kastration.
    Han blev blodtypetestet - men dengang blev der kun taget 1 test og han var ifølge testen normal mht overproduktion.
    Han fik så senere en medicinsk kastration (sprøjte) og denne havde en enorm indvirkning på ham ( roligt sind ).

Fik ham dog aldrig tjekket igennem ved evt operation - men jeg satte da spørgsmålstegn ved sikkerheden af blodtypetesten....

Men et spændende emne - og da jeg selv kun er til vallakker til megen hingstepræg, samt hingste, så er viden på området relevant for mig smiley

• #43   24. apr 2012 Det er ofte et problem med en klaphingst.
    Den skjulte tekstikel producere ofte alt for meget hormon, så han kan blive rigelig hingstet. Så få ham kastreret hurtigst muligt og så i gang med træningen, så alt tillært hingste adfærd fjernes.

• #44   24. apr 2012 Men har du nogle links?
    Det ikke engang 2 år siden jeg var det igennem med en hest.

Jeg mener nu stadig det som oftest vil skabe problemer hvis den er tilbageholdt oppe i varmen pga. overproduktion. kan intet finde om at det ikke er aktuelt, men vil da høre dr. dyr idag når hun alligevel kommer på besøg smiley

Jeg helt enig med Henrik H i den tillærte adfærd smiley

• #45   24. apr 2012 Som sagt er kasteration på banen, og skal blot have kontaktet dr. dyr smiley

• #46   24. apr 2012 May -problemet med blodprøven er jo, udover at den kun fanger de klaphingste med overproduktion af testosteron, at der osse kan være andre årsager til hormonubalancer.
    Så reelt kan man osse stå med en helt normal hingst, som er syg.

Så det er nu en meget god rettesnor ganske enkelt at mærke efter -er der to testikler eller ej.
    Er det en vallak som er mistænkt for stadig at have en sten, vil jeg da tro, uden at vide det med sikkerhed, at det kan tjekkes uden operation (scannin o.l. tænker jeg).

Ang kræft, så har jeg desværre ikke lige nogen tal der gælder for heste. Men enhver hanhund har jo en lille risiko for testikelkræft, hvis den ikke kasteres.
    Er den kryptorchid, er risikoen øget. Tidl sagde man den var øget med (så vidt jeg husker) 13% i forhold til en ikke kryptorchid han -altså ikke at 13 % af kryptorchide hanhunde får kræft, men at 13% flere kryptorchide hanhunde end ikke-kryptorchide hanhunde får kræft.
    Nu har man så fundet ud af at risikoen er meget mindre. Faktisk så lille, at risikoen for at hunden dør af kastrationen er større end at hunden dør af kræft

Det samme gælder heste -men for dem har jeg altså ikke nogen tal ved hånden.

• #47   25. apr 2012 Men man kan jo så sammenholde blodprøve svar og at mærke efter, hvilket de fleste dyrlæger også udfører i praksis.

Men hvis man står med en helt normal hingst der er syg, ja så ved man jo den er hingst og ikke klap el. urhingst.
    Så der jo ikke en grund til at tage blodprøve for at udrede den for at være klaphingst.

Nå men jeg ikke overbevidst om at det sjældent med adfærds problemer, ved klaphingste, når der ikke foreligger dokumentation smiley

Kommentér på:
opdragelse af hingst/klaphingst.

Annonce