{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.287 visninger | Oprettet:

strube pibe? eller andet hoste ? {{forumTopicSubject}}

Min søde hest har her den sidste måneds tid haft noget med hoste, men her den sidste uge es det blevet værre.
Min mor og jeg snakkede om det kunne være tillært da det stoppede da han fik gulerod, og vi ved der es en som giver ham heste bolsjer efter han har hostet. Han lærer sig selv de vanskeligste vaner, så det kunne jo være. Men i går da han fik kiks inden vi gik kunne jeg høre en meget svag pibe lyd. Det var mens han spiste.
Men hvad es symptomerne for det? Es hoste noget af det?
Til dem der mener jeg skulle have haft dyrlæge, nej. Det var slet ikke slemt. Kun når ride hallen es støvet og hø er. Han har godt nok ikke fået sit biotin i snart 3 måneder. Kan det være derfor? (Han es begyndt igen, men går jo noget tid. Vi skal også muligvis prøve noget pulver til heste med luft vegne problemerne og hvis det ikke viser nogen ændring så kommer dyrlægen ud, og får han konstateret astma eller andet sygdom som ikke går over, skal han desværre aflives .

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  strube pibe? eller andet hoste ?
  • #1   23. apr 2012 Kunne godt lyde som om din hest har en eller anden form for luftvejs lidelse.. Men det kan kun din dyrlæge opklare smiley
    Heste med luftvejsproblemer kan altså sagtens trives, og behøver ikke aflivning.. der skal bare tages hensyn til dette!

• #2   23. apr 2012 Hvis du frygter strubepibning, så ring til din dyrlæge og spørg. Råd over telefonen koster ingenting, men hvis det ER strubepipning skal hesten opereres. Det er der lige en ude ved os der er blevet, og der venter ham desværre lang tids boksro, og derefter lang tid genotræning smiley

• #3   23. apr 2012 og inden i kaster jer ud i at købe alt muligt pulver og lign. så få undersøgt heste, så i kan behandle / forbygge rigtigt smiley

• #4   23. apr 2012 Han bruges kun til jord træning og læste med strube pibe at det ikke var sikkert efter operation at de ikke ville kunne holde til arbejde, hvilket så betyder han må må aflives da hans motion es longering og kørsel. . Forbander sygdomme? :-(:-(:-(
    Håber det hjælper med biotin. . smiley

• #5   23. apr 2012 hvad er det du vil afhjælpe med biotin?

• #6   23. apr 2012 Det pulver vi prøver es ikke mere skadeligt. Enten hjælper det ellers es der ingen ændring.

Men som skrevet, bliver det værre, eller ikke hjælper kommer vores dyrlæge ud smiley
    Men tilbage!
    KAN det være en tillært vane ?

• #7   23. apr 2012 Nej!! heste tillære sig ikke pibelyde...

syntes det virker meget underligt at du nærmet har aflivet hesten pga. en diagnose du ikke har fået stillet... og ikke ønsker at få af eller bekræftet hvad det nu er din hest fejler..

tænk hvis den nu ikke har det godt?? og den så bare skal ha noget pulver... som virker mod??

• #10   23. apr 2012 en hests anatomi er ikke skabt til at kunne hoste, så derfor er det meget ubehageligt for hesten at hoste + en smule af dens lungevæv bliver ødelagt for hver gang. En hest har ikke hjerne til at tillære sig underlige vaner, den lærer noget fordi du giver den lov f.eks. den tigger på staldgangen ved at skrabe utålmodigt med hoven indtil du giver den opmærksomhed i form af kontakt eller endnu værre en godbid for at få den til at stoppe. Den kan gøre underlige ting grundet dens omgivelser, stress, kedsomhed osv. hvor den begynder at gøre noget der tager fokus væk fra noget andet, men ikke selv opfinde det smiley

En stribepiber lyder helt specielt og det er en tone i dens vejrtrækning under arbejde og en strubepiber kan ikke ilte sit blod ordentligt og har svært ved at sætte muskler.

En hest kan hoste af mange årsager, men hoste som du beskriver hvor den hoster uanset og hvis den bare står eller får en "kiks" bør undersøges af en dyrlæge for at du ved hvad du står med.

Jeg har været så dum at lade min datter bade med vores pony da vi havde en periode med skønt vejr og nu hoster han under arbejde men på ingen måde ellers hverken på staldgang, under spisning eller på boks. Han blev redet en gang og da vi konstaterede et par host fik han arbejdsfri da vi satser på at det er vores dumhed der nu har kostet en ellers ultra robust pony en forkølelse. Han får komplet arbejdsro, er godt påklædt efter vejret og er ude alle lyse timer i 3 uger. Der er 1 11/2 uge tilbage af de 3 med arbejdsro og hoster han i longe efter 3 uger så tilkalder vi dyrlægen. Men havde han også udvist tegn på luftvejsproblemer under andre forhold end arbejde havde vi ringet med det samme.

• #11   23. apr 2012 Gitte: en virus skal hesten selv bekæmpe - kun bakterier tager i mod antibiotika

• #12   23. apr 2012 Det var bestemt ikke pibelyden jeg mente, men hosteriet. Der er nemlig en som giver ham bolsjer ude på stedet når han hoster og så stopper han nemlig - og igår gav vi ham en gulerod, og så stoppede det. Det var selve HOSTERIET smiley

- Det jeg vil afhjælpe med biotinen er selve hosten. Han har nemlig været på det i knap et år, men for 3 måneder siden valgte han at han ikke ville have det længere. Hans biotin hjælper på pels, hove og helse. (Og hovene og pels har forandret efter han stoppede med biotin), men han er begyndt igen, men igen - det tager jo noget tid før det er at biotinen begynder at virke.

Det er ikke en virus - det er sikkert, for så ville han være anderledes, hvilket han bestemt ikke er. Han bor i en stor åben stald, hvor der er godt med luft - men høet er desværre en meget støvet hø lige pt. og ridehallen er af og til rimelig støvet. Han er dog også begyndt når jeg strigler og pelsen ryger af i kæmpe mænger(sjældent, men det sker).. Men igen, det kunne jo også være pollenallergi?

Jeg vil jo ikke aflive min hest, men da han allerede fejler det ene og det andet - og hvis det så f.eks betyder han kun skal leve af halm fordi han ikke må få hø og wrap - eller han ikke må motioneres - ja, så bliver han aflivet, da han ellers bliver nemt overvægtig og han allerede ikke må komme på græs og ikke kan tåle wrap. Så det at han skal fejle endnu mere, som måske vil betyde at hans naturlige omgivelser skal skæres endnu mere ned - så ja, for det er ikke den rigtig måde at holde hest synes jeg. Hvis det er noget han kan leve med som ikke har betydning, men bare en lyd - så bliver han. Jeg kan sagtens leve med lyden - men jeg kan ikke leve med hans naturlige levemåder skal begrænses smiley

Pulveret er til heste med problemer med luftvejne. Det er noget pulver som heste med astma og andre lidelser kan få smiley

Jeg ønsker da selfølgelig at få bekræftet hvad det er, men i og med at min hest altså ikke er igang med at dø og han ingen ændring på adfærd eller lignende, så ser jeg det ikke nødvendigt. Heldigvis er det min egen hest, og hvis jeg mishandler ham, så gør jeg det ;-)(mærk at jeg siger det for sjov.) Han er præcis som han er, en lille fræk bølle som løber og hygger og napper og bider. Hvis der selfølgelig ændrede sig til at han blev ikke fræk og ikke ville løbe eller jeg kunne se han var lidt sløv - så ville dyrlæge selfølgelig komme med det samme - for han skjuler ikke når han har ondt, eller - jeg har efterhånden igennem knap 9 år lært hvordan han opfører sig når han er rask og hvordan han virker og ser ud når der er noget galt smiley

• #14   23. apr 2012 Findus - jamen kan det så egentlig ikke godt være en tillært vane(jeg tror det ikke, men jeg aner det ikke da han fungerer godt med træning og godbidder, og i og med han åebnbart får godbidder for hver gang han hoster, så må det vel i hans verden betyde det er korrekt og godt det han gør?)?

Han har ikke hostet under mad, kun når høet er blevet fjernet da det støver så meget at selv jeg hoster når jeg flytter det. Det er hellere ikke under arbejde eller når han bare står, der sker i forbindelse med støv, og pels som ryger af(som jo er støvet/fyldt med skæl).

Umiddelbart ville jeg jo så tro det ville være pollen- eller støvallergi, men da jeg hørte pibelyden så blev jeg bare sådan lidt.... Jamen så må det jo være noget andet?
    Jeg vidste dog ikke at hestens lungevæv blev mere og mere ødelagt for hver gang. Dette vil jeg da tage hensyn til. Jeg går måneden ud(ikke så mange dage) og ser hvordan det står til med hosten og om biotinen har hjulpet lidt, hvis ikke, så bliver dyrlæge kaldt, og så må vi se om det er noget alvorligt, tillært, eller noget han sagtens kan leve med, men at vi bare skal være mere påpasselig med hø (vande det m.m) og træne steder hvor der ikke er støv smiley

• #15   23. apr 2012 Vores biotin er til hove, pels og helse(altså organer). smiley Aram har før været alvorlig forfangen, så vi skulle derfor finde en særlig biotin til ham smiley

• #17   23. apr 2012 Hvad er bronkitis? Og hvad er symptomerne på det? smiley

• #19   23. apr 2012 Jeg fatter ikke du ikke hører dyrlægen ad i stedet for at selv finde diagnoser eller spørge herinde...
    Der er ingen herinde der kan komme med det rigtige svar...

• #20   23. apr 2012 Jeg beder ingen komme med diagnose, men spørger blot om andre har prøvet og hvad symptomerne es på det.

Kommentér på:
strube pibe? eller andet hoste ?

Annonce