Hvem bestemmer hvor langt, langt er...? {{forumTopicSubject}}
Og hvad er definitionen på langt...? Altså det, at blive til noget.. Oplever tit, at jeg efter skift fra varm til kold, udsættes for folks definition af, hvad der er noget værd.. Et det ikke ens egen målsætning, der tæller..?
Jeg er så træt af at høre om, at jeg da ingen vegne kommer på dem der, og de kan jo ikke komme i dressurklasserne, eller springe..
DET ER HELLER IKKE DET DE ER LAVET TIL!! Vi har shire og clydesdale, og vores mål er, at ha en kold hest, der kan arbejde side om side med trommer, ild, sækkepiber, vogne, ild, larm og andet godt. Vi sidder på vores heste 4-5 gange og så i skoven. Det tager ca en uge. Self med ungheste ting, det kan ikke undgås.
Hvor mange af de varmblodede top heste kan det..? Og rides til larm...? Hvorfor er man kun NOGET VÆRD, hvis man har et gadekryds, der ligner alle de andre..? Her tænker jeg, at i min tid på både nodbasser ( DM spring for småhest) travheste, islændere eller andre i den dur, blir der kimset af og set ned på.. Jeg har også haft f. Eks DV, og der er da ingen, der ser ned på dem, fordi de er bange for alting, eller kun kan rides sammen med nogen, eller man skal sidde op på en bestemt måde- BARE DE KAN GÅ DERES KLASSER. Så er de NOGET. Øv bøv. Jeg ved jo godt det ikke er alle der er sådan, men jeg har bare oplevet det rigtig meget på det seneste.
Nogen der kender til det...?
dec 2010
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 507
jan 2008
Følger: 194 Følgere: 190 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 489
Det burde sige sig selv at hvis man gerne vil på det landsholdet i spring, er det nok en god ide at købe en hest der kan klare de forventninger, og købe en hest der erskabt ti dette, og ikke købe en eks stor arbejdshest (ikke at der er noget galt med dem, må jeg lige pointere). Men alt efter hvor langt man vil er kun op til en selv, så længe den hest man har er med på de forventninger. Man skal være realistisk og så længe man er det. Hvis målet er at hesten skal skulle kunne stå stille en uge eller mere og man så kan sidde sig på den og skridte en tur uden den er fyr og flamme, jamen kan man det er kan jo kommet langt...
Har du en springhest du ønsker at springe S på og du pt. springer LC er der jo noget vej endnu..
Alt i alt, det hele kommer an på ens egen holdning, folk udefra kan måske sige du ikke ´kan komme langt, men så er det vel fordi de tror du vil noget andet end det du har hensigter om
Håber jeg har udtrykt mig forståeligt
Alting er relativt
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Mange siger der er så mange fordomme omkring Haflingeren, men dem har jo dog aldrig mødt, hverken når jeg har været afsted til stævner eller kursuser.
Bliver altid modtaget med den mest positive indstilling, og om hvor sejt det er at jeg vil ride på en lidt anderledes hesterace
Forstår godt hvad du mener, og måske nogle også tænker at jeg skulle da vælge mig en anden race, men uden at ture fortælle mig det.
Men såfremt nogle sagde det til mig, ville det rave mig et høstblomst !
Så skulle jeg da bevise de mindre vidende mennesker at man sagtens kan ride dressur og andre discipliner på en Haflinger!
Motivationen bliver kun højere og større ved at folk siger sådan noget til mig !
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
i ? Jeg fornemmer ikke alle som genereliser ?
Jeg har intet imod DV, har selv haft en, og synes heller ikke det fremgår af min tekst?
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
jeg er personligt hverken til tyndbens heste, raket ponyer eller knallerter = oversættelse: varmblod, arabere og ismuler
jeg er til store, dorske traktore = belgiere
men kan sagtens se det smukke i alle racer .. der findes gode og dårlige ex inden for alle forbund..
men vil dog sige at jeg også har oplevet dommer der dømmer stamtavlen.. har en veninde som ejer sådan en dv hest, hun rider dressur men han er udaf spring blod.. ved visse dommere giver det helt automatiskt lavere % ..
så jo der er nogle der diskriminerer på tavlen/racen..
alle heste er smukke, uanset race alder og evner
aug 2009
Følger: 41 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 223 Svar: 2.108
Min erfaring som tidligere travheste ejer er, at folk taler af uvidenhed og ikke mindst generalisere som aldrig før. Synes man møder en del snobber i heste verden, det er rigtig ærgerligt! Men jeg er efterhånden blev imun overfor det. Jeg var stolt når jeg kom gående med min Ohara, og det var det der betød mest for mig:-)
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.535
Jeg har selv en varmblod, og hun passer fint til mine forventninger. Red i en lang periode en haflinger hingst - og selvom han var sød og nervefast er det bare ikke min type hest rent ridemæssigt.
Jeg mødte kun fordomme indtil jeg slog alle de andre med 70 procent
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
Hvem bestemmer om man skal ride dressur, spring, distance militæry, jagt, med vogn, i bakker, hyggeture, og ja hvad der ellers er af forskellige rideformer? Bestemmer den som skal ride eller dem som kigger?
Jeg mener det er den som skal ride der bestemmer det og ikke andre. Og ja så bør man købe en hest som kan det man vil ride!
Jeg er mange gange stødt på fordomme mod at jeg har købt en araber til Cille, og endda en som har en mus så den ikke kan springe højt! Men hvorfor skal jeg købe en hest som kan springe højt, når Cille er dressurrytter og bange for at springe? Det ville være helt hen i vejret at købe en springpony til en dressurrytter...
Da vi skulle købe til hende tænkte vi på ingen måde omkring racen. Vi tænkte at den skulle kunne dressur, vi havde en højde den skulle være og så var vi ellers fuldstændigt ligeglade med om det var en koldblod, fuldblod eller varmblod...
Jeg forstår ikke folk har så travlt med hvad alle andre har af racer. Synes det er skide irreterende når folk rakker andre racer ned. Det eneste man får ud af det er at nogen bliver ked af det eller føler sig trådt på.
Ja nogle heste er meget bedre end andre inden for de forskellige decipliner, for de er avlet til at være bedre og de koster så sandelig også derefter! Men hvilke der er bedst afhænger så meget af hvad rytteren skal bruge hesten til!
Selvfølgelig har vi alle sammen racer vi synes er smukkere end andre. Personligt har jeg fra barns ben elsket jyder! Ved ikke hvorfor men synes de er så smukke! Senere har jeg fået en stor kærlighed for arabere og friesere. Men jeg synes også alle andre heste er smukke på hver deres måde.
Sammenlign det lidt med at jeg synes mine to piger er de absolut smukkeste piger i hele universet, og at der er en pige på skolen som jeg synes er meget mindre køn. Hendes forældre synes at hun er den smukkeste og dejligste og ja at min den store er høj og grim og ranglet. Der er så meget forskel på øjnene der ser, og *heldigvis* synes vi ikke skønhed er det samme - langt fra
Elsk din hest, vælg den hest du skal bruge og kom så langt som du føler du skal Hvis du er glad og tilfreds så fuck alle andre
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Hvor langt, hvor langt er... Tjo... Det kommer jo an på hvilken ting man går op i
Går man op i dressur så er Grand Prix og landsstævner langt.
Går man op i jagter så er det at deltage i hubertusjagten i dyrehaven stort.
Går man op tricks så er det at kunne styre hesten uden at røre den stort.
Går man op i at hesten finder sig i alt, så er det at pakke den ind i plastic imens man vifter med en pisk og spiller høj musik og folk løber rundt stort.
Så det kommer an på hvad man gør sig inden for :o).
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 14
Jeg har personligt ingen fordomme, men oplever det bare meget, syns jeg. Ville sommetider ønske, at det var rytterens forventninger sat sammen med hestens muligheder, der blev set på. Præcis som nogen nævner - fjordhest EM og araber osv.
BECK: det er så fedt, at du og din hest passer sammen, og hun lever op til dine forventninger -det er det der netop er vigtigt, og det der skal roses! Det var ikke fordi jeg skulle hænge DV ud, for det er bestemt dejlige heste - jeg er bare træt af, at det ofte kun er de høje klasser og ambitioner dertil, der regnes for noget. Ikke nødvendigvis af dv folk, men generelt.
Og det, at mene at de andres heste er sådan og sådan, kommer man ikke langt med, kold eller varm. Man er vel ikke mere eller mindre fordi man rider igennem ild til sækkepibe og trommer, eller vinder over de andre i klassen med 70%..? Hvis bare man når sit eget mål..?
Og nej, man kan ikke skære alle over en kam.
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 13 Emner: 41 Svar: 615
For mig er race avl ikke hvad man kan blande og få en fin hest, men hvad man kan tage fra en af racen og blande med en anden fra samme race og få et godt resultat.
Og her mener jeg at min blandingshest er mindst lige så god som en fx. dv, for de er jo ens....
Når man vælger at forædle fra andre racer, det er ok, men man skal huske hvad man startede med, en oldenborg er ikke den hest det var engang, men der kommer da fine dyr ud af det, men for mig er det endnu en dv altså organiseret blandingsdyr, men det gør dem nu ikke til en race i mit univers.
Der er forskel på racer og det er da dejligt, men når en solid oldenborge skal være højtstillet så er den jo ikke olenborg mere når det er fulbloden i nogle og 80%, så er det jo en fulblod.
Jeg avler arabere, den tror folk er vilde og for varme, men jeg er sikker på at de er lige så forskellige som os mennesker og ja jeg avler for som dig næsten, at kunne kommer allesteder med dem, pakke dem ind i alt, ride for lange tøjler og nyde naturen uden at skulle blive lang i mine arme af at holde dyret tilbage, det magter jeg bare ikke.
Jeg har været spring rytter, jeg har redet mine volter i en ridehal og været til stævner, det var da sjovt, men naturen kalder og jeg har skiftet stil.
Jeg tror bare det er mere målbart og folk kan derfor prale/sammenligne deres kunnen, men hvad siger det om hesten?
Stå ved det du laver er det du ønsker og bliv ved, på den måde får du mest ud af dine heste.
Det er jo ikke din eller dine hestes skyld at folk er snæversynet og ikke kan se verdierne i at have en hest der giver en god tur hvergang, se dig omkring, jeg har kendt mange som kun kunne ride deres heste, hvis den om formiddagen bliver redet af en beridder, men er det ikke fordi deres evner ligger et helt andet sted, jeg sætter en ære i at kunne tage en af mine muler og ride i det blå uden at skulle have nogen til at tage en tur før mig...
Det er nok noget at gøre med at der er rigtig mange der avler og de avler alle sammen til eliten, problemet opstår så bare nå disse dyr ikke bliver solgt til de ryttere der magter det, så har vi flotte dyr som breden ikke har en jordisk chance for at tumle, måske skulle folk begynde at avle til breden og ikke til den lille gruppe elitefolk der nu engang er i dk. og købere skal købe hest til deres behov ikke fordi den har vist/ forældrene har vist at den er ol kommende hest, for hvor mange kommer nu lige med til ol, jeg ved jeg ikke gør, med mindre de har tænkt på at på nye dicipliner, og min høre ikke indunder noget der har ol smag
Nyd du dine dyr og grin lidt af de andre, de fleste tilhøre jo alligevel breden;)
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 14
Høre hvad andre tænkte om det. Jeg stiller spørgsmålstegn ved, at "blive til noget" altid omhandler de to ting. og hvorfor der ikke er nogen der anerkender de personlige mål, der rent faktisk fungerer for dem, som gå efter det, deres heste er lavet til..? Det er ikke altid % eller tid. Som en længere oppe nævner: jordarbejde har arbejde med løs hest som mål...
Springheste de baner - dressur lige så.. For mig nyder jeg hyggen, og det der ligger i samværet med mine heste, som nu omhandler helt andre ting, end en daglig tur i sandkassen, eller over en pind.
Årh, jeg beklager, at være den der irriterrende, der altid tager hul på sådanne spørgsmål.. Lissom den hvorfor folk ser sig for gode til at ride uden hjelm på nogle heste, men ikke andre... Kan godt LI at høre folks syn på sagen. Tænk hvis jeg også kunne lære noget- det ville jo være dejligt.;)
Hvem bestemmer hvor langt, langt er...?