Beroligende midler til hest {{forumTopicSubject}}
Jeg er på jagt efter en dyrlæge - og denne samtale vil jeg selvfølgelig også tage med min dyrlæge, inden noget er besluttet!
Situationen er den, at jeg har en hest, som nægter at nærme sig nogen som helst form for trailer. Om det så er en trailer til 2 heste eller lastbil til 10 heste.
Jeg står og skal have ham hjem fra hans låner, som bor et godt stykke væk (så at ride ham hjem, er altså ikke en mulighed) .
For at undgå han gør skade på sig selv, vil jeg gerne have ham beroliget.
DET SKAL LIGE SIGES:
Jeg HAR haft div. hestetrænere og heste-mennesker til at hjælpe med at læsse ham. Jeg har prøvet ALT! Han vil simpelthen bare ikke ind i den trailer.
Nu har vi "opgivet" at lærer ham det, selvfølgelig går vi forbi en trailer i ny og næ, og røre ved den - her synes han ikke den er farlig - ligeså snart man åbner rampen og beder ham gå med ind, så rejser han sig. Under en træning var det så slemt, at han væltede, vrikkede rundt og slog hovedet ind i traileren.
Han har aldrig været glad for at gå i trailer, og fik af vide af hans tidligere ejer, at de har båret ham ind, tvunget ham ind (med longer, koste, piske osv.) Så det er selvfølgelig ikke underligt at hans frygt for trailere er blevet endnu værre.
Jeg er simpelthen så bange for at han vil gøre skade på sig selv, når vi skal op og have ham læsset, og vil helst ikke at han får endnu en forfærdeligt oplevelse med det. Derfor vil jeg hører om i har haft succes med nogle beroligende midler? Hesten skal selvfølgelig ikke stå og sove, men måske bare lige tage "toppen af" så han måske er lidt mere medgørlig.
Gider virkelig ikke at hører på nogen som helst form for kiritik. Jeg føler jeg har prøvet ALT for at lærer ham at gå ind i den trailer. Jeg vil hellere at min hest er beroliget og ikke skader sig selv. Når han først er i traileren er det IKKE noget problem for ham, så er han sød. Det eneste problem er at få ham læsset.
Jeg vil selvfølgelig også snakke med en dyrlæge omkring dette, inden vi gør noget. Men ja, ville lige forhøre mig om nogen herinde har haft succes med noget beroligende. (gerne noget som skal sprøjtes i munden på hesten)
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Vi begyndte at give B-vitamin tilskud en uge før og 4 dage efter stævnet, og der var aldrig noget, han virkede også til at have meget mere overskud til stævnerne og mere cool med mange ting.
og det er noget du kan købe i butikker der forhandler Blue hors produkter..
feb 2009
Følger: 98 Følgere: 107 Heste: 1 Emner: 70 Svar: 330
jul 2009
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 39
maj 2004
Følger: 137 Følgere: 137 Heste: 10 Emner: 17 Svar: 1.374
har rbugt det på en agressiv og nervøs hund, og nu er det også lavet til heste
det virker berolige dog ikke bedøvende , ville forhøre min dyrlæge om det , og om det passer til dit problem
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 30 Heste: 5 Emner: 101 Svar: 1.263
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
Har haft en masse forskellige af sådan en slags trænere ude, og føler et sted det er "spild" af penge. Selvfølgelig får jeg noget ud af det hver eneste gang, men opnår aldrig det vi vil.
Har haft en til at prøve Monty R. metoden, som han viste i Herning, med at gå frem og tilbage, for at gøre hesten nysgerrig. Dog med et helt andet resultat end hvad han fik.
Hun ville selvfølgelig være en mulighed. Lige nu, står jeg bare og skal have hesten hjem "nu og her" og har derfor ikke tid til at træne med ham. Men når vi har fået ham hjem, kunne det være jeg skulle prøve at få hende ud
mar 2008
ALT er prøvet. Han er fuldstændig kold overfor tryk, og går imod trykket i stedet for at flytte sig for det.
Vi har også prøvet med den grime Monty R. har lavet, som ligger trykket de rigtige steder, uden nogen som helst form for effekt.
mar 2006
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
Det virkede ret fint og hun fik en rolig tur op i traileren og en fin tur hjem.
Men jeg ville afgjort anbefale dig at prøve Maj-Britt Carter senere- der er væsentlig forskel på bare lige selv at prøve nogle af Monty Roberts metoder fremfor at få hjælp af en der har hele pakken.
Men snak med dyrlægen om ikke du kan få noget gele der bare lige tager toppen.
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 930
mar 2008
Vil ikke bedøvet min hest, og risikere at han vågner og panikker i traileren. Vil bare have ham beroliget.
maj 2010
mar 2008
Når du siger bedøvet, tænker jeg det som når de får ordet tænder, hvor de står og hænger, og det skal han bestemt ikke.
maj 2010
Men held og lykke
jul 2009
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 1 Svar: 39
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
I. flg. ejeren så gik heste ikke ud af stalden, hvis det stod en åben trailer uden for.
Når vi træner, så skal man først finder frem til, hvorfor hesten ikke vil i trailer. Det er netop meget vigtigt, at man ikke tvinger en bange hest, da den først skal være tryg ved traileren.
Omtalte hopper er nu tryg ved traileren og går selv der op - hun var idag på tyveri efter gulerødder i traileren. Når man er kommet dertil, så kan man begynde at lægge lidt pres på, da hoppen nu godt kan gå i trailer. Lægger man pres på for tidligt, at laver du bare en tikkende bombe, som aldrig får lært trailerload korrekt. Og ved korrekt trailerload forstår jeg, at en person nemt kan læsse en eller to heste.
mar 2008
Det er selvfølgelig også meningen at han skal lærer at gå i trailer. Og vil derfor igen, igen ud og søge prof. hjælp til ham. De gange jeg har prøvet, har jeg ikke lagt pres på. Jeg er begyndt at gå ind i traileren, hvis han bakker lader jeg tovet følge med, så han ikke mærker nogen som helst form for pres. Men ja, ved ikke hvad jeg - eller de andre der har prøvet - har gjort forkert.
At jeg vil berolige ham, er udelukkende fordi han skal flyttes "akut" og der ikke er tid til at han skal trailer trænes. Når han kommer hjem igen, vil han få lov til at falde til ro, og så vil trailer træningen gå igang igen. - med prof hjælp
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
mar 2006
bygge en såkaldt sluse op til tregleren siderene skal være lige så høj som ham selv så får i ham ind i slusen og bag ham lukker i slusen med et bræt så ham ikke kan bakke ud af den så tager i et andet bræt og mens i presser ham frem af så gør i slusen mindre og tilsidst er han oppe sør for at det er så høj og stor en tregler som mulig og så åben døren forest i tregleren så tror han at hen kan flygte den vej ud
men ja din dyrlæge ville kunne give ham noget plekesil der vil hesten stadig kunne stå og holde sin balance under kørsel dog skal i køre mere stille men det siger ko også lidt sig selv men igen dette ville jeg gøre hvis ham var min hyp
hilsen Sanne diana's mor
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
mar 2008
Det var præcis det jeg var ude og købe købte lige 2 for en sikkerheds skyld, og så håber jeg det kan sætte en dæmper på ham
mar 2006
Beroligende midler til hest