Hvad sagdejeres ungheste til smed de første gange {{forumTopicSubject}}
Har lige haft smed til mit føl fra sidste år. Han er knap 11 måneder og har kun fået ordnet hove en gang før, kun forhovene og jeg holdt hans ben. Jeg træner ham meget i det ene og det andet, både i at trække tur,gå pænt, blive rørt overalt blive striglet, få renset hove, blive rørt med diverse genstande osv. osv. og har gjort det siden han var et par uger gammel ( gradvist naturligvis) og jeg har idag en hvad jeg selv mener en meget sympatisk, glad og velopdragen plag, som hverken bider, sparker eller stejler.
Nå men han er jo vant til lidt af hvert og går til det meste med stort mod. han elsker mennesker, men vil gerne se dem an og nogle mennesker stoler han hurtigere på end andre. ikke fordi han har været udsat for noget ubehageligt, han vil bare gerne snuse og se folk lodt an først.
nu brændte min sædvanlige smed mig så af i sidste uge uden et ord, så jeg fik fat på en ny. en fin fyr der virkelig gjorde et fint stykke arbejde. mit 'føl' mærkede straks at der skulle ske noget med den mand da han kom, og begyndte at slikke mine hænder, som han gjorde meget da han var mindre når han blev utryg, men ellers er holdt op med.jeg advarede smeden om at han ikke bryder sig om fremmede og slet ikke hvis de skulle tage hans ben. og at det kun var 1. gang han 'rigtigt skulle have smed. så jeg holder ham og smeden går igang. heldigvis en forholdsvis tålmodig smed som hverken råbte eller slog eller hidsede sig op. (så var han selvfølgeligt også blevet sparket ud af stalden) men min dreng syntes det ubehageligt og hopper naturligvis rundt meget af tiden for at komme væk fra den underlige mand der piller ved hans ben. også er det smeden og jeg bliver uenige. Han mener at mit føl er uopdragent og jeg ikke har sat ham nok på plads og at det er derfor han hopper. han tror ikke på at hesten var nervøs og egentligt heller ikke på at jeg løfter ben på ham meget ofte. Nu kender jeg jo min hest og VED at det var fordi han var nervøs, men tænker så om JERES bare har stået bum-stille eller hvad, siden han mener min er så uopdragen og utrænet? mener jo det er en meget naturlig reaktion da hesten er et flugtdyr der jo skal bruge sine ben til at flygte hvis den bliver bange og når der så kommer en fremmed og tager benene så kan man jo ikke flygte.
Men er jo nu blevet nysgerrig på hvordan jeres heste/plage/føl tager eller har taget smeden de første par gange?
Det skal igen siges at han gjorde et flot stykke arbejde og holdt sig rolig hele tiden undervejs. Jeg er ikke utilfreds med ham, men undrer mig bare.
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
nov 2008
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.593
Fordi hun ikke ville løfte et bagben....
Min var 1½ år og de 3 andre hove havde hun taget uden de store problemer.. men pga en hovbyld (der var fjernet) var hun ikke glad for at løfte det bagben..
Han fik ikke lov til at røre min hest igen! Og nåååeh ja han fik lavet rygter rundt omkring at min hest var farlig o.O
mar 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 23 Svar: 60
Camilla: kan godt se det er pisse irriterende at de ikke står stille, ingen tvivl om det. det er også derfor jeg har trænet og trænet og trænet ham i at løft ben fra han ikke var ret gammel han sagde det nu heller ikke groft og dette er ikke et surt opstød- bare en undren kender mange der ikke gør ret meget ud af at lære deres føl alt muligt og som syntes jeg laver for meget med mit fordi de selv syntes at de kun skal kunne trækkes med og løfte ben i den alder og som næsten ikke har dem i hænder til dagligt fordi de er af den opfattelse af de skal have lov at være føl. mener bare de må da være et mareridt i forhold til. det er så en helt anden diskution og folk skal have lov at have deres opfattelse af hvordan de vil håndtere deres. forstår bare ikke min skulle være SÅ slem i forhold til alle andres... derfor blev jeg nysgerrig
mar 2009
nov 2008
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 7 Emner: 320 Svar: 5.593
Heldigvis har jeg fået en ny smed og han er virkelig dygtig, han er så rolig og tager alt stille og roligt, snakker gerne med hende både før, under og efter. Så nu kan hun igen tages hvor man bare holder hende i et tov (:
Men sådan en idiot burde ikke lov til at være smed!!!
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Min vallak hopper og ligger alt vægten i og gør han altid og har gjordt siden jeg fik ham, og de har ingen dårlige oplevelser hos mig og har ingen problemer med benene i hverdagen med nogen af dem..
Men min vallak er bar gennerelt meget utålmodig, men hoppe tja hun var alene da det var og så bliver hun altså lidt urolig..
Har heldigvis en dejlig smed som tager den tid det tager og hverken slår eller råber eller noget
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
Den smed jeg fik ud, var hurtig og dygtig og ikke mindst virkelig sød! Han holdt fast, men uden at fortrække en mine over at min hest altså stod på ryggen af ham gang på gang.. Jeg overdriver ikke! Han satte af med det ene forben på låret af smeden og stillede sig på ryggen med det andet.. Smeden sagde bare "Hov hov, kom så herned lille fyr" (nu er det også "kun" en fjordhest, så han er ikke så stor). Dette har gjort at min ikke er forskrækket over smeden. Jeg holder ham selv, for at han ikke bliver bange for at være bundet.
Nu har jeg så skiftet smed (fordi den anden ikke vil kører den lange vej for en hest...fair nok!) og den nye blev også forberedt på at han stadig er uerfaren. Sidst jeg havde ham ude, var første gang for denne smed. Da stod jeg med en sliksten (de der i forskellige farver med respiration, mint osv.) og der stod han bumstille og fik for første gang også trukket forbenene frem og smeden stod mellem hans forben, uden problemer.
Min hest er også velopdragen og vant til at stå på staldgangen uden at være bundet og få ordnet hove, lave strækøvelser osv..
Men forbered smeden på en uerfaren hest, for hesten kender ikke smeden og opfører sig selvfølgelig ikke så eksemplarisk som hos sin trygge "mor". Smeden ser kun hvad der sker når han er der...hans indstilling er også bedre hvis han er forberedt...for selvfølgelig er det ikke okay med en urolig hest der fx. sparker eller stejler..
Jeg vil dertil sige, at jeg kasserer min smed hvis han slår min hest! og har desværre måtte kasserer et par stykker...sådan kan det desværre gå og prisen er dyr, for man får en usikker hest :o(
Held og lykke næste gang med at have smed. Hvis ikke du allerede gør det, så kan du eventuelt træne din hest i at få løftet benene på alle de måder smeden gør.. Bag ud og frem ad, skråt og bank lidt på hoven med en hovrenser osv. Alt hvad du kan finde på :o) Det er også bare smidiggørene ;o)
mvh Anna
mar 2009
mar 2009
mar 2009
Hvad sagdejeres ungheste til smed de første gange