{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
907 visninger | Oprettet:

begyndende agresiv hest :/ {{forumTopicSubject}}

hej alle, i sidste uge begyndte min hest Macon lige pluslig at udvise en anden adfærd end han plejer når jeg longere ham.

Jeg har nu prøvet at filme når min hest bliver sur på mig fordi jeg gerne vil have drevet ham frem.

Når jeg vil drive ham væk fra mig/få ham ud at løbe, så vender han sig straks mod mig med ørene lagt ned med udtrykke jeg æder dig agtig.
Som man kan se på de to video klip jeg har lagt ind på min profil, vender han sig mod mig og viser en adfærd han normalt ikke gør. Selv hvis jeg står på den indhegnet dressur bane nede i den ene ende og han måske står helt inde på midten, begynder han at "løbe" mod mig med en agressiv udtryk (hvilket har gjort at jeg lige frem bliver bange for ham i det øjeblik),

ved simpelhen ikke hvad jeg skal stille op med min lille dreng(har selv opdrættet ham og han er normalt, super sød, og elsker mennesker, og han ved godt hvordan man bliver longeret men nægter nu og udviser denne adfærd..)
HJÆLP

har også lagt billeder ind for at vise det i billeder, billederne ligger i rækkefølge sådan at man kan se de forskellige sitturationer inde på min profil..

håber i kan hjælpe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  begyndende agresiv hest :/
  • #1   30. mar 2012 Det er en normal adfærd, når du begynder at presse en hest, der endnu ikke har fundet ud af, hvor den er placeret i forhold til dig - altså så mangler han lidt opdragelse, så han acceptere dig, som leder.
    Undåg at bakke ham, som en opdragende øvelse, da det er for destruktiv en øvelse.
    Lav evt. noget, hvor han skal lære at gå korrekt ved dig - ligesom en kun ved fod. Brug så masser af ros, når der går godt og ris, når det kikser - men husk at din placering i forhold til hesten er ekstrem vigtig.

• #2   30. mar 2012 ikke "kun" men "Hund ved fod"

• #3   30. mar 2012 har øvet meget på at han skal gå pænt ved min side, da han i en periode bare vadede ind i mit personlige rum, og når han går løst på banen følger han mig normalt over det hele(2-3 meter bagfra) når jeg render rundt og retter på tingende, det er meningen at han ellers bare skal gå lidt for sig selv og hygge når jeg render rundt og retter tingende på banen men han vælger at følge mig istedet, hvilket jeg altid har troet var en god ting?

• #4   30. mar 2012 Longere du ikke hesten i longetov?
    Sørge du for at stå korrekt ift. til ham, for mig virker det ikke helt sådan.
    Hvor tit longere du? Har longeringen lykkedes for jer før?

Kan din hest have ondt? og derfor bliver aggressiv når han skal lave noget, fordi det gør ondt.

• #6   30. mar 2012 For mig at se, står du IKKE med en vred hest. Du står med en hest der tydeligt fortæller at den er utilpas med det du forlanger.

Det første jeg falder over, er at hesten endnu ikke er fyldt 2 år. Det er efter min mening for tidligt at forlange at den går i longe. En to års skal opdrages, men ikke trænes noget videre i longe og skal de i longe er det en gang om ugen eller hver 14 dag.

Din dejlige dreng kunne også være i en vækstperiode, hvilket kan være en lidt pinefuld tid. Da min tidligere hest var omkring 2 år, begyndte han også pludselig at ændre adfærd. Han begyndte at bide, nægte at løfte ben og var generelt tvær. Men jeg læste ham korrekt. Han var træt af træning (grundtræning og gåture) fordi at han voksede. Han fik 1-1½ månedes fri, hvor jeg vitterligt ikke gjorde andet end at lade ham hygge på folden sammen med sin ven og så strigle og ordne hove på folden. Selv det var kun lige overfladisk, for at sikre at han ikke havde sår der skulle tages hånd om.
    Efter den pause, havde jeg igen en hest som var glad, nem, villig til alt arbejde og elskede at være i hænder igen.

Så måske skal du overveje om ikke han skal ha en puase hen over sommeren. Jeg tror at din hest vil elske dig for det. Og i den alder sker der jo ikke noget ved at han får pause og bare rolig. Han glemmer IKKE hvad du har lært ham :o)

En anden ting du skal være opmærksom på, er dit kropssprog. Du skal fremstå som en leder. Du skal stå rank når du beder ham om noget. Du skal bruge en kontant komando og være konsekvent, reagerer han ikke på din komando, skal han irettesættes. Desuden ved jeg ikke hvorfor, men jeg har tit lagt mærke til, at hvis jeg smiler for meget, når jeg arbejder med min hest, så kommer reaktionen ikke så godt/nemt, som hvis jeg er konsentreret i ansigtet.

Henrik H skriver ovenover at du ikke skal bakke ham. Det er jeg delvis enige med ham i. Jeg bruger det at bakke hesten som en irettesættelse og den er en del af min træning. Ikke dagligt, men hvis ponyen ikke lytter og reagerer, MEN... man skal passe på med at bakke en plag. Det er en øvelse der er hård ved benene.

En sidste ting jeg tænker på, er om han har energi nok til den form for træning. Hvis han ikke føler at han kan honorer det forlangte, fordi at han ikke har energien til det, kan du få den reaktion. Så overvej om han får energi og protein nok.

Men jeg tror at det bedste du kan gøre for din hest, er at lade ham få en pause fra træningen. Nøjs med at nus med ham, strigl ham og hyg. Du kan godt gå en tur med ham, men det skal bare være for løst tov og uden at forlange ret meget. Han er ikke to år endnu. Lad ham få en pause nu, så han ikke er kørt træt af træningen inden han skal tilrideds.

Med venlig hilsen

Trine M. Heide
    - en hjælpende hånd i foderjunglen.
    www.skysite.dk/foderinfo

• #8   31. mar 2012 Trine H
    min hest fyld 3 år i næste mdr. 27
    har hele tiden gået roligt frem i forhold til hans træning, fordi han er så menneske glad og min "baby" og ønsker ham ikke noget skidt. smiley

har aldrig haft problemer med at longere ham, da han egentlig er ekstremt lære nem. og lige det her med video klipne turde jeg ikke direkt at går til ham som jeg normalt ville gøre for at sende ham ud på volten + det var egentlig også bare for lige at optage hurtigt hvordan det var han regerede når jeg båede med longe og uden longe på græs eller grusbane forsøgte at sende ham rundt, ()

trænere med ham i longe 2-3 gange om ugen heraf 15 min ca. alt efter hvordan jeg syntes det går. smiley

Kommentér på:
begyndende agresiv hest :/

Annonce