{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
979 visninger | Oprettet:

kan heste lære at væve {{forumTopicSubject}}

hej min hest står ved siden af en hest der væver ret meget og nu er min hest også begyndt med det. og jeg har sagt det til den anden ejer. men hun siger at det er fordi min hest har det dårligt at han væver? Hvad kan men ellerst evt gøre ved det får at få ham til at stoppe med det?:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan heste lære at væve
  • #1   23. mar 2012 Hæng noget op i loftet ved hans boks, som at han kan lege med/koncenterer sig om. Det har hørt hjælper. Evt. En bold. smiley

• #2   23. mar 2012 det kan sagtens være en tillært adfærd, fordi den anden hest gør det

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 445
    #3   23. mar 2012 Videnskableige forsøg har vist at heste ikke har evnen til at imitere andre hestes adfærd. Afvigelse er det såkaldte smitsomme adfærd - dvs man antager at føl lærer at spise græs fordi den ser sin mor gøre det - smitsom adfærd findes dog kun indenfor den adfærd hesten normalt besidder, dvs. det er imkorporeret i hestens natur at spise græs.

Heste kan IKKE se på andre heste og imitere deres adfærd - det er en evne der kræver langt højere hjernekapacitet. Der er vel heller ingen der tror på at man kan lære en hest at lave versader ved at lade den kigge på andre heste der laver versader?

Janni og Mistery: Vil du ikke linke til noget der understøtter din teori? Kunne være spændende at læse.

Det jeg har skrevet bygger på det arbejde adfærdsforker og phd Andrew McLean arbejder med

• #5   23. mar 2012 Okay jo tak. min hest får ikke hø men warb men han har masser af wrab og det er også mest på staldgange eller tur eller på marken han gør det. men tak for rådene. men kan min hest godt blive stresset af det vist der er en anden hest der står og stresser lige ved siden af:)?

• #6   23. mar 2012 Hej josphine. vil man godt bare kunne ligge en alm fodbold ind til ham i boksen vist det var?

• #7   23. mar 2012 Vævning smitter ikke...det er en ældgammel skrøne, som desværre hænger godt ved.

Hvis en hest væver, vil jeg overveje dens miljø. Er den nok på fold? Er den stresset i træning, af foldkammerater osv? Hvad får den at spise? For meget energi/kratfoder, for lidt stråfoder? Hvordan er hestens boks? Lukket, åben, er der meget larm og "trafik" omkring?

Hvis min hest pludselig begyndte at væve, ville jeg flytte den omgående til roligere omgivelser med max frihed/foldtid.

• #8   23. mar 2012 Min gamle araber svæver - efter dyrelægen kan det være stress!
    er der mange heste hvor den står? er det for lidt fold tid? bliver det redet/gået nok med?
    Hesten skal ha rolige omgivelser så den kan slappe af - den skal aktiveres meget! altid have godt med spiseligt i boksen eller andre steder den står!
    Den en belastning for den forben, da de fleste står og hopper fra side til side..

Jeg gjorde det af jeg flyttede min hest i en stald hvor der kun stod mine to - han havde altid godt med mad, også gik han på fold fra kl 06:00 hver dag til det blev mørkt - til tider til kl 22:00
    Også sørgede jeg for at lege godt med ham - ride osv! Det hjalp, den dag idag væver han ikke smiley

• #9   23. mar 2012 Vævning er en psykisk lidelse og det smitter altså ikke.

• #10   23. mar 2012 Det kan give en uro i stalden så de andre begynder ! det er set før - så hvorfor kan det ikke lade sig gøre..
    der er en grund til de fleste opstalder ikke vil have heste ind i deres stald der væver - det KAN stresse de andre!

• #11   23. mar 2012
    At mange heste væver i den samme stald er ikke fordi det smitter men fordi hestene holdes under samme forhold :o)
    Samme med fx. mange krybbebidere i en stald.

• #12   23. mar 2012 Da jeg stod i en lille stald med 8 heste - KUN min vævede !
    men naboen begyndte sjovt nok også = STRESS af dyrelægens ord..
    De blev rykket i anden stald & vupti INGEN vævning smiley

• #13   23. mar 2012
    At to heste bliver stresset i samme stald er ikke underligt, ej heller at det ikke er på samme tidspunkt - nogle stresses hurtigere :o)
    De står under samme forhold, påvirkes af samme ting.

• #14   25. mar 2012 Nu er min hest nabo bleven flyttet flere gange og alle steder væver hun og vi har både prøvet med mere foldtid at lade hende stå på halm istedet for at give hende mere at spise men det hjælper bare ikke. men nu er hun en hest som der tidligere har været hos en heste handler og idag er hun en rigtig hidsig hoppe som ingen kan styre. så hun står for det meste at væver og sparker hul i væggen eller sparker ind til hans boks. så vil min hest ikke godt kunne blive stresset af det

Kommentér på:
kan heste lære at væve

Annonce