1.000 visninger
|
Oprettet:
Sadel debat. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
I sidste uge diskuterede min veninde og jeg sadler.
Hun mente at Wintec sadler var de bedste, for de kunne give bedste hjælp, med hensyn til sæde, fordi man sad tættere på selve hesten.
Jeg har så fået af vide af sadelmager, at Wintec er gode begynder dressursadler, men ikke er det bedste når det gælder støtte.
Vi kom dog på kompromis, og blev enige om at det er smag og behag, som jo også er rigtigt nok
Hvad mener i?
Gider ikke skænderier om det her.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Jeg har aldrig haft wintec, men kender da mange der har. Syntes da umidelbart ikke at det ser ud til at de har mere støtte og kontakt til hesten fremfor i en læder sadel?
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
okt 2008
Følger: 62 Følgere: 63 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 67
Jeg synes ikke man kan mærke hesten bedre i en Wintec, og må nok sige, at jeg foretrækker en sadel i læder
Men hvilken sadel man har kommer jo også helt an på hvad der ligger godt på sin hest/pony
Så er mest enig med dig i forhold til din veninde
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
Har en kentaur elektra med dyb sæde og store anatomiske knæstøtter den rider jeg bedst dressur i! Jeg har også en tekna ponysadel i dressur som er en udemærket lille sadel som har middel dybt sæde og middel knæstøtter.
Har en wintec til ponyen i spring som jo er tæt på hesten men intet støtte overhovedet kan ikke enes med en wintec dressur er ok i spring foretrækker helt klart min passier springsadel som jeg bruger til min store hest
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Der laves rigtig mange dressur sadler hvor der er så meget støtte i, at rytteren faktisk ville falde af hesten, hvis de kom i en hvor der ikke er samme støtte i. Så ja på det punkt har din veninde ret. Men man kan jo godt finde sadler hvor det ikke er med så dybt sæde og støtte ved knæerne.. Jeg har også skiftet sadler et par gange netop for at finde en jeg kan sidde i og arbejde selv.
Jeg har selv en passier..
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 60 Svar: 317
Jeg har prøvet en wintec og synes ikke man sidder godt overhovedet Jeg vil til en hver tid hellere købe en brugt kvalitets mærke sadel i læder og få den tilpasset til hesten, end en wintec, hvis det altså handler om økonomien........
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Men det er smag og behag.
Jeg sidder helt af H til i en Wintec (føler jeg), og jeg kan heller ikke lide at det er noget kunststof.
Jeg er rigtig enig med Line omkring støtte i en sadel. Jeg sidder langt bedre i sadler med minimal støtte, og føler også at jeg lærer at ride. Den bedste dressursadel jeg har siddet i indtil videre,er en med næsten flade knæstøtter og middel-lidt dybde i sædet.
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
Jeg foretrækker Isabell´en, fordi jeg føler mig godt tilpas i den, og kan tydeligere mærke hesten, end jeg kan i alle andre sadler, jeg har prøvet. At sadler med meget støtte er for dem, der ikke kan ride, er da noget sludder. I så fald er der i hvert fald ikke mange dressur-ryttere på topplan, der kan ride - At sige sådan, er jo selvfølgelig også en måde at fremhæve sig selv på
Jeg mener bestemt heller ikke, det er rigtigt at sige, at man i en sadel med støtte bare bliver "sat, og så er det deruda´." Der er da mange ryttere, der rider i sadler med meget støtte, men som har en elendig opstilling.
mar 2009
Følger: 40 Følgere: 831 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 372
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
jun 2009
Følger: 53 Følgere: 48 Emner: 136 Svar: 1.083
sep 2007
sep 2007
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 376
jeg er da bare slet ikke enig... Jeg har faktisk altid redet i kieffer og stübben sadler (mange forskellige modeller), men efter jeg kom til skade for nogle år tilbage, gik jeg over til wintec, da der ikke er så meget støtte, og man ikke bliver låst fast... hvilket jeg gør i de andre, og så kramper mine ben!
Jeg har altid fået utrolig høje karaktere for rytters opstilling til dressurstævner, selv i en kombi sadel, og min opstilling er altså ikke blevet værre, af at komme i en wintec... min krop har det bare bedre i den!
Så jeg mener bestemt det er en smags sag, vi er jo ikke ens
sep 2007
sep 2007
sep 2007
sep 2007
sep 2007
sep 2007
Når sadelmagerne ikke synes om Wintec, er der en temmelig logisk forklaring (som en SADELMAGER har givet mig): "Tjah jo flere der finder ud af, at cairsystemet er godt for både hest og rytter, jo mindre får vi at lave. Så mange sadelmagere vil slet ikke høre tale om sadler med luft i" !!
Fordi du har haft en hest, det ikke har fungeret med, er der stadig mange heste (og ryttere), der trives super godt med sadlen. Jeg kan slet ikke forstå, du skriver, man ikke kan ride optimalt med den. Nu har jeg haft 3 heste, der har haft Wintec sadler, og de har da gået ganske glimrende med Wintec sadler.
Kvaliteten som du siger, er dårlig - hvad er det præcist, du mener, er dårligt? Min haflingers Wintec red jeg med i 10 år, og solgte sadlen til en en fjerdedel af nyprisen - da var den stadig MEGET pæn. Så dårlig kvalitet kan man vist ikke sige, det er. Synes du, det vidner om dårlig kvalitet ??
sep 2007
Jamen jeg kan da godt finde en, der kan fortælle dig om den fantastiske sadel, der stadig IKKE er af plastik, og som rider endnu højere end M:
Isabell Werth. Hun blev faktisk verdensmester i denne sadel.
Hvis du har haft 3 heste, der alle har fået rygsmerter af sadlen, skyldes det nok mere forkert eller ingen tilpasning, eller forkert ridning af hestene. 3 heste hos samme ejer, der alle har fået ondt i ryggen p.gr. af en sadel - det tror jeg simpelthen ikke på.
I øvrigt undrer det mig da, at du vil kalde det en begyndersadel, hvis din holdning er, at den er skod, og ødelægger hestene. Er det i orden, hvis man er begynder ?
Af ren nysgerrighed: Hvad rider du egentlig selv i?
sep 2007
sep 2007
sep 2007
apr 2008
Følger: 36 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 30 Svar: 376
Nu siger du at alt kunstof er pjat! har du tænkt over det skind der sidder på ridebukser idag? det er jo heller ikke læder, hvilket det jo var i gamle dage
Jeg elsker min wintec, selvom jeg førhen altid red i kieffer og stübben
Men som Jeanne skriver så er vi altså forskellige alle sammen, og heldigvis, ellers ville der jo også kun blive solgt en slags af alle ting
Sadel debat.