{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.042 visninger | Oprettet:

Min følle har fransk benstilling?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hesteglade mennesker smiley

Min lille pige er passet med smed, og slider hovene pænt (slider ikke mere i den ene siden, end den anden side på hoven).
Dog syntes jeg, når jeg gik tur med hende, at hendes forben gik en smule udad.
Så da hestene skulle vacc. bad jeg dyrlægen kigge på det, han så hende trave på vejen og sagde, at hun nok var lidt fransk, men det var lige meget på begge ben og hun slog ikke ind i sig selv, når hun løb, så han mente ikke, det ville få betydning for fremtidig brug.
Men da hun skal være min fremtidige ridehest, og jeg aldrig har haft en hest med forkert benstilling før, bliver man jo lidt bekymret.
Så jeg vil hører jer, er der nogen chance for at det retter sig? (hun er 10 mdr. gammel)
Og jer der har kendskab til heste med franskbenstilling; kan de bruges på samme niveau i dressur og spring, som en hest med alm. benstilling?

Kan man regne med at hesten holder lige så godt i sporten, eller skal jeg forvente flere benproblemer?

Hvorfor har hun fransk benstilling, når hun er passet regelmæssigt med smed og dyrlæge?

Mange tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min følle har fransk benstilling??
  • #1   16. mar 2012 Nu er jeg i tvivl om du mener at dit føl står fransk = fransk benstilling, eller om den fransker/skovler i bevægelse? Det er to forskellige ting ;0)

    Men uanset hvad, behøver det ikke at betyde noget :0)

    Hvis den har lidt fransk benstilling, vil det som regel rette sig når føllet vokser til og får lidt mere fylde så albuerne kommer ud på plads.
    Hvis den fransker når den går, behøver det heller ikke at få betydning. Faktisk er der adskillige topdressurheste gennem tiderne som har gjort det.

    Så længe den slider hovene regelmæssigt ville jeg ikke være bekymret.


  • #2   16. mar 2012 Hellere at den står lidt fransk nu, for ganske rigtig som Gitte siger, så vokser den til (bredere i bringen), når den bliver ældre, og så retter den selv op..
    Hvis den stod helt lige nu, ville risikoen for indfodet være stor, hvilket ikke ville være helt så godt.


  • #3   16. mar 2012 Tak for dit svar Gitte, det lyder godt smiley

    Altså forbenene drejer bare lidt udad. Jeg kender ikke så meget til det.


  • #4   16. mar 2012 Min gamle frieser havde lidt fransk bestilling, og der var ingen problemer overhovedet.. smiley Havde ham i 3 pr, inden han desværre blev aflivet pga en cyste i øjet, men han var aldrig halt.. smiley

  • #5   16. mar 2012 Man kan sige at heste med forkerte benstilling vil jo altid på en eller anden måde slidde på en forkert måde, end heste med rigtig benstilling.

    For nogen heste kan det få betydning, hvor det hos andre ikke vil have nogen betydning. Der er rigtig mange heste som er fransk stillet, men som alligevel er aktiv i sporten.

    Det er meget vigtigt at du sørger for at den får reglmæssigt smed sålænge den er ung, det kan være med til at hjælpe føllet´s benstilling. Det er sålænge at vækstlinjerne stadig er åbne, at man kan gøre noget ved problemet. Når de er 1 år gammel, er det forsent at rette op på benstillingen..


  • #6   16. mar 2012
    Sorte Perler & Welsh Mountains .: Det lyder sørme godt smiley Jeg tvivler dog på, at hun kommer til at stå helt normalt, men hvis bare de retter sig lidt mere, så ville det være dejligt smiley


  • #7   16. mar 2012 Team Damgård.. Stine..:) .: Ja nemlig, derfor undre jeg mig også lidt over, at hun står som hun gør, når hun har haft regelmæssig smed. Og efter hvad jeg kunne læse i et blad, lukker vækstlinien i koden når de er mellem 6-9 mdr. så det er for sent.

  • #8   16. mar 2012 Ja det vidst rigtigt at det er der omkring det lukker.. Men det kan også netop være som de andre skriver, er at det vil rette sig, efterhånden som føllet vokser.. Det er bare vigtigt man husker smeden, for det er så vigtigt at hesten bliver tjekket jævnligt.. Men det kun godt at du gør det.. smiley Så er det bare at se tiden an, og håbe at det er noget den vokser fra.



  • #9   16. mar 2012 altså nu ved jeg ikke helt hva du mener med fransk, men min hoppe har det med at slide indersiden på hoven, mere end ydersiden - dyrlægen og smeden sagde det ikke havde nogen betydning, nu hvor hun ikke er mere end 3½ år, dog skal det holdes ved lige, så hun ikke kommer til at gå for skævt - og hvis jeg ville have sko på hende, anbefalede min smed ring sko, for at hoven vil vokse ordentligt, fremfor skævt med alm. sko på smiley

  • #10   16. mar 2012 Team Damgård.. Stine..:) .: Ja, jeg krydser fingre og ellers må jeg glæde mig over, at hun ellers er en velfungerende ballademager ;D
    Men jeg tror også lige jeg spørger ind til det, når smeden kommer igen om en måneds tid.


  • #11   16. mar 2012 micka G: Se det er jo også en helt anden verden at få sko på så, hold da op der er meget jeg skal nå at lærer smiley Heldigvis slider min hovene pænt.

  • #12   16. mar 2012 Micka. Det lyder til at din hest er indfodet.. smiley En hest der slidder på indersiden er indfodet.. Desire er indfodet og slidder på samme måde.. Det eneste man kan gøre er at holde det vedlige. Men smeden må endelig ikke begynde at rette op på benstillingen, for så kan det få betydning for hestens benstilling.. Når hesten først er vokset op skæv på den måde, så må man endelig ikke begynde at rette op på det. Har jeg snakket med både ansager og smeden, da jeg troede at man godt kunne rette op på det med beslag. smiley

  • #13   16. mar 2012 Stine:
    Omvendt.. :o)
    En indfodet slider udvendigt, og en fransk slider indvendigt..


  • #14   16. mar 2012 Hmm mærkeligt, for min gør det samme.. Og hun er indfodet.. smiley

  • #15   16. mar 2012 Nu går jeg ind og griber fagbogen for at være helt sikker.. Straks tilbage..


  • #16   16. mar 2012 Her er det rimeligt godt illustreret:
    (link fjernet)


  • #17   16. mar 2012 ja det kan jeg godt se på tegningen, selvom hun ikke SÅ slem indfodet hehe.. Men hun slidder bare ikke rigtig på ydersiden som hun gør på indersiden. Men kan være fordi hendes stilling ikke er så slemt?

  • #18   16. mar 2012 Hehe.. Overdrivelse fremmer forståelsen.. Det kan evt være fordi, hun er lidt skæv et eller andet sted i selve benet.. Måske en lille smule skævt knæ eller noget..

  • #19   16. mar 2012 ja det muligt.. Tog bare udgangspunkt i at en indfodet hest, sled på den sidde.. Men kan godt se på tegningen, at det er modsat.. Men det kommer jo så an på hvor benet er skævt henne.. Ansager mente dog på min at hun var skæv oppe fra albuen og ned.. Men da hun desværre bøvler med koden, kan det være det der gør det..

  • #20   16. mar 2012 Øv, Stine.. Ja, det kan jo så både være kode og albue tilsammen, der gør det modsat..

  • #21   16. mar 2012 min er som til højre på billedet, men overhovedet ikke så meget, på billedet er hesten jo næsten omvendt hjulbenet, men på min er det altså kun hoven der er en smule skæv smiley
    - jeg skal lige sige at jeg overhovedet ingen forstand har på sko til hesten, jeg ved hva jeg får fortalt af min smed og dyrlæge smiley


Kommentér på:
Min følle har fransk benstilling??

Annonce