{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.330 visninger | Oprettet:

bomløs springsadel? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens...

Nu kommer jeg ind på et område hvor der er MEGET delte meninger, men forsøger alligevel!

Jeg har haft store sadelproblemer, og har desværre fået det igen!

Derfor har jeg nu stærkt overvejet bomløs sadel.


Er det muligt at finde bomløs sadel som er god til spring. Jeg ønsker altså ikke en af de helt "gammeldaws"-type, men en der er brugbar til spring/konkurrence. Findes det?

Hvad skal man evt. være meget opmærksom på, hvis man vælger en bomløs sadel??

Håber på ordentlig tone i debatten. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bomløs springsadel?
  • #1   15. mar 2012 Jeg ville helt klart vælge en læderbom frem for bomløs smiley
    Dem kan du også få i springmodel smiley

    http://lusitano.mono.net/10150/Springsadler



  • #2   15. mar 2012 hej..
    jeg rider ikke i andet end bomløs, og heller ikke her står den sag til diskussion...
    jeg vil gerne ride med en bomsadel, det er slet ikke det.. men jeg har måttet opgive da en bomsadel vil kræve at den passer 100 procent uanset hvordan hesten ser ud (sommermave, muskelsætning, svind af muskler osv)
    det bliver for dyrt at tilpasse den hele tiden, og hvis en hest skal gå optimalt med en bomsadel skal den enten leve så kedeligt og unuanceret at den ALDRIG ændrer sig (så sadlen passer!), eller også skal sadlen tilpasses både når man ikke får redet så meget, når man rider meget, når hesten er på sommergræs, når hesten er på stald/fold om vinteren, når den sætter muskler, når den mister muskler osv...

    så her er der ingen diskussion...
    diskussionen ligger i hvilken sadel (bomløs) man vælger... vælger man en af dårlig kvalitet eller ikke gennemtester den (modellen+ underlaget under) så får man lynhurtigt problemer... det man skal sikre sig er at sadlen ikke klemmer ned på rygsøjlen når man rider (også letridning!!!!) og at den ydermere ligger et JÆVNT tryk over HELE anlægsfladen... det er super vigtigt.

    alt dette kan du teste ved at ride med en impression pad som skal ligge under sadlen og underlaget... men pas på... hvis du kigger ordentligt på impression pad'en kan du også se hvis du sidder skævt, og det må man ikke give sadlen skylden for.. det er en rytterfejl og det vil ingen sadel nogensinde rette op på..

    du kan kigge på optimalsadel.dk som fører flere forskellige mærker... når du leder efter en springsadel vil jeg tro at det mærke du skal kigge efter er en sensation... men prøv at skrive en mail til optimalsadel.. hun kan guide dig igennem det hele, og svare på dine spørgsmål..

    men det er virkelig vigtigt at du ofrer pengene på et ordentligt underlag, for sadlen i sig selv fordeler ikke trykket nok.. det hjælper underlaget med! der er foskellige tykkelser af indlæg til de forskellige underlag, og her skal du kigge på din vægt for at finde ud af hvor tykt underlaget bør være.. ud over det er der en vægtgrænse på 80 kilo i sensation sadlerne...

    selv har jeg en barefoot cheyenne... den må ikke bruges til stævner, men min hest har aldrig været mere balanceret omend jeg skulle vænne mig til at ride uden den støtte en bomsadel giver! men når man har styr på det, lærer man også sin hest at kende på en HELT anden måde...


  • #3   16. mar 2012 http://www.optimalsadel.dk/product_info.php?cPath=47_51_83&products_id=281&sessionid=df22e8acd9f99ca85a32345f5466819f

    Jeg har lige købt den ovenstående. Jeg har redet med den 3-4 gange og den er fantastisk. Jeg har godt nok ikke prøvet at springe i den endnu, men indtil nu er jeg virkelig imponeret.


  • #4   16. mar 2012 tror du skal vælge den stutteri auriklen linker til, det er den eneste der er testet og godkendt til springning og sensationsadlerne er fantastiske!!

  • #5   16. mar 2012 hej maria n

    jeg har en bomløs som er kombi mod spring, det er en 17t skriv pb hvis hvis du er interessret i den.
    og den behøver ikke trykfordeler underlag


Kommentér på:
bomløs springsadel?

Annonce