Ridning på unghest. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg har en unghest der blev tilredet juni-august, og har fået en vokse pause, han er nu i gang igen.
Bruger sadel hver gang, og har fået a vide a jeg absolut ikke må ride ned sidning (i trav) førend han har fået opbygget mange muskler i ryggen, da det kan skade ham.
Mit spørgsmål er så, hvis jeg nu bare vil SKRIDTE en god tur på ham, kan jeg så nøjes med a putte ridegjord og stigebøjler på, i stedet for sadel?
Sådan for a "lette" hans ryg lidt, eller er det en dum ide?
- og hvordan får man opbygget muskler i ryggen?
- Samt hvordan får man hesten til a bruge bagparten ordenligt?
^Har fået flere forskellige måder a gøre det på, men alle sammen hvor det foregår i en longe og/eller med pessoa.
Og vil helst gerne undgår a smække ham i longe alt for tit, da det kan belaste muskler og knogler.
Håber der er nogen der kan hjælpe.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Har du ikke en underviser ved siden eller bare den mindste idé om hvordan det skal gøres? :o)
En ridegjord med stigbøjler fordeler på ingen måde trykket og er for mig som at ride i en lammeskindssadel med bøjler, altså no go.
jul 2006
Følger: 674 Følgere: 1053 Heste: 1 Emner: 917 Svar: 18.955
en sadel der ligger ordentligt generer overhovedet ikke hesten.. derfor er det overhovedet ikke en fordel at bruge en ridegjord, jeg ville klart foretrække en sadel - en ridegjord vil overhovedet ikke "lette hans ryg", da trykket fra din vægt kommer til at ligge på de forkerte steder på ryggen, til forskel fra hvis du sad i en sadel, som er bygget til at fordele trykket jævnt på de områder der "bedst kan bære det"..
og opbygning af muskler i ryggen og bagpart. hvis du er frisk på at ride tur, så en masse bakker! op og ned, så meget som muligt!
okt 2010
Følger: 45 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 29 Svar: 217
Dette er første gang jeg har en unghest (udover mit føl på snart 2 år)
Men fik strenge ordre på ikke a ride ned sidning ,der hvor han blev tilredet, førend han havde fået opbygget rygmuskler.
- Okai, havde bare hørt a det var dejligere for hesten a ride med ridegjord end sadel. (: Men så beholder vi sadlen på, smiler.
Han er desværre ikke trafik sikker, og terrænet heromkring er desværre ikke bakket
- Dog har jeg nogle bakker på min fold, dog ikke særlig store, men hjælper ikke a ride rundt blandt en masse andre heste, så har unghesten desværre ingen fokus på mig.
Men så må jeg ud og finde et sted hvor terrænet er bakket, så jeg kan få redet der. (:
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Det ville nok være en god idé med en underviser når du har anskaffet dig en unghest uden at have en anelese om, hvordan man får en hest til at bruge ryggen og opbygge muskler :o)
Eller i det mindste bare tage til nogle kurser, foredrag o.l :o)
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Ved ikke hvor du har hørt at longe ødelægger hesten. Hvis hesten går korrekt i longe er det super opbyggende, men ja hvis den krydser, og ikke går ligeud og frem, så kan man hurtigt slide den op. Igen få underviser på, så kan du sikre dig at du gør det korrekt.
Hvis sadlen er tilpasset hesten, og ligger korrekt, genere den ikke. Omvendt en skridtur og hvis din gjord passer hesten, kan det også sagtens gå. Kan være sundt for både dig og hest at kunne føle hinanden
God træning. Men vil klart sige find en underviser. Selv om det koster er det virkelig det værd.
okt 2010
- Men svært a finde en herude omkring mig, og som kan undervise på den måde som jeg har brug for.
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Longering er ikke skadeligt sålænge man gør det fornuftigt og ikke forlænge af gangen.. Longering er også med til at du har mere kontrol over hesten, og kan derved opbygge tillid mellem dig og hesten. Og få styr på kommandorene når du skal op på ryggen af den.
Du skal ud og skridte/gå en masse ture, det er rigtig godt for musklerne både i ryg og bagparten, plus det aktivere hesten samtidige, og giver hesten en god kondi. Longere over bomme/løsspringning er også opbygning af muskler. Der er masser af muligheder at opbygge dens muskler på..
okt 2010
- Løsspringning gør vi meget med.
Det med a skridte/trave over bomme øver vi meget på, da han springer over dem i stedet for a gå/trave..
Men alle sammen mange tak for svarene.
Ridning på unghest.