Træne hesten til ikke at sparke? {{forumTopicSubject}}
Hey!
Jeg red i dag en af mine veninders hest der var lidt strid til spring. Det endte med at jeg fik mig en ordenlig flyvetur med hovedet i bommen og min veninde blev sparket flere gange på låret.
Jeg er ved at købe ny hest, og den jeg har i øje har løse bagben. Det er ligefør at selvom at resten af hesten og dens personlighed LIGE er mig, så kunne jeg droppe det pgr. af løse bagben.
Derfor vil jeg af nysgerrighed høre om i tror at man kan træne det væk?
Jeg overvejede lidt en metode som denne:
Hesten står stille, et menneske har godbider i lommen
Anden hest kommer bagved og man fornemmer lige grænsen for hesten der sparker.
Man kommer så tæt på som muligt og flytter den når den er lige akkurat ved grænsen, og roser begge heste. Samme gentages samtidig med at man stille overskrider grænsen, roser med mad osv.
Hvad er jeres umiddelbare tanke?
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 11 Svar: 90
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
jeg ved heller ikke om det er en medfødt eller tillært adfærd, hvilket har betydning for hvor nemt det bliver eller kan lade sig gøre overhovedet at træne væk..
det er kun dig der kan vælge.
JEG ville nok vælge den fra. jeg har set for mange ulykker med heste m løse bagben, til at jeg selv ville vælge en sådan.
hvis du vælger den alligevel, ville jeg nok overveje altid at have hjelm på i dens nærhed.
ikke at den sparker efter dig, men sparker den efter en anden, kan man nemt stå i vejen.
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
Det er klart bedst at være to om den slags
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
jan 2009
Følger: 196 Følgere: 183 Heste: 4 Emner: 227 Svar: 2.600
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 224 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.199
Nu gør hun det ikke mere ..
Jeg skældte hende så ud (ikke noget med vold eller råb og skrig, men et bestemt "Nej!" eller "Arh arh!").
Dog afhang det meget af situationen
Det er farligt når en hest sparker, så derfor skulle det i mit hovede gå rimelig hurtigt med at vænne hesten fra det.
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Også husk at have en rød sløjfe i halen til stævner, så de øvrige ryttere kan se hesten har løsebagben og ikke skal komme for tæt på
jan 2009
Simone: Ja, selvfølgelig!
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Der skal derfor arbejdes med hesten opdragelse/respekt. Det kan godt tage lidt tid og kan være problemfyldt, hvis man ikke ved, hvad man skal gøre.
Efter at hesten er trænet, så skal ejeren også ha lidt mere viden, så man bevarer hestens respekt. Det hjælper jo ikke, at ejeren bagefter signalere "spark mig endelig".
jan 2009
Træne hesten til ikke at sparke?