{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.141 visninger | Oprettet:

Ny sadel - sadelmager eller? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil rigtig gerne have en ny sadel til min pony, men syntes ikke jeg tør begive mig ud i at købe en og selv vurdere om den passer, for syntes det er virkelig en kompleks opgave at finde en jeg sidder godt i og som ligger godt på ponyen.

Men da jeg er fattig studerende, er der ikke ret mange penge tilovers, så det sætter lidt begrænsninger for hvad jeg kan købe.

Jeg er derfor i lidt et dilemma, da jeg helst vil have en sadelmager med ind over, men har jo ikke råd til at give en krig for det!

Vil derfor høre jer derude, hvilke erfaringer i har med køb af ny sadel til jeres heste/ponyer?
Kan det godt lade sig gøre at finde en god sadel uden at man bliver ruineret?
Hvad plejer i at gøre og hvad har det kostet jer?

Hilsen Line

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny sadel - sadelmager eller?
  • #1   28. feb 2012 Hvor bor du i Vestjylland? smiley

• #2   28. feb 2012 Hvis du har en ridekære / træner eller hvad ved jeg, så kan du vel få gratis vejledning og få dem til at se den, når den ligger på hesten smiley

• #3   28. feb 2012 Først og fremmest skal di finde ud af hvad type anatomi din pony har - har den godt sadelleje med markeret manke, skulder, gjordleje eller er den umarkeret og måske lidt tøndeformet. Er den lang i ryggen eller kræver den sadel med kort anlægsflade. Jo bedre sadelleje fra naturens side jo større udvalg i sadler der kan passe.

Står du i en større stald kan du jo høre om der er noget du må prøve på din pony som de andre har og kunne være af interesse - måske der er nogen med samme bygning pony som din.

Flere større rideudstyrsbutikker har demosadler du kan låne og prøve på og ellers er det rigtig gode penge at give ud ved at få en udkørende sadelmager med en masse sadler i vognen til at komme ud til en prøvning. Du er jo ikke tvunget til at købe noget men finder ud af hvad der kan ligge på pony og hvad du så kan kigge efter brugt i det rigtige mærke, bomstørrelse og tommer.

Er også studerende og tilmed enlig mor og nu hvor min datter pludselig har behov for en anden type sadel grundet rygproblemer er der bestilt sadelmager, for hellere den udgift end de skyhøje dyrlægeregninger/kiropraktor til en pony med ondt i ryggen på sigt.

Alt for mange går ikke op i hvad der ligger på ryggen af ridedyret men i mine øjne er det ponyens vigtigste udstyr og så må man spare på tilbehøret. Sadel, trense og bid skal bare passe smiley

• #4   28. feb 2012 Det du vistnok kan gøre er at købe en brugt/demo sadel fra en sadelmager, og få sadelmageren til at tilpasse den.

Jeg tvivler på at du er forpligtet til at købe en helt ny sadel bare fordi du vil have sadelmager på.

• #5   28. feb 2012 Er der ikke mulighed for at samle nogle stykker i stalden, som skal have tjekket sadler? Det gør vi ind imellem hos os. For så bliver det billigere at få en sadelmager ud, der deles man om udgiften til sadelmageren.. smiley Sadelmageren har mulighed for at tage flere sadler med, som du kan prøve.. Så det er en god ide´ at få en ud. Især hvis det er du ikke hel ved hvad du skal gå efter.. Kender man ellers hestens bygning og hvad den kan gå med, er det noget nemmere, så er det bare selve tilpasningen man kan få sadelmageren til at hjælpe med. Vi kan ikke selv se om stopningen skal ændres, eller om pudderne i sadlen er skæv osv..

• #6   28. feb 2012 f.eks. har vi bestilt sadelmager til næste uge - det koster 400 pr. hest til et tjek og så deler de tilmeldte i stalden sadelmagerens kørsel, så vi ender nok med små 500 pr. person og så kommer evt, ændringer osv. oven i prisen

Har du trailer til rådighed er der også flere steder hvor det er muligt at komme med hesten, hvor der så prøves forskellige sadler på deres sted og bane.

• #7   28. feb 2012 Hvis du er fattig studerende må du spare op til en sadelmager.....

Der er en grund til at sadelmageruddannelsen tager 4 år.

Enhver kan se om tyngdepunkt osv. ligger rigtigt, men der er mange flere punkter, der skal være 100% korrekte til den enkelte hest.
    Bare ét punkt kan på længere sigt ødelægge din hest og i det daglige give hesten en masse gener, som den stiltiende bare finder sig i.

• #8   28. feb 2012 Cecilie Husted Sønderby .
    Jeg bor i Thy, kender ikke nogle sadelmagere her omkring, så kan du anbefale nogle tager jeg imod med kyshånd smiley

Louise W
    Får ikke undervisning og står i privat stald, hvor der garanteret er 7 forskellige meninger om hvordan sadlen skal ligge:) Så derfor jeg er mest tryg ved en sadelmagers vurdering.

Findus & Pedersen P
    Det er netop dyrlæge/kiropraktor/fysioterapeuter jeg gerne vil undgå regninger fra, så også derfor jeg har indset at min nuværende sadel slet ikek er optimal og vil gerne have en ny inden der opstår skader/problemer.
    Har prøvet at låne sadler fra nogle stykker, men ikke rigtig blevet klogere da det er svært at vurdere selv.
    Men god ide med at få en sadelmager ud til prøvning, det havde jeg ikke tænkt på. Troede man var forpligtet til at købe en, hvis man fik dem ud. Har desværre ikke trailer, for ja ellers var det også en mulighed at komme til dem.
    Og er helt enig at udstyret bare skal passe! Det er jo ikke hestens eget valg at få alt det grej spændt på, så det mindste man kan gøre er at sørge for det passer ordentligt.

¤ Søster McFluff ¤
    God ide med at købe en demo sadel. Havde ikke tænkt på at forretninger og sadelmagere havde sådan nogle.

Team Damgård.. Stine..:) .
    Må lige spørge de andre i stalden om de skal have tjekket deres sadler, for det kunne være dejligt hvis der var lidt penge at spare.

Naja J
    Tak for opsangen, den udvidede virkelig min horisont og hjalp mig meget i min problemløsning.

Kommentér på:
Ny sadel - sadelmager eller?

Annonce