22. maj 2011 Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
Separationsangst :-) {{forumTopicSubject}}
Hello people!
Jeg kunne godt tænke mig en lille uddybende debat om hvad du ville gøre / hvad du gør med en hest som har separationsangst? Selv har jeg min egen islænder hoppe som jeg er ved at dø efter at få med ud på en tur men hun er desværre så separationsangst at bare hun ikke kan se de andre heste går hun i panik. Hun går rundt omkring mig og skraber frustreret med hoven og nogengange kan hun godt slæbe mig tilbage til stalden.
Det er selvfølgelig rigtig træls og jeg står lidt på bar bund omkring det, så derfor ville jeg hører hvad i ville gøre / gør!
Jeg kan ikke trække min hoppe ud af stalddøren og et par få meter inden hun begynder at vrinske, gå rundt omkring mig og skrabe i jorden.
Desuden så kunne jeg også godt tænke mig jeres måder at holde jeres temperament under kontrol Det har jeg nemlig også problemer med, må jeg indrømme. Og jeg skammer mig hver gang jeg taber mit temperament, jeg slår eller sparker hende ikke, pisker hende ikke (jeg har aldrig pisk med ud til hende) men jeg kan godt finde på i al hidsighed at rykke hårdt i tovet hvilket hjælper på mig eller hesten desværre
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 132 Svar: 1.231
Jeg tænker at du skal træne det stille og roligt. Træk så langt væk hesten vil være med til uden den bliver urolig og gå tilbage igen. Ros ros ros! Det tager lang tid, men jeg tror det er vejen frem.
Når jeg bliver nervøs eller utryg eller kan mærke at hesten er det, så giver jeg mig til at synge eller fløjte. Så kan hesten nemlig ikke høre på vejrtrækningen at man er nervøs. Derudover kan man løsne kontakten til hesten. F.eks. have fat i enden af træktoven i stedet for stramt i grimen.
Jeg har selv en hest som ikke synes det er sjovt at være i stalden alene. Men det er ikke så slemt med ham, hvis jeg bare er der. Det værste er sådanset hvis alle hestene går og han står alene tilbage.
Mht. til at styre dit temperament, så må du jo bare øve dig og lade være med at træne, hvis du har travlt. Hesten gør aldrig bevist noget for at irritere dig.
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.843
maj 2011
Jeg skal nok prøve at tage et par dybe vejrtrækninger, er selv flov over mit temperament ;-(
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 132 Svar: 1.231
Det er vigtigt at hesten ikke bliver urolig og du så trækker tilbage, for så får den jo "sin vilje". Du skal trække så langt du kan UDEN at hesten bliver urolig og så tilbage igen. Så kan du med tiden trække længere og længere væk.
maj 2011
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
Følger lige med, min shetlænder løber rundt i løsdriften fordi Tøsen er ude at ride ):.
Separationsangst :-)