{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.219 visninger | Oprettet:

Pris på part? {{forumTopicSubject}}

Er snart nødsaget til at søge en part på min hest, da jeg flytter til KBH og starter studie til sommer...

Spørgsmålet er, hvad kan jeg tage for det??

Han er opstaldet i Holte (Nordsjælland/Stor KBH) så det er jo i den dyre del af DK mht. opstaldningspriser, har før hørt folk sige at man ved 3 gange ugentligt kan tillade sig 40-50%af opstaldningsprisen - men når man betaler 4000 kr i opstaldning syntes jeg at 2000 kr er meget for en part? (Der skal kun rides - han står i fuldpas)

Han er en 12 årig varmblodvallak på 167, ufatteligt sød og rar, dog kan han godt tændes under ridning, men er også let at slukke igen.

Jeg springer selv (han har gået 140 cm men har selv lige fået ham) så det er dressurpart/skovturspart jeg søger, der er dog mulighed for at tage ham med til stævner..

Min træner tror han har gået mindst LA i dressur - han kan alle mulige øvelser, er ydderst velredet og fin på tøjlen i alle gangarter..

Han står midt i Rude skov, så der er jo kæmpe skovmuligheder.. Vi har dog ikke selv bane, men jeg træner selv dagligt på ridecenter 5 min. skridt væk

UNDSKYLD den lange smøre - håber i gider hjælpe alligevel smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pris på part?
  • #1   21. feb 2012
    Medregn i prisen at hvis man vil i ridehus så skal man jo købe ridehus kort... Kræver det også evt. medlem af klubben at have kort der til?

    Hvad hesten går til noget, er helt ligemeget, det er hvad den går nu og kan nu der evt. betales for.

    Samt hvor meget der skal rides.


  • #2   21. feb 2012 synes rigtig mange glemmer at parten gør den en "tjeneste" (selvfølgelig får de lov at ride, men hvad ville du gøre uden??), og sætter prisen alt for højt.

    Kan godt være at det er i den dyre ende med opstaldning mm, men 2000 lyder godt nok at mange penge "bare" for at have part på en hest, som du også selv nævner. Det ville jeg aldrig give, og tror ærlig talt heller ikke andre ville. Prøv at søge lidt på andres heste. Nogle er faktisk gratis, fordi de bare ønsker en rytter til at ride deres heste når de ikke har tid, andre koster et par hundred kroner.

    Ligeledes er der rigtig mange der søger parter til deres heste, og det sænker selvfølgelig også prisen meget, især hvis du forlanger en rtter der kan noget i forvejen(:


  • #3   21. feb 2012 Jeg står også i KBH området og skal også snart til at søge part på min nye hest.
    Personligt har jeg spurgt mig selv hvad jeg selv ville give hvis det var mig der søgt en hest at ride.

    Jeg betaler 3450 om måneden for at have min stående, hvilket jo er en slat. Og jeg ville kræve mellem 900-1000 kr, for 2-3 gange om ugen. smiley - Det er så primært dressur/skovtur, selvfølgelig lidt springning de dage jeg ikke selv kan.

    Jeg synes at 40-50% er VIRKELIG meget at skulle give, dog kender jeg nogle der tager 1600 kr for 3 gange om ugen - hvilket jeg synes er et urimelig højt prisniveau.

    Held og lykke med din søgen :o)



  • #4   21. feb 2012 Jeg vil også sige, personligt ville jeg ALDRIG tage penge for en part smiley
    personen gør dig jo en tjeneste ved at hjælpe med at passe din hest de dage du ikke kan? Hvis endelig jeg skulle tage noget, skulle det være noget med at personen måske skulle betale det et ridehuskort eller ligende koster smiley
    hesten skal jo stå i dens boks, om personen rider den eller ej? smiley

    Og af den grund ville jeg personligt ikke give ret meget for en part smiley


  • #5   21. feb 2012 Jeg synes det er helt iorden, at du tager penge for det.. Du gør trods alt parten en tjeneste smiley

    Men hvor meget du kan tage ved jeg ikke, jeg synes det kommer meget an på hvad du kan tilbyde parten, og hvor meget frihed denne får over din hest, hvor ofte personen må komme og træne den, og hvad den må træne på hesten....


  • #6   21. feb 2012 Jeg har selv redet en del heste/haft en del parter i min tid, og har betalt alt fra 1500 til redet gratis

    Nu står han jo på fuldpas, så det er kun ridning det handler om, og selvom jeg selv springer på ham, syntes jeg, at jeg giver en part ok frie tøjler, da de må ride i skoven det de vil, og gerne starte stævner..

    Har skam også tænkt mig at fjerne prisen for ridehuskort i partprisen smiley


  • #7   21. feb 2012 Hvis hesten kan lære rytteren noget er det helt iorden at tage penge for det . smiley Men skal rytteren lære hesten noget, så ville jeg aldrig betale for det . Heller ikke hvis det er skovturs halløj .
    Må parten starte stævner ?

    Hvis jeg skulle have part på min hest, så ville jeg nok tage penge for det . Men , det inkluderer undervisning af mig, da jeg helst ser at min hest rides på samme måde hele vejen igennem . Jeg er kritisk og tåler ikke at jeg kan mærke at andre har siddet på min hest, så derfor ville jeg vælge at undervise personen . smiley


  • #8   21. feb 2012 Jeg er også af den mening, at det er helt iorden at tage penge for en part. Det er gået meget på mode den der med at man gør ejeren en tjeneste.. Ja men ejer gør også parten en tjeneste, at stille en hest næsten gratis til fri afbenyttelse. Og man har muligheden for at have sin "egen" hest. Ville skam langt hellere betale de penge til en privat hest, frem for en rideskole hest..

    Jeg har også selv haft parter inden jeg fik egen hest. Og dengang betalte man gladeligt uden nogen brok, det gjorde alle. Og var meget naturligt at man betaler for at ride og passe hesten nogle dage i ugen, det er jo lækkert at kunne få lov til det, hvis ikke man har råd eller mulighed for at have egen hest.

    Parten slidder jo også på hesten, dens udstyr, sko mv.. Hesten skal også have ekstre at spise fordi den arbejder mere. Hvorfor skal det være gratis?? smiley

    Syntes dog også der er grænser for hvor meget man kan tillade sig at tage for en part. Der skal også være muligheden for at parten kan modtage undervisning, og det koster jo også penge.. smiley


  • #9   21. feb 2012 Jeg ville heller ikke tage penge for en part.

  • #10   21. feb 2012 Tag det DU synes er fair, og har du ikke brug for pengene som sådan, og blot søger en stabil god rytter..
    Tja så lad vær med at tage så meget:)

    Er selv i mod at tage penge for part


  • #11   21. feb 2012 Altså den ene jeg har part på er gratis...
    Og den anden giver jeg vist nok 700 for smiley Og hvis det er en af hestene tager de vist 1100 for det smiley


  • #12   21. feb 2012 Camilla. Du vil jo altid kunne mærke om der har været andre på din hest. Uanset om man rider ved samme underviser eller ej. Du finder aldrig to ryttere der rider hel ens. Man kan have forskellige svagheder der gør, at man kan mærke det på hesten. Men det er så her om det kan opveje nogen gode ting som man måske selv har problemer med, eller det kan blive stikmodsat af hvad man ønsker af sin hest..

  • #13   21. feb 2012 Enige med det første Maria c skriver!:-)
    Jeg har Part på 2 heste den jeg har 3-4 gange om ugen giver jeg 800,- for og den Anden har jeg helpart på ham giver jeg 2100,- for og opstaldning koster 2700,-


  • #14   21. feb 2012 Hov glemte at sige at jeg må ride i weekenden og ferierne (den jeg betaler for) og så får jeg undervisning 1-2 gange om ugen (selvfølgelig ikke med i prisen)

  • #15   21. feb 2012 Er nok ret enig med dig, Camilla S - har redet en del heste gratis, men i de tilfælde har det været fordi jeg har hjulpet med at ride dem op efter skade, eller fordi rytteren selv har været skadet, eller jeg har skullet hjælpe med at uddanne dem - i sådanne tilfælde ville jeg ikke tage penge for det..

    Men i mit tilfælde er der jo tale om en erfaren, letridelig hest, der kan lære rytteren noget, men samtidigt også vil være sjov for en mere erfaren rytter, da han kan så mange øvelser..

    Tænker selv et sted mellem 1000-1500, for 3 dage om ugen, men da jeg kræver at en part skal ride undervisning hos min berider, der er ok dyr, må jeg nok trække lidt fra i sidste ende..

    Er de for meget? Har kigget på en del der søger part til deres heste, og syntes det ligger på ca det


  • #16   21. feb 2012
    1000kr + ridehuskort og + undervisning ved en berider ( hver uge) ?

    Så udelukker du folk på SU som mig fx. Havde jeg så mange penge til overs pr. måned så havde jeg selv en hest..
    Da man jo ogå skal transportere sig der ud evt. via. off transport som også koster.


  • #17   21. feb 2012 Som jeg har skrevet, vil et evt ridehuskort fratrækkes i prisen smiley Og undervisningen behøver ikke være hver uge smiley

    Jeg står selv for al betaling af min hest (og skal også betale for lejlighed mm selv når jeg flytter med SU + det jeg har sparet op, så det er nok lettere nødvendigt hvertfald at tage lidt for en part, i mit tilfælde smiley


  • #18   21. feb 2012
    Ville så heller aldrig have part på en hest, som var. pga. penge for ejers vedkommende. Men det er så en personlig ting.

    Det vil vel stadig blive over 1000kr når ridehuskort og undervisning kommer oven i grund prisen.

    Du sætter ihvertfald alle de med få penge til side. Dvs. folk på su, teenagere der skal betale via. deres arbejde eller hvor mor og far betaler.
    For som sagt, havde jeg så mange penge hver måned, så havde jeg selv en hest.


  • #19   21. feb 2012 Det er ikke kun pga penge - var det kun pga penge flyttede jeg ham ud til et billigere sted, så var det intet problem smiley ellers måtte jeg tage nogle flere vagter på arbejdet eller noget, det kan jeg sagtens ordne

    Mit største problem er tiden - jeg skal læse jura som jeg ved kræver mange mange timers læsning, og da det er en hest der elsker at arbejde syntes jeg det er synd hvis jeg kun rider den 30 min let ridning hver dag - så syntes jeg lige så godt jeg kan få en til at få glæde af den smiley

    Derudover vil jeg også gerne have en rytter på ham der kan udnytte hans potentiale i dressur, og som syntes det er sjovt at ligge og ride sværere dressur på ham, end jeg gør, da jeg jo er springrytter, og derfor mest rider springdressur på ham - og han kan så meget mere smiley


  • #20   21. feb 2012
    Så ville jeg ikke tage særligt meget for det - du vil have en der kan udnytte hans potientale i dressur = lære ham noget, lære ham op = gør ham mere værd.

    Og det skal man jo bruge ridehuskort for hvis det er umuligt i vejret.


  • #21   21. feb 2012 BELS: dejligt at høre - syntes jeg får helt dårlig samvittighed over at jeg overhovedet vil ta penge for det smiley Har selv betalt for mange parter, og så længe hesten kan noget og er sød at ride, syntes jeg også det er helt ok at tage penge for det smiley

    Jeg skal ud og rejse 2 mdr nu her, hvor jeg låner ham ud til min veninde der lige har solgt sin, da hun jo gør en DECIDERET TJENESTE for mig, får hun ham "gratis"; og jeg betaler selv alle udgifter, det syntes jeg er fair..


  • #22   21. feb 2012 Bels..
    På rideskole har hestene part for at tjene penge..

    Når man normalt har part ellers er det fordi man ikk har tid/lyst til at ride..

    Derfor mener jeg ikke at jeg vil tage eller give penge for part..

    Min part på Anton giver ikke en krone, jeg har ikke den vilde lyst til at ride ham, så derfor gør hun mig en kæmpe tjeneste ved at ride ham for mig..
    Samtidig med gør jeg hende en kæmpe tjeneste ved at sætte en hest til rådighed for hende..

    Så derfor mener jeg det skal være gratis så længe det er fordi man ikke har lyst/tid til selv at ride/passe hesten..

    Har man ikke råd tja så må man låne hesten ud eller sælge..
    Ved godt det er hårdt sagt, men jeg vil aldrig selv være afhængige af at andre giver mig penge for at jeg kan beholde mine heste, så heller sælge eller låne ud til jeg selv har råd igen..

    Blot min mening, er helt iorden i har en anden, og der er masser der gerne betaler 2000kr for at hygge lidt om en hest, så det er jo helt fint for jer der kræver penge smiley
    Os der ikke gør kan os få en dygtig pålidelig part selvom vi ikk beder om penge:)

    Og husk alle er forskellige smiley hvis alle tog penge for det, ville der være mange der ikke havde chancen for at komme i nærheden af en hest


  • #23   21. feb 2012 * Hende med drømmehestene smiley *: Syntes selv 50/50 er lige lovligt, men samtidig har min mor en veninde der betaler 1000 kr pr mdr for at ride en gang i skoven pr uge - så måske alligevel ikke.. Og de vilkår jeg giver, gør jo egentligt at de har ok frie tøjler, så de har jo i realiteten en "halv hest" uden at skulle tænke på/betale alt det sure som smed, dyrlæge mm..
    Men kan da se jeg har fået sat en diskussion i gang smiley


  • #24   21. feb 2012 Jeg giver ca. 800 om måneden. Hesten er så rideskole hest, så der er dressur undervisning med i prisen. Også spring ved siden af..;-) Jeg må ride 3 gange om ugen (med undervisning self.)

  • #25   21. feb 2012 * Hende med drømmehestene smiley *

    Hvorfor er de mere til besvær end gavn?
    Der er jeg bestemt ikke enig, så er det da ihvertfald den forkerte part:)

    Jeg elsker min part, vi klinger godt sammen og kan snakke personligt, samtidig med hun elsker min hest, hjælper i stalden, og så går det bar kanon med ridningen, og hun er bestemt kun til gavn..
    Så er parten til besvær er det helt sikkert den forkerte, en part burde være der for at hjælpe en og ikke blot for at være i vejen :S


  • #26   21. feb 2012
    Ikke koster noget? Aaaargh.. Hold du lige heste i nærheden af Odense eller andre større byder i Jylland også :o)



  • #27   21. feb 2012 Vil sige at i dit tilfælde hvor du søger en der kan hjælpe dig med dit problem, med at få tid nok, så burde DU betale for en til at ride den, eller i hvert fald tilbyde hesten gratis ud..

    Synes det er lidt noget svineri at folk sal betale for at hjælpe andre..
    Hvis det var fordi man havde en rigtig dygtig hest man gerne ville lade andre ride et par gange om ugen, hvor man ikke er nødsaget til at finde en, så synes jeg godt man kan tage noget for det..

    at den er opstaldet i et dyrt område er jo ikke en kommende parts skyld..


  • #28   21. feb 2012 Sanne Kolind: Jeg ville nok godt kunne finde tiden til det, hvis jeg prioriterede den godt nok, syntes bare ikke det fair for min hest at jeg ikke kan bruge nok tid , og er stresset i stalden.. Men hvis du læste mit sidste indlæg - så er jeg ikke selv i stand til at udnytte min hest fuldt ud i dressur - og kunne godt tænke mig at få en dressurrytter til at "lege" lidt med ham i noget højere dressur smiley

    * Hende med drømmehestene smiley *: Ja præcis smiley


  • #29   21. feb 2012 Jamen hvis alle de heste er gratis at ride så sælger jeg da næsten gerne min egen og kommer og rider jeres i stedet? smiley

    Synes det lyder som det rene (undskyld sprogbruget), bull shit at parten gør en en tjeneste... Det er da nærmere hesteejeren der gør rytteren en tjeneste, eftersom at ejeren sætter en rimelig hest til rådighed hvor der er mere eller mindre frie tøjler mht. ridning og pasning.

    Jeg har det fint med at nogle lader andre ride deres hest gratis, men den der med at "parten gør dig en tjeneste" den må I sgu længere ud på landet med...


  • #30   21. feb 2012 Jeg synes det er helt fair at tage penge for en part, jeg har selv en part som koster 800 om måneden; det betaler min far dog. Til gengæld synes jeg så også, at det kræver at man får nogenlunde frie tøjler til at have hesten på de aftalte dage, at man ikke behøves at ringe hver gang man vil noget som ikke er at ride hesten.
    Det ville da være en smule tarveligt at kræve penge for at have en person til at gøre præcis som man vil have...
    Men du skal ikke have det dårligt over at tage penge for det, men hvis du ikke mangler penge, så kunne det være en idé at ligge prisen på mellem 500 og 8-900? smiley

    Hvis en part er til mere besvær end gavn, hvorfor filan så have én? Det er da at skyde sig selv i foden at anskaffe sig én hvis man synes de blot er til besvær..


  • #31   21. feb 2012 .. Kunne man desuden ikke slå fast at hesteejer og parten gør hinanden en tjeneste?
    Ejeren af hesten stiller sin kære hest til rådighed, parten tager sig af kræet de dage ejeren ikke har tid - hvorfor skal det være den ene eller den anden der før en tjeneste? Det kan da være dem begge smiley


  • #32   21. feb 2012 Louise: Hvis ikke ejeren af hesten har tiden eller økonomien til at ride og have heste, eller hvis ejeren har et problem i træningen som de ønsker en part til at hjælpe med, så gør parten da i hvert fald ejeren af hesten en tjeneste..

    Og som du siger Sara: Så ønsker du en dressurrytter der kan træne ham videre i dressur, og dermed hjælpe med at gøre din hest bedre, og stadig vil have betaling for det.. Undskyld, men kan ikke se logikken..


  • #33   21. feb 2012
    Er det ikke en tjenste at gøre ejeren når man tager sig af hesten de dage som ejer ikke har tid til? For hvis det ikke er en tjenste, hvorfor så overhovedet have den part.

    " så er jeg ikke selv i stand til at udnytte min hest fuldt ud i dressur - og kunne godt tænke mig at få en dressurrytter til at "lege" lidt med ham i noget højere dressur smiley "

    Igen, så skal du nok ikke kræve særligt meget for det.
    Jeg ville ikke give særligt meget, hvis overhovedet noget for at lære en hest dressur, noget ejer senere kunne få gavn af hvis hesten blev solgt.


  • #34   21. feb 2012 Krikken: Mangler en 'Like' knap..

  • #35   21. feb 2012 Dejligt at høre jeg ikke er helt tosset smiley

    nu går der lidt tid til jeg rent faktisk begynder at søge, og vil starte med at undersøge om jeg kender nogle der mangler, men til den tid må jeg jo forhøre mig lidt igen, evt med dem der har heste stående samme sted smiley


  • #36   21. feb 2012 Jo det er da en tjeneste, men det er da samtidig også lige så stor en gavn for de piger eller drenge som ikke selv har råd til at have sin egen hest, og som måske gerne vil have mere ud af deres ridning end bare at ride rundt på rideskole heste...

    Synes virkelig at folk er meget "gode" at høre på, og får os andre til at lyde som nogle rigtige slamberter smiley


  • #37   21. feb 2012 Sanne Kolind: Jeg behøver ikke en dressur rytter til at gøre min hest bedre på nogen måde - men til at udnytte det den kan.. han er skam trænet og klar til at gå LA i dressur på nuværende tidspunkt, men da jeg er springrytter er det mest springdressur jeg gør mig i, får jeg ikke selv udnyttet det han kan

  • #38   21. feb 2012 Louise: Ja tak - overvejer altså snart at lukke den - syntes lidt folk får mig til at lyde som en spasser, der ikke gider ride min hest og som kun er ude på at hive penge ud af folk..

  • #39   21. feb 2012 Haha, jeg havde det fuldstændig på samme måde. Vi er onde dumme mennesker som tager penge for at folk rider vores heste. Puha smiley

  • #40   21. feb 2012
    Udnytte hestens potientale er for mig = holder hesten up to date på niveau og uddanner den højere, starter stævner og forhøjer værdien for hesten = kommer ejer til gavn i sidste ende om det er meningen eller ej.

    = ikke noget jeg syntes man kan være bekendt at kræve penge for.

    Det er noget andet hvis en LC rytter skal ride rundt på en MB hest.


  • #41   21. feb 2012 Jeg har selv redet LA i dressur og kan godt omlægge min træning til at involvere mere "klassisk dressur" (ved ikke om man kan sige det) men jeg har ikke lysten til at hive den til en masse dressur stævner - så helre lade en gøre det der syntes det er sjovt

    Han er ikke købt med henblik på salg, da jeg regner med at udlåne den hvis jeg slet ikke har tiden til den mere, så det har intet med at forhøje hans værdi


  • #42   21. feb 2012
    Som sagt, ved godt det intet har med at forhøje værdi og gøre - men det bliver den jo alligevel hvis en part starter LA eller over på ham. :o)


  • #43   21. feb 2012 Sara Cecilia: det er HELT fair du tager penge for det!! Det er DYRT at ha hest..... det er jo ikke "kun" staldlejen, men forsikring, dyrlæge, smed, dækner, udstyr evt. ekstra foder+ kiopraktor eller lignende..... har også min hest i nordsjælland og her oppe er det normalt at man tager staldleje divideret op med det antal dage parten har hesten....... 2 dage 1000 kr ca.
    At få part på sit kæreste eje er rigtig grænseoverskridende da der jo er lige så mange måder at ha hest på som der er hestepiger..... Husk på parten også bruger dit udstyr, slider på hestens sko og bruger den tid du helt sikkert selv aller helst ville bruge på hesten. der er selvfølgelig de tilfælde hvor man sætter en rytter på hesten som er bedre end en selv som gør en en tjeneste..... dem synes jeg ikke skal betale. Selv har jeg et rigtig godt samarbejde, i perioder, med en rigtig dygtig rytter som l perioder tager ham et par gange om ugen for at putte lidt ridning i ham... DET ER FEDT, og jeg er hende dybt taknemmelig og hun betaler ikke for det...... en "normal" part som har med hesten at gøre et par gange om ugen for sin egen skyld kan du roligt tage penge for..... Det er DIN baby, og der er MASSER af piger/damer der ude der bare brændende ønsker sig en dejlig hest at ride som sin egen et par gange om ugen..... GOD JAGT


  • #44   21. feb 2012 Der er ingen steder man kan ride på en hest gratis, udover hvis man rider en hest for en anden gratis, men rideskoler, udlejningsfirmaer osv tager alle penge, for at folk rider på deres heste, hvorfor skal det være så anderledes ved parter??



  • #45   21. feb 2012 Krikken: Ja selvfølgelig, men det er nu ikke et krav for mig at finde en part der kan det - der er udelukkende hvis der er interresse for det smiley

    Suzanne V: mange tak smiley ja lige præcis, har før haft parter til mine ponyer, men har altid sagt dem op fordi jeg ikke helt brød mig om at andre red dem, og jeg så helre ville sove mindre og ride selv smiley Kan bare ikke mere tilsidesætte min uddannelse, og det er nok også lettere at finde en god rytter til en sød, rar, velredet hest, end det var at finde en til en kugleskør, hidsig og ung pony smiley


  • #46   21. feb 2012 Jeg kan blive så sur når jeg ser folk siger at vi parter ikke gør en tjeneste. Jo det er helt rigtigt at hvis parten bare kommer og rider og går igen så er det HELT fair at skulle betale.

    MEN MEN MEN. Jeg personligt har part på 2 dejlige hopper på 6 og 15 år. Den ældre har gået middelsvær og den anden er igang med at blive redet op. Jeg kommer næsten hver dag, og ordner oftest stald (de står hjemme ved ejeren) Hvis ikke ejeren har gjort det. jeg lukker ud og ind når jeg har mulighed for det, og hjælper med alt det praktiske. Jeg rider også, og gør som det passer mig. Det er desuden som mit andet hjem og har det super med familien.

    jeg vil nok lige våge og påstå at jeg nok lige gør ejeren en tjeneste her da hun ikke selv rider, det er hun dog begyndt på, på den gamle hoppe da hun er i fol og de hygger med skridtture, hvilket jeg syntes er kanon for så kan jeg koncentrere mig om viva. Jeg betaler intet, og når jeg nu har accepteret at der er pligter, hvilket jeg selv har påtaget mig, ja så gider jeg ikke betale noget til hende som ejer dem. jeg køber gulerødder og alt sådan noget, har selv udstyret ud over sadel. Og så betaler jeg selv ridehuskort der hvor jeg ønsker at ride.

    Der er fandme nogen af os parter der gør ejeren en tjeneste, så kom ikke her og sig det er alle der burde betale. For mig er det helt naturligt at du har den slags omgang med hestene, for det er det som følger med. Jeg gad sku ikke bare komme og ride.
    Så inden i nu siger at vi burde betale og det kun fungere med tjenester den ene vej rundt, så overvej lige sådan nogen som mig.

    Jeg ordner desuden også de 2 andre heste i staldens bokse, det vil sige 4 bokse, når jeg er der. Ligger hø til dem, og sørger for vand indtil det bliver ordnet.


  • #47   21. feb 2012 Anne Sofie:
    Det er også rigtigt.. Du gør dem en tjeneste.
    Men det sted jeg står, der skal man hverken fodre, muge, lukke ind eller ud, så parten kommer rent faktisk bare og hygger, ordner og rider. De enste pligter som skal laves i stalden er at feje udenfor ens egen boksdør, og i vandspiltorvet - that's it...

    Men udfra din historie, så synes jeg også det er helt fair du ikke betaler...


  • #48   21. feb 2012 Men i trådstarters tilfælde er det helt fair at skulle betale. Jeg mener bare ikke at man kan tage bogstaveligt og regne ud for hverdag, hvor meget det koster. Nej den holder ikke. Du kan ikke sætte en regnestykke op,som at parten skulle betale halvdelen af opstaldning for det ville "næsten" være som at eje halvdelen af den, og det er på ingen måde tilfældet som part, derfor skal man ikke betale som var man ejer, og betalte for hver dag jeg kom, Niks du, gad i betale hver gang i kom i fitnesscenteret. Næ, der skal være noget "tilbud" i det at have part, som intet har med de andre udgifter at gøre, jeg syntes højest man skal betale 700 eller noget. Alt andet er hen i hegnet mener jeg. For du har slet ikke rådighed over det du betaler for, hvis du betaler mere. Tænk over det, i har ikke halvdelen af rettigheden over hesten som part, derfor hører det ikke hjemme at skulle betale halvdelen af opstaldning, også selvom der er mange andre udgifter forbundet med hest end opstaldningen

  • #49   21. feb 2012 Louise. Ja jeg syntes også det er helt i orden at betale hvis man ikke laver andet end at ride. Men når folk begynder på at alle parter burde betale bliver jeg lidt bitter smiley

  • #50   21. feb 2012 Anne Sofie: tror ikke der er nogen af os der har sagt at parten aldrig gør ejeren en tjeneste, lige i mit tilfælde ser jeg det dog ikke som en videre tjeneste, og da der ingen sure pligter er i mit tilfælde heler, føler jeg godt jeg kan tage penge for det smiley

    Men i dit tilfælde vil jeg da uden tvivl sige du gør ejeren en tjeneste - men det er to vidt forskellige situationer smiley var jeg dig, havde jeg heler ikke selv ville betale gor det, og hvis min part både skulle muge mm, og træne hesten op, ville jeg heler ikke tage penge for det smiley

    Der findes bare mange former for parter, og syntes det er nødvendigt at dele dem op, i hvad der er tjenester og udelukkende fornøjelse (ikke fordi det ikke er en fornøjelse for dig, så havde du nok ikke gjordt det, men du laver jo også det sure arbejde)

    Jeg har selv redet en del andre end mine egne gennem tiden , for nogle har jeg betalt kassen, andre har været for at hjælpe ejeren evt ifht salg, og så har jeg ikke betalt..


  • #51   21. feb 2012 Anne Sofie: grunden til jeg startede tråden var, at jeg var i tvivl.. Dem jeg har spurgt/snakket med siger 40/50% af opstaldningspris, men da jeg selv syntes dette er meget højt valgte jeg at oprette denne tråd, og forhøre mig.. Det tror jeg bare en del har overset, er ikke selv interreseret at bede om 2000 kr, men vil høre hvad andre syntes/gør

    Syntes bare det har udviklet sig til hanekamp (som mange andre indlæg her desværre gør) om at der kun er en ting det er rigtigt


  • #52   21. feb 2012 Jeg sad lige og læste nogen af kommentarende og ville lige pointere at deres holdning altså ikke kunne skære alle over en kam.

    Jeg skriver også at i dit tilfælde er det helt FAIR at betale. Dog mener jeg på ingen måde man kan tillade sig at tage halvdelen af opstaldningsprisen som betaling, eller regne ud hvor meget der skal betale grundet antal dage, da du altså ikke har hesten som din egen 100% de dage. Uanset hvad smiley Du kan ikke gøre som det passer sig, fx kan man i dit tilfælde ikke springe, derfor er det ikke fair at betale hele udgiften den dag. Syntes jeg, det er min holdning, og den skal jo gerne hjælpe dig på vej til hvad din holdning omkring det er smiley

    (Som jeg siger var det første indlæg rettet mod dem som har svaret med en kommentar jeg mener er helt forkert, og derfor ikke minded mod dig )


  • #53   21. feb 2012 Jeg synes, det er helt fair at tage penge for det... Uanset om hesten er toptunet eller i genoptræning. Jeg ville ikke betale for en ikke-ride part, men jeg er jo også fra Jylland hvor heste er gratis og hænger på træerne i følge Hende med drømmehestene (synes ellers bestemt min hest, står mig i mange tusind DKK hver måned, men.....)

    Man skal jo tænke på, at folk får alt det bedste uden ansvaret og de helt store regninger.
    Jeg ville godt give omkring 1000 kr + for en part i en som din hest, (hvis jeg manglede). Og det er da bedøvende ligegyldigt, hvorfor man har brug for part. Om det er penge eller tid. Fuldstændigt ligemeget.

    Jeg tror der bliver kamp om den smiley


  • #54   22. feb 2012 Cecilia F: ja lige præcis! Nu har jeg jo en hest der kan, og når jeg ikke selv får udnyttet den side at ham, better det ikke Han ikke skal have lov til at vise sig frem, og Andre ikke skal have fornøjelse af hans dressur side smiley

    Anne sofie: da jeg læste din anden kommentar var jeg heler ikke I tvivl om din mening, men der have jeg jo allerede sendt det første smiley jeg har også samme holding som dig, men man skal også tænke på at der udover opsraldning også betales for smed, dyrlæge og udstyr som Jo kun er til gavn for parten - det er den begrundelse jeg fik I stalden da jeg spurgte de andre - men som sagt kunne jeg heler ikke finde på at tage 50 %, syntes bare det er ok at medregne, hvor meget det koster at holde en fin hest, som parten Jo har glæde af smiley

    Anna: det ville da ikke gøre mig noget hvis der stood en "kødrand" af dygtige rytter jeg kunne vælge mellem smiley
    Syntes Jo selv mn hest er verdens bedstead og folk skulle betale en million for bare nyde synet af den - men må nok indrømme at det nok kun er I mit hoved det fungerer sådan! :-))



  • #55   22. feb 2012 Må site at jeg er glad for de mange brugbare kommentarer der er kommet, og syntes det er dejligt vi har sluppet for alt hakkeriet og den hårde tone til sidst smiley


  • #56   22. feb 2012 Cecilia:
    ah det har du så ikke helt ret i, opstaldning koster også en del herovre nogle steder..


  • #57   22. feb 2012 tror desværre de dejlige heste er et dyrt bekendtskab, lige meget hvor i landet vi befinder os smiley

  • #58   22. feb 2012 Hvis rytteren er på LB niveau ca., så synes jeg ikke der er noget galt i at tage penge for det . Hvis rytteren derimod er på M niveau, så kan man ikke tillade sig at tage penge for det .
    Regner ikke med at det er en M eller højere klasses rytter du søger, så det er jo fint nok .
    Jeg har en veninde som engang imellem rider min . Hun har lært øvelserne som hesten kan, men hun skal stadig rettes en del til i ridningen . Her ville jeg tage penge for det, hvis ikke hun var min veninde . Og ville nok kræve 6-800kr . Men igen, så tager jeg mig tiden til at undervise, så jeg ikke har en hest der skal rettes til de dage jeg så rider .
    Jeg starter ikke stævner, det vil rytteren dog gerne - det kommer egentlig mig til gode i sidste ende . Men da det ikke kræves af rytter, så skal hun stadig betale . Jeg stiller hesten til rådighed . Vi har en "dele" hest, hun slipper dog med bøvl, som dyrlægebesøg osv. Og hun kan altid komme ud af det igen, sige nej til at fortsætte med at ride den .

    Tag du bare som du synes er fair .. Er der nogen som vil betale, så er det jo nok ikke så slemt igen . smiley


  • #59   22. feb 2012 Sæt den pris, DU syntes du kan tillade dig at give for parten.. smiley Syntes det hel hen i vejret at man forlanger det skal være gratis at ride.. Der er stor forskel på at ride en hest fast, eller frem for at hjælpe med at ride hesten op, eller passe en hest mens ejer er på ferie eller sådan noget. DET er en tjeneste.. Men når det er en hest man rider fast, og ejer enda har LYSTEN til at dele sin hest med en anden, er en stor ting. Det kan hurtigt blive et problem med at part.. Det har jeg da selv prøvet.. Det kræver en stor tillid at dele sin hest med en anden...

    Så sæt den pris du vil have for ridning af din hest.. Så må du se hvad der kommer af bud. Hvis det er meget normalt at tage de 1000 kr, jamen så kan du jo godt tillade dig at tage for det..

    Jeg bor i jylland, og her er det slet ikke i nærheden af de priser på opstaldning som det er på sjælland.. Pyha da.. smiley


  • #60   22. feb 2012 Helt enig med Krikken.

  • #61   22. feb 2012 Som der er skrevet før, hvis hesten kan lære en noget, så syntes jeg det er helt okay at tage penge for en part, og det er selvfølgelig dyrere på sjælland end jylland med de opstaldningspriser, er helt chokket;-)
    Jeg giver dog ikke noget for min part, og jeg får undervisning på rideskole med gratis, men han er også ung og skal rides op, det er heller ikke en hest man får en god tur på hver gang, men så syntes jeg også det er fint man ikke skla betale noget selv, for så gør man jo ejer en tjeneste når man ligger tid og arbejde i den.


  • #62   22. feb 2012 Jeg søger part lige nu.
    Og jeg har den holdning a jeg ikke vil betale for en part hvis hesten ikke kan lære mig noget.
    Og det er af den simple grund a jeg er træt af at blive udnyttet af div. Ejere som udnytter man ikk har råd tiæ selv a købe en hest. Så kan man lige ride deres hest op gratis? Fandme nej. Jeg vil hellere bruge de penge på ordentlig undervisning og nyt udstyr til din hest.
    Jeg sys det er et fair krav jeg stiller. -især når jeg har 2 heste stående jeg stadig betaler til.
    Din hest lyder meget normalt så jeg ville max tage 3-500 kr hvis det absolut sku være. Du ville bare få mere ud a at. Finde den rigtige rytter som bruger de penge på undervisnning istedet så deres ridning bliver godt. ?



  • #63   22. feb 2012 Jeg vil mene du kan tage omkring 1000 kr ca i mdr.
    Det kommer også an på om du kan finde en der passer med dig og hesten:o) Hvis det nu er den helt rigtige rytter, men personen ikke vil give så mange penge, er mit indtryk af dig, at så ville man kunne finde ud af noget, og det er jo det vigtigste:-)
    Pøj pøj med det:o)


Kommentér på:
Pris på part?

Annonce