Hjælpe andres heste? {{forumTopicSubject}}
Har tænkt meget over det her, og nu spørger jeg altså jer
Hvad kan man tillade sig at gøre når det drejer sig om andre folks heste hvis man ser de er i problemer af større eller mindre grad?
Idag på vej ud til hesten kørte jeg forbi det sted hvor jeg låner ridebane. På folden ud til vejen ser jeg en hest hvis dækken er faldes næsten helt af så den træder i det og næsten ikke kan gå. De andre heste på folden drillede den rigtig meget og den kunne ikke 'give igen' pga. dækkenet.
Jeg følte ikke at jeg kunne tillade mig at gå ind på deres fold og kørte derfor videre.
Da jeg så gik tur med min hest kom jeg forbi igen. Dækkenet var faldet endnu mere af, og nr. 2 dækken var også ved at blive trukket af.
Jeg valgte at tøjre min hest på banen og gå ind på folden for at redde den stakkels hest. Den var meget, meget glad for min hjælp og jeg var overrasket over at se hvor meget de 2 andre heste på folden havde formået at pille dækkenet af.
De havde løsnet 3 ud af 4 mavestropper, smadret en bagbens-strop og hesten havde selv trådt ud af den anden bagbens-strop..
Så i kan godt forestille jer hvordan dæknerne sad, kun om halsen på den!
Lagde begge dækner korrekt og bandt den ødelagte bagbensstrop op, så hesten ikke trådte i den. Tænkte at jeg burde tage noget halmtråd og bruge til at sætte stroppen korrekt omkring benet så dækkenet blev liggende, men det syntes jeg så igen var at blande sig for meget
Da jeg kørte forbi en time senere var dækkenet igen skredet så hesten var tilbage til udgangspunktet -.-
Tidligere har jeg også pillet en rebgrime af en shetlænder over hegnet fordi det er super farligt at lade hesten have rebgrime på uden opsyn og da den græssede var den konstant ved at træde i løkken hvor man sætter torvet.
Det blev lidt længere end planlagt.. sorry!
Men hvad kan man tillade sig? Syntes det var en meget farlig situation med dækkenet i dag, og derfor gjorde jeg noget, selvom det jo er mega no-go at gå ind på andres folde.
Kom med jeres synspunkter
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
Ang. rebgrimen - så mener den der satte den på ponyen nok ikke det er farligt, og ville derfor nok være sur på dig over det, da du blander dig for meget
Men personligt synes jeg du gjorde det rigtige begge gange
Måske du skulle gå ind til ejeren og påminde dem om dæknet?
feb 2006
Følger: 71 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 82 Svar: 453
Men hvis man ser bort fra alt det, og kun kigger på selve problemet; en hest der er i en ubekvem tilstand, så synes jeg du gjorde det rigtige! Du var et hjælpsomt, betænktsomt menneske - dem burde der være flere af
nov 2011
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 11 Emner: 87 Svar: 761
jeg må ærlig indrømme, at jeg bliver totalt vild hvis jeg ser nogen inde i min fold, men på den anden side er det jo også for hestens skyld at man gør det.
nu har jeg så en hingst i min fold, og derfor ville jeg hellere have at folk bliver ude derfra, så er det bedre de prøver at banke på først.
jul 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 287
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Havde været i seriøse problemer hvis jeg var kommet til skade ja.. det var klart en af mine overejelser før jeg gik ind. Men stod lidt ok kiggede og den ene fjordhest var ved at vikle sine ben ind i den brunes dækken så valgte at gøre det.
Grunden til at jeg ikke gik ind var, at jeg med 99% sandsynlighed ved at de ikke er hjemme på det tidspunkt af dagen + at de at 3 meget store 'vagthunde' som ikke tøver med at jage folk væk. De var formentlig lukket inde da de ikke var hjemme, men alligevel
Håber at datteren på gården kom hjem her ved to-tiden eller noget og så det
feb 2006
Jeg synes du handlede fint
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Ved godt der er lidt noget andet, når det nu er samme opstaldningssted, men alligevel. Jeg ville blive glad, hvis andre gjorde sådan ved min. Jeg har også taget heste ind, hvis dækkenet er gledet af, og er totalt smadret. Især her for nogle uger siden, da der var så sindssygt koldt. Så er det ikke fair, at en klippet hest, der går ,med 500 g skal gå ude i frostvejr og blive kold og våd (og syg). Så der har jeg taget et par ind, og skrevet det på tavlen.
Min veninde og jeg, var også ude og ride for mange, mange år siden. en varm sommerdaf, da vi kommer forbi en fold, hvor en lille pony var kolapset i solen. Den havde det tydeligvis ikke godt, så jeg smuttede ind til den, fik den op at stå og trak den hen til vandet og skyggen, mens min veninde tog hestene og gik over og bankede på stuehuset. Heldigvis var de hjemme, og takkede os mange gange for hjælpen.
Så jeg tror i bund og grund, at folk hellere vil have hjælp, hvis deres heste på en eller anden måde er i fare, eller ikke har det godt.
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
aug 2008
Da jeg kørte forbi 1. gang havde den jo stadig underdækken på, men da jeg gik forbi med hesten var det også på vej af. Og blæsten er iskold i dag!
Godt i fandt den kolapsede hest!!!
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
aug 2008
aug 2008
maj 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 7 Emner: 33 Svar: 334
men jeg ville bestemt også være taknemlig for såen en hjælp
nov 2011
Følger: 45 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 42
Jeg blev da meget glad for at hun gad at køre ind og sige det:)
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
Hvis så vi ikke var hjemme ville jeg blive glad hvis du satte dækkenet ordentligt
aug 2008
Igen tak for alle jeres svar! Banker på næste gang selvom jeg ikke tror der er nogen så er jeg på den sikre side
feb 2006
aug 2008
feb 2006
Hjælpe andres heste?