{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.711 visninger | Oprettet:

fra stor hest til isbuk... hvorfor? {{forumTopicSubject}}

jeg sidder lige pt og overvejer om jeg skal købe en isbuk i stedet for en stor hest, når jeg skal ud og købe hest næste år... Og vil derfor gerne hører fra folk som har gjort dette skift... Om det er noget de er glade for.. hvad forskellen egentlig er, udover højden og gangarterne...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fra stor hest til isbuk... hvorfor?
  • #1   18. feb 2012 Jeg gik fra en KÆMPE oldenborg til min lille ispind smiley Jeg kunne godt lide stævne miljøet dengang. plus disse pels klumper tog mig med storm smiley

• #2   18. feb 2012 Det er helt op til en selv hvad man mest er til. Jeg skiftede til islænderen fordi jeg ikke brød mig om den måde man behandlede hinanden og det med at man hele tiden skulle have det nyeste udstyr. Det er meget hyggeligt at ride islænder og man får ent godt forhold til dem der står i stalden sammen med dig. Tilgengæld så er de lidt dyrere end store heste. Og man behøver ikke at ride dem hver evig eneste dag, de kan sagtens stå i en uge eller to uden at blive redet:-)
    Jeg har ihvertfald været rigtig glad for mit skift smiley

• #4   18. feb 2012 Josefine G

Jeg vil sige jeg har levet det med at man skulle gå i det rigtig mærke og have de rigitg mærker osv.. Ved et islænder sted.

Står nu i en stald med store heste hvor min lille prut er den mindste smiley

Men jeg tror jo mere stævne mindede omgivelserne er jo mere er det i den snobbede hjørne. det er min erfaring smiley

Jeg kunne måske godt gå hen og forelske mig i aigeberger eller Irish Cob i stedet for. Men ikke forløb vis bare Röste kommer oven på sin sygedom så beholder jeg min ispind til hun dør smiley

• #5   18. feb 2012 jamen det er jo netop det... det indblik jeg har fået af islænder verden er at det er "hyggeryttere" også på konkurrence plan, for det skal stadig være hyggeligt at være med...

Og nu er jeg mest en hyggerytter og ikke stævnerytter... derfor jeg lidt overvejer skiftet...

josefine G: hvorfor mener du at det er dyrer end storheste? har hørt at de er billigere at have til hverdag

• #6   18. feb 2012 Undskyld mit dumme spørgsmål men kan man egentlig ikke være for stor til at ride en islænder??

Folk ville jo sige jeg er for stor til mine 2 arabermuler men islænder er jo ofte mindre ind mine muler..

• #7   18. feb 2012
    I fjordheste verdenen er det hele også hygge hygge til konkurrencerne smiley
    Men nu er der heller ikke noget decideret højt niveau i fjordheste verden. Her er det højeste PRM i dressur som ikke altid er på programmet også er der DM, EM osv :o)

• #8   18. feb 2012 Man kan ikke være forstor til en islænder, med mindre dine ben trækker hen af jorden smiley

Jeg skiftede mest af alt da jeg havde mistede lysten til at ride de andre heste, jeg følte der var for meget snobberi blandt de store heste.
    Mit skift til islænder, har gjort jeg igen vil ride, har dog fået en del undervisning i islænder ridning, da det jo er tildels anderledes end alm ridning.
    Så er enormt glad for mit skift smiley

• #9   18. feb 2012 uhh ja islænder de er da bare skønne heste smiley jeg ville vælge såten en hvis jeg ikke havde en fjordbolle smiley

-Hashim al Jamal-Mælger af skønhed

Det kommer an på hvilken bygning hesten har, Islænder plejer for det meste altid at have en meget kræftiger bygning, så de kan holde til meget mere.
    Min fjordhest er heller ikke særlig stor men han er dælme stærk smiley
    han har også været træker hest ude i skoven smiley

• #10   18. feb 2012
    Jo mås mæssigt kan man være for stor til islænder, de har jo ikke verdens længste rygge.
    Også kan man blive for lang, i form af at man så ikke kommer til at indvirke optimalt.

Fjordheste er stærke TRÆK heste, de er ikke lavet til at bære rundt på mange x dens vægt men trække..

• #11   18. feb 2012 Okay..:)

• #12   18. feb 2012 bestem ikke fordi det er billiger eller fordi man køber sig fri for sygdom og andre lidelser...som nogle tror...de er ikke billiger end "alm" hest.

Grunden til at jeg måske vil købe en ismule, er kun fordi alle mine daglige venner, som jeg også har noget med uden for stalden og banen har islænder og vi har det så god sammen..og betaler ikke møg for opstald der. Der er gået 5 år med alm hest i denne islænder stald og et eller andet sted føler man sig ensom...Jeg har prøvet at stå opstaldt andre stæder med min gamle hest og det var også super hyggelig og godt for begge.

Men jeg må indse min største glæde ift venner, omgivelser ol. ligger hos mine islænder venner og så er de pisse sjovt at tølt :O)

• #13   18. feb 2012 Mine islænder er 2000 kr billigere om måneden end den gang jeg red "store" heste - så jeg vil påstå det er billigere at have islænder smiley
    + har haft min islænder i 3 år, han har aldrig fejlet noget overhoved, der var kun dyrligs udgifter, når han skulle vaccineres smiley
    Smed - dog skal han have sko på hele året rundt, som vi skifter ca hver 3 måned smiley

• #14   18. feb 2012 Der er kun dyrelæge udgifter *

• #15   18. feb 2012 dyrlæge**

• #16   18. feb 2012 det var bare min mening! :S ;P

• #17   18. feb 2012 og selvfølgelig vælger man ikke race efter hvad der er billigst i det lange løb, men ud fra ens egen temp. men derfor er det jo en dejlig gode... smiley

• #18   18. feb 2012 Islændere har det dejligste sind, og de er så søde og skønne at kigge på..

- meen jeg vil til vær en tid vælge min Fuldblod, en islænder er en lille pony i mine øjne.. (uuh nu får jeg røven på komedie smiley )

• #19   18. feb 2012 Self køber man ikke en hest efter hvad der er billigst - men som du siger, er det jo en fordel smiley
    Men er utrolig glad for at ride islænder, og det er enormt lækkert at komme i tölt, også bare ride der ud af smiley

• #20   18. feb 2012 Min ismule var billig da jeg købte hende, men de er nøjsomme og vi er i gang med 3'ede omgang forfangenhed siden 2008 og det er dælme ikke billigt at fodre med special foder. selvføllig skal den ikke have meget af det, men det er ikke blevet billigere.

Og mange misforstår med at de kan pakere dem på en pløre mark med et skur og den kan passe sig selv.

• #21   18. feb 2012 jeg valgt at gå fra stor hest til islænder af flere årsager...
    1. de gange jeg var med mine isvenner ude og ride islænder kom jeg altid glad hjem.
    2. jeg står tit alene med alle dyrene så er det altså nemmere med løsdrift og islænder, som er mere nøjsomme med foder/dækkener.
    3. deres temperament, de er ofte meget fremadgående, og selvgående det er skønt.., de er ofte meget stabile at ride i naturen på, og det elsker jeg.
    4. der er mange voksne der rider, så man har en voksent fællesskab.
    5. der arrangeres mange ture med indbygget socialt selskab.
    6. du kan både ride dressur, springning, distance, Alrid og skovture.
    7. når først de er indkøbt er de billigere at fodre på end en stor DV
    8. de er drøn charmerende og smukke at se på, især når man kender deres store hjerte og vilje..

• #22   18. feb 2012 jeg siger blot at mange tror grunde til skift er pga små udgifter....altså ift sygbom. Det bliver jeg tit spurt om og nej det er ikke derfor. Ja det er jo pony og derfor meget nøjsom med alt....Det var ikke derfor jeg startet med at skrive det i første indlæg..bar for indlæget ikke glider af sporet. Men for at oplyse der er en myte at islænderen er billiger... Jeg er heldig at stå billigt pga venner pris. Men her er også to islænder ridecenter og der koster det alt i alt mellem 16-2000 kr pr mdr i opstald ink alt...så nej.

• #23   18. feb 2012 Tja jeg rider også islandske heste. Jeg gik over til dem da jeg har været vild med den islandske hest siden jeg var helt lille. Desuden er jeg ikke så stor, og stor heste og mig passer derfor bare ikke sammen. Føler ikke jeg har nok kontakt med dem. Desuden er jeg vild med at ride tur, og det er de bare bedre til. Så engang islænder altid islænder:-)

• #24   19. feb 2012 Jeg siger bare ismuler er de sødeste rareste mest fantastiske og ja DEJLIGE. Der er mange der undervurdere dem i pga. størrelse men det er nok det værste sludder jeg nogensinde har hørt smiley De er enormt stærke .... og ja.. de er bare dejlige. de knytter sig rigtig meget. Omkring hygge ridning snobberi osv. vil jeg sige at der er lidt af det hele inden for islænder verdenen. Der er jo snobbede rideskoler og bondejokke løsdrifter smiley jeg ville også mene at det var liidt billigere at have islænder pga. de kan gå ude hele året uden dækkener og sådan og man behøver ikke at ride dem sååå ofte. De spiser heller ikke 10 forskellige slags mad om dagen ;P

Kommentér på:
fra stor hest til isbuk... hvorfor?

Annonce