{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.889 visninger | Oprettet:

Foderproblem part II {{forumTopicSubject}}

Hej igen.

For ca 1 mdr siden skrev jeg herinde om min lille dreng på 8 mdr. Han er ret tynd og kan ikke tage på.

Kom frem til en delvist ny foderplan, som ser sådan ud:

6-7 kg wrap
1 kg Optigrow fra EquiFirst
400 gr Linamix
1½ håndfuld majsflager
200 gr lucerne med 20% soyaolie
2-3 gange om ugen PAVO Slobber Mash

MEN, han er stadig ligeså tynd, som inden jeg startede.

Jeg er simpelthen i vildrede. Hvad kan jeg snart gøre for ham?

Nogle gode forslag?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderproblem part II
  • #1   17. feb 2012 prøv at sætte ham op i majsflager.
    det er heller ikke sundt at fodre med for meget forskelligt.
    -jeg fodre min plag med tjørnehøjmølle, og om vinteren lucerne, og sommetider majsflager, hvis han bliver for tynd... smiley

• #2   17. feb 2012 (og hø/wrap selvfølgelig)

• #3   17. feb 2012 går han med dækken? - hvis de fryser går alt energien til pels-sætningen i stedet for at sætte huld..

• #6   17. feb 2012 Tror ikke det er sundt, at sætte ham mere op. Han får voksenmåltider. Og han er altså meget lille. Og ja, han går med vinterdækken.

• #8   17. feb 2012 Og ang wrappen... Har prøvet, at sætte ham op til 9 kg, men han kan simpelthen ikke spise det.

• #9   17. feb 2012 Han har gået med dækken i flere mdr.

• #10   17. feb 2012 Ja, men hø feder ikke. Og han får wrap!

• #12   17. feb 2012 jo, hø det feder. Min Oldenborg bliver SÅ tyk hvis han bare får en hel masse han bliver nødt til at få det i moderate mængder. Det kommer selvfølgelig an på hvor god kvaliteten er smiley

Har også haft samme problem med min DV (på 8 mdr.), man kunne nærmest spille guitar på hans ribben smiley Jeg satte ham op på fuld portion af følfoder fra videbæk og lidt til han skal max have 2 kg nu, men får 2,4 ca. Han får betfor 250- 500 g,. gulerødder (hvor der faktisk er meget glukose i!) , 500 g. lucerne m. olie i.

Har også samme problem med min DSP pony på 6 år. Han får pt. 1,2 kg.

• #13   17. feb 2012 Er det blevet sammen sat i et foderprogram? smiley

• #14   17. feb 2012 hestekraft ekstra (foder helt uden korn), 300 g. linamix, 200 g. soyaskrå, 250 g. betfor, 500 g. lucerne m. olie.

De to får hø ad libtium i god kvalitet.

• #15   17. feb 2012 Hmm ja så kan jeg godt se det er svært, har du prøvet at snakke med dyrelægen om de kan anbefale noget andet? smiley det ville jeg gøre.

• #16   17. feb 2012 Heidi K: Nej, det er det ikke.

Men konsulent fra EquiFirst og dyrlæge er med inde over.

• #17   17. feb 2012 snyes heller ikke at 1 kg. foder plus linamix er meget for en på 8 mdr. føl skal faktisk have utrolig mange FE i forhold til deres størrelse fordi især om vinteren skal de bruger energi på at vokse, sætte pels og holde varmen.

• #18   17. feb 2012 Det var også det at jeg kunne se da jeg lige smed det ind i mit foderprogram.. Den får slet ikke nok at spise eller bliver dækket ind med de vitaminer og mineraler den skal have :S

og giver Camilla ret i at 1 kg ikke er ret meget til en følle...

• #19   17. feb 2012 Camilla T: Det kommer da helt an på, hvilket slags foder, man fodrer med! Max for hans størrelse er faktisk 900 gr, hvor min får et kg. Jeg har en på samme alder, som får det samme. Dog lidt mindre Linamix. Han tager fint på. (Har dog ikke været ligeså tynd)

• #20   17. feb 2012 måske fungere det mærke/den variant ikke til ham?
    Hvis jeg var dig ville jeg prøve at søge rådgivning ved andre firmaer også, så har du noget at sammenligne med og evt. nogle andre muligheder.

Ved godt at der findes forskellige slags koncentrerede foder også til unge heste. fx Marstall laver også noget lignende.

• #21   17. feb 2012 Det er tredje slags foder (altså fra forskellige producenter) han får på hans korte liv. Intet har fungeret til ham. Derfor jeg er så frustreret.

• #22   17. feb 2012 Når han nu fungere så dårligt med en masse, måske problemet så ligger inde i hans krop? Tænder, noget i maven os.v ?

• #23   17. feb 2012 Huh, kan jeg godt forstå.. hva med orm? -Det er han vel også tjekket for? smiley

altså i følge mit foderprogram (sundhest) så hvis du giver ham
    wrap = 6,5 kg
    Optigrow fra EquiFirst = 2,5 kg
    Linamix = 500 g
    Majsflager = 0g
    lucerne med 20% soyaolie = 200 g
    2-3 gange om ugen PAVO Slobber Mash

Så er han dækket ind med foderenheder, men ikke vitaminer eller mineraler..

• #24   17. feb 2012 Tjekker man tænder på så unge heste???

Men min tanke er en stor blodprofil. Ved nogle hvad det koster? Og hvad koster det, at tjekke for mavesår?

• #25   17. feb 2012 Den store blodprøve ligger omkring de 2500 kr- det gav jeg for et par år siden da min skrantede uden nogen påviselig grund....
    Og ja, man kan sagtens få tjekket tænder på sådan en bette én- det kan jo tænkes noget er skævt siden han tydeligvis ikke får udnyttet sin mad...
    Men hvis det er mavesår du mistænker skal du have ham på hø fremfor wrap- det afgiver mere syre selvom det er tørt......
    Såvidt jeg er orienteret er det ret dyrt at tjekke for mavesår :o(

• #26   17. feb 2012 Er hesten tjekket for alt tænkelige?

Er der taget blodprøver??

Er der tjekket for sand i tarmene?

bændel eller blodorm?

tænder?

Mavesår?

osv...

man kan ikke altid fodre sig ud af problemer.. så inden du ændre mere i forderet, så vil jeg få tjekket for alt ovenstående..

Og hvordan man tjekker for mavesår ved din dyrlæge.

Kan ikke forstå den ikke allerede er tjekket for alle disse ting, når du siger din dyrlæge er med inde over?? jeg ville nok vælge at skifte dyrlæge så!

Og ang. foder, så var det måske også vigtigt at gi´ve den hvad den har behov for og sørge for den er dækket ind med vitaminer og mineraler.

Kan se at der har været en sød person som har smidt dit foder ind i et foderprogram og konstateret at den ikke får nok, og heller ej er dækket ind..

Så uanset hvad så vil jeg skynde mig at få hesten dækket korrekt ind med foder, og så kontakte dyrlægen, og starte med at teste for div. fra en ende af.

• #27   17. feb 2012 Har han fået ormekur ?
    Det kan være tandstillingen.
    eller stress efter fra vending.
    Har du tænkt på det ?

• #28   17. feb 2012 Britt: Han er passet med ormekure. Han får hver 3. måned i hans første leveår. Der blev fundet et enkelt bændelormeæg sidst og han fik så den rette ormekur for dette. Tænderne har jeg ikke tjekket.
    Mavesår er jo det jeg tænker lidt... Skal sende en mail til min dyrlæge, som er pisse dygtig, om problemet. Og så vil han se på det derfra. Jeg har ikke råd til den helt store undersøgelse... :o(

Heidi K: Hvad mangler i foderplanen/hvad er der for lidt af?

• #29   17. feb 2012 Fravendingen skete for ½ år siden. Han har efter lang tid, fået sit gode humør tilbage. Det har han haft i et par måneder nu. Han er glad og livlig og leger dagen lang med de andre unge gutter.

• #30   17. feb 2012 var den kun 3 månder da den blev fravend ? Måske en blodprøve var en god idé.
    Men ellers en sød dreng (lyder det til.)

• #31   17. feb 2012 Tænker også at en blodprøve som det mindste ville være på sin plads.. Du kan få en allround blodprøve for omkring 1500 kr mener jeg.

Har man hest og den ikke er rask, må man tage sig råd til at få den undersøgt.

Det er en del af at have hest.. og har man ikke råd til at kunne undersøge eller behandle hesten hvis den bliver syg, så er det nok ikke det smarteste at eje en hest.

En dyrlægeforsikring er altid en rigtig god ide hvis man ikke har så meget luft i økonomien, da man så aldrig vil komme af med det helt store beløb.

Kan anbefale den fra dansk hesteforsikring.. den har jeg super gode erfaringer med.

• #32   17. feb 2012 Han var kun 1½ mdr... Det er en længere historie, men det var ord fra flere dyrlæger, at det var det bedste, at gøre, hvis han skulle overleve.
    Han er simpelthen den skønneste, smukkeste og mest charmerende hest, jeg nogensinde har mødt. Han er vidunderlig! smiley

• #33   17. feb 2012 det var også tidligt at fravende et føl, kun 3 mrd. gammel.

• #34   17. feb 2012 Britt: Jeg har altid haft dyrlægeforsikringer på alle mine heste! Og jeg har den holdning, hellere dyrlæge en gang for meget, end en gang for lidt. Sidst (for 1 måned siden) var dyrlægen ude, at vaccinere de to små og jeg viste ham (igen igen) min bette fis. Så aftalte vi, at der skulle vi snakke sammen om en måned (som der er gået nu) ang hans foderplan. Om han har taget på eller ej. Og det har han så ikke.

Og nu har jeg sendt ham en mail ang nogle spørgsmål jeg har ang forskellige undersøgelser. Han vil forsøge, at svare på det i aften.

• #35   17. feb 2012 IGEN! Han var kun 1½ mdr gammel og det er en længere historie, hvorfor det blev sådan! Kig lidt længere oppe.

• #36   17. feb 2012 Tror vi skrev vores beskeder på samme tid, for den med 1½ mrd, var der ikke da jeg kommenterede på den tidlige fravænning.

• #37   17. feb 2012 Foderenheder = 100% (6fe)
    Råprotein - får for lidt (881 / 935)
    Calcium - Ca - Får for meget (81,2 / 37)
    Kobber - Cu - får for lidt (108 / 308)
    Zink - Zn - får for lidt (161 / 935)
    Mangan - Mn - får for lidt (250 / 935)
    Selen - Se - får for lidt (0,4 / 3,3)
    Jod - J - får for lidt (0,8 / 2,6)
    Natrium - Na - får for lidt (11 / 39)
    Magnesium - Mg - får for lidt (10,7 / 13,1)
    Lysin-aminosyre - får for lidt ( 17 / 39)

Håber at det er til at finde ud af :s

• #38   17. feb 2012 Tusind tak. :o) Sikke en foderplan. Den må jeg have ændret på (IGEN)

• #39   17. feb 2012 Det er sikkert fordi at Optigrow ikke indeholder vitaminer. at den ikke er dækket ordentlig ind smiley

• #40   17. feb 2012 Vil det sige, at en alm vitamin/mineral blanding oveni ville kunne gøre det?

Kan du prøve, at tjekke foderplanen hvor det er 1 kg Optigrow, 200 gr Linamix og 150 gr lucerne? (det er den der hedder Gold fra DanGrønt)

• #41   17. feb 2012 Mit program har ikke Gold, men tjekkede på nettet og Alfalfa skulle være næsten det samme smiley
    Fe = 3,8 / 6 (tildelt 63%)
    Råprotein = 560 / 935 (60%)
    D vitamin = 6206 / 8250 (75%)
    E vitamin 699 / 1018 (69%)
    kobber = 59 / 308 (19%)
    zink = 164 / 935 (18%)
    mangan = 256 / 935 (27%)
    selen = 0,4 / 3,3 (12%)
    jod = 0,9 / 2,6 (34%)
    natrium 10 / 39 (25%)
    Magnesium = 10,1 / 13,1 (77%)
    lysin = 16 / 39 (41%)

hmm umiddelbart, så ja. Det burde være nok. Men den jeg lige satte ind (TN Racing Minerals) skulle han have virkelig meget.. men har ikke prøvet med andre slags smiley

• #42   17. feb 2012 Heidi - hvad med travo sport? der skal de ikke have særlig meget.. mener det er under 100 gram dagligt.

• #43   17. feb 2012 Jeg satte ham op så han var dækket ind med Fe, og prøvede alle af Travo's blandninger smiley

VitFoss Travo-Performance = 400g (Calcium for høj)
    VitFoss Travo-Energy = 300g (calcium for høj, natrium for lav (kan klares med fodersalt))
    VitFoss Travo-Sport = 400g (calcium og fosfor for høj)
    VitFoss Travo-Grazing = 200g (calcium for høj, natrium for lav (kan klares med fodersalt))

såå, syntes det er lidt vilde mængder han skal have smiley

• #44   17. feb 2012 Så væk med majsene? Og ekstra vitaminer/mineraler oveni? Jeg har Eggersmann Golden Minerals til min 4-års. Han - som stor hest, skal have 150 gr pr dag.

• #45   17. feb 2012 På sækken (travo sport) står der at ponyer er dækket ind med 75 gram og heste med 150 gram.

så det lyder ikke helt rigtigt at en plag skal have 400 gram for at være dækket ind?

Måske noget af det andet foder skal ændres?

Til TS - hvorfor ikke købe feks. suregrow fra brogaarden, og så supplere med Linamix og feks. 8-10 kg hø?

Så er du sikker på den er dækket ind med alt.

• #46   17. feb 2012 Er der nogle af jer, der kan anbefale et godt føl/plagefoder uden for meget stivelse/korn og som hesten ikke skal have for store mængder af. Og helst pelleteret foder. Kiggede på Eggersmann's Jährlingfoder, men synes godt der skal meget til pr dag for sådan en lille størresle.

Mine heste får kun foder 2 x dagligt.

• #47   17. feb 2012 Britt: Han fik Suregrow blandet med Foal Creep Pellets i starten, hvilket heller ikke var godt. Det er selvfølgelig vigtigt, at han er dækket ind, men han skal samtidigt tage på.

• #48   17. feb 2012 Jeg kan ikke lige på stående fod huske indholdet i suregrow fra brogaarden, men har før fodret en plag med det, og det fungerede bare super.

Så jeg ville nok anbefale suregrow i mængden som er anbefalet og så 200-300 gram linamix + 8-10 kg tørt hø.

• #49   17. feb 2012 Tænker bare at han så er dækket fuldt ind.. og som det lyder på mig, så skal du søge andre steder end fodringen for at finde problemet til vægttabet.

for når du har prøvet med div. forskellige produkter uden resultat, så tænker jeg det er noget andet.. derfor ville jeg i første omgang bare sørge for hesten er fuldt dækket ind, og så skynde mig at få taget nogle blodprøver.

• #50   17. feb 2012 Ja, det er nok også det jeg gør. Vil lige sige, at han ikke har tabt sig på noget tidspunkt. Han har altid været tynd. Det går mig bare mere ogmere på, at han ikke kan tage på. Han vejer 50 kg for lidt, vil jeg mene. Og synes det er meget for en drengerøv på 8 mdr.

• #51   17. feb 2012 Jeg bar bare fuldt det foderprogrammet angiver smiley De skulle have indhentet helt nye data for producenterne i den nye sundhest 11.01 som også er den jeg bruger smiley
    Jeg har aldrig selv brugt Travo sport, så ved ikke hva der står bag på sækken, men som sagt, så lyder det helt vildt de mængder smiley

Min søsters følle fra 7/7'11 får
    DanG Green Power Lucerne = 500g
    TN Racing Mineral vit.-min. = 50g
    hesteheld = 2,5kg
    Wraphø = 6 kg
    Foderroer = 500g
    Vinterbyghalm = 3kg

Og hun er dække ind med hends vitaminer og mineraler. Kun Fe passer ikke, men det er fordi at hun ikke behover mere, i den forstand at hun er fin i huld på dette smiley

Hesteheld fra Hedegaard agro er et pelleteret fuldfoder til heste (og kalve) og alle vores får det. De er i alderen 7,5mdr - 16 år smiley

• #52   17. feb 2012 Heidi K: Havde du haft denne foderplan oppe i dit foderprogram?
    1 kg Optigrow
    150 gr lucerne
    200 gr Linamix

• #53   17. feb 2012 Kender en der har haft rigtig god erfaring med at give mælkepulver til sin for tynde unghest. Ca. 1 stor kop om dagen. Hun giver det i lidt mash og fik mælkepulveret anbefalet af en dygtig osteopat. Hun foreslog også kalvevalse til unge med manglende huld, men det har jeg ingen erfaringer med - mælkepulver er da nemt at prøve og give et forsøg og de fleste heste elsker jo mash

• #54   18. feb 2012 ja, det havde jeg (: Det var den sidste "oversigt" af vitaminer og mineraler jeg lavede smiley

altså, da min vallak var bette fik han ikke nok mælk fra hoppen. Derfor supplerede vi også med mælkeerstatning, det fik han bare i hans roepiller.
    Det virkede ihvertfald smiley

• #55   18. feb 2012 Heidi K: Så det fint nok ud?

Jeg skifter foder igen igen (øv). :o( Men har snakket med dyrlægen om det og efter din "analyse" Heidi, så kunne vi godt se, at det var helt tosset. Så vi prøver en ny foderplan før vi undersøger ham.

Min anden dreng på samme alder, får jo det samme som min "problem-hest" og det vil jo sige, at han heller ikke er dækket ind. Han har tabt sig lidt, men ser stadig pæn ud.

Den nye foderplan vi prøver er:

500 g. lucerne gold
    500 g soyaskrå
    1,2 kg Nobel Food Avl
    3 kg wrap
    6 kg hø

• #56   18. feb 2012 Syntes den nye foderplan umiddelbart ser fornuftig ud.

Men jeg forstår intet af at i udskyder at undersøge hesten..??

Det giver i mine øjne ingen mening, når nu problemet har været der så længe uden forbedring, så ville jeg godt nok sætte nogle undersøgelser igang, og det skulle helst havde være igår!

• #57   18. feb 2012 Jeg syntes også at den ser ok ud.
    Men jeg tænkte egentlig på, da den blev fravænnet, fik den da mælkeerstatning eller anden form for hjælp? Den kan godt være fra dengang at den halter lidt bagefter iforhold til din den anden :S

• #58   18. feb 2012 det lyder til den kan have været ret så fejlernæret faktisk det meste af dens ret så korte liv og sådan en fejlernæring kan smadre deres tarmsystem, hvilket kan betyde at den slet ikke optager nærringsstoffer fra foderet - ej heller vitaminer og mineraler.
    Et eller andet sted kan jeg ikke forstå at din dyrlæge støtter op omkring så mange foderskift til så unge en hest uden at tænke på et ødelagt tarmsystem som noget af det første når den ikke tager på eller holder huld. Alle de foderskift er jo ikke godt for nogen heste hverken unge eller ældre.

• #59   19. feb 2012 Heidi K: Jo, han fik mælkeerstatning samt Suregrow, Foal Creep Pellets og Copperplex. Denne plan blev lavet af Nanna Luthersson.
    Men mælkeerstatningen ville han ikke have ret meget af, så måtte give ham det i munden med en sprøjte. Han skulle have haft omkring 12 liter i døgnet, men fik kun 2-3 liter. Men da han endelig kom på stald, drak han heldigvis selv af følkrybben, så der fik han en del mere.

• #60   19. feb 2012 Okaiy, det lyder jo fint smiley Hmm, tja så her jeg ikke flere ideer til hvorfor han er faldet bagud ... smiley

Men held og lykke med ham smiley

• #61   19. feb 2012 når det kommer til vægtøgning kan man ikke sammenligne mælkeerstatning med det de får som erstatning for moders mælk (flydende form) her skal man købe mælkepulver og give en stor kop rent pulver enten direkte i foderet hvilket mange ikke ksan lide og ellers opblandet i lidt mash. En sæk mash hvor du bruger en lille portion om dagen med en kop mælkepulver ville jeg virkelig forsøge hvis jeg var dig frem for alt det foder til så "lille" en hyp - det er jo meget den skal gide æde om dagen

• #62   19. feb 2012 Heidi K: Tak. Er spændt på det nye foder, når han er kommet godt igang med det.

Findus og Pedersen P: Ja, det er meget, men de har brug for det, da de jo vokser hele tiden. Og så synes jeg alligevel ikke, at det er meget. Det er jo den daglige ration. Ikke pr måltid. Han får mash et par gange om ugen. (Pavo's)

Kommentér på:
Foderproblem part II

Annonce