{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.592 visninger | Oprettet:

Jer med gigt heste {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet i den rigtig trælse øv situation, at Blanca højest sansynligt har udviklet gigt. :S
Det kan selvfølgelig også være noget andet gigt-ligende.
Men det får jeg forhåbeligt svar på i næste uge, når dyrlægen kommer.

Men, jeg har lige et par spørgesmål, til hvis det er gigt.
Jeg er selvfølgelig godt klar over at man skal tage diverse hensyn, og hun er jo en ældre dame i forvejen(17 år).
Hun er/var egentlig i genoptræning, efter sygdoms forløb i sommers, og planen var at vi skulle begynde ridning til foråret (hun har ikke været redet i snart 1½ år, og ikke været redet seriøs og fast i 8 år).

Så, alt afhængig af dyrlægens dom, om hun vil kunne rides eller ej. Hvor meget kan jeres heste holde til i ridning og træning?

Planen med Blanca er/var at hun skal trænes i klassisk spansk dressur, både fra jorden (som er påbegyndt) og selvfølgelig også uder rytter. Og her havde jeg så håbet på at vi kunne få lært diverse sidebevægelser (versade kan hun), piouetter, og levade. Piaff og passage bliver det nok ikke lige til, pga af hendes alder. smiley

Men vil i mene at en gigt hest kan holde til sidebevægelser og piouetter (måske ikke lige galop piouetter, men i hvertfald skridt piouetter), og muligvis en levade i ny og næ?

Og hvad gør i her om vinteren? Rider/træner i som normalt, eller rider/træner i bare ind imellem, eller lader i hesten stå, indtil det bliver bedre i vejret?

Og er der noget andet jeg skal tænke på?

Og, og, og, har i prøvet BOT benbeskyttere til jeres gigt heste, og har det hjulpet?

Sorry det blev lidt langt. smiley
Håber der er nogle der kan svare på mine spørgesmål.
Forsat god søndag. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer med gigt heste
  • #2   5. feb 2012 Øv hvor er det træls at høre med blanca! smiley

• #3   5. feb 2012 I denne kulder træner jeg ikke min hest. Han vil ikke syntes om det og jeg kan heller ikke se hvorfor han skal have mig på ryggen lige pt. Det råd jeg fik fra min dyrlæge var at jeg godt kunne ride ham, men jeg skulle ikke forvente det helt store, feks så kan han ikke gallopere på venstre hånd mere. BOT gamacher hjælper men hvis din hest har gigt må du nok indse at dine planer skal ændre for at hun skal få det bedst muligt. Dog er jeg ikke dyrlæge, så han/hun vil nok kunne give dig bedre råd end jeg kan.
    En anden ting du skal være obs på, hvis din hest har gigt så har den måske gået lidt skævt for at afbelaste 1 eller flere ben. Så bed lige din dyrlæge om at tjekke hendes ryg/len =)

• #4   5. feb 2012 Det hele afhænger af hvor slemt det er for hende for nogle kan holde til rigtig meget når bare de er godt varmet op mens andre kun kan være hyggeheste.
    BOT eller andre lignende produkter (som fedimax og ceramic energy fra Horseguard) er fint til gigtheste og hybenpulver er også en god ide.
    Derudover skal man generelt sørge for gode varme dækkener- min den gamle fik halsdel på også selvom han ikke blev klippet da det sad i halsen på ham. Jeg brugte også magneter for at hjælpe blodgennemstrømningen.

• #5   5. feb 2012 Som de andre skriver så er det nok meget forskelligt fra hest til hest.

Jeg har en 21-årig frederiksborg hoppe med gigt i alle 4 ben - hun ved det bare ikke selv ;0) Forstået på den måde at hun ikke selv gør noget for at skåne sig, og det kan nogen gange gøre at hun bliver halt / stikker meget på benene...

Hun bliver redet et par gange om ugen i alle 3 gangarter, og det klarer hun fint, blot skal hun skridtes ekstra varm, og holdes varm også når jeg skridter af - et godt varmt tæppe er et must!
    Det bedste jeg kan gøre for hende er at holde hende i gang, så hun bevarer sine muskler, så det er om at finde den balancegang, så hun ikke bliver overanstrengt, men stadig brugt.

Jeg håber I finder jeres balancegang.
    /Henriette

• #6   5. feb 2012 Malic kan kun skridtes og sådan har det været i et halvt år, plus at han har været halt 4 gange på det halve år. Vi går ud fra at det er gigt da dyrlægen ikke kan finde nogen anden forklaring (gigt i v. forben - kodeledet)

Han får tilskudsprodukt fra TRM (blå stride) og jeg bruger også BOT men det hjælper overhovedet ikke (INTET har hjulpet).
    Han skal til dyrlæge tirsdag og hvis han stadig er halt skal han have fred, vil ikke beholde en hest som ikke engang kan holde til at gå på fold i perioder smiley

• #7   5. feb 2012 Nadia R: Blanca står pt også med tykke bandageunderlag og fleece/elastik bandager (har ikke lige andet smiley ), og det har hjulpet en smugle på det. smiley

Nina: Det er bare rigtigt øv ja, vi snakkede lidt om det allerede da hun smed Anne Mette af, men det gik lidt i glemme bogen igen.

Minna: Kender godt en smugle til spat. Kendte en hest som fik konstateret spat i den ene baghase, og ejeren fortalte så lidt om hvordan og hvorledes. smiley

Louise R: Hun er ikke skæv. Dette blev tjekket af dyrlægen efter et styrt, hvor vi havde mistanke om at hun var skæv. smiley
    Men smeden fortalte i tirsdags da han var ude, at heste kan udvikle gigt efter de har været forfangen, som Blanca var 2 gange i sommers. Så pt går vi ud fra at det er det der har tricket det. smiley

Janni H: Når hun har gået lidt, og er blevet varm, er hun ikke så halt mere. Vi har også selv snakket om at smide dækken på hende, selv om hun sætter stor vinterpels, alt afhængig af hvor det sidder, hvis det er gigt. smiley
    Men hvad gør det der hybenpulver?

Henriette: Blanca er heller ikke altid klar over at hun er ved at være gammel og stivbenet, og tager gerne kampen op med en dum unghest, hvilket ind i mellem også giver et par knups. smiley
    Men der er vel ikke rigtig andet at gøre end at eksprimentere lidt, for at finde ud af hvor meget hesten kan holde til?

• #8   5. feb 2012 Nej, du må nok prøve dig frem.
    På en rigtig dårlig dag kan det godt hjælpe min at jeg skridter hende 30-40 min, og så laver hun ikke andet den dag, men det hjælper hende og hun går som regel rigtig fint bagefter / dagene efter. -Og kan så rides normalt igen efter grundig opvarmning.

/Henriette

• #10   5. feb 2012 Nåh oki smiley Tror min hest fik gigt fordi han blev trænet for hårdt og for tidligt. Eller så har han bare været uheldig. Men som folk siger, det varierer fra hest til hest, så fortæl dyrlegen dine planer og se hvad han/hun siger til dem smiley
    held og lykke!

• #11   5. feb 2012 Henriette: Hvordan med opvarmning om sommer, hvor længe skal man ca sætte den?

Ida: Har også kun hørt godt om BOT, og er bla også derfor jeg overvejer det kraftigt. For kan det hjælpe hende, bare lidt, jamen så er det jo et skridt på vejen. smiley

Louise R: Har før fortalt dyrlægen om mine planer med hende, men hvor meget og hvor lidt han kan huske af det, tjaaa??? Jeg er jo ikke hans eneste kunde. ;P

• #12   5. feb 2012 Bianca - hehehehe ja de kan jo ikke huske alt smiley men hvis hun nu får diagnosen gigt så vil jeg nok tale med ham om dem igen. For hvis hendes gigt ikke er for slem så kan det godt hende at du stadige kan ride hende som i dine planer smiley

• #13   5. feb 2012 Jeg tror bare du må prøve dig lidt frem.
    Det er jo forskelligt hvad gigtheste kan holde til. Jeg kan sagtens ride dressur på min Tony, der har gigt,
    men han kan ikke holde til at blive sprunget med.

• #14   5. feb 2012 Louise R: Hehe, det er jo det. smiley
    Men ja, det hele vil i hvertfald blive gået i gennem med han, så jeg ved hvad og hvor meget jeg må bruge hende. smiley

• #15   5. feb 2012 Altså hvis jeg skla være sikker på damen er ordentlig varm, så ikke mindre end i hvert fald 20-25 min skridt... Og lidt mere når det er koldt. Men jeg kan mærke på hende når hun er ved at være klar til mere... Så er hendes gang fuldstændig jævn og som hos heste der ikke har gigt - hvis du forstår...?

/Henriette

• #16   5. feb 2012 Signe: Spring er heller ikke lige det der står øverst på listen. ;P Jeg er squ ikke spring rytter, og bliver det aldrig. Tør ikke en gang en springe en cavaletti. ;P Og det er heldigvis heller ikke der Blanca's talent ligger, selv om hun synes det er skide sjovt. smiley Så det har aldrig været andet end nogle små spring på max 50 cm, måske hver anden måned, hvis ikke der har været længere i mellem. smiley

Henriette: Yeps. smiley Tror jeg er med. smiley

• #17   5. feb 2012 Blanca & Ida: Nej, spring er heller ikke noget for mig, så jeg har det helt fint med ikke at kunne springe smiley
    .. det er bare ærgeligt, for jeg ved at Tony var helt vild med at springe da han var i stand til det, men jeg tror han har accepteret at han ikke er hvad han har været (x

Men ærlig talt tror jeg sagtens du kan komme i gang med noget af det dressur du gerne vil.
    og ejeren kender som regel bedst deres hest selv, så jeg tror du vil opdage det, hvis hun ikke kan tåle at lave sidebevægelser og sådan noget. Du skal bare huske at være lidt ekstra opmærksom smiley

Held og lykke!

• #18   5. feb 2012 Vi mistænker også min hest for at have gigt, og skal pt. skridte i 3 uger og derefter starte stille og roligt op. Også må vi se efter det hvor meget han kan holde til.

En god opvarmning på ca. 30 min i skridt, skulle være rigtig godt. specielt når det er koldt. smiley ..

Nu læste jeg lige rigtig mange af jer snakker om BOT, hvad er det helt præcist? smiley

• #19   5. feb 2012 Back on Track
    www.bot-shop.dk

• #20   5. feb 2012 Signe: Hehe, ja det er jo så meget heldigt, at det heller ikke er noget for dig. smiley

Nej, det er jo bare med at holde øjnene åbne, og læse hesten, hvilket jeg gør meget i forvejen, så lige det punkt skulle ikke blive noget problem. Kan som regl forudsige hvad hun gør få øjeblikke inden hun gør det, og det er sjældent jeg tager fejl. smiley Og folk undre sig altid over hvordan jeg gør det, men det er jo det med at kende sin hest. smiley Og nu har jeg haft hende i 8 år, så skulle da mene at jeg kender hende ret godt efterhånden. smiley

Kommentér på:
Jer med gigt heste

Annonce