Jer med gigt heste {{forumTopicSubject}}
Jeg er kommet i den rigtig trælse øv situation, at Blanca højest sansynligt har udviklet gigt. :S
Det kan selvfølgelig også være noget andet gigt-ligende.
Men det får jeg forhåbeligt svar på i næste uge, når dyrlægen kommer.
Men, jeg har lige et par spørgesmål, til hvis det er gigt.
Jeg er selvfølgelig godt klar over at man skal tage diverse hensyn, og hun er jo en ældre dame i forvejen(17 år).
Hun er/var egentlig i genoptræning, efter sygdoms forløb i sommers, og planen var at vi skulle begynde ridning til foråret (hun har ikke været redet i snart 1½ år, og ikke været redet seriøs og fast i 8 år).
Så, alt afhængig af dyrlægens dom, om hun vil kunne rides eller ej. Hvor meget kan jeres heste holde til i ridning og træning?
Planen med Blanca er/var at hun skal trænes i klassisk spansk dressur, både fra jorden (som er påbegyndt) og selvfølgelig også uder rytter. Og her havde jeg så håbet på at vi kunne få lært diverse sidebevægelser (versade kan hun), piouetter, og levade. Piaff og passage bliver det nok ikke lige til, pga af hendes alder.
Men vil i mene at en gigt hest kan holde til sidebevægelser og piouetter (måske ikke lige galop piouetter, men i hvertfald skridt piouetter), og muligvis en levade i ny og næ?
Og hvad gør i her om vinteren? Rider/træner i som normalt, eller rider/træner i bare ind imellem, eller lader i hesten stå, indtil det bliver bedre i vejret?
Og er der noget andet jeg skal tænke på?
Og, og, og, har i prøvet BOT benbeskyttere til jeres gigt heste, og har det hjulpet?
Sorry det blev lidt langt.
Håber der er nogle der kan svare på mine spørgesmål.
Forsat god søndag.
nov 2008
Følger: 67 Følgere: 64 Heste: 5 Emner: 121 Svar: 438
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 782
En anden ting du skal være obs på, hvis din hest har gigt så har den måske gået lidt skævt for at afbelaste 1 eller flere ben. Så bed lige din dyrlæge om at tjekke hendes ryg/len =)
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
BOT eller andre lignende produkter (som fedimax og ceramic energy fra Horseguard) er fint til gigtheste og hybenpulver er også en god ide.
Derudover skal man generelt sørge for gode varme dækkener- min den gamle fik halsdel på også selvom han ikke blev klippet da det sad i halsen på ham. Jeg brugte også magneter for at hjælpe blodgennemstrømningen.
aug 2010
Følger: 17 Følgere: 14 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 269
Jeg har en 21-årig frederiksborg hoppe med gigt i alle 4 ben - hun ved det bare ikke selv ;0) Forstået på den måde at hun ikke selv gør noget for at skåne sig, og det kan nogen gange gøre at hun bliver halt / stikker meget på benene...
Hun bliver redet et par gange om ugen i alle 3 gangarter, og det klarer hun fint, blot skal hun skridtes ekstra varm, og holdes varm også når jeg skridter af - et godt varmt tæppe er et must!
Det bedste jeg kan gøre for hende er at holde hende i gang, så hun bevarer sine muskler, så det er om at finde den balancegang, så hun ikke bliver overanstrengt, men stadig brugt.
Jeg håber I finder jeres balancegang.
/Henriette
mar 2005
Følger: 165 Følgere: 159 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.222
Han får tilskudsprodukt fra TRM (blå stride) og jeg bruger også BOT men det hjælper overhovedet ikke (INTET har hjulpet).
Han skal til dyrlæge tirsdag og hvis han stadig er halt skal han have fred, vil ikke beholde en hest som ikke engang kan holde til at gå på fold i perioder
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Nina: Det er bare rigtigt øv ja, vi snakkede lidt om det allerede da hun smed Anne Mette af, men det gik lidt i glemme bogen igen.
Minna: Kender godt en smugle til spat. Kendte en hest som fik konstateret spat i den ene baghase, og ejeren fortalte så lidt om hvordan og hvorledes.
Louise R: Hun er ikke skæv. Dette blev tjekket af dyrlægen efter et styrt, hvor vi havde mistanke om at hun var skæv.
Men smeden fortalte i tirsdags da han var ude, at heste kan udvikle gigt efter de har været forfangen, som Blanca var 2 gange i sommers. Så pt går vi ud fra at det er det der har tricket det.
Janni H: Når hun har gået lidt, og er blevet varm, er hun ikke så halt mere. Vi har også selv snakket om at smide dækken på hende, selv om hun sætter stor vinterpels, alt afhængig af hvor det sidder, hvis det er gigt.
Men hvad gør det der hybenpulver?
Henriette: Blanca er heller ikke altid klar over at hun er ved at være gammel og stivbenet, og tager gerne kampen op med en dum unghest, hvilket ind i mellem også giver et par knups.
Men der er vel ikke rigtig andet at gøre end at eksprimentere lidt, for at finde ud af hvor meget hesten kan holde til?
aug 2010
På en rigtig dårlig dag kan det godt hjælpe min at jeg skridter hende 30-40 min, og så laver hun ikke andet den dag, men det hjælper hende og hun går som regel rigtig fint bagefter / dagene efter. -Og kan så rides normalt igen efter grundig opvarmning.
/Henriette
apr 2008
held og lykke!
sep 2009
Ida: Har også kun hørt godt om BOT, og er bla også derfor jeg overvejer det kraftigt. For kan det hjælpe hende, bare lidt, jamen så er det jo et skridt på vejen.
Louise R: Har før fortalt dyrlægen om mine planer med hende, men hvor meget og hvor lidt han kan huske af det, tjaaa??? Jeg er jo ikke hans eneste kunde. ;P
apr 2008
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 211
Det er jo forskelligt hvad gigtheste kan holde til. Jeg kan sagtens ride dressur på min Tony, der har gigt,
men han kan ikke holde til at blive sprunget med.
sep 2009
Men ja, det hele vil i hvertfald blive gået i gennem med han, så jeg ved hvad og hvor meget jeg må bruge hende.
aug 2010
/Henriette
sep 2009
Henriette: Yeps. Tror jeg er med.
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 211
.. det er bare ærgeligt, for jeg ved at Tony var helt vild med at springe da han var i stand til det, men jeg tror han har accepteret at han ikke er hvad han har været (x
Men ærlig talt tror jeg sagtens du kan komme i gang med noget af det dressur du gerne vil.
og ejeren kender som regel bedst deres hest selv, så jeg tror du vil opdage det, hvis hun ikke kan tåle at lave sidebevægelser og sådan noget. Du skal bare huske at være lidt ekstra opmærksom
Held og lykke!
jul 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 36 Svar: 48
En god opvarmning på ca. 30 min i skridt, skulle være rigtig godt. specielt når det er koldt. ..
Nu læste jeg lige rigtig mange af jer snakker om BOT, hvad er det helt præcist?
apr 2008
www.bot-shop.dk
sep 2009
Nej, det er jo bare med at holde øjnene åbne, og læse hesten, hvilket jeg gør meget i forvejen, så lige det punkt skulle ikke blive noget problem. Kan som regl forudsige hvad hun gør få øjeblikke inden hun gør det, og det er sjældent jeg tager fejl. Og folk undre sig altid over hvordan jeg gør det, men det er jo det med at kende sin hest. Og nu har jeg haft hende i 8 år, så skulle da mene at jeg kender hende ret godt efterhånden.
Jer med gigt heste