er det sadlen? {{forumTopicSubject}}
Hej alle hg'ere
jeg har en mistanke om at min ponys sadel ikke ligger helt perfekt, når jeg stiger op på ham (fra en skammel) starter han med at skridte i et meget hurtigt tempo og nogle gange slå over i trav, efter 2 min er han rolig igen, når jeg skal gallopere bukker han i anspringet og meget få gange også midt i galloppen, vi havde dyrelægen ude da han skulle vacc. og dyrelægen sagde at sadlen så ud til at ligge fint, han sagde at det var godt hvis den blev løftet en smule bagtil, men det var ikke noget der betød noget, når jeg ikke vejede såå meget sagde han, jeg rider med lammepad kan det være sadlen der gør han bukker og løber når jeg stiger op? eller frosten..?
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
Ligner det at det gør ondt på ham?
Har lidt samme problem med min, han bukker nemlig rimelig meget. Vi troede at det var sadlen og ryggen, men han skal bare sættes på plads.
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Så dejligt at høre at du er opmærksom på at sadlen evt. kunne være et problem.
Nu er dyrlægen ikke lige den helt rette til at udtale sig om hvordan en sadel ligger med mindre den dyrlæge også er en meget dygtig kiropraktor, men bare det at sadlen burde have et løft bagtil betyder jo at sadlen ikke passer optimalt. At du ikke vejer så meget kan være helt ligegyldigt hvis din sadle ikke ligger i balance og den vægt du nu har rammer hesten lige på rygsøjlen hver gang du er i kontakt med sædet.
Et besøg af en god sadelmager er givet rigtig godt ud og ikke dyrt hvis man skal tænke på længere sigt hvad en hest med ondt i ryggen og evt. skader efter sadel kan koste.
At den opfører sig som den gør i anspring er der en del heste der gør uden det behøver at have den store betydning. Han skal kunne bevæge sine skuldre og overlinje frit i alle gangarter under en veltilpasset sadel, så når du bare har en lille mistanke til at sadlen ikke passer helt optimalt synes jeg du skylder din pony at få den tjekket af en sadelmager, så er det vigtigste punkt for smerter under ridning udelukket og du kan arbejde videre med de småproblemer der er hvis de fortsætter når sadlen passer.
sep 2011
Følger: 83 Følgere: 75 Heste: 1 Emner: 65 Svar: 481
okt 2011
okt 2011
er det sadlen?