{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
421 visninger | Oprettet:

Kompetence målt i stævner {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en debat fra HN så vil jeg spørge HG:
Hvordan/hvorfor kan det være at ens kompetence måles i om man har startet stævner?
Er det fordi at så er det lettere at sige " jeg er bedre og ved meget " - fordi jeg har startet en LA til 69% og du kun har startet LC til 57% el. slet ingen stævner?
Fordi det er lettere at måle og sammenligne?

Er stævner noget der bør startes for at få "understreget" det man har af viden og render rundt med og træner der hjemme? Eller er det op til den enkelte og bestemme - om de er motiveret af at blive dømt til stævner og er konkurrence mennesker, eller om det ikke siger dem særligt meget?

Skal man starte stævner for og have noget og skulle have sagt i debatter om ridning mm? Eller er det ligemeget, da det vel kommer an på lyst?

Er en der har startet LA, måske MB - klogere end en der slet ikke starter stævner, måske har deltaget en LX en gang da vedkommende gik på rideskole?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kompetence målt i stævner
  • #1   3. feb 2012 Det kan man jo ikke sige, det kommer jo fuldstændigt an på emnet..
    Hvis emnet er noget med stævner, så ved man jo nok mere, hvis man starter stævner end hvis man ikke gør..

Hvis det handler om træning af hesten til stævne, ja så ved man nok også mere hvis man rider M end lc..

• #2   3. feb 2012 kender det alt for godt... og nej, jeg syntes da selv at jeg ved en del også selv om at jeg ikke har startet stævner..

men ja, hva fanden svarer man lige når folk kommer hen og spørger "nååh, hva niveau rider du så på?"... øh, ja ser du, jeg har ikke startet stævner i næsten 6 år nu, såe?! men jeg kan alt der høre LB niveau til.. smiley
    det svar er bare ikke altid nok, når man ikke har startet stævne på det niveau..

• #3   3. feb 2012 Man behøver jo ikke nødvendigvis at være "konkurrencemenneske" for at starte stævner. Stævner kan bruges til at tjekke, om det arbejde man laver med hesten til dagligt, går i den rigtige retning.

Så en person som har haft gode resultater til stævner, er jo nok dygtigere end en, som får lave procenter. En som kun rider rundt derhjemme alene, får jo aldrig bedømt sit arbejde. Man behøver ikke starte mange stævner, måske bare hvert halve år.

Selvfølgelig er der også andre ting, som kan spille ind på procenterne, f.eks. hestens kvalitet og temperament.

• #4   3. feb 2012 Ja, jeg synes faktisk, at rytteren, der har startet LA/MB er "klogere" end rytteren, der har startet LX. Men mange af dem, der kun har startet LX ved slet ikke, hvad det indebærer at ride på fx M-plan, og de ved altid bedst i deres egen lille verden. Det er også typisk dem, der opretter alle disse tråde omhandlende dette enme.

Hvorfor er det, at LX-rytteren ikke bare engang i mellem kan lytte til den mere erfarne rytter? Specielt, når LX-rytteren forlanger, at blive hørt, respekteret og ligevurderet - måske skulle det gælde begge vej???

Undskyld mig.....

• #5   3. feb 2012
    Tror emnet er blevet misforstået lidt smiley

Så lad mig omformulere:

Rytteren der starter stævner - om det så er LC, LA eller MB, har denne ryttere mere komptence, mere viden om ridning o.l og ret til at udtale sig om ridning og træning end rytteren der ikke er interesseret i stævner, dog ikke en rytter der "kun" rider skovtur, men også dressur?

• #6   3. feb 2012 På nogen områder ja...

Men måske er det fordi, man meget ofte hører de såkaldte ikke-stævne-interesserede fortælle om deres niveau, velvidende at det overhovedet ikke passer. Det er så nemt at sige, at ..." jeg rider på M-niveau"...ja goddaw, tænker man så, ´når man ser ridningen, der indebærer total misforstående øvelser som fx et changement vist fra en firtaktet galop, urent med bagbenene flere galopsring efter, total forbøjet i halsen og en rytter der kaster sig i sadlen....Denne rytter mener selv hun rider på M-niveau...det ved vi andre jo godt, er helt urealistisk....

Så ja, jeg synes på mange områder konkurrencedeltagelse er en slags "eksamen" på niveauet. I mange tilfælde tror jeg også, at ikke-stævne-interesse bare er en dårlig undskyldning for manglende selvtillid og en viden inderst ind om, at man vil tabe ansigt, hvis man forsøgte at starte på det niveau, man går og fantaserer om, man rider på..... Naturlgivis ikke alle - men mange!

• #7   3. feb 2012 I øvrigt - alle har jo ret til at udtale sig - uanset niveau, alder, køn, osv osv. Det er jo en ret og lov i DK!

Jeg forstår ikke, hvorfor det altid er ikke-stævne-interesserede ryttere og LX ryttere, der har den opfattelse, at det ikke er en ligeret??? Mindreværdskomplekser...??

• #8   3. feb 2012
    Så lad mig forklare hvorfor emne er oprettet:

Emnet er oprettet i forbindelse med flere udtalelser i debatter rundt omkring på nettet der lød på at red man ikke stævner, så skulle man knytte fordi så vidste man jo ikke noget. Samt at vedkommende red LA - men du rider bare på en tyk gammel fjordhest og har ikke startet stævner, ergo, du knytter i.
    Eller " hvad ved du om det, du har jo ikke startet nogle stævner! ".

Så, jeg ville spørge HG om de der evt. er stævne ryttere mente at de er "højere" end de der ikke er i debatter o.l, ikke har super meget lyst til at tage imod råd derfra, ikke kan tage dem seriøst e.l - men kan godt se det ikke er super formuleret.

Men mindreværdskomplekser - nej det har jeg ikke :o)
    Nærmere det modsatte ;). Ej ;).

• #9   3. feb 2012 Tja, hvis det omhandler stævne og stævnedeltagse, så synes jeg det er meget svært at tage ikke stævnerytters råd "seriøst" idet de ikke aner om det virker i praktisk. Men hvis det er omkring hestens natur, foder, staldfejl osv... Kan jeg ikke se rytterens niveau har noget med det at gøre.

• #10   3. feb 2012 Jeg synes ikke det kommer an på, om man starter stævner eller ej. Men jeg tror ikke der er særlig mange, der reelt ligger og rider M og opefter derhjemme, og ALDRIG tager til stævner. Dem som er på det niveau, er også dem som starter stævner. Er enig med k A i, at der sikkert er mange, som tror at de er på M niveau, og bare "ikke har interesse i stævner", og derved finder de heller aldrig ud af, at de er langt fra dette niveau.

Og ja, jeg vil også mene, at de som er på højt niveau, som regel ved bedre. Derfor er der ikke nogen som skal have at vide, at de bare skal lukke, men red jeg selv M på distriktsplan, så ville jeg heller ikke tage imod råd fra en, som rider LC. Men det må jo være op til folk selv. Man kan jo bare lade være med at lytte.

• #11   3. feb 2012 Altså alle må da være med til at debaterer lige meget hvilket niveau de rider på og hvor aktive de end må være inden for stævner.

Selvfølgelig har man en masse meninger og forestillinger om hvordan pæn ridning skal se ud og de meninger og forestillinger bliver vel ikke nødvendigvis dårligere af at man ikke starter stævner eller rider på et bestemt niveau.

Dog vil jeg sige, at det da er meget nemmere at bedømme rytterenes "skills" - altså hvor dygtige de er på ryggen af hestene, hvis man har nogle resultater at gå ud fra.

En ting er at have en masse forestillinger om hvordan det skal se ud, en helt anden ting er at virkeliggøre dem på hesteryggen. En dygtig rytter er i mine øjne, en rytter som har en masse forestillinger om sin ridning - og har evnerne til også at kunne "ride dem ud i livet"

Nåh, måske lidt et sidespring..

Konklusion: Selvfølgelig må alle være med i debatter og diskrimination er dumt...

• #12   3. feb 2012 Og måske er rytteren på MB plan ikke klogere end rytteren som rider LD, men det kan da tænkes at rytteren har bedre "skills".

• #13   3. feb 2012 Jeg er nok både og i denne situation. Det skal lige siges at jeg har startet MA0 på min hingstebasse, godt nok i Tyskland, men det vel samme princip ;-D

Jeg er egentlig ret enig med k A.

Dog vil jeg sige at jeg har en veninde som ALDRIG har startet et stævne, fordi det intet siger hende, men hun rider bare, undskyld ordsproget, røven ud af bukserne. Hun kan få ALT til at gå. Hendes heste går øvelserne til perfektion, og hun rider øvelser som piaff og passage, 1er changementer osv.

Her kan jeg se at øvelserne udføres korrekt, da jeg jo har "erfaring" om man vil, iform af stævnestart og ikke mindst dommerkritik samt undervisning.

Så i dette tilfælde nej, så er jeg ikke klogere end hende, trods jeg har startet MA og hun intet!

• #14   3. feb 2012 Viden og kompetence følges ikke nødvendigvis ad tror jeg.

• #15   3. feb 2012 Krikken: føler du dig ramt af dem, der siger .."men du rider bare på en tyk gammel fjordhest og har ikke startet stævner, ergo, du knytter i." .. ?

Kan du linke til emner, hvor der blir "talt" sådan? Jeg har læst MANGE tråde -både her og på HN,og jeg har aldrig læst nogen skrive sådan, og jeg har heller aldrig hørt nogen sige sådan....Kan det ikke tænkes, at det er noget, LX-rytteren selv generer, når vekommende render tør for argumenter og egentlig godt selv ved, at man er på dybt vand, men ikke vil erkende det...? Mange gange, så blir der jo læst og tolke som man vil,og ikke som afsender egentlig skriverog mener.....

Og i øvrigt, hvorfor ikke bare være lige så selvsikker, som du er på mange andre områder - og lade være at beskæftige dig med det mindretal, der skulle finde på at sige sådan.....

Jeg tror, erfaring er vigtig - det nytter ikke meget at sidde på sin flade og læse hjemme i sofaen...man skal ud og opleve og prøve på egen krop. Både som rytter, som underviser, som fodermester, som ....... ja alt!

• #16   3. feb 2012
    k A - Kan desværre ikke lige linke til det, promte, da det mest er noget jeg oplever ved videoer, hvor mine og video ejers kommentar efterfølgende bliver slettet så der kun står skønne kommentare :o)
    Men skal da smide et link, hvis jeg støder på det.

Jeg er skam selvsikker og komplet ligeglad med at Maja var en gammel tyk fjordhest - det ved jeg udemærket godt ;). Men når det bliver brugt som et agument på, at ergo, så ved du intet når du nu ej heller har startet stævner - så taber jeg lidt meningen udtalelsenn...
    Men ville gerne vide, om det var en generel ting herinde på HG; det at hvis man rider stævner, så er man "højere opppe" end de der ikke gør.
    Ville vide det fordi jeg et nysgerrigt menneske der er nysgerrig omkring menneskers holdninger og meninger om alt lige fra foder, over tøj til om kakao smager godt...

• #17   3. feb 2012 For mig lyder det som om, at det er tanker, der fylder meget hos dig...og som går dig på.

Ja tak. Jeg vil gerne se et link, hvor nogen udtaler-...."men du rider bare på en tyk gammel fjordhest og har ikke startet stævner, ergo, du knytter i!".....Hvis du da kan finde det....

• #18   3. feb 2012 Cecilia F: Jeps! Man kan læse sig til meget her og der....men det tåler ingen sammenligning med mange års erfaring fra det virkelige liv smiley Helt enig....

• #19   3. feb 2012
    Fylder meget? Det er tanker der undre mig, da jeg ikke selv vil vudere folks kunnen ud fra om de har startet LA eller om de ikke har, men ud fra hvordan de taler og om de kan augmentere for deres sag :o).

Jeg kan ikke finde det på komando som sagt - da folk ynder at slette kommentarer o.l der ikke er klap på ryggen smiley

• #20   3. feb 2012
    Cecilia F - Hvis man ikke rider stævner, men bare rider dressur der hjemme, har man det så stadig fra en bog? Eller skal man starte stævner før det er det virkelige liv ? smiley

• #21   3. feb 2012 Ja ja.....jeg tror ikke,det er helt tilfældigt, at du opretter en tråd som denne.Jeg havde undret mig, hvis jeg havde set en MA konkurrencerytter oprette sådan et emne.....

Jeg kan vist ikke bidrage mere...men jeg håber, du får svar på din undren smiley

PS: Man kan ikke slette tråde på HN, så måske var det en mulighed?? smiley

• #22   3. feb 2012
    Tro hvad du vil og leg lommepsykolog omkring min gøren og sigen - muligt du tror jeg lyver og har mindreværdskomplekser :o).

Forstår ikke hvad der menes med HN? Aldrig har jeg set lign. skrevet på HN - der skrives i en mere voksen tone og ned gøres der, så gøres det noget mere... "klogt" end her på HG.

Kommentér på:
Kompetence målt i stævner

Annonce