{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.092 visninger | Oprettet:

er din hest på fold når det er frost? {{forumTopicSubject}}

Vores marker har været meget mudret.
Nu er det så blevet frost og marken er nu meget humblet.
Min hest er blevet inde nu det er så humblet ,men har det dårligt med han skal stå inde når vejret er fint trods det er frost.
er bange for han får en skade ved at gå i det ujævne underlag.
er jeres heste på fold selv om der er humbler?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  er din hest på fold når det er frost?
  • #1   25. jan 2012 Ja, helt som normalt. De får bare lidt mere hø på folden.

• #2   25. jan 2012 Lotte kommer ikke lige ud i de næste par dage, da hun for første gang i fire år halter!

• #3   25. jan 2012 jeps, min er på fold, men det også kun det første stykke ved leddet hvor der har været mudder, resten af marken er fin, selvom det hårdt og koldt. Men mener helt klart at alle heste skal være ude, i alt slags vejr smiley

• #4   25. jan 2012 ja også selvom folden nogen steder er meget knoldet.. de går også det mere forsigtigt..

De har godt af at komme ud og få frisk luft

• #5   25. jan 2012 ja, han bor i løstdrift så kan jo selv vælge, men er vælger at være ude =)

• #6   25. jan 2012 Ja min er ude selvom det er meget knoldet pga. folden har været så mudret.

jeg har selv været nervøs for om hun kom til skade, men kan alligevel ikke få mig selv til at lade hende stå inde.

Og jeg kan tydeligt se hun selv er opmærksom på det ujævne underlag, og hun går forsigtigt rundt, og ellers bare står og hygger sig med halmen som ligger derude til beskæftigelse.

• #7   25. jan 2012
    Efter som det kun er ved ledet der er hullet, så ja.

Alt det mudder der har været - det kan undgås mange steder...

• #8   25. jan 2012 Trækker en masse ture i stedet for de næste par dage, indtil hun ikke halter mere . smiley

• #9   25. jan 2012 Min er ikke, det er lige til at få en kodeledsforvridning af :s har hende i stedet løs 30 min i hallen om formiddagen ...

• #10   25. jan 2012 vores heste går ude som de plejer, de går i løsdrift

• #11   25. jan 2012 Vores er smiley
    De er ude fra tidlig morgen til kl. 17 smiley
    der hvor de blir lukket ud er det meget klumpet, men de står altid nede på det nederst del af marken smiley så de møder kun det hårde mudder når de ska ind og ud smiley

• #12   25. jan 2012 hård frost, snestorm, tordenvejr, ja uanset hvordan vejret er kommer de ud.
    De er PT 4 heste på 3HA.
    De får ikke nogen form for stråfoder på fold, de må selv finde noget at gnave på thi hi

• #13   25. jan 2012 Mine er den ene fra kl. 8-16 smiley den anden er kun lidt over 2 timer smiley
    De står nemelig 2 forskellige steder smiley

• #14   25. jan 2012 Ja mine er, og selv hvis de havde stået i boks var de kommet ud..
    Er syndt at de skal stå inde medmindre de er syge self.. men en rask hest skal bar ud

• #15   25. jan 2012 Ud med dem ! De er dyr ! De kan jo ikke stå inde hele vinteren. Kan godt forstå du har dårlig samvittighed.

• #16   25. jan 2012 Mine gamle ponyer har altid gået ude i al slags vejr...

• #17   25. jan 2012 Mine kommer bare på græsfold i stedet. Der er der ikke huller og når det er frossent tramper de den ikke i smadder.

• #18   25. jan 2012 Min er på fold fra 8-16 ca.
    Han har endda næsten lige haft en kodeledsforvridning, så burde vel være bange for det skete igen. Men altså, jeg går jo også ud selvom der er mulighed for at falde på noget glat.
    Folden er meget rolig og de står bare og spiser, der er ikke så meget der.

• #19   25. jan 2012 Ja gør de men de er osse meget forsigtige når de går rundt hvor der er meget knoldet og er jeg glad for de er da det kan føre direkte til kode forvridninger

• #21   25. jan 2012 øh ja da? smiley min fold er ikke knoldet, kun de steder med mudder.

• #22   25. jan 2012 Min er ude, undgå regn.

• #24   25. jan 2012 Min er ude HVER DAG, uanset vejret.. Synes det er synd at lade heste stå inde en hel dag, pga folden er lidt knoldet... Hos os er det også kun lige de først 2-3 meter af folden, resten er helt fin..

• #25   25. jan 2012 ja det skal dog lige siges at han ikke er ude pga de store knolde mudret har lavet som nu er frosse.. ikke fordi det er koldt for så var han kommet ud. men vores har kun den ene mark de må gå på og det er huller og knolle over det hele. da det var mudret sank de nok 20 cm i.
    lyder bare på nogen af svarene som om den ikke er ude kun pga det er koldt

• #26   25. jan 2012
    mine er også ude gerne fra morgen til aften.. mindre i regnvejr.

• #27   25. jan 2012 Selvfølgelig er de det! Men gårdejeren har været så sød, og lukke dem ud på en ny græsfold i går, så den er heller ikke så ujævn.. Men ja, ellers kom de også ud, selvom de gik på deres normale fold! smiley

• #28   25. jan 2012 den mark vi har til rådighed er nok ca 20x30 m og mudder og huller over alt. ingen plan steder hvor der ikke er huller og ingen græs ren mudder
    som så nu er helt frossen

• #29   25. jan 2012 det var dælme heller ikke en stor mark.. kun lidt større end en 20 volte.. det er ikke engang lovligt er det?

• #32   25. jan 2012 kathrine k kristiansen: syntes jeg nemlig også, er en risiko at løbe og bruger min meget til konkurrence

• #33   25. jan 2012 ja min kommer ud, selvom næsten hele foldfen er rimlig knoldet, er der en lille plet i midten hvor de har rullet sig. men han står bare på stedet næsten hele dagen og rykker sig ikke så meget!:)

• #34   25. jan 2012 vi har også en der er større men den er det samme. ingen plane steder kun mudder og knolder

• #35   25. jan 2012
    Man kan også lave en tilstrækkelig stor fold eller dræne, evt smide grus e.l andet ud hvor der er mudder fx. ved indgangen.

Der render alt for mange heste rundt på folde med alt for mange heste på, som de så går på året rundt = de får pløjet den godt og grundigt op.

HAr opstaldningsstedet ikke gode nok folde, så må man finde et andet eller nedpriotere sit behov for konkurrence.

• #36   25. jan 2012 Ja selvfølgelig kommer den ud..
    Der er i min verden større risiko for skader ved at de står inde og så pludselig kommer ud..

• #37   25. jan 2012 krikken_ er jo ikke kun pga konkurrence, er jo for at passe på hesten, har haft en hest der er vrikket om og den skulle stå i boksen hele tiden pga den skade.
    vi har dog mange marker men vi må ikke bruge dem om vinteren

• #38   25. jan 2012 Ja da, dog er drenet med ledet gået i stykker så der er rimelig knoldet der, men det går stille og roligt over der og så har de ellers en stor jævn fold.

Syntes det er dybt uansvarligt ikke ta lukke sin hest ud når det er frost.

dog kan jeg godt forstå beck

• #39   25. jan 2012
    anja N - Hvis du vil passe på den, så må du hellere aflive den :o)
    For der findes mange heste der kommer til at sidde fast med benet i boksen, sparker i boksen og ødelægger benet, vrider om under ridning, træder på sig selv under ridning osv.

Vi kan ikke holde dem væk fra skader, ligesom vi heller ikke kan holde sig selv væk fra dem, så skulle vi også smutte fra denne verden.

• #40   25. jan 2012 Mine skulle have været ud, indtil jeg i går opdagede de var frost fast i den ene ende af folden og kom halt ind smiley Så nej. I dag står de inde. Hvad planerne er i morgen, ved jeg ikke.

• #41   25. jan 2012 day dreamer
    det var da synd dine står inde om vinteren,det da ikke noget og tilbyde en hest

mine står også ude lige meget vind og vejr

• #42   25. jan 2012 Mine kommer ud - men er ikke ude så mange timer som normalt.

• #43   25. jan 2012 elisabeth s: ja kan godt forstå dig, men i krikkens øjne burde du jo så aflive hesten smiley

• #44   25. jan 2012 ville dog også ønske vi måtte lukke vores ud på sommerfoldene når det var frost , men må vi desværre ikke

• #46   25. jan 2012 Fededyrets mor .
    Du bestemt ikk den eneste med flere folde smiley jeg har os masser:)

Hos os er det dog kun i starten og ligegyldigt hvilken fold de går på skal de over det smiley så sådan er det og nu har jeg haft hestene 4år snart med det samme hvert år og intet er sket smiley

Man skal IKKE pakke sine heste ind i vat, så går det først galt

• #47   25. jan 2012 den eneste jeg pakke rmin hest ind i er vinterdækkener! smiley
    han tøffer rundt ude på folden og leger grimeleg fra ca 12:30 - 16:45 smiley

• #48   25. jan 2012 maria c
    er fuldstændig enig med dig
    de ikke født til vi pyldre om dem,de heste der høre til udenfor lige meget hvad

• #49   25. jan 2012 ude i alt slags vejr. Ellers ville de nærmest have stået inde hele vinteren de sidste to år Oo.... men hver sin måde at holde hest på.
    De lærer at gå forsigtigt.
    masser af hø og så står de ellers der og æder det meste af dagen. smiley

• #50   25. jan 2012 Min fjordhest Tawra, går ude hele året rundt, og den mark hun går på er også meget humpet ( eller hvad man nu skal sige ) jeg tror ikke de tager skader af det, sådan avorligt (;
    men jeg ved det faktisk ikke..

• #51   25. jan 2012 Heste skal ud, og alt andet er dyrplageri. Det er heste, ikk burhøns og til dem der bryder smavittigheden med de kommer i ridehal en halv time osv, jamen altså, sikke en dejlig dag for en hest.

Mine laver noget hver dag og er derudover på fold hver dag, ligemeget hvilket vejr, fra 6.30 til 16.30, de nyder at komme både ind og ud, det levende dyr og ikk pocelæns dukker, ud med dem, de skal nok selv passe på deres ben.

• #52   25. jan 2012 Fededyrets mor .
    Du gør os det eneste rigtige efter min mening smiley finder en løsning på hvordan de kan være ude smiley

• #54   25. jan 2012 vi har kun tre vinterfolde, hvor kun to af dem er store nok til tre heste. De andre har lige flyttet deres to heste, så nu er vi kun tre, men begge folde er VIRKELIG hårde og knoldede, og da Lotte blev halt som hun jo aldrig har været før, mente jeg at det var bedst hun lige stod inde en dag eller to for at se om det var det, eller om det er en hovbyld.

• #56   25. jan 2012 min har været på fold som han plejer, men de næste dage må han nøjes med få timer da han har smidt begge for sko og hovenene er total smadret.... ka først få smed på mandag, så indtil da må han nøjes med få timer..... :- )

• #57   25. jan 2012 ja det er de, men de har godt nok svært med at gå på den knoldede jord

• #58   25. jan 2012 nej, for de har en kæmpe lang løbe gang til foldene, som er bundfrossen. så de er ude halvanden times tid i hallen.

• #59   25. jan 2012 Vores kommer ud et par timer eller tre og derefter kommer de lidt op i vores ridehus .. Ingen af vores heste gider folden i dette vejr . Normalt er de så sløve når de skal ind, men nu står de ved leddet og venter på at blive hentet...

• #60   25. jan 2012 Jeg er overrasket over, hvor mange heste, der rent faktisk ikke kommer ud blot p.gr. af frost :o(

• #61   25. jan 2012 Altid ligemeget vejr! smiley
    De er ikke døde endnu! smiley

• #62   25. jan 2012 Ja det er de smiley

• #63   25. jan 2012
    Krikken:

Synes det er noget underligt noget at sige?
    Lige pt. går min f.eks. ikke på fold - ikke fordi jeg er bange for at hun bliver skadet så jeg ikke kan starte stævner (selvom jeg er konkurrencerytter..) men ejg ved, at hvis en hest får en svær kodeledsforvridning er der risiko for, at det sætter sig til kronisk betændelse - som det gjorde ved min gamle pony, der til sidst måtte aflives af det.

Min hest betyder mere for mig end til at løbe en risiko for hendes liv - og risikoen er SÅ stor, når foldene er knoldede som de er nu.
    Derfor står min hest INDE - og jeg vælger så at tage derud om formiddagen og have hende løs i hallen eller lign. og så rider jeg hende om aftenen eller lavet andet hårdt fysisk krævende.

Det fungerer fint - JA hun ville have bedre af at komme på fold, men den risiko vil jeg simpelthen ikke løbe.

Synes det er at være ligeglad med sin hest at lukke den ud på en knoldet frossen mark... For ikke at tale om faren for kolik, hvis de spiser rim osv smiley

• #64   25. jan 2012 Jeanne:
    jeg må nok sige, at jeg foretrækker at min hest er ude en kort periode i ridehallen, frem for at de får kodeledsforvridninger eller vælter.
    og så længe de får den motion de skal have, er det jo ikke værre end det.
    jeg skal i hvert fald ikke risikere noget med mine smiley
    altså jo ponyerne vi har herhjemme bliver smidt ud, men de har heller ikke en lang frossen løbegang, og er heller ikke 70 tusinde værd smiley

• #65   25. jan 2012 Beck: Jeg har haft heste i 22 år, og 7-9-13 aldrig oplevet en eneste få kodeleds-forvridning eller blive syge af at være ude hver dag i alt slags vejr :o)

• #66   25. jan 2012
    Elmegårdens Mogcy & Honey Boy! smiley .

Det er meget fint du har det sådan - og synes jeg er dyreplager fordi jeg passer på min hest (og vel og mærke lytter til mine dyrelægers råd smiley )
    Men du skriver hestene selv kan passe på deres ben - det er meget muligt at du tror det, men hvis hestene pludselig panikker så tænker de altså ikek over, hvor de sætter deres ben.

• #67   25. jan 2012 Annabell K. U: Efter min mening skal en 70.000 kroners hest ikke pakkes mere ind end en heste til 5.000 kr. Jeg synes, det er synd, de ikke får lov at komme ud.

• #68   25. jan 2012 underlig holdning hvis du spørger mig..

kunne godt nok aldrig finde på at risikere min hests liv for at den skal komme på fold, når den i forvejen får den motion den skal have.
    syntes det er mere synd at risikere deres liv og lemmer end at lade dem komme i hal eller lign.

• #69   25. jan 2012 Annabell: Synes du seriøst en dyr hest skal behandles anderledes end en billig hest ? Jeg er målløs - og glad for, jeg ikke er en dyr hest !!

• #70   25. jan 2012 Jeanne N:

Og jeg har haft hest i 9 år, og jeg har oplevet mange gange, at hestene kommer til skade på folden - mange, mange gange.... smiley

Hvis folden er plan og uden huller (som jo er kommet pga. alt regnvejret) så er det fint - så måtte Mirell også gerne komme ud i al slags vejr, ingen problemer der. Men når der er kæmpe huller overalt, og jorden så er frossen - ja det kommer hun simpelthen ikke ud i smiley

Vi er selvfølgelig ved at prøve at finde en mulighed for at få dem ud, nu har der kun været 2 dage med frossen mark sååå smiley

• #71   25. jan 2012 24-7 gennem storm, frost og regn. Vi tager kun i tvangs læ i løsdriften hvis det er hedebølge.

smiley

• #72   25. jan 2012 læs hvad jeg skriver?
    jeg skriver hestene har en lang frossen løbegang, og derfor kommer de ikke ud, men det har ponyerne herhjemme ikke.

• #73   25. jan 2012 Beck: Jeg har kun 2 heste nu, og derfor ikke så stor belastning på mine folde. Men selv da jeg avlede, og i en periode havde 11 heste/ponyer, kom de ud hver dag - også på knoldede frosne folde. Jeg synes det er fint, man tænker på sin hest, men det er nu mest naturligt for hesten at være ude, derfor kommer mine ud.

• #74   25. jan 2012
    Jeanne:

Det er vigtigere for mig, at min hest overlever uden skader (så den ikke skal stå i boksro indendørs uden motion i en lang periode) - og at jeg så kan træne hende hårdt dagligt og have hende ude af boksen flere gange dagligt, end at hun skal "leve naturligt" og brække alle 4 ben smiley

Hun har allerede haft brækket det ene, og jeg tager absolut ingen chancer...

• #75   25. jan 2012 Beck: Hvad får dig til at tro, jeg hentyder til dig? Slet ikke dig jeg mener?

• #76   25. jan 2012 Annabell: Ja jeg HAR læst det med løbegangen - men jeg har også læst, du skrev: "altså jo ponyerne vi har herhjemme bliver smidt ud, men de har heller ikke en lang frossen løbegang, og er heller ikke 70 tusinde værd ;)"

Jeg går ud fra, det betyder, din 70.000 kr. hest skal passes bedre på - eller var det blot for at fortælle, du har en dyr hest ?

• #77   25. jan 2012 ja gu' passer vi bedre på hestene, end shetlænderne og ponyerne. det er også forskel på shetlændere og ponyer end på varmblods.
    min får også gamascher på når han skal ud. det gør vores shetlændere jo så ikke.
    og min hest har dækken på. det har de små ikke.
    og sådan kunne jeg bliver ved.
    og sådan kunne jeg blive ved..
    og nej det var ikke for at fortælle at jeg har en dyr hest. det var så du kunne forstå hvad jeg mente, som du åbenbart ikke gjorde.

• #78   25. jan 2012 Meeeeeeen at vælge at ens hest ikke må komme ud, pga mudret eller frossen fold, jamen så elsk din hest og find et optimalt sted hesten kan stå og den kan være hest.

Mine folde er hverken mudret eller hullet, jeg tilpasser bare fold osv efter deres behov, hvorfor skaffe sig dyr hvis de ikke har det optimalt.

Kan nok sammeligne nogle ad de heste folk har, med burhøns.
    Ser gang på gang, heste være underernæret, eller stå inde pga vejr osv, synes det er forfærdeligt.
    Og nej, synes bestemt ikk det er ok en hest får motion i en hal alene eller via ridning, hvad med fritid med fold kammerater osv.?

Sorry, surt opstød herfra, dejligt der er andre der deler samme mening som mig!

• #79   25. jan 2012 btw.. man kan godt have flere heste i én hal..

• #80   25. jan 2012 Ja, sikke de må hygge sig. Hvorfor vælge at have så mange heste og lave så meget forskelsbehandling, nå btw shetlænderne lyder til at trves godt!

• #81   25. jan 2012 Annabell: Jo jeg forstod alt for godt, hvad du mente - at din dyre varmblod skal pakkes ind i vat og bomuld...... Jeg har selv en DV - dog ikke til 70.000 kr. Men om den så kostede det dobbelte af din, er den stadig en HEST, der skal behandles som det den er - en hest.

• #82   25. jan 2012
    Jeg har kun ÉN hest pt. og hun er MEGET asocial. Der er kun én anden på rideskolen hun kan fungerer med uden at slås.
    Den pony går med ude med hver evig eneste dag - i dag har de så ikke været ude pga. risikoen for skader.
    Min hest har til gengæld været løs i den mindste af stedets 3 haller, hvor hun simpelthen elsker at rende rundt smiley Der er massere af "spændende" ting som kegler, bomme, stole, piske og andre meget farlige ting, hvis du spørger Mirell - hun kan bruge en evighed på at gå rundt og snuse til ting og snorke af alting. Hun hygger sig smiley Og det er tusind gange bedre end at komme til skade igen igen igen.

Jeg tror du hentyder til mig, eftersom du skriver "Det er heste, ikk burhøns og til dem der bryder smavittigheden med de kommer i ridehal en halv time osv, jamen altså, sikke en dejlig dag for en hest." Og jeg har som den eneste skrevet, at min hest kommer løs en halv time i hallen smiley

Og som Annabell skriver, så kan man sagtens have flere heste løs af gangen i hallen, hvor de kan gå og hygge sig sammen smiley

• #83   25. jan 2012 lyder shetlænderne til at trives godt?
    forstår ikke meningen i det du skriver.

men der er en grund til at forskelsbehandle, da det er nogle vidt forskellige typer heste, og hestene bare ér mere sarte end de små.
    længere er den egentlig ikke for mit vedkommende..
    jeg sætter ikke min hests liv på spil. de dage der nu er på et år hvor han kun kommer i hal, overlever han nok. hellere det end et brækket ben. smiley

• #84   25. jan 2012
    Jeanne N:

Vil du så også lade dine børn løbe rundt ude på motorvejen?

Ja de skal have frihed, men de skal dælme ikke komme til skade smiley

• #85   25. jan 2012 jeanne:
    jeps det er en hest som alle andre dog lidt mere værd og en del mere sart.
    men så er et brækket ben og en kodeledsforvridning vel heller ikke værre end det? smiley
    ud med lortet. brækket ben eller ej. en hest er sgu en hest.
    og ja.. hesten min bliver pakket ind i vat fordi han får gamascher på ud fordi han slå benene sammen, og et dækken fordi han fryser. og så kommer han desuden ikke ud 10 dage sammenlagt på et år.. stakkels hest!!

• #86   25. jan 2012 Beck; Det var stadig ikk til dig, men daydreamer.

Bakker ud, forstår folk gerne vil deres bedste for sine heste og tydeligt er der delte meninger og vi bliver ikke enige so wie so, jeg har lært jeg ikke kan redde hele verden. Har set det grusomme syn sidste vinter og nu igen denne vinter af 7 fantastiske heste som står inde pga vejret og har de nu gjort sien 1 dec, de stejler og gør ved, dette er ikk noget kønt syn, men igen jeg kan ikk redde hele verden og ved jeres bliver motioneret, hvilket er bedre selvf, men stadig ikk optimalt i min verden, men delte meninger og vi har alle forskellige måneder og meninger, så jeg bakker ud nu...

Tak for god debat....

• #87   25. jan 2012 det er i orden smiley
    jeg bakker også ud..

godnat smiley

• #88   25. jan 2012 Beck: Kan se den kommentar jeg hentyder til er slettet, så forstår godt du troede det var dig, men det var det ikke... Selvom det kunne det godt have været smiley

• #89   25. jan 2012 Beck : Arj come on ! Hvad er det da for en sammenligning ?!? Mener du, at det at lukke en hest på en frossen fold er lige så farligt som at lade sine unger lege på motorvejen ???

Annabell: Hvis det du siger er, at din heste er ude mindre end 10 dage om året, så er det godt, jeg ikke ved, hvor din hest står - for så havde jeg godt nok meldt dig. Men jeg ved ikke, om det var ironisk - det håber jeg !

• #90   25. jan 2012 Jeanne: Annabell mener hendes hest max er inde 10 dage i løbet af et år smiley

• #91   25. jan 2012 ja ups...

mente 10 dage sammenlagt på et år kommer han ikke ud.

• #92   25. jan 2012 Okay, så er jeg mere rolig ;o)

• #93   25. jan 2012
    Okay smiley

Men min hest står ikke og stejler inde i boksen (hun bliver bare sur, når andre går forbi med hestene, men det gør hun også, når hun går ude 8 timer dagligt..)
    Hun er glad og tilfreds og stortrives - hun står ALDRIG inde en hel dag i boksen, det synes jeg nemlig også er meget synd..
    Hun får altid massere af motion og hjernegymnastik + fritid (som løs i hallen, hvis marken er umulig)

Noget JEG synes er synd er, at på det sted, hvor jeg har min hest stående, er der 67 heste opstaldet. Pt. er der i alt nok 10-15, der kommer på fold...
    Det er fandme tankevækkende - og om sommeren er det langt fra halvdelen, der så meget som kommer på fold en gang om ugen :s De bliver KUN redet, og hvis de skal "have en fridag" betyder det, at de står i boksen hele døgnet :s DET synes jeg er synd smiley

• #94   25. jan 2012 så kan jeg godt gå med til at det ville være at passe lidt for meget på. smiley

• #95   25. jan 2012
    Jeanne N:

Jeps det mener jeg smiley
    Min gamle pony måtte aflives af kronisk betændelse i kodeleddet og seneskeden - det fik han fordi han én gang fik en svær kodeledsforvridning, der satte sig til kronisk betændelse..

Så ja, jeg synes det er lige farligt smiley

• #96   25. jan 2012 Beck: Ja det er rystende, at folk kan nyde at have hest på den måde - stakkels hest :o( Og faktisk er det jo ulovligt nu !

• #97   25. jan 2012 Beck: Din hest kan jo også træde forkert, når du rider den, når den går på sommerfold eller står i boks. Det gør det altså stadig ikke rigtigt at sammenligne det med, at lade sine unger lege på motorvejen.

• #98   25. jan 2012
    Nej det er ikke ulovligt - jo at lade dem stå i boksen 24 timer, men loven er jo bare, at alle heste skal "ud af boksen" 2 timer dagligt..
    Dvs. hvis du strigler 30 min, rider 60 min og bruger 30 min på at sadle af, så ahr du jo overholdt reglen -.- Dumt dumt..

• #99   25. jan 2012
    Min hest går ikke på sommerfold (altså døgnfold..), og hun har altid gamacher og klokker på, når jeg rider hende smiley Så risikoen er minimal der.
    Ja hun kan komme til skade i boksen - derfor er hun også pakket ind der smiley

• #100   25. jan 2012 Min ældre dame ELSKER simpelthen bare og stå ude når vejret er værst;D du kan stå og kalde men hun og flokken vil ikke ind?:D jeg hader og skal sende dem ud i regn men jeg må lade vær med at tænke på mig selv men min pony;) og hun elsker det selvføgeligxD

Tror lige jeg røg ud for tråden;D men ja min madame står ude, for ellers så bliver hun en utilfreds dame!:-)

• #101   25. jan 2012 Puha Beck skal vi så os pakke børnene ind i vat selv når de bar sidder i sofaen smiley

Ej men seriøst, pakket ind døgnet rundt, har ingen chance for at være fri og være hest :S

Puha sikker et liv, tror heller mine heste vil have et frit liv og kun være pakket lidt ind under ridning og så brække benet og evt. blive aflivet, men slutte og vide man har haft et godt frit liv smiley

End en hest som pakkes ind konstant og uafbrudt og enten brækker benet hvilket er meget let selvom den er pakket ind, blive syg eller what ever, og bliver aflivet, den har haft et trist liv pakket ind :S

Sorry bar lige min mening, ikk for at diskutere, og fair nok du har den mening du har, ville bar lige komme med min os smiley

• #102   25. jan 2012 Beck: Det er nu ikke helt rigtigt formuleret. Strigling, opsadling osv. indgår ikke i regnstykket. Efter lov af 2008 lyder det:
    "Heste skal mindst 2 timer dagligt 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelighed på fold"

Håber da ikke, folk lader hesten stå inde hele døgnet, for så at ride dem 2 timer dagligt ?!?

• #103   25. jan 2012
    Maria C:

Min hest købte vi i oktober 2010.
    Der var hun vant til at gå ude i alle døgnets lyse timer - og hun kom også på fold hos os uden at blive pakket ind i andet end et dækken så hun kunne holde varmen (hun er klippet)
    I januar 2011 brækker hun så benet i sin boks, fordi hun på en eller anden måde har sparket sig selv over benet. Det tager 5 måneder for benet at hele igen, hvor hun KUN må stå spærret inde i sin boks.. Virkelig synd for hesten!
    Så starter genoptræning - efter 3 uger på fold igen får hun så et spark på det ene bagben, og får en skade i ledet, der varer i 5 måneder.
    Dvs. i alt står hun stille i 10 måneder pga. skader, og der har været meget tvivl, om hun kunne blive ridehest igen.

Pga. så mange måneder i boksen blev hendes hove bløde og begyndte at "flade ud", vinklen blev helt forkert, og smeden var generelt i panik, da hendes hovstilling begyndte at blive meget farlig.

For at hovene kan blive stærke igen kræver det, at hun kan komme ud af boksen, at jeg kan ride hende og at hun kan bevæge sig.

Det kan hun IKKE, hvis hun får en skade endnu engang.

Så på smedens og min dyrlæges anbefalinger, ja så bliver hun pakket ind i vat.
    Hvis det var din hest, der havde været ude for det samme, så håber jeg sandelig også du ahvde forsøgt at passe på den og redde dens liv.
    hvis min hest bliver skadet igen nu er det en katastrofe.

Lad være med at dømme folk, når du ikke kender situationen (;

• #104   25. jan 2012
    Jeanne N:
    Nå ok, ja så er der mange, der bryder loven ude hos os smiley

• #105   25. jan 2012 Beck: Det er altid en god idé at fortælle HVORFOR man pakker hesten ind - hvis man gør det. Jeg brød mig heller ikke om det, du skrev, men nu forstår jeg jo, hvorfor du gør det :o)

• #106   25. jan 2012
    Jeanne N:

Jeg kan jo ikke skrive den der roman hver gang smiley

• #107   25. jan 2012 Beck: I sidste ende bruger du meget mere krudt på at forklare dig, fremfor bare at skrive fra start, hvorfor du gør, som du gør :o) Det tror jeg bestemt, alle kan forstå :o)

• #108   26. jan 2012 Jeg er så også en af de meget onde heste ejer, for mine kommer ikk ud når det er frost, medmindre der er et godt lag sne. De får masser af motion og frisk luft, og står i udendørsbokse, men på fold, det kommer de ikk.

Vores følhoppe og 3 års kommer ud hver dag, men da hoppen godt kan være lidt ømtået og ikk synes om at gå på den frosne jord, er det ikk altid de er ude så længe, men for det meste fra 8-17

• #109   26. jan 2012 Som jeg ser det så er folk holdninger til hestehold individuelle.

og dem der lader deres heste stå inde, gør det i en god mening, og det er der så nogen der har en holdning om.

Vi er alle forskellige og det skal der være plads til, der er ingen grund til at køre en diskution op i en spids pga. forskellige holdninger.

Jeg er selv den holdning at hestene skal ud, men forstår også samtidig godt dem der frygter for skader, jeg har min holdning og andre har deres.. det skal der være plads til,

Syntes bare folk er lidt efter hinanden og altid mener at lige præcis deres måde at holde hest på er korrektm og så ender man ud i nogle hæftige diskutioner, lad os nu acceptere vores forskelligheder, og respektere hinanden.

• #112   26. jan 2012 Nej jeg er helt enig, jeg er af samme holdning.

Men jeg tror simpelthen ikke det nytter noget at prøve at belære folk herinde, for de fleste heste ejere gør de ting de nu gør både i en god mening men også af praktiske årsager.

Sportsudøvere bliver også passet mere på, og der er også nogle ting de ikke må/kan/gør, selvom alle vi andre gør det.

Jeg har altid været af den holdning at hestene skal ud, men derfor respektere jeg andres holdning, og de passer jo deres heste godt.

Tror heller ikke du ser div. avlshigste på feks. blue hors komme ud hele dagen på frosne humble folde, men hestene har det jo alligevel godt, og bliver motioneret.

• #113   26. jan 2012 ja self. kommer de da ud. mine står i løsdrift. det er et dyr, ikke en glasfigur smiley

• #114   26. jan 2012 Mine ryger også ud i alt slags vejr.

• #115   26. jan 2012 undskyld mig beck
    hvorfor har du så ikke taget din forholds regler når du ved din hest har haft den skade
    du ved hvert år kommer der frost
    hvorfor vælger man og opstalde sin hest et sted hvor man ved der kan kommer knolde når frosten kommer
    der mange steder som har et sted hvor de går på græs unden knolde

synes ikke der er nogle undskyldninger,for hesten ikke skal ud så må man gøre så forholdende er til de kan gå ude
    det vel ikke en overraskels at der kommer frost HVER vinter

man kan evt ligge et lag af halm og masser af hø de gider alligevel ikke rende rundt i sådan en kold dag

• #116   26. jan 2012 Min hest er ikke lavet af glas - det er en rigtig HEST - som selvfølgelig skal ud - også når vejret er "dårligt".. smiley

Jeg synes det er tankevækkende, at så mange heste ikke kommer ud på grund af lidt frost (æv, hvor har jeg ondt af de der så må have haft hele vintre indenfor de sidste to vintre, der ikke var nær så milde som den i år) - der kan komme skader, ja, men det kan der også i en boks og under ridningen. Vi kan ikke forhindre alle skader, det er en risikofaktor ved at have hest. Jeg vil under ingen omstændigheder gå på kompromis med (hvad jeg mener er) min hests ve og vel, fordi den måske kan få en skade, hvis der er frost på folden.
    Jeg tager da selvfølgelig visse forholdsregler for at forebygge - f.eks. har jeg droppet skoene om vinteren, for at undgå at have en bambihest på is eller en hest på stylter når der er sne - det gør at jeg ikke kan ride tur på samme måde om vinteren, men det tilsidesætter jeg gerne for at min hest kan komme ud (til trods for at jeg er turrytter).
    Er det ikke lidt tankevækkende, at man har avlet sig frem til så "fine" heste, der ikke kan tåle at befinde sig i sit naturlige element (udenfor, ikke i en boks) - fordi de så går i stykker?

• #117   26. jan 2012 Normalt er foldene ikke så knoldede hos os, det er de blevet i år fordi der har været sindssygt meget regn smiley

Og jeg flytter ikke bare lige min hest - hun bruger enormt lang tid på at falde til, og synes sku det er mere synd at hun skal være vildt stresset en måned på et nyt sted smiley så må hun hellere have nogle indedage.

Desuden har jeg stået hvor jeg står i 8 år nu, og har aldrig før haft det her problem

smiley

• #118   26. jan 2012 Og jo, min hest gider godt rende rundt når det er koldt o: hun er mest frisk, når der er frostvejr .. så hun står sku ikke stille derude smiley

• #119   26. jan 2012 Selvfølgelig kommer de ud.......man kan da ikke holde en hest indendøre i flere dage pga. en smule frost?!
    Det grænser jo til dyrplageri efter min mening...selvfølgelig med mindre den har en skade. Alle heste burde sq gå ude min 5-6timer i døgnet.

De fleste heste forstår jo at gå langsomt rundt hvis marken er meget ujævn....

Hvis man er så pylret med sin hest så er det da ikke så sært at den får skader..............

• #120   27. jan 2012 Jepp de ryger ud på fold. Nogen gange fra kl 7-18... - i alt slags vejr dog undtagen storm el snestorm så er de bare ude en times tid.
    Syns ikke man skal pakke hestene for godt ind. Min erfaring siger at pyldrer man for meget bliver den også bare mere sart...
    Trods alt - det er bare en hest og den er skabt til at leve ude. Havde ik meget hest tilbage hvis hun skulle stå inde, så ville hun eksplodere smiley

• #121   28. jan 2012 Vores mark er så fuck up, at jeg simpelthen ikke kan lukke hestene ud. Det vil være fuldstændig uansvarligt og ville ende med kæmpe dyrlæge regninger. Jeg ville ønske vi havde sand jord og flade marken (kun i dette tilfælde) som i vestjylland og ikke det her forb...... lerjord med bakket terræn. Jeg er bestemt ikke sart med mine heste!! De kommer ud selvom det regner/stormer/sner, men i år er jorden bare værre end den plejer. Har jeg dårlig samvittighed, nej bestemt ikke. Hestene står og hygger sig indenfor med hø og hinandens selvskab og lider bestemt ingen last. Det eneste jeg kunne øffe lidt over, er en helt ny indkøbt minebig wrap der står åbnet oppe på marken og ikke bliver spist, mens det tørre hø indenfor forgå i rask tempo smiley

• #122   30. jan 2012 Jep.. kommer ud alle lyse timer smiley
    Synes det er en hesteejers pligt at kunne tilbyde sin hest ordentlige foldforholde, så de ikke skal stå inde i et bur 24/7 ligeså snart der kommer frost.

• #123   30. jan 2012 Cecilia F
    Stort respekt til dig, for at du rent faktisk tænker på dine heste og så tager den flytning, når nu foldene bliver noget værre bras smiley

• #124   10. feb 2012 Jeg er en af dem som altid har holdt på at heste skal ud uanset vind og vejr. Nu er min så uheldigvis halt efter en skade på fold pg de knoldede glatte folde, så fremover vil jeg nok ikke være så skråsikker smiley

• #125   6. mar 2012 Mine kommer ud fra klokken 8, og kommer ind igen ved en 4-5 tiden- når der er frost vejr.

• #126   9. dec 2013 Ja det er han. Han går på løsdrift så ja.

• #127   9. dec 2013 Vores er på fold præcis som de plejer, også selvom at folden er lidt knoldet. Men så må de jo gå mere forsigtigt, og passe på deres ben smiley

• #128   9. dec 2013 Min part er ude som altid. Jeg synes det er synd at de skal stå inde i en boks en hel dag, kun pga. frost.

• #129   9. dec 2013 Mine er ude, de vil helt sikkert hellere være ude ind stå i en boks og glo.
    Faktisk er de kun inde hvis vejret er helt vanvittigt, og selvom udsigten siger det bliver slemt så kommer de stadig ud hvis det om morgen er okay, også bliver de blot taget tidligere ind.

• #130   9. dec 2013 Og det der med at man siger: hesten skal ikke på fold, da den er knoldet. Men så får den bare ekstra meget motion med rytter, og bliver lukket i ridehal ca. en halv times tid. Det vil svare til, at man siger til et menneske, at nu skal du kun arbejde, du har en halvtimes fri, og resten af tiden skal du bruge i et rum, hvor du kan stirre ind i en hvid væg. Du kommer ikke ud derfra medmindre du har din halve times fritid, eller skal arbejde. Det er lidt samme princip smiley

• #131   9. dec 2013 Ved ikke jeres svar er relevante for TS længere, tråden er ret gammel smiley

• #132   9. dec 2013 En løsning kunne være at sætte en hel halmballe ud til dem, hvor du spreder den godt ud rundt om ballen, så har de noget at stå på, hvis de synes det er for træls at stå hvor det er knoldet. Smid lidt hø i det område, så skal de nok blive der, evt. blande det med halmen, så det tager tid at spise det smiley

• #133   9. dec 2013 Ups havde ikke set, at det var så gammel en tråd smiley

• #134   9. dec 2013 mine kommer ALTID ud måske fordi de aldrig kommer ind men mine bliver ude

utroligt hvor mangeder lader sine stå inde smiley Fold er jo ikke kun for motionen

• #135   9. dec 2013 Selvom tråden er gammel, syntes jeg da diskussionen er interessant.

Jeg er faktisk lidt chokeret over, at så mange har heste på steder, hvor foldene er så dårlige, at de er farlige, når der kommer lidt frost. Hvorfor vælger man sådan et sted til sin hest.

Vi har også mudder ved leddene, men resten af foldene er ganske fornuftige, så selvfølgelig kommer hestene ud helt som de plejer. Alt andet ville jeg da ikke kunne forsvare.

Kommentér på:
er din hest på fold når det er frost?

Annonce