{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.451 visninger | Oprettet:

Skælder du din hest ud? {{forumTopicSubject}}

Ja, kom til at tænke på det der med at skælde hesten ud - altså ikke, som opdragelse/irettesættelse, som man normalt gør med en hest? Men feks, hvis du rider og det ikke går 100% efter planen, skælder du så hesten ud?

Jeg må indrømme at jeg faktisk blir lidt æv indeni, når jeg ser en rytter brokke sig over sin hest, mens der rides. Ja, især til stævner, der er det altså federe med en positiv stemning og at det virker, som om folk er glade for den hest de rider på, uanset om det går skidt eller godt, om de kommer hjem med en rosette eller uden.

Men ja - jeg er altså én, som godt kan lide at tale positivt til/om det, som gør mig så glad. Hesten, som fik et bukkeflip til stævnet er ikke en møgkrikke - hun er maks. en rodeohest eller skumfidus. Tvivler kraftigt på at hun lige tænkte "Hey, nu skal jeg sørme bukke, så det går skidt - jeps!".
Var lige glad for hesten under og efter ridtet, for ja, så længe jeg bliver siddende og ingen er kommet til skade, så går det jo nok smiley

Så - HVORFOR er hesten en møgkrikke? Og pludselig den bedste? Og omvendt? Er det stævnenerver? Er det fordi hesten er dum? Altså HVORFOR?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skælder du din hest ud?
  • #1   21. jan 2012 Nope, skælder aldrig min hest ud på den måde :o) Skælder ikke hesten ud generelt. Mener ikke man får noget ud af det, tror man kommer længere med positive ord og opmuntring smiley

• #2   21. jan 2012
    Nej :o)
    Nej kommer bare med bemærkninger som " Zolo din klaptorsk! " og "gider du ikke godt stå stille... " sagt i en smilende/glad tone og drilsk så og sige samt bare som om man har en samtale med dyret...

Men nej, jeg forstår ikke det der med at råbe højt " AAARGH, din møgkrikke, så hold da op! " samtidig med er saves og rykkes godt i en hest, der fx. lige er blevet bange for noget og derfor slår fra.

Det er ikke hesten der er en møgkrikke, det er mig der er en møgrytter hvis tingene går galt.

• #3   21. jan 2012 Jeg skælder aldrig min hest ud under ridning/træning, da det simpelthen forvirre ham, og jeg mister koncetrationen. Han får bestemt at vide når han gør noget forkert, men en møgkrikke, det er han kun for sjov smiley

• #4   21. jan 2012 Nej, det fatter hun sku ikke skælder ud når hun laver unoder. Så har jeg en bestemt lyd jeg siger som fy

• #5   21. jan 2012 Det er aldrig min hests skyld hvis det ikke går helt efter planen, så er det ene og alene min skyld! Det skal min hest ikke bøde for, at jeg måske er lidt ukoncentreret eller ikke lige fik givet det korrekte signal smiley

Et af mine bedste ridt jeg har redet til stævne, der fik jeg den laveste procent jeg har fået til stævner, men jeg følte jeg havde en livsglad hest og havde en rigtig god tur. Det var udelukkende min skyld de fejl vi lavede, så han fik en masse ros og jeg red ud fra banen med et kæmpe smil smiley
    Kunne ikke finde på at skælde ham ud fordi det ikke lige gik efter planen, så burde det være mig som fik skæld ud af ham smiley

• #6   21. jan 2012 Har fået af vide, at hvis min bukker under ridning skal jeg straffe ham med stemmen, det er det der hjælper mest på ham.
    Men kan personligt også blive sur indeni, når man ser alle rytterne piske løs på hestene, når det er rytterfejl det hele.

• #7   21. jan 2012 Min hest forstår ikke hvad jeg siger til ham, men han forstår mit kropssprog ret godt!

• #8   21. jan 2012 Ja jeg skælder Coco ud smiley men jeg slår ham ikke, og det værste jeg kan finde på at sige til ham, er ''Nu tager du dig altså sammen din ged!'' fx når han bliver ved med at synes det er sjovt at ride væddeløb i en lille hal smiley Men tilgengæld får han også ros 24/7 så han ved godt når det ikke er sjovt mere, hvis han får en besked i en knap så venlig tone smiley

• #9   21. jan 2012 nej da... jeg hjælper min hest til at forstå hvad jeg har tænkt mig han skal...
    Hvis han ikke gør det jeg forventer, er det sandsynligvis fordi han ikke forstår mit signal og så må jeg hjælpe ham...

• #10   21. jan 2012 hele tiden, altid XD jeg siger " Puuuuuuuuuhaaaaaaaaaaa" XD haha smiley

Ej, jeg bruger ordet "nej" eller "whoa" hvis peter er krop umulig og ikke vil stå stille, eller prøver at græsse eller noget ligegyldigt i den stil. Men jeg ser det LANGT FRA som skæld ud, for peter er det en kommando, at han skal opføre sig passiv eller stoppe den handling han har gang i.

Skæld ud betyder jo noget negativt, passive kommandoer som stå eller nej er blot en kommando der kan overtage en anden adfærd hesten har gang i smiley

• #11   21. jan 2012 jeg kan godt snakke bestemt til hende, men ikke som i skælde ud smiley jeg vil helst bare rose, men engang imellem synes hun der skal lidt mere fart på og "stikker" af med mig ned af langsiden og så vil jeg meget hellere sige "hey" end at flå hende i munden smiley men hvis hun ikke liiiige går som jeg gerne ville have, jamen så ser jeg på situationen: er det mig der gør noget forkert? er det omgivelserne der er noget ved? og sådan og så må man jo bare blive ved til det fungerer

jeg har skældt hende meget ud før i tiden, da jeg skulle tilride hende og hun bukkede med mig.. men efter at jeg har fundet ud af at det var sadlen, så har jeg lovet mig selv ikke at lade det gå ud over hende igen :O)

• #12   21. jan 2012 Det er aldrig hestens skyld..

Jeg skælder ikke ud når jeg rider, men jeg har en dårlig "vane" med at hidse mig op, hvis jeg ikke kan få hesten til at gå som jeg gerne vil, jeg kommer til at tænke højt og udbryde "ARG!" ikke fordi jeg vil skælde ud, men jeg bliver irriteret og sur på mig selv, over at jeg forvirre min hest. Men min hest reagere ved også at hidse sig op, så jeg med det samme mærker, jeg tænkte lidt for højt, og så falder vi lige lidt ned igen, og jeg får det dårligt over at have tænkt for højt..

Jeg øver mig i at ignore når jeg laver en fejl og forsøger så at gøre den om igen, uden han mærke det irritere mig, sådan går det bedst. smiley

• #13   21. jan 2012 Dejligt at høre - vil gerne møde jer på en stævnebane vist =)

Jeg ELSKER når folk smiler! Ja, jeg selv ligner en flækket træsko, haha. Men... jeg blir bare SÅ glad!

Hm.. det der med at klappe hesten på halsen når den "har lavet noget skidt", hvordan virker det i forhold til at klappe den på samme måde, når den "har lavet noget godt"? o.o

Iih - jeg er nok ved at blive tosset med stævner - synes det er FEDT at stå op MEGET tidligt for at få hesten til at skinne! Og når det er en lidt berygtet elevpony, som ikke skinner normalt, så er det ekstra fedt - især når folk kommer med komplimenter til hyppen smiley

• #14   21. jan 2012 Altså jeg skælder ikke bessa ud, kan godt finde på at sige ''Nu står du altså stille!'' Men ikke noget alvorligt. Kan godt blive lidt irriteret og sur inden i på mig selv hvis jeg laver en masse fejl (-:

• #15   21. jan 2012 Altså jeg kan da godt irrete sætte Fancy når hun bukker ved at sige så stopper du eller stop så smiley men jeg skælder hende aldrig rigtigt ud

• #16   21. jan 2012 Hvis du med skælder ud kommer med en sur/irriteret kommentar, så ja, jeg skælder mit kræ ud når hun gør noget forkert. Jeg er sur og tvær i det øjeblik hun gør det, også kommer jeg ud med vreden verbalt og derefter lader jeg det gå - no hard feelings. Lige meget hvad bliver mine rideture/træninger altid stoppet med ros og smil, for de fejl hun laver, er mine fejl, og det at jeg kan komme ud med det verbalt gør at jeg kan styre mit temperament 100% mens jeg rider og rent faktisk kan finde overskud til at forbedre de ting jeg gør galt = hun går bedre.

Jeg ved min hest gør sit bedste selv om den er strid, sådan er hun bare. Når der er noget hun ikke forstår, så ved jeg godt hvor fejlen ligger.

• #17   21. jan 2012 Nu bliver jeg sikker svinet til,

Men jeg vil svare ærligt,
    Havde i spurgt mig for 3 år siden havde jeg løjet hvis jeg skrev nej, For på det tidspunkt tænkte jeg ikke på at hesten var et levende dyr, og der faktisk var andre måder man kunne snakke med hesten på, Jeg "vidste" ikke hvad kropsprog var. Men efter en lang pause med hestene hvor jeg har læst diverse bøger, laver mental øvelser herhjemme for at forstå hestens kropsprog, lære mit eget at kende. og få helt 100% styr over min krop, så nej,

Planen er at jeg ikke skal op på en hest før jeg stoler 110% på mig selv til at jeg ikke ville gøre min hest fortræd igen. Når jeg har hestene på jorden er der ikke noget problem.

Så ja jeg har lært at mine fejl og bruger flere timer i ugen for at få det rettet op inden jeg skal på en hest igen. Da jeg ved jeg kan lære at styre mig selv, - Hvor er den enlig skønt at blive ældre og indse at de ting man gjorde den gang var så forkerte som noget kunne være. Men sådan er livet,

Alle burde læse de bøger jeg har læst. De ville få en helt anden opfattelse af ridningen smiley

• #18   21. jan 2012 jeg siger" skarpt "ar ar" når hesten gør noget den ikke skal og jaaaaah dygtig, hvis den gør noget rigtigt. At den så bliver kaldt alt fra prinsessehest til forædt møgæsel, er den ligeglad med, det er nemlig altid sagt i en rar tone. Det kommer lidt af en joke vi har herhjemme, at kalde hunden et eller andet rigtig grimt i en tone der roser den til skyerne, og så se den sidde og se veltilfreds ud over al "rosen".

Man kan ikke være sur på dyr i lang tid. Det fatter de ikke noget af.

Men generelt, hvis man hæfter nogle negative ord på noget dårligt, bliver det værre, og man forstærker sin negativitet.... tilgengæld er det dejligt forløsende at råbe "din møgspand" til bilen frem for at kalde den "din knapt så ny skoda" ;D

• #19   21. jan 2012 Jeg bryder mig heller ikke om at man skælder hesten ud fordi den går dårligt... Men self. har jeg da syntes min hest er helt vildt træls, hvis hun lige pluselig tænder af pga hun er tændt og ved det snart er mad tid, Ja så hun sku træls. Men står ikke og råbér det smiley

Men JA jeg skælder min hest ud ved at SIGE bestemt "nej" hvis hun gør noget hun ikke må, da min hest reagere utrolig godt på min stemme. Ofte bare et nej og mere skal der ikke til

• #20   21. jan 2012 Altså - de der "Nej!" lyde er ikke det jeg mener smiley

Jeg mener - ja øøh.. at "bitche" af hesten o.o

Jeg kan OGSÅ råbe af ponyerne - der ER tider hvor det er "godt", hvis i forstår.

• #21   21. jan 2012 * Hende med drømmehestene smiley *:
    Mangler en "synes godt om"-knap smiley Er helt enig!

Selvfølgelig har jeg skældt min hest ud under ridning. Vil ikke spille hellig. Men så vidt muligt prøver jeg da at undgå det, for det fører jo som regel aldrig til noget godt. Kan i stedet godt komme til at råbe lidt eller komme med nogle irritations-udbrud, for ikke at lade det gå ud over hesten. Men alle kan jo have dårlige dage, hvor intet kører. Det er selvfølgelig ikke hestens skyld...

• #22   21. jan 2012 Jeg kan finde på at hæve stemmen hvis hun bliver for ivrig når jeg trækker med hende og hun lige ''glemmer'' mig. Men ellers så får hun ros når hun gør noget godt og ingen ros når hun ikke gør det helt rigtige smiley
    Men hun er sku så velopdragen, så igen problemer der

• #24   21. jan 2012 Hvis jeg har en dårlig dag med Coco, kan jeg godt gå rundt og sige at han er skide dum, og en rigtig snob osv, men hvis jeg gør sådan nogle ting, gør jeg det i en munter tone, og det gejler lidt mig selv op, til at jeg er ikke er sur mere end 2 minutter smiley men sådan nogle hurtige ''IHH ALTSÅ'' holder jeg i en fast og bestemt sur tone.. Men aldrig i længere tid

• #25   21. jan 2012 Chokofant - se DET er fedt - og lækkert navn forresten =)

Før i tiden ville jeg blive dybt ked af det, hvis det ikke gik super, næsten opgive at ride for altid. Men.. nu så er jeg, tjae.. bare så GLAD for hestene =)

Hm... men der er én pony, som jeg IKKE kan lide - men der sørger jeg så for ikke at skulle have noget med den at gøre. Ingen grund til det.

• #26   21. jan 2012 Nope.. Jeg bliver selfølgelig irriteret over hvis Aram ikke er koncentreret og rykker lige lidt i grimen og siger "hallo", men ellers så vælger jeg at vi laver en meget enkel træning der ikke kræver så meget koncentration.

Aram kan jo self have en dårlig dag, og det er oftest min egen skyld hvis Aram laver noget forkert, da det er JEG som beder ham om tingene. Så jeg må have givet forkerte signaler m.m

• #27   21. jan 2012 Skælder kun ud for at irettesætte lucky, når høj .fx strigler, men under ridning kan jeg godt sige fx Hvad laver du krukke?, når Han laver løjer (hvilket Han gør hver gang, men lucky er lucky ) bliver så ked når jeg ser en piske løs på hesten når den ikke lige gør Hvad hun vil. Selvom den er svær at ride, behøves hun jo ikke at tæske den med pisken!?

• #28   21. jan 2012 Hvis hun i dagligdagen bare ignorerer mig får hun naturligvis skældud. Men fordi hun går dårligt til stævne? Nej det griner jeg bare af og prøver at gøre det bedre næste gang.

I spring har hun da præsteret lige at smage på noget af fyldet. Grinte bare sammen med tilskuerne - og red så til forhindringen igen.

Ved opvarmning til Reining har hun fået ideen at hun ikke kunne gå rigtig galop. Det koster ret mange point eftersom det hel ejo foregår i galop. Tjah, vi blev sidst men vi havde det sjovt.

En enkelt gang har hun fået et "dummeslag" i luften. Men hov, igen glemte jeg at være sur

• #29   21. jan 2012 Pia og Taura. Tusind tak smiley Det har jeg godt nok heddet i lang tid smiley Men er ikke så meget herinde mere smiley Eller jo, men ikke så aktiv som jeg var før smiley

• #30   21. jan 2012 Det der bliver hentydet til her i tråden er under ridning ikke normal opdragelse på stalden, folden og ligende.

Man kommer ingen veje ved at skælde hesten ud under ridning, ved at kalde den alt muligt smiley
    Det der bliver spurgt om, er om man skælder sin hest ud under ridning, fordi det hele ikke lige går efter ens hoved smiley

• #32   21. jan 2012 Simone - lige præcis =D

Altså.. jeg er måske naiv - men kører lidt efter "Smil, så smiler verden til dig!" Og det er altså SKÆGT at efterleve - det er svært for folk ikke at smile, hvis du sender dem et smil =)

• #33   21. jan 2012 Havde lige lidt mere smiley når en hest går handicap o flere timer i streng, så bliver den træt, så hjælper det ikke at den bliver skældt. Den forstår den ene chef bare ikke smiley hun skælder den ud, og hendes stemme er skræklig at høre på, selv når hun "roser"

• #35   21. jan 2012 Nææh, skælder aldrig ud, når jeg rider. Jeg snakker meget, og roser og opmuntrer. Det eneste tidspunkt, jeg skælder ud på, hvis man da kan kalde det det, er når Beauty farer imod Lotchen´s boks med blottede tænder. Så hæver jeg stemmen og siger "NEJ BEAUTY".

Chokofant: Dejligt du tør være ærlig :o) Vi har alle været nybegyndere, og uvidende om, hvordan tingene hænger sammen :o)

• #36   21. jan 2012 Det er altså meget spændende at høre jer alle =) Tak fordi i fortæller ^^

• #37   21. jan 2012 Liv - jeg forventede næsten at din hest havde været, den allerværste - og så skriver du det sidste - skønherligt!

• #38   21. jan 2012 jah det gør jeg dog ikke fordi han laver fejl når vi rider men fx i situationer hvor han bliver "bange" for en ting som han gået forbi mange gange så det noget pjat at han lige bliver bange for det efter et halvt år ,jeg hverken slår eller river i ham men han får lidt bestemt afvide han lige skal tage sig sammen og jah så han en møgkrikke i de 10 sek det tager inden han har "slået" hjernen til igen men så det osse glemt bagefter...... og tror vi alle på et eller andet plan skælder hesten ud metoden er bare forskellig en høj lyd er vel det samme som hvis man siger møgkrikke i et bestemt toneleje det jo kun os selv der ved hvad det betyder hesten observere jo kun lyden.....et ryk i et træktov er vel en form for kropslig skæld ud.....

men så længe ens hest får mere ros end skæld ud kan jeg ikke se et problem i at man giver sin hest en verbal skideballe inden for rimelighedens grænse..... man ved jo bedst selv hvornår man er gået over stregen....

• #39   21. jan 2012 Jeg skælder Coco ud, hvis det ikke lige går som jeg vil have det, men ikke hvis han gør hvad jeg beder ham om, men bare ikke gør det perfekt, eller ''nogen lunde'' smiley Prøver han at udføre det jeg beder ham om, får han altid ros smiley men ignorerer han mig, så snakker jeg ''dumt'' til ham, for at få det ud af hovedet på mig, og så er jeg ovre det, og kan fortsætte træningen på en positiv måde smiley

• #40   21. jan 2012
    Ja, jeg har mistet besindelsesen.
    Men nej, jeg råber og skriger ikke - jeg bliver fysisk, så ja, jeg har redet mindre pænt og hevet i tøjlerne, benægter jeg ikke.
    Men det er så også derfor jeg nu, hvor jeg ser folk der laver det samme - men mener det er en iorden og normal måde at ride på, overhovedet ikke forstår det - det er lige til spændninger over alt i ens krops, ømme arme og ligeså ved hesten.

Råber det er bare ikke lige mig, nok fordi jeg ikke vil gøre det med mange folk i nærheden - det er kun min kæreste det går udover smiley

• #41   21. jan 2012 Hende med drømmehestene - jeg mener ikke på den måde.

Ikke som irettesættelse - vil ikke kalde det, det - men som ja - en lang skæld ud? Sådan lidt á la - En ekvipage vinder IKKE - hesten er simpelthen DUM. Ekvipagen vinder så - og nu er den fin nok - agtigt?

Der kan dælme også komme nogle decibel ud af mig - ved feks en farlig situation. Men feks at hesten ikke udfører noget perfekt?

Hjælper det på én selv, at skælde hesten ud?

Det samme med andre dyr? Der har jeg set det samme.

• #42   21. jan 2012 Det er altså så fedt at lære lidt mere om det her =) Og mangfoldighed længe leve smiley

• #43   21. jan 2012 Jeg skælder ud hvis hun ligger an til at sparke eller bide, men ikke under ridning.

Jo, giver hende da et par mindre pæne kommentarer med på vejen, men ikke i et toneleje som hun fatter som værende hårdt. Kan da godt stoppe hende op og klappe hende på halsen og sige at hun hvis er ved at være klar til sprøjten, men det er ikke ondt ment, eller noget, bare lidt joken rundt.

• #44   21. jan 2012 Det er jo altid forskelligt hvordan man reagere smiley
    Jeg har altid før hen redet med hovedet under armen og har aldrig tænkt på konsekvenserne af, hvis hesten stak af, så kunne jeg finde på at grine også selv om jeg blev smidt af i svinget.
    Det er også derfor jeg tilrider heste og hjælper folk med de heste som prøver rytterene af, fordi jeg bliver ikke sur og jeg er ikke bange for at falde af, jeg er af den holdning falder jeg af ja så falder jeg af. og skidt med at jeg kommer til skade, det er det man må tage med når man har med så store dyr at gøre smiley
    Jeg kan ikke mindes jeg nogen sinde har råbt af min hest under ridning,
    Jeg har altid fået afvide man ikke må råbe af hestene smiley

• #45   21. jan 2012 Jeg skælder aldrig ud, men har også indlært dem kommando "nej", der bare betyder stop det du har gang i. F.eks. ved uønsket græsspisning, osv.

Når jeg træner i ridehus oplever jeg rigtig tit, at folk skælder deres heste meget ud, og det er stortset altid rytterens egne fejl hesten for skæld ud for.

• #46   21. jan 2012 Mumler for mig selv, ''billige bras, osv'' but at the end of the day, elsker jeg hende jo lige så højt som jeg plejer (;

• #47   21. jan 2012 ^Enig med Veo.
    Skælder egentlig ikke rigtig ud, men har en kommando - en af og til skarp kommando - som netop betyder, at hestens skal lade være med det, den gør. Fx hvis hun prøver at græsse eller lign.

Det svinger dog også meget fra dyr til dyr - hoppen skal have lidt bestemte signaler, hvorimod araberen kun har brug for roooolig og sssssschh.. skarpe signaler/meget kraftige signaler/hårde signaler (og hård/kraftig/skarp stemme) gør ham mere nervøs.

• #48   21. jan 2012 ^Natacha, "billige bras", haha den har jeg da godt nok ikke hørt før smiley

• #49   21. jan 2012 Altså jeg har det sådan lidt jeg kan sidde og sige: Stå nu stille din tyksak osv smiley
    Men det er ment kærligt og ikke sagt hårdt.
    Jeg skælder dog tit mig selv ud xD men det er inden i (:

Men hvis jeg er blevet disket til et stævne klapper jeg altid hesten når den så er kommet over, for den har ikke altid "selvtilliden" til at hoppe og det er bare i orden smiley

• #51   21. jan 2012 rytterfejl, rytterfeeejl, ryyyyttttteeeerrrfeeeejl - tænker jeg så bare når jeg hører nogen gøre det der smiley det er lige til at få det dårligt over..

jo indrømmet, kan da godt gøre det i sjov, men i sidste ende ved jeg sgi godt det er min egen fejl smiley

• #52   21. jan 2012 hesten får aldrig skæld ud for noget fra mig.

Han en pony der bukker af glæde når han springer igen efter længere pause fra springning.
    Og har en gang kommet ud fra en springklasse med 24 fejl og et smil på læben fordi ponyen gjorde hvad den kunne, men jeg red dårligt! den fik ros og jeg var glad. ikke for fejlene, men at hesten viste mig at her red jeg sku for dårligt!

• #55   21. jan 2012 Under ridning skælder jeg ikke ud,.men f.eks. Ved dovne heste og de ikke gider gå frem af blir der sagt et bestemt Frem ad, til den.. På stald kan jeg godt skælde hesten ud hvis den blir ved med at trippe, eller sparke bag ud med benene, eller bider ø, så ska den vide det ikk er ok. F.eks. Under strigling.

• #56   22. jan 2012 Når det ikke går så godt, kan jeg godt blive frustreret men jeg skælder ikke ud, det bliver højest til "hallo hest er du fatsvag" sagt i en glad tone:)
    Men når han gør noget godt så roser jeg!

• #57   22. jan 2012 Undskylder nu langt mere, for det er oftest min skyld eller altid min skyld. Hjælper ikke at blive sur, for det forstår hesten ikke. Så nej skælder den ikke ud, og skulle jeg komme til det, er det ihvertfald en fejl.

• #58   22. jan 2012 Jo, jeg kan da godt skælde hesten ud - Hvis der er en grund til det.

Nu har jeg ikke redet Lucy i så lang tid, men hun er rigtig sur på andre heste, specielt når vi rider i ridehuset. Hvis de kommer for tæt på, eller nej, det er løgn, hvis der er andre heste i ridehuset smiley - Lægger hun ørerne tilbage, og så hæver jeg stemmen og siger nej. Jeg har én gang oplevet hun begyndte at sparke efter en anden hest som kom for tæt på.

Men jo, jeg er en slemmer en som skælder hesten ud hvis den gør noget fy! smiley

Kommentér på:
Skælder du din hest ud?

Annonce