Skælder du din hest ud? {{forumTopicSubject}}
Ja, kom til at tænke på det der med at skælde hesten ud - altså ikke, som opdragelse/irettesættelse, som man normalt gør med en hest? Men feks, hvis du rider og det ikke går 100% efter planen, skælder du så hesten ud?
Jeg må indrømme at jeg faktisk blir lidt æv indeni, når jeg ser en rytter brokke sig over sin hest, mens der rides. Ja, især til stævner, der er det altså federe med en positiv stemning og at det virker, som om folk er glade for den hest de rider på, uanset om det går skidt eller godt, om de kommer hjem med en rosette eller uden.
Men ja - jeg er altså én, som godt kan lide at tale positivt til/om det, som gør mig så glad. Hesten, som fik et bukkeflip til stævnet er ikke en møgkrikke - hun er maks. en rodeohest eller skumfidus. Tvivler kraftigt på at hun lige tænkte "Hey, nu skal jeg sørme bukke, så det går skidt - jeps!".
Var lige glad for hesten under og efter ridtet, for ja, så længe jeg bliver siddende og ingen er kommet til skade, så går det jo nok
Så - HVORFOR er hesten en møgkrikke? Og pludselig den bedste? Og omvendt? Er det stævnenerver? Er det fordi hesten er dum? Altså HVORFOR?
jan 2010
Følger: 45 Følgere: 44 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 1.759
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Nej :o)
Nej kommer bare med bemærkninger som " Zolo din klaptorsk! " og "gider du ikke godt stå stille... " sagt i en smilende/glad tone og drilsk så og sige samt bare som om man har en samtale med dyret...
Men nej, jeg forstår ikke det der med at råbe højt " AAARGH, din møgkrikke, så hold da op! " samtidig med er saves og rykkes godt i en hest, der fx. lige er blevet bange for noget og derfor slår fra.
Det er ikke hesten der er en møgkrikke, det er mig der er en møgrytter hvis tingene går galt.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 7 Emner: 35 Svar: 245
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.096
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Et af mine bedste ridt jeg har redet til stævne, der fik jeg den laveste procent jeg har fået til stævner, men jeg følte jeg havde en livsglad hest og havde en rigtig god tur. Det var udelukkende min skyld de fejl vi lavede, så han fik en masse ros og jeg red ud fra banen med et kæmpe smil
Kunne ikke finde på at skælde ham ud fordi det ikke lige gik efter planen, så burde det være mig som fik skæld ud af ham
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.948
Men kan personligt også blive sur indeni, når man ser alle rytterne piske løs på hestene, når det er rytterfejl det hele.
jun 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 978
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.473
Hvis han ikke gør det jeg forventer, er det sandsynligvis fordi han ikke forstår mit signal og så må jeg hjælpe ham...
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
Ej, jeg bruger ordet "nej" eller "whoa" hvis peter er krop umulig og ikke vil stå stille, eller prøver at græsse eller noget ligegyldigt i den stil. Men jeg ser det LANGT FRA som skæld ud, for peter er det en kommando, at han skal opføre sig passiv eller stoppe den handling han har gang i.
Skæld ud betyder jo noget negativt, passive kommandoer som stå eller nej er blot en kommando der kan overtage en anden adfærd hesten har gang i
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
jeg har skældt hende meget ud før i tiden, da jeg skulle tilride hende og hun bukkede med mig.. men efter at jeg har fundet ud af at det var sadlen, så har jeg lovet mig selv ikke at lade det gå ud over hende igen :O)
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.327
Jeg skælder ikke ud når jeg rider, men jeg har en dårlig "vane" med at hidse mig op, hvis jeg ikke kan få hesten til at gå som jeg gerne vil, jeg kommer til at tænke højt og udbryde "ARG!" ikke fordi jeg vil skælde ud, men jeg bliver irriteret og sur på mig selv, over at jeg forvirre min hest. Men min hest reagere ved også at hidse sig op, så jeg med det samme mærker, jeg tænkte lidt for højt, og så falder vi lige lidt ned igen, og jeg får det dårligt over at have tænkt for højt..
Jeg øver mig i at ignore når jeg laver en fejl og forsøger så at gøre den om igen, uden han mærke det irritere mig, sådan går det bedst.
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.903
Jeg ELSKER når folk smiler! Ja, jeg selv ligner en flækket træsko, haha. Men... jeg blir bare SÅ glad!
Hm.. det der med at klappe hesten på halsen når den "har lavet noget skidt", hvordan virker det i forhold til at klappe den på samme måde, når den "har lavet noget godt"? o.o
Iih - jeg er nok ved at blive tosset med stævner - synes det er FEDT at stå op MEGET tidligt for at få hesten til at skinne! Og når det er en lidt berygtet elevpony, som ikke skinner normalt, så er det ekstra fedt - især når folk kommer med komplimenter til hyppen
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 962
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 230 Svar: 1.807
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Jeg ved min hest gør sit bedste selv om den er strid, sådan er hun bare. Når der er noget hun ikke forstår, så ved jeg godt hvor fejlen ligger.
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
Men jeg vil svare ærligt,
Havde i spurgt mig for 3 år siden havde jeg løjet hvis jeg skrev nej, For på det tidspunkt tænkte jeg ikke på at hesten var et levende dyr, og der faktisk var andre måder man kunne snakke med hesten på, Jeg "vidste" ikke hvad kropsprog var. Men efter en lang pause med hestene hvor jeg har læst diverse bøger, laver mental øvelser herhjemme for at forstå hestens kropsprog, lære mit eget at kende. og få helt 100% styr over min krop, så nej,
Planen er at jeg ikke skal op på en hest før jeg stoler 110% på mig selv til at jeg ikke ville gøre min hest fortræd igen. Når jeg har hestene på jorden er der ikke noget problem.
Så ja jeg har lært at mine fejl og bruger flere timer i ugen for at få det rettet op inden jeg skal på en hest igen. Da jeg ved jeg kan lære at styre mig selv, - Hvor er den enlig skønt at blive ældre og indse at de ting man gjorde den gang var så forkerte som noget kunne være. Men sådan er livet,
Alle burde læse de bøger jeg har læst. De ville få en helt anden opfattelse af ridningen
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.551
Man kan ikke være sur på dyr i lang tid. Det fatter de ikke noget af.
Men generelt, hvis man hæfter nogle negative ord på noget dårligt, bliver det værre, og man forstærker sin negativitet.... tilgengæld er det dejligt forløsende at råbe "din møgspand" til bilen frem for at kalde den "din knapt så ny skoda" ;D
apr 2006
Følger: 58 Følgere: 55 Heste: 1 Emner: 565 Svar: 1.985
Men JA jeg skælder min hest ud ved at SIGE bestemt "nej" hvis hun gør noget hun ikke må, da min hest reagere utrolig godt på min stemme. Ofte bare et nej og mere skal der ikke til
apr 2011
Jeg mener - ja øøh.. at "bitche" af hesten o.o
Jeg kan OGSÅ råbe af ponyerne - der ER tider hvor det er "godt", hvis i forstår.
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Mangler en "synes godt om"-knap Er helt enig!
Selvfølgelig har jeg skældt min hest ud under ridning. Vil ikke spille hellig. Men så vidt muligt prøver jeg da at undgå det, for det fører jo som regel aldrig til noget godt. Kan i stedet godt komme til at råbe lidt eller komme med nogle irritations-udbrud, for ikke at lade det gå ud over hesten. Men alle kan jo have dårlige dage, hvor intet kører. Det er selvfølgelig ikke hestens skyld...
dec 2009
Følger: 42 Følgere: 43 Heste: 5 Emner: 81 Svar: 308
Men hun er sku så velopdragen, så igen problemer der
jan 2012
apr 2011
Før i tiden ville jeg blive dybt ked af det, hvis det ikke gik super, næsten opgive at ride for altid. Men.. nu så er jeg, tjae.. bare så GLAD for hestene =)
Hm... men der er én pony, som jeg IKKE kan lide - men der sørger jeg så for ikke at skulle have noget med den at gøre. Ingen grund til det.
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.699
Aram kan jo self have en dårlig dag, og det er oftest min egen skyld hvis Aram laver noget forkert, da det er JEG som beder ham om tingene. Så jeg må have givet forkerte signaler m.m
okt 2007
Følger: 42 Følgere: 189 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 387
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 36 Svar: 754
I spring har hun da præsteret lige at smage på noget af fyldet. Grinte bare sammen med tilskuerne - og red så til forhindringen igen.
Ved opvarmning til Reining har hun fået ideen at hun ikke kunne gå rigtig galop. Det koster ret mange point eftersom det hel ejo foregår i galop. Tjah, vi blev sidst men vi havde det sjovt.
En enkelt gang har hun fået et "dummeslag" i luften. Men hov, igen glemte jeg at være sur
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
jul 2005
Man kommer ingen veje ved at skælde hesten ud under ridning, ved at kalde den alt muligt
Det der bliver spurgt om, er om man skælder sin hest ud under ridning, fordi det hele ikke lige går efter ens hoved
apr 2011
Altså.. jeg er måske naiv - men kører lidt efter "Smil, så smiler verden til dig!" Og det er altså SKÆGT at efterleve - det er svært for folk ikke at smile, hvis du sender dem et smil =)
okt 2007
Følger: 42 Følgere: 189 Heste: 7 Emner: 170 Svar: 387
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
Chokofant: Dejligt du tør være ærlig :o) Vi har alle været nybegyndere, og uvidende om, hvordan tingene hænger sammen :o)
apr 2011
apr 2011
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 56 Svar: 646
men så længe ens hest får mere ros end skæld ud kan jeg ikke se et problem i at man giver sin hest en verbal skideballe inden for rimelighedens grænse..... man ved jo bedst selv hvornår man er gået over stregen....
jan 2012
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Ja, jeg har mistet besindelsesen.
Men nej, jeg råber og skriger ikke - jeg bliver fysisk, så ja, jeg har redet mindre pænt og hevet i tøjlerne, benægter jeg ikke.
Men det er så også derfor jeg nu, hvor jeg ser folk der laver det samme - men mener det er en iorden og normal måde at ride på, overhovedet ikke forstår det - det er lige til spændninger over alt i ens krops, ømme arme og ligeså ved hesten.
Råber det er bare ikke lige mig, nok fordi jeg ikke vil gøre det med mange folk i nærheden - det er kun min kæreste det går udover
apr 2011
Ikke som irettesættelse - vil ikke kalde det, det - men som ja - en lang skæld ud? Sådan lidt á la - En ekvipage vinder IKKE - hesten er simpelthen DUM. Ekvipagen vinder så - og nu er den fin nok - agtigt?
Der kan dælme også komme nogle decibel ud af mig - ved feks en farlig situation. Men feks at hesten ikke udfører noget perfekt?
Hjælper det på én selv, at skælde hesten ud?
Det samme med andre dyr? Der har jeg set det samme.
apr 2011
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Jo, giver hende da et par mindre pæne kommentarer med på vejen, men ikke i et toneleje som hun fatter som værende hårdt. Kan da godt stoppe hende op og klappe hende på halsen og sige at hun hvis er ved at være klar til sprøjten, men det er ikke ondt ment, eller noget, bare lidt joken rundt.
jul 2005
Jeg har altid før hen redet med hovedet under armen og har aldrig tænkt på konsekvenserne af, hvis hesten stak af, så kunne jeg finde på at grine også selv om jeg blev smidt af i svinget.
Det er også derfor jeg tilrider heste og hjælper folk med de heste som prøver rytterene af, fordi jeg bliver ikke sur og jeg er ikke bange for at falde af, jeg er af den holdning falder jeg af ja så falder jeg af. og skidt med at jeg kommer til skade, det er det man må tage med når man har med så store dyr at gøre
Jeg kan ikke mindes jeg nogen sinde har råbt af min hest under ridning,
Jeg har altid fået afvide man ikke må råbe af hestene
jul 2005
Følger: 35 Følgere: 98 Heste: 6 Emner: 61 Svar: 2.148
Når jeg træner i ridehus oplever jeg rigtig tit, at folk skælder deres heste meget ud, og det er stortset altid rytterens egne fejl hesten for skæld ud for.
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 497
jan 2010
Skælder egentlig ikke rigtig ud, men har en kommando - en af og til skarp kommando - som netop betyder, at hestens skal lade være med det, den gør. Fx hvis hun prøver at græsse eller lign.
Det svinger dog også meget fra dyr til dyr - hoppen skal have lidt bestemte signaler, hvorimod araberen kun har brug for roooolig og sssssschh.. skarpe signaler/meget kraftige signaler/hårde signaler (og hård/kraftig/skarp stemme) gør ham mere nervøs.
jan 2010
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Men det er ment kærligt og ikke sagt hårdt.
Jeg skælder dog tit mig selv ud xD men det er inden i (:
Men hvis jeg er blevet disket til et stævne klapper jeg altid hesten når den så er kommet over, for den har ikke altid "selvtilliden" til at hoppe og det er bare i orden
jul 2008
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 5 Emner: 45 Svar: 294
jo indrømmet, kan da godt gøre det i sjov, men i sidste ende ved jeg sgi godt det er min egen fejl
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 413 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
Han en pony der bukker af glæde når han springer igen efter længere pause fra springning.
Og har en gang kommet ud fra en springklasse med 24 fejl og et smil på læben fordi ponyen gjorde hvad den kunne, men jeg red dårligt! den fik ros og jeg var glad. ikke for fejlene, men at hesten viste mig at her red jeg sku for dårligt!
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1369 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
okt 2011
Følger: 39 Følgere: 39 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.187
Men når han gør noget godt så roser jeg!
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
aug 2006
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 107 Svar: 1.177
Nu har jeg ikke redet Lucy i så lang tid, men hun er rigtig sur på andre heste, specielt når vi rider i ridehuset. Hvis de kommer for tæt på, eller nej, det er løgn, hvis der er andre heste i ridehuset - Lægger hun ørerne tilbage, og så hæver jeg stemmen og siger nej. Jeg har én gang oplevet hun begyndte at sparke efter en anden hest som kom for tæt på.
Men jo, jeg er en slemmer en som skælder hesten ud hvis den gør noget fy!
Skælder du din hest ud?