{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
796 visninger | Oprettet:

foder {{forumTopicSubject}}

jeg spekulere ofte ( og får lidt dårlig samvidighed thi hi ) når jeg ser folks foderplaner.
For eks
200 gram af det
150 gram af det
400 gram af det
2 kg af det og 10 kg af det
Men står i virkelig og måler præcist af hvad den får ?
Jeg har en rød plast kop som jeg bruger til at blande roe/grøn piller og på foder øsen er der omkring et kilo.
Wrapen får de såen om såen, alt efter om de æder det eller ej
Nogen vil nok sige jeg foder på øjemål/slum, men alle heste er ved godt huld, god energi og blanke i pelsen

Men ja, står i virkelig og måler af, og får hesten kun det der er beregnet til den ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  foder
  • #1   20. jan 2012 jeg måler af til Baby - men jeg måler kun foderet en gang, hvor jeg herefter sætter en streg på mit litermål. det tager alt for meget tid at stå og måle maden af hver eneste dag smiley

-grunden til jeg måler af, er at jeg vil være sikker på at han hverken får for lidt eller for meget smiley -foderet er blevet beregnet af en dyrlæge smiley

• #2   20. jan 2012 Min får:

1,5 kg build up
    750 g. fiberpiller
    80 gram travo E
    200 g. green power gold
    2-3 dl. olie

og ja jeg måler præcis af!

Har forskellige målebøtter som passer til den mængde hesten får af hver ting.

Jeg måler præcis af, så jeg er sikker på den er dækket ind med vitaminer og mineraler, og får det den skal have, men også så den ikke får for mange vitaminer, da det bestemt heller ikke er sundt.

den får også hø - p.t. 13 kg - og ja det vejer jeg også af, da det indgår i foderplanen.. Har en høvægt hængende ved siden af boksen.

men det bliver hurtig rutine, og tager ikke lang tid.

• #3   20. jan 2012 Jeg er lidt ligesom dig - men får fx 400 ml horsespeed, men om den får 350 eller 450, så går det nok. Min får wrap efter øjemål og tilpasset efter hvor længe han skal stå inde den respektive dag.

Jeg synes at det med at fodre er gået hen og blevet vigtigst for ejer og ikke for hest i mange tilfælde. Selvfølgelig skal man være opmærksom, men nogle mennesker er jo hysteriske..

Håber i tar godt imod min lidt spydige kommentar - den er sat lidt på spidsen.

• #4   20. jan 2012 Vi ved ca hvad der er i de forskellige mål.. det bliver heller ikke vejet af hver dag, men det blev vejet første dag vi begyndte at give dem det forskellige.. og hvis vi ser en af dem har tabt sig el har taget på, så får de da bare lidt ekstra el mindre... de er fint dækket ind i det hele.
    Wrap får de så meget af som de kan spise... derfor har vi ikke helt styr på hvor mange kg de får men når 500 kg wrap holder 10 dage til 5 heste så ved vi at de ca får 10 kg om dagen hver... smiley

• #5   20. jan 2012 Jeg har målt det op i starten, og ved derefter hvor meget det cirka fylder på min foderskovl, så går jeg efter det smiley Ved f.eks. at én skovlfuld uden top, er ca 1 kg.

Hø får hun bare en god potion, nogenlunde lige stor mængde hver gang, men det er ikke afmålt.

• #6   20. jan 2012 hvad min roe/grøn pille blanding angår, ved jeg faktisk ikke hvad de får, men ved at de store får ca 1 liter opblødte piller pr gang. Kommer ekstra vand i før det bliver givet så det bliver grødsuppe. Men hvad det præcist er i tørt form, aner jeg ikke, men så længe heste trives

• #7   20. jan 2012 jeg vil helst måle alt af. Men desværre har jeg ingen vægt så jeg har set hvor meget det fylder i mit måle bægre. Men wrap bliver målt af da vi betaler for pr kg.

• #8   20. jan 2012 Jeg har i starten målt af, har så et bæger i her spand som jeg ved havd svarer til.
    Vi har en hest vi købte for at redde ham med mavesår, så har vi et føl - ift. disse to syntes jeg det er vigtigt at vide hvad de får, i så fald de skulle tabe sig el. tage for meget på.
    De andre vi har gående kommer det ikke så nøje, men nåt bægrene er der ved jeg jo også hvad de får.
    Hø får de dog ad libitum.

• #9   20. jan 2012 Ja jeg måler også af til min.. Det er for at kunne holde øje med hvor meget jeg fylder i min hests mave.. På den måde kan man også lidt nemmere at finde ud af om hesten enten skal sættes lidt op eller ned.. Men når jeg så ved hvad feks 500g fylder, så måler jeg ikke af. Dog gør jeg det altid med vitaminer, så hesten ikke for overdosering.. smiley

• #10   20. jan 2012 Jeg måler også af, men det er fordi jeg vil vide om han får nok det med at fodre på øjemål er noget jeg gjorde da jeg var yngre og mere uviden om hvad der var i fodret.... Nu er der jo næsten det hele i...

• #11   20. jan 2012 Der bliver målt af i første omgang og så sat en streg/er og så følger man dem..

Voila..

• #12   20. jan 2012 samme som MLC.. og så længe de ser pæne ud så ingen grund til nøje mål..;)

• #13   21. jan 2012 Jeg måler deres krybbefoder af hver dag ja, for at være sikker på ikke at overdosere vitaminer/mineraler, det tager mig ikke mange sekunder... Grovfoder får de ad libitum, så der fyldes bare op, ingen vægt =)

• #14   21. jan 2012 Jeg vejer mine ponyers foder meget præcist. Har en bagevægt i stalden. Har prøv at bruge målebægre men syns ikk det er præcist nok smiley

• #15   21. jan 2012 Ja, jeg måler med vægt. Jeg havde en foderplan, og når jeg har givet penge for sådan en, og ved at hesten er dækket helt ind med den, så vil jeg ikke overlade noget til tilfældighederne. Især ikke når vi snakker fuld-, tilskud- eller vitamin/mineralfoder. Det er for nemt at give for meget eller for lidt, med triste konsekvenser, hvis det står på for længe.

• #16   3. okt 2015 Jeg måler min hest mad meget præcist og det gælder også.:) grovfoder. Både fordi serber vigtigt fordi han let bliver tyk og fordi han ikke skal have for meget af noget. smiley

Kommentér på:
foder

Annonce