749 visninger
|
Oprettet:
Bid - unghest? {{forumTopicSubject}}
hej Kloge åger
Har brug for hjælp!
Jeg har den her unghest(6år) Hun blev tilredet for 1+ år siden også haft voske pause.. Nu er jeg så begyndt på hende igen i sommers men efter hun er blevet flyttet på rideskole og vi rider i hallen er det som om at ikke vil stoppe.. Jeg skal nærmest hænge mig i tøjlen før hun stopper.. og jeg har ikke lyst til at ødelægge hende mund og det ser ikke særlig fixset ud at jeg sidder og hiver sådan i hende.. HVAD kan jeg gøre,,? skifte bid ? hovedtøj ? ((Vi arbejder med parader.))
apr 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 225
En anden ting kan være tænderne. Få dem tjekket hvis det er noget tid siden sidst
apr 2008
nov 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 207
Ja det kan være det var en ide ..
apr 2008
nov 2010
Line og ida - Jeg har tilredet mange heste og har haft arbejde hvor jeg skulle tilride andre folks heste. så jeg tror nok jeg kan finde ud af at ride!
Hold op hvor bliver jeg træt af folk der kommer med komentar som ikke svare på det jeg spørg om. ud over det så har jeg prøvet at finde en underviser og søgt råd på min rideskole .. det eneste jeg får at vide er - " så tag ved den - " smid den i en longce med indspændingpå så skal den nok lære det" hvilket jeg er meget meget imod. derfor vil jeg ikke modtage undervisning og jeg rider ikke dressur så det er slet ikke en mulighed at få undervisning.
også vil jeg virkelig gerne vide hvad i vil gøre hvis jeres hest løber af h til med jer?
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Øv en verbal kommando.. Når du stopper hende så brug din hånd, samtidig med pres på bid, enten foran på bringen eller på næsen når hun stopper hver gang på dette, så kan du begynde at tage hånden mere og mere væk...
Når hun så stopper 100% på bid og lyd kommando, så er det tid til at komme i sadlen igen og vande lydsignalet ud og du kan vænne hende til sæde signal osv
Det vil tage tid, men nogen heste kræver bare mere tid end andre
Håber det lykkedes...
apr 2005
Og kan sige at det stadig virker, med den verbale kommando
nov 2010
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
nov 2010
jul 2005
Følger: 100 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 153 Svar: 2.838
Men umiddelbart synes jeg også det lyder som om der er et problem med kommunikationen mellem jer, som der bør arbejdes med.
Du kan evt. prøve, at ride hesten i en blød kapsun, eller blot have grime under hovedtøjet, så du kan stoppe med for tryk på næsen og så kombinere det med biddet, hvis atlså det er grime du træner den i, når du træner fra jorden? Altså prøve at få indarbejdet stopsignalet i den træning, som hesten allerede har fået indlært. Det er selvfølgelig ikke biddet, der skal stoppe hesten, men primært ben, vægt og sæde.
Ved ikke lige om jeg fik formuleret det hele korrekt, men ellers er du velkommen til at sende mig en PB, så kan jeg forklare nærmere.
Held og lykke med træningen
apr 2005
Også når du har fat i biddet?
Det er jo der "det ømme punkt" er så at sige
Ellers ville jeg få en hjælper på, til at sidde på hesten, mens du stoppede hende fortil..
For hvis hun kan stoppes fra jorden med verbal kommando, så burde hun også kunne fra ryggen...
Så ville jeg overveje at få en dyrlæge/hestetandlæge til at kigge på hendes mund, for at se, om hun måske skulle have et special bid
Det kunne jo være noget med noget, en stor tunge, smal gane eller andet, der gør at hun bare skal have et smalt bid, bid med ekstra runge frihed eller andet..
Det derfor jeg rider uden bid,(siger ikke det bliver din løsning) min havde ikke plads derinde, så han bed sig selv i kinderne (fede kinder he he)
nov 2010
Jeg skulle ikke mene at udstyet skulle være problemet.. Jeg vil få tjekket hendes tænder da det er det eneste jeg ikke har gjort..
Jeg kan bare ikke se hvor vores kommunikationens brist skulle være..
det er en helt alm grime jeg bruger når vi træner fra jorden.
jeg ved self godt man ikke skal sidde og rive i hesten og sidder heller ikke med hænderne helt oppe ved ørene på mig selv, jeg syntes bare jeg nogen gange må tage temlig hårdt ved hende for at stoppe hende fordi hun begynder at løbe af med mig.
jeg havde tænkt jeg skulle prøve bidløst hovedtøj ?
nov 2010
det store problem er at jeg ikke kan finde ud af hvorfor vi kan arbejde sammen fra jorden men alt ændre sig når man skal op på hende.
skal lige siges jeg ALDRIG har ved ond ved hende!
apr 2005
Nej nej det betvivler jeg ikke
Derfor kan der godt være noget der genere.. Altså der simpelthen tager fokus fra det arbejde i skulle udføre.. Om det så er biddet, en sadel der ligger forket (min har feks, da jeg skiftede til dressur, lagt lidt for langt fremme, så den klemte hans skuldre, det førte til at han ikke lave gode galopanspring, men blev pisse sur, hver gang) det er så lige det
Det kan være svært at samarbejde når noget feks gør ondt, selvom du ikke har gjort noget for det og kun vil din hest det bedste
Det kan være en gåde at have med heste at gøre til tider he he
feb 2010
Følger: 84 Følgere: 79 Heste: 4 Emner: 18 Svar: 233
Og tænderne, hvis det nu ikke er tænderne, som det måske er (prøv selv at mærke efter om du kan mærke nogle spisser), vil jeg prøve med et andet næsebånd, kender en der skiftede fra kryds, til hanoveransk, og nu adlyder den let på tøjlen
Held og lykke med det....
nov 2010
apr 2008
Så jeg prøver igen. Lær den kommandoen stop og evt brug stemmen med dit wooow hvis hun lytter til det.
Men må også forvente at få nogle kommentar med på vejen når du selv laver et indlæg. Og det er det vi giver dig. ;o)
jul 2005
Følger: 100 Følgere: 97 Heste: 4 Emner: 153 Svar: 2.838
nov 2010
du gav mig ikke svar på det jeg spurgte om så dit svar var ikke brugtbart. -
apr 2008
apr 2008
apr 2004
Følger: 33 Følgere: 32 Heste: 12 Emner: 23 Svar: 238
Nu har jeg hurtigt skimmet igennem hvad folk har svaret dig, og ved ik om jeg måske har overset de jeg har i tankerne at skrive til dig.....
Så du må bære over med mig hvis dette er nævnt.
Prøve at indlære en overdreven brug af dit sæde. Nu ved jeg ikke hvordan du rider...... Men hver gang du vil ned i fart så skyd dit sæde bagud...... Jeg ved ik om det er noget du kan bruge men det er da et forsøg hver.
Men helt klart..... som alle andre skriver, kig på tænderne.... det ku jo være at det løser problemet
(for mere uddybning er du velkommen til at skrive PB)
Håber du finder en løsning
nov 2010
Jeg har også ringet til dyrlægen idag og fået en aftale i næste uge:D men ser frem til at finde ud af om det er det som er problemet..
Bid - unghest?