Jeg drømmer om en rolig hest? {{forumTopicSubject}}
Er det kun mig, der går og drømmer om en mere rolig hest?
Jeg synes, det er så pinligt, når der er en lyd udenfor stalden, og mine som de eneste i stalden spænder som en flitsbue, og farer hen til vinduet og genoptager spisningen efter 2-3 minutter, mens de andre slet ikke gider kigge op.
At skulle skælde sin plag ud, fordi man bare vidste, hun vil begynde at trave, selvom der er isglat. Okay, når de lukker rideskolehestene ud med en longepisk, der smælder, er hun en smule undskyldt, men alligevel.
At have svært ved at korrigere hende - for hun traver tit på stedet, og så kan jeg jo ikke engang bede hende stoppe - for hun bevæger sig ikke fremad..
Og at skulle have hingstekæde på sin hest, ved indluk, dog pga. hun skal ind som den sidste, og så kan det ikke gå hurtigt nok.
At ride "Mamma bear" er direkte livsfarligt for tiden, og jeg har været nødt til at være kreativ, og bruge lidt western ind imellem, da det er det eneste, der beroliger hende. Har kæmpet med hende med alm. dressur i snart 10 år, og det hjælper ikke.
Rider også med sikkerhedsvest i dressur.
Stress-heste, det er, hvad de er. Også søde, og høflige, samarbejdsvillige - meeeen - jeg vil have mig en "bovlam" hest. Der ikke reagerer og følger med i alt.
Har I det ind imellem sådan? Eller har I haft begge typer, og hvad synes I om dem hver for sig?
Nogle synes, det er "kedeligt" med meget rolige heste, det synes jeg ikke. De imponerer mig.
aug 2009
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 800
Men min anden pony. Hmf! Hun stresser også tit.
jan 2011
Følger: 44 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 138
-Men ja, jeg synes bare det er ekstremt spænende, og jeg ville virkelig syne det ville blive meget kedeligt, at have en meget rolig hest!:)
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.327
Men tilgægeld har jeg en 4års, snart 5 års, der er total cool overfor det meste. Sådan en de alle kan håndtere i stalden. Han elsker at være inde i sin boks uanset om han er alene eller ej, han har stået inde de sidste to dage grundet vejret, hvor jeg endten har redet eller longeret bare for at få lidt motion, han har været meget rolig alligevel, jeg har ikke kunnet mærke det.
Udover det kan han også står alene på folden, han går bare igen hvis han ikke må komme med ind.
Jeg kunne i hvert fald ikke ønske mig en bedre 4 års!
Ridemæssigt er han også cool, han er dog morshest, hvilket er meget besynderlig da jeg er meget nervøs rytter, han laver pjat men han passer også på sin mor. :O)
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.903
Men, jo, jeg kan godt huske det, puha, der har været nogle frustrationer!
nov 2010
Følger: 53 Følgere: 49 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 189
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.399
da jeg fik min hest var han bange for biler, dvs det ar bare at gå på vej vej og atter vej, nu er han toatlt ligeglad med alt trafik.
han var bange for spanden han fik foder i, bange for hønettet, bange for pludselige lude, nu kan der skydes med krudt ved siden af ham.
Du skla udsætte din hest for en hel masse ting hele tidn
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 1.023
MEN har haft mine problemer med ham da han det første halve år var umulig og var mildest talt skudt i låget
dec 2007
Følger: 33 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 475 Svar: 5.399
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Hvis du vil have en mere sikker og rolig hest, så er det bare i gang med en masse træning fra jorden af.
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 158
MMEENN som årene gik og jeg blev ældre blev mine heste mindre og mindre og også med mere roligt sind, kunne mærke jeg blev mere og mere færdig med de kuldrede krudt ugler og i dag har jeg faktisk en nordbakkeblanding som jeg er ved at blive ret glad for, jeg nyder han står stille på staldgangen også selv om der sker noget uventet, at jeg kan ride trods raket affyrring uden at hesten er oppe og køre osv.
tror det med ønsket om mere rolige heste ofte kommer med alderen.
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
det er nemmere, men også kedeligere..
okt 2009
Følger: 34 Følgere: 31 Emner: 13 Svar: 217
Min hest er meget fuldblod og har været ude for en del grimme ting, så for den mindste ting farer han op. Han står f. eks. heller aldrig 100% roligt, men er altid opmærksom på alt omkring ham. Han er dog ikke uartig og skal være på tværs hele tiden, men pga. de ting han har oplevet har han et overaktivt flugtinstinkt og er derfor meget oppe og køre, specielt over nye ting.
Og nogle gange kunne jeg da ønske mig en hest, som andres der kunne udsættes for alt muligt, men jeg elsker min hest enormt og er faktisk lidt ligeglad med hans sind, temperament osv., da jeg er vant til det.
Tænk på, at du elsker dine heste som de er og selvom du næsten altid, har lyst til at ændre på noget, så bare bær over med dem - for i de fleste tilfælde, er det trods alt sådan hesten er født :-))
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Sådan er min plag, alt jeg udsætter hende for er hun bedøvende ligeglad med :S
Og hun er virkelig den type der vender sig om og siger undskyld
Trådstarter..
Kender problemet.. eller halvvejs..
Min vallak er noget af det sødeste på hvor jord, ihvertfald når JEG ikk sidder på ryggen af ham :S
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 205
Sådan er de så forskellige de kære dyr, men elsker dem begge højt, med allle deres lydig og ulydigheder :))
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
fuck at den kan spadsere herfra og ind i himlen, hvis den er livsfarlig at ride.??
hvad hjælper det at den nærmest medfødt kan gå middelsvær tll max %, hvis den er en tikkende bombe, der ikke kan ride hvis der er andre i ridehuset, portten ikke er lukket, radioen slukket, ingen må ride med pisk, i øvrigt er rædselsslagen for alt andet end en clean ridebane, dør hvis en tilskuer bevæger sig, besvimer hvis det blæser, ikke tåler synet af paraplyer, barnevogne, biler, eller gud forbyde det - et dækken der ligger forkert over barieren i ridehuset, eller kampsveder bare ved tanken om at nogen forlader eller entrerer ridehuset under ridetimen...
-,- (kan I fornemme at jeg er dybt UIMPONERET af den moderne ridehest?) FNIS
feb 2006
kender I måske andre heste der står perfekt stille ved opstigning ved trappestige/stol - 1. gang... er det nædvendigt at hoppe agf, for at opstige igen samme ridetur, så mener georg at man har forspildt sin chance... 2. gang er dybt kompliceret, den vil ikke derhen, går dereftger forbi, skubber måsen ud, og i øvrigt besværliggør opstigning mest muligt...
NIX moster, du hoppede af - så må du jo være færdig...
feb 2006
undskyld jeg siger det, men hvorfor i alverden avler I på en kugleskør hoppe??
risikoen er da enormt stor for at føllet kopierer mors adfærd, og arver det dårlige sind?!
øv da også, man avler da heller ikke på en agresiv hund?
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 75 Svar: 3.137
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 205
Skriver ikke herinde for at få kritik, er ret sikker på jeg ved hvad jeg har med at gøre!!!
feb 2006
men jeg er også meget kritisk med den slags. Mange heste burde i min verden slet ikke være sat i fol - kvaliteten er for dårlig!
jeg stemmer for en mentalbeskrivelse der skal godkendes, førend hesten avlsgodkendes - både hoppe og hingst. Og falder afkommet aligevel forkert ud, er det ingen skam at tvangssterilisere. Smil.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Dog bliver hun hurtigt mopset, hvis man kræver noget af hende. Hun har også ret "dovne" gangarter. Eller i hvert fald skridten er særligt slem. Men jeg skal ikke klage. Hellere en hest jeg kan føle mig sikker på, som går langsomt, fremfor en hest, som stæser af sted ^^'
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 5 Emner: 149 Svar: 1.788
Jeg ville tage en rebgrime på når hesten skal ind da den forfiner signalerne i stedet for at tvinge hesten som en hingstekæde. Det okey den viser den er utryk, det kun dig som leder der kan vise den at den skal tage det roligt, lav en masse stop og ros den, evt med godbidder.
Også tag dig tid, ikke noget med selv at stresse så stressep hesten også, og arbejd med hesten for jorden. Få evt en ud og arbejd med både dig og hesten så i kan få et bedre og roligere samarbejde uden at stresse:-)
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.693
efter et par mrd. træning kan Osie styres ordenligt i grimen med meget lette signaler mens han går med en pressening
Du skal tænke sindsygt meget på hvor du er, du skal nemlig være 100% tilstede
Jeg drømmer om en rolig hest?