{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.832 visninger | Oprettet:

Spændende undersøgelse vdr. bid {{forumTopicSubject}}

En ny undersøgelse fortaget på islandske heste viser at 39% af dem havde skader fra bid i munden, at ingen af dem blødte og at rytteren ikke selv havde bemærket det.

(link fjernet)

Kunne være spændende med en sådan undersøgelse foretaget på danske stævne pladser smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spændende undersøgelse vdr. bid
  • #1   5. jan 2012 det var da alligevel vildt. tør ikke tænke på hvilke resultater der ville kommer hvis de kom ud på stævnepladserne..

rider mange islanske heste ikke med muffebid?

• #2   5. jan 2012 Men til internationale dressurstævner ser man da også altid at der kommer en og kigger ind i hestens mund efter riddet.

• #3   5. jan 2012 blev lidt skræmt da jeg læste artiklen, og da mest da man kom til resultaterne. Tænk dog på spring og dressurheste... åååh...

• #4   5. jan 2012
    Mange rider med et så kaldt "islandsk stang bid " af hvad jeg har set - ihvertfald når det kommer til stævner smiley

• #5   5. jan 2012
    Ida T - Hvis man bare kigger efter blod, finder man jo ifl. undersøgelsen intet :o)

• #6   5. jan 2012 Bornhøft: I artiklen lyder det som om de fleste rider med stangbid:
    "Ifølge rapporten var rytterne sjældent klar over at deres heste var ramt af de smertefulde skader i mundhulen, som i rapporten kædes sammen med at alle disse heste var blevet trænet med stangbid med port, som flytter presset fra hestens tunge til dens lader."

• #7   5. jan 2012 Ved ikke hvad de kigger efter til dressur, ser bare at de altid tjekker mund og bid i fjernsynet

• #8   5. jan 2012 kan nu heller ikke se meningen med at ride med stangbid. smiley

ved ikke hvorfor jeg bildte mig ind at de red med muffe, for det er da efter sigende et ret blødt bid?

• #9   5. jan 2012 Pyh ha! Det må jeg nok sige. Dejligt og have nogle fakta på bordet omkring det nu også! (Lidt mere håndgribelige faktaer) Jeg sidder også bare og tænker på de stakkels dressur/spring heste :s

• #10   5. jan 2012 Jeg vil slet ikke turde læse om det hvis det var sportsheste i form af spring og dressurheste.. puha, skræmmende..

• #11   5. jan 2012 Ny? Ej, de er vidst ikke helt ny..
    Indenfor islænder verdnen tjekkes hestens mund altid under udstyrs kontrol. Alle heste der går vidre til finale skal igennem udstyrskontrol, plus der laves tilfældige stikprøver imellem resten af deltagerne.

Skal lige nævnes at langt de fleste islænderryttere rider med muffebid og lignende, det er nemlig KUN tilladt at ride med stangbid i de aller sværeste klasser!

• #12   5. jan 2012
    Hvis alle islændere heste tjekkes til konkurrencer, hvordan kan der så være 40% af de der deltog, der havde sår? Det må jo kunne betale sig at ride, på de måder der gøres, uden at det bliver opdaget.

• #13   5. jan 2012 Alle der bliver udtaget til finaler bliver tjekket, ikke alle heste.. Jamen problemet er at det skal være rigtig slemt for at man bliver diskvalificeret. Hvis hesten har slemme skader så får rytteren ofte bare at vide at han/hun skal ride uden bid til næste klasse og så får de et gult kort, som egentlig ikke betyder noget..

• #14   5. jan 2012
    Så duer ordningen jo heller ikke rigtigt :o)
    Det burde jo, efter min mening hedde: er der skade i munde, disket, kommer du tilbage igen til en anden konkurrence med skaden i munde, bannet fra at starte i ½år, kommer du igen efter det ½ år med en skade i munden - så endnu længere periode blive væk, evt. bøde.

• #15   5. jan 2012 Ihh..det har nu også været vendt i tølt masser af gange, så nu tror folk at vi alle rider med stang...nej og atter nej vi rider vores heste med tredelt/muffe bid, da stang ikke må bruges andet i toppen,Som srevet af ladtblacksheep bliver vi tjekket før start, så artiklen giver bare et rigtigt grim billede af islænderridningen. I finale,vm NM er der også rytter fra andre lande og hvad deres heste oplever af bid før stævner kan man jo ikke tjekke.

Man kan diskutere meningen med stang som der bliver snakket om brug af indspænding, hårde ridemetoder og meget mere ved spring og dressur heste...desværre, men vil der ikke altid være noget som gør nogle harme?? tror ikke dressurrytteren kan se sig fri for kommentar på top plan !!

• #16   5. jan 2012
    Der er ingen der siger at toprytteren dressur bliver fri for kommentarer :o)
    Ja, der vil ALTID være noget der vækker harme, men det handler om at få det udryddet, ud i lyset.

Den ridning jeg har set med stangbid i islænder verdenen har ikke været pænt - et vandret stang bid også afsted. Så resultatet af undersøgelsen undre mig ikke.

Der er jævnligt fokus på dressur og spring, fx. med det link jeg har smidt i et andet emne.
    Men nu er der OGSÅ fokus på islænder ridning, men det spændende her er også at det er fakta.

Som skrevet tidligere, hvis folk bliver tjekket, hvorfor har så mange så sår? Og så slemme skader? Og hvis man kun må ride med stangbid i de høje klasser, så giver det jo mindre mening, hvis det også er her der er flere tjek.
    Hestene burde ikke have de skader kan vi vel blive enige om.

• #17   5. jan 2012
    Det er der vist ingen der har sagt du skal lade være med smiley

• #18   5. jan 2012 Negativt, negativt, negativt...

• #19   5. jan 2012 når jeg står i en rideudstyrsbutik, og ser på alle de underlige bid det ene hårdere end det andet, tænker jeg tit er det virkelig nødvendigt ?. jeg har redet rigtig mange heste i mit liv både ungheste og hingste og har aldrig redet med andet end alm 2 eller 3 delt bid. og aldrig et tyndt bid.
    tænker på om det ikke er grundtræningen det er galt med istedet når disse bid skal bruges, i min verden burde de fleste heste kunne trænes og håndteres uden alle de hjælpemidler

• #20   5. jan 2012 Hvorfor er det lige at det er negativt? Det var da noget underligt noget at skrive. Man skal være åben over for ny viden, ellers kommer man jo ingen vegne.

Jeg er bare glad for at jeg har valgt ikke at ride med bid.

• #21   5. jan 2012 Helt bestemt skal man være åbenfor ny viden - det er vel derfor vi er mange, der bruger timer hver eneste dag på nettet for at læse og lære...

Det er såmænd bare fordi, jeg efter meget lang tid her på HG synes, der er så mange negative tråde....

Og dejligt for dig, at du rider uden bid smiley

• #22   5. jan 2012 Ja som KA siger der er så mange negative tråde med bla bid, døende heste, dårlige eller hårde berider osv.:o( ved vi alle ikke godt at det findes ?? og hvis man ikke selv er en af de "onde" hvorfor så dyrke det her.
    Min tritla havde også sår i munden i sommers og jeg rider med et alm 3 delt bid...er jeg så en dårlig rytter?? nej damen havde skam bare mange tandspidser hvilket mange konkurrence heste også kan have/har.

• #23   5. jan 2012
    Ja, det er negativt men jeg poster hvad jeg falder over når jeg kigger rundt og falder jeg over noget positivt, så poster jeg det.
    Men de gange, som jeg også har forklaret før, når jeg har postet positivt så er responsen på det og "opmærksomheden" omkring det bare meget mindre så det er ikke noget folk ligger mærke til, fordi tråden når at synke i bund inden de kommer online...

Jeg vil da gerne smide en PB til dig, når jeg poster positivt så du også ser trådene?

Hvis man ikke er en af de "onde" hvorfor så dyrke det? Tjo, jeg dyrker det ikke, jeg smider et link jeg finder spændende op og deler med andre.
    Men på den anden side, så tror jeg sku ikke de folk der gør det bare en dag stopper op og tænker " hmmm..... det duer vist ikke det her ".

Så længe det ikke er fremme i lyset, kan man heller ikke tage afstand fra det og ved man ikke det eksistere kan man ikke slå fx. rideforbundt oven i hovedet over, at de ligger øjet til sådanne ting.

• #24   5. jan 2012 Jeg vil lige gøre opmærksom på at denne undersøgelse er lavet PÅ ISLAND, Vi kan ikke vide om de danske forhold er lige så slemme, men eftersom vi dog har meget fokus på det, er det ikke sikkert!

Der burde helt klart strammes op på reglerne! Men det gælder samtlige grene af ridesporten! Jeg synes stangbid, kandarer, korrektionsbid, og sporer skulle forbydes på konkurrenceplan!
    Hvis man er dygtig nok til at starte stævner, så må man også være dygtig nok til at kunne ride med et almindeligt bid. Ellers passer man tydeligvis ikke sammen med sin hest!

• #25   5. jan 2012 Et typisk islænder rytter bruger 3 delt bid enten alm eller muffe.

Kommentér på:
Spændende undersøgelse vdr. bid

Annonce