{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

Slid gigt {{forumTopicSubject}}

Min hest på 22 har fået slid gigt i alle fire ben.

Han får noget for at danne mere væske mellem leddene. Han bliver brugt til små skridt turer og som fold bums så det er ikke fordi han bliver brugt så meget.

Jeg skal nok selv træffe de valg som skal træffes men jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk som har erfaring med egen hest? Hvor længe virkede medicinen og hvor længe gik der fra hesten fik diagnosen og til aflivningen blev truffet?

Dette er ikke for at få en diskussion i gang da det for mig er meget vigtig at jeg træffer det rigtig valg i tide.

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slid gigt
  • #1   4. jan 2012 Min den gamle var vokset sammen i 5. og 6. halshvirvel og jeg fik besked på at han inden for et par år ville begynde at slingre og få problemer med balancen. Dette skete dog aldrig da hans lunger blev ødelagt inden så han levede i lidt over 2 år efter diagnosen- han har dog haft det i mange år uden jeg vidste det og fik først glucosamin+msn osv de sidste par år. Derudover fik han hybenpulver og dyrlægen i tyskland syntes han var ufattelig smidig på trods af de to halshvirvler men da han samtidig var strubepiber var det faktisk det der til sidst slog ham ud... Så medicinen virkede ihvertfald de 2 år.

• #2   4. jan 2012 Okay. Han får også glucosamin men det er vist meget langt fremme.
    Det gør mig ondt med din hest men tusind tak for svaret.

• #3   4. jan 2012 Min dejlige hoppe fik konstateret rigtig slem glidgigt i hele ryggen og der fik hun medicin direkte i ryggen to gange og det holdt kun en uge til halvandenog så havde hun ondt igen. Fra vi fik diagnosen til hun kom på de evige grønne græsmarker gik der et halvt år:S Så hvis han ikke har ondt og sagtens kan leve med det så lad ham leve, min havde så mange smerter at det ikke var humant længere og holde hende i live:S

• #5   4. jan 2012 Hej:-)
    Min søde bamse har også fået slidgigt. Men da han er 26 valgte vi at give ham spmertestillende de første par uger, og langsom nedtrapning - da sygdom jo er dyrt.

Han fik det konstateret i sommers hvor han ikke kunne gå nogle dage, men vi valgte at forsøge med det smertestillende og efter nedtrapningen går han ca. normalt.. Han er også kun hygge hest (altså fold og små skridtture) Dette kan han holde til og siger selv fra når det gør for ondt. Så ligger han sig ned (hvis han lige ville bukke en tur eller galopere med de andre på den anden side af hegnet, så lidt frisk er han stadig!)... Vi har valgt at lade ham gå de sidste dage indtil han får så ondt som han fik i sommers.

Held og lykke med din!

• #6   4. jan 2012 Jeg har en der har fået konstanteret slid gigt i hovledet. Han for Cortaflex 2 gang dagligt.

Lige pt for han special sko på for at rette ham op, da min smed har fået skåret ham for stejlt og skævt så han lander på ydersiden af tåen.

Lige nu går det langsomt fremad og han for lov at leve så længe han er glad og se på. Ridehest er det dog ikke sikkert han bliver igen.

• #7   4. jan 2012 Axel har slidgigt i forkoderne og meget små forandringer i bagbenene (som dyrlægen ikke kan sige 100% om er begyndende gigt eller bare almindelig ældnings-tegn).

Han er knap 15 år og bruges næsten som før. Han bliver ikke sprunget mere, og traves kun på asfalt til (køre-)stævner, men ellers bruges han fuldt ud.
    Det ble opdaget (ved røntgen) sidste år omkring juni, og vi forventer bestemt at han kan bruges fuldt ud i hvert fald denne sæson, og så må vi se på om der skal tages særlige hensyn senere.

Han får glucosamin og MSM i foderet, men ellers er der heller ikke ændret noget på den front.

Vores dyrlæge lagde vægt på at han skulle bruges og holdes i gang. Der var intet i vejen for at ride og køre ham som hidtil (at droppe springningen er et skåne-tiltag vi selv har taget), blot skulle vi vælge vores stævner lidt med omhu, da der jo ofte indgår en del trav på asfalt, og det dur self ikke i store mængder.

Han har desuden haft såler på i stævnesæsonen, for at skåne lidt når der køres på asfalt.

Vi forventer ikke at han kan gå på pension når engang "karrieren" som kørehest er ovre -det er jo en kendt sag at når en gigtpatient ikke ka holdes igang, bliver leddene osse mere stive og ømme.
    Så vi holder ham aktiv så længe som muligt, dog forventer vi jo at han før eller siden ikke kan/bør bruges så hårdt mere, og når han ikke længere kan holdes igang, ja så er det tid at sige stop INDEN han skal gå og have ondt

• #8   5. jan 2012 Har ligesom Stald Landlyst prøvet SuperFlex fra horselab.dk med meget positiv effekt. Har tidligere prøvet både Cortaflex og GlucoFlex men de var begge dyrere end SuperFlex og absolut ikke bedre.
    Jeg opdagede i øvrigt at den flydende SuperFlex indeholder Hyaluronic syre (HA) som skulle være helt fantastisk hvis gigten allerede har indfundet sig.

• #9   5. jan 2012 Tusind tak alle sammen jeg har noteret det hele så jeg kan tage alt i betrækning.
    Det er jo helt nyt for mig at have en hest med gigt og han er også først lige kommet på medicin så det skal da have en chance. smiley

Kommentér på:
Slid gigt

Annonce