1.258 visninger
|
Oprettet:
Slid gigt {{forumTopicSubject}}
Min hest på 22 har fået slid gigt i alle fire ben.
Han får noget for at danne mere væske mellem leddene. Han bliver brugt til små skridt turer og som fold bums så det er ikke fordi han bliver brugt så meget.
Jeg skal nok selv træffe de valg som skal træffes men jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk som har erfaring med egen hest? Hvor længe virkede medicinen og hvor længe gik der fra hesten fik diagnosen og til aflivningen blev truffet?
Dette er ikke for at få en diskussion i gang da det for mig er meget vigtig at jeg træffer det rigtig valg i tide.
På forhånd tak
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 944
aug 2008
Følger: 51 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 43
Det gør mig ondt med din hest men tusind tak for svaret.
nov 2006
Følger: 44 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 186 Svar: 739
sep 2007
Følger: 32 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 219
Min søde bamse har også fået slidgigt. Men da han er 26 valgte vi at give ham spmertestillende de første par uger, og langsom nedtrapning - da sygdom jo er dyrt.
Han fik det konstateret i sommers hvor han ikke kunne gå nogle dage, men vi valgte at forsøge med det smertestillende og efter nedtrapningen går han ca. normalt.. Han er også kun hygge hest (altså fold og små skridtture) Dette kan han holde til og siger selv fra når det gør for ondt. Så ligger han sig ned (hvis han lige ville bukke en tur eller galopere med de andre på den anden side af hegnet, så lidt frisk er han stadig!)... Vi har valgt at lade ham gå de sidste dage indtil han får så ondt som han fik i sommers.
Held og lykke med din!
maj 2007
Følger: 99 Følgere: 102 Heste: 5 Emner: 106 Svar: 481
Lige pt for han special sko på for at rette ham op, da min smed har fået skåret ham for stejlt og skævt så han lander på ydersiden af tåen.
Lige nu går det langsomt fremad og han for lov at leve så længe han er glad og se på. Ridehest er det dog ikke sikkert han bliver igen.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Han er knap 15 år og bruges næsten som før. Han bliver ikke sprunget mere, og traves kun på asfalt til (køre-)stævner, men ellers bruges han fuldt ud.
Det ble opdaget (ved røntgen) sidste år omkring juni, og vi forventer bestemt at han kan bruges fuldt ud i hvert fald denne sæson, og så må vi se på om der skal tages særlige hensyn senere.
Han får glucosamin og MSM i foderet, men ellers er der heller ikke ændret noget på den front.
Vores dyrlæge lagde vægt på at han skulle bruges og holdes i gang. Der var intet i vejen for at ride og køre ham som hidtil (at droppe springningen er et skåne-tiltag vi selv har taget), blot skulle vi vælge vores stævner lidt med omhu, da der jo ofte indgår en del trav på asfalt, og det dur self ikke i store mængder.
Han har desuden haft såler på i stævnesæsonen, for at skåne lidt når der køres på asfalt.
Vi forventer ikke at han kan gå på pension når engang "karrieren" som kørehest er ovre -det er jo en kendt sag at når en gigtpatient ikke ka holdes igang, bliver leddene osse mere stive og ømme.
Så vi holder ham aktiv så længe som muligt, dog forventer vi jo at han før eller siden ikke kan/bør bruges så hårdt mere, og når han ikke længere kan holdes igang, ja så er det tid at sige stop INDEN han skal gå og have ondt
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 118
Jeg opdagede i øvrigt at den flydende SuperFlex indeholder Hyaluronic syre (HA) som skulle være helt fantastisk hvis gigten allerede har indfundet sig.
aug 2008
Følger: 51 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 19 Svar: 43
Det er jo helt nyt for mig at have en hest med gigt og han er også først lige kommet på medicin så det skal da have en chance.
Slid gigt