jeres juletradition {{forumTopicSubject}}
Da vores den ældste var 3 år kom julemanden ( og samtidig forsvandt et familie medlem thi hi)
I dag er hun 23 og vores yngste er 16 og for 20 gang i år kommer julemand
Alle 3 piger får stadig en morgen gave, de sidste år har det dog været en fælles, som for eks et spil.
Alle i familien får gaver ( og vi har ikke max beløb på, da det for os er glæden og tanken der gælder, dyrt som billigt) og vi er sjældent klar til sengen før hen ad af midnat eller senere.
Mange i vores omgangs kreds ryster på hovedet, men her er det altså ikke jul uden. Julemanden er så blevet lidt frækkere som årene er gået men vi hygger og har det sjovt.
Lille jule aften står der risengrød på menuen og derefter pakkeleg og som regel ender vi med andre lege og igen sjældent i seng før midnat.
Har i nogen traditioner som i holder ved og gerne videreføre til børnene ?
apr 2010
Følger: 54 Følgere: 51 Heste: 6 Emner: 175 Svar: 1.447
Ellers så har vi den, at efter vi har spist, så går alle i huset til præcist deres gemmested, for at finde gaverne.. (: Ellers har vi ikke rigtig nogen specielle, udover, at det altid er mig der deler gaverne ud - dagens højdepunkt!
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
Om aftnen lige efter hovedretten får børnene én af deres gaver og må åbne den. Efter risalamanden sidder vi og hygger lidt også danser vi om juletræet hvorefter resten af gaverne bliver delt ud :-)).
Også hygger vi bare
okt 2008
Følger: 70 Følgere: 76 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.271
mar 2009
Følger: 40 Følgere: 831 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 372
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
vi plejer at tage til midnatsgudstjeneste.
iøvrigt er der altid kun en af gangen der pakker en gave op (undtagen min onkel som får alle hans gaver på en gang, han har INGEN tålmodighed)
vi har slet ikke juletræ hjemme hos os
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 8 Emner: 35 Svar: 635
Vi danser selvfølgelig også om træet og diskutere hvert år om hvor mange vers vi kan holde til. Mandel gave ja da, men vi "snyder" ikke mere. Stoppede da piger blev ældre.
og nå, min mand har lavet en ny tradition med at når vi begynder at blive "sløve" efter alle pakkerne så tager vi lige en boogi woogi rundt om træet.
okt 2011
Følger: 26 Følgere: 20 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 228
okt 2011
Følger: 26 Følgere: 20 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 228
maj 2008
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Sidste år holdte jeg hos en veninde med hendes søskende og forældre, det var en rigtig god aften, men jeg holder bare andres traditioner, hvilket også er dejligt nok (:
Men det skal nok blive en god aften stadigvæk (:
aug 2009
aug 2009
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Så jeg nyder bare andre familiers gæstfrihed i juletiden (:
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
Hos os har der hverdag i december månede kommet en julemand om natten, og lagt en lille ting i vores nissehuer/nissesko, som vi skulle have hver morgen. det gik vi alle 3 altid meget op i hehe..
Juleaften, har vi ikke brugt det med at julemanden skulle komme. Men mine søskende og jeg, har altid set Disneys juleshow, imens vores forældre lavede maden.. Vi spillede ofte spil, og hyggede os om dagen.
Hos os har vi også altid haft det med at vi skulle gå ind i et andet rum, mens juletræet´s lys blev tændt, også når alle lys var tændt, skulle os unger komme ind i stuen.. og sige neeej.. :D hehe jow jow, sådan har vi altid haft det, også den dag idag hehe..
Hos os har der heller ikke været et bestemt beløb at give for til jul, det er mest tanken der gælder, og de studerende skal også tænke over hvad de har at gøre med..
Vi har dog også altid gået i kirke juleaften, det altid hyggeligt og giver en god stemning.
Havde da tænkt mig at videre føre meget af det til mine egne børn op til julen. Min kærestes jul er meget lig vores. Vi glæder os til at bruge tiden med vores egne børn op til julen og juleaften, og se deres glæde..
maj 2008
Men da jeg fik børn kom de lige så stille til.
Sankt hans har vi bål og får rejemader og jordbær med mælk og sukker.
Påskeharen kommer også stadig trofast.
Nu er det blevet sådan at hvis vi bare lufter tanken om at lave om på, så protestere selv svigersønner thi hi
Selv om ingen bor hjemme mere, så er der visse datoer de ikke går glip af.
Så ja, vi holder traditioner så længe den "gamle" her kan
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
aug 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.040
mar 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 211
så spiser vi som man jo plejer, og bagefter gør vi ligesom Amanda Møller også har plejet at gøre, hvor farmand er inde i stuen og tænder lysene på træet og lægger gaverne under træet. Og så kommer resten af os ind i stuen og vi danser og synger om træet. Efter det slukker vi alle lysene på træet, bortset fra det antal mennesker vi er juleaften, og så vælger vi hver et lys vi sætter et forskellig farvet gavebånd omkring grenen.
Den hvis lys holder længst. har vundet (:
Så derfor har vi både mandel - og lysgave (=
maj 2008
Signe Lykke .
den med lysne har jeg aldrig hørt før, men syntes det er en rigtig sød tradition
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
Sidste år satte ungerne så lige en ekstra skål hver derop... huha jeg kunne rulle derfra :O)
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Har ingen juletraditioner sådan særligt - der laves både and og flæskesteg, franske kartofler købes, rødkål, 2 slags kartofler også ris a la mande bagefter - men ingen mandelgave, vi er kun 4.
Herefter pakkes der op, alle på en gang.
Vi er færdige med at spise, pakke op osv. ved 8-9 tiden senest.
I år skal jeg holde ved min kærestes familie, der har nogle lidt andre traditioner
jeres juletradition