{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Heste Køb {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg er en pige på 16, og jeg skal købe hest til juni smiley jeg skal ud og købe en plag, eller i hvert flad en der ikke er tilredet, men er der nogle der evt har nogle gode steder at kigge (prisen må ikke være over 12000) og hvad skal man kigge efter :-)? har i nogle gode råd ;-)? jeg søger en der vil kunne blive min senere springhest smiley

Håber i kan hjælpe lidt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste Køb
  • #1   10. dec 2011 du behøver ikke en hest med god springafstamning for at finde en der kan springe? det var da noget mærkeligt at sige

du bliver simpelthen nød til at vente til juni og se smiley

• #4   10. dec 2011 hvis du vælger at købe en plag så vil jeg råde dig til at gå til en avler, ikke de store kendte steder men et lidt mindre sted hvor de har mange dyr. der er rigtig mange avlere der sælger til meget små penge pga. pladsmangel og finanskrise.

som udgangspunkt ville jeg kigge efter en med et godt temperament. du skal også se på om den er håndterbar og hvor meget den kan*/har været i hænder. det kan være en meget hård omgang at gå igang med en 2 års plag(køn lige meget) som er meget nervøs og ikke er til at gå med.

noget af det vigtigste er også dens bygning og benstilling, samt hovenes pleje.
    Har den stærke hove?
    er de blevet passet?
    står den lige på benene?
    hvordan er dens bevægelser?
    den må helst heller ikke skovle med forhovene når den løber!
    ej heller må den være fransk eller indfodet!
    du skal også sikre dig at den ikke er for smalt gående!
    og så skal den være sat godt sammen og harmonisk at se på i forhold til dens alder.
    har den forkort en overlinje?
    hvordan er halsen plaseret, lavt ansat(ikke så godt) eller?
    hvis den har stambog, hvem er så forældrene? giv dig tid til at sætte dig ind i evt. forældres præstationer og temperament.
    det behøver ikke være springblod for at den kan begå sig på de store baner(dressuren skal jo vægtes højt iforhold til uddannelse af ungdyr) rideligheden skal du også kigge på hos forældredyrene.

hvis den ikke har stambog ja så må du se med meget fornuftige briller på de andre punkterom den vil kunne blive en hest for dig...

hvis du selv kender nogen med meget god forstand på ungdyr(gerne en avler) eller gammel erfaren heste mand så tag ham med til at fortælle dig om de ting du ikke selv kan se/ved noget om.

selv købte jeg et higsteføl sidste år den var en halv vild krabat men eftersom jeg er startet meget tidligt med ham har jeg kunnet forme ham som jeg ville og han er idag, knap 2 år, noget af det sødeste og nemmeste. han er stadig hingst.

en sidste ting er kønnet? vil du have en hingst, vallak eller en hoppe? hvad er +/- siderne ved det?

hvis du køber en hingst og den så skal kastreres så koster det jo en del mere end hvis du køber en vallak men det er en vurderingssag om den enkelte hest...

jeg ville begynde og kigge nu. de fleste sælger billigt når de står på stald hvis de ikke helt har pladsen. om sommeren går de jo bare ude og så kan man som avler bedre forlange en højere pris for , og så falder de igen når vi kommer til efteråret og de skal ind på stald igen.

håber du kan bruge det til noget. og held og lykke med jagten på din kommende hest.
    o",)

• #5   10. dec 2011 Gul&Gratis, synes jeg er en totalt god idé at kigge. Der er massere af heste som ikke er tilredet, som er til en lille pris. smiley

• #6   10. dec 2011 Mette M: det ikke min første hest smiley

• #7   10. dec 2011 Beridt & fareedt: j forventer bare hyggeplan, så derfor tænker jeg ikke afstamning overhoved smiley

• #8   10. dec 2011 Athenedora .
    Som sagt er dette ikke min første hest, og jeg vælger ikke en plag/føl pågrund af prisen smiley det er fordi at det er dette her jeg gerne vil smiley og jeg har mit grundarnejde iorden! smiley

• #9   10. dec 2011 Anna K: Tusinde tak, det kan jeg bestemt bruge til noget, og tak, håber at jeg finder ham/hende smiley

• #10   11. dec 2011 Ja det ville jeg være enig i smiley men det er det ikke, og en af grundene til at jeg gerne vil have en plag, det er at jeg arbejder en del for jorden og med mine egne prinsipper og det er den måde jeg tror at jeg får den bedste hest ud af det, og det er et spændenede arbejde syntes jeg smiley

Kommentér på:
Heste Køb

Annonce