Hjælp søges til tackling af ofte og voldsomme bid! {{forumTopicSubject}}
Skrevet: 07-12-2011 23:19:11 Slet hele emnet
Jeg har lige købt en super lækker og kærlig 1 års dv hingsteplag. Problemt med ham er bare at han ikke har været så meget i hånd, og bider/napper ud nærmest konstant. Han er ellers en meget sød og kærlig basse der elsker opmærksomhed og nus. Men han har nogle dårlige vaner Han bider jo som sagt, og når man løfter bagben sparker han en smule ud, ikke hårdt eller noget, men han gør det.. Vi har ham nu i hænder hver dag, hvor vi strigler og løfter ben. Vi har prøvet at sige bestemt 'NEJ!' til ham, men det hjælper ikke. Vi har så tilføjet at afskærme ham når tandsættet kommer, ved at giv ham et lille klap på mulen (ikke hårdt) hvilket heller ikke hjælper. Derfor spørger jeg nu jer, om i en idé til at afhjælpe det ? Håber at høre fra jer.
Mvh Lærke
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 8 Emner: 35 Svar: 635
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
jul 2007
Følger: 56 Følgere: 51 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 29
mar 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 208
jul 2007
Mvh
jul 2005
jul 2007
okt 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 158
jul 2005
Inden hesten er 5 har den haft en håndfuld ejere og ender til sidst ved hestehandleren eller på slagteriet.
Så ja, det er hårdt lige nu, men i det lange løb er det nu en gang det bedste.
dec 2006
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 11 Emner: 427 Svar: 1.540
jul 2007
Jeg overvejer at bakke ham hver gang han gør det, også som sidste udvej bide ham.. jeg syntes bare IKKE at det er okay at slå på ham ..
mar 2008
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
Det er sådan hestene kommunikerer når de er oppe og toppes. De står ikke og samtaler med hinanden, eller bakker hinanden bagud.
I starten, kan hesten lægge ørene ned og signalerer at den ikke gider at have det, men når man er så langt i processen som du og med din hingsteplag, så er man på hestebasis jo langt over den periode, og nået til der hvor man enten viger for bidet eller bider igen.
jul 2007
mar 2008
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 1.164
jul 2007
nov 2011
Følger: 51 Følgere: 53 Heste: 11 Emner: 87 Svar: 761
det skal lige understreges at han ikke tæver dem, men tror faktisk det er fordi de kommer sammen med en voksen og ældre hingst, at de finder ud af at de er små drenge, og det er bedst at opfører sig pænt, for ellers får de et effektivt hårdt nap af farmand.
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 6 Emner: 6 Svar: 82
Når vi får føl og de begynder at ville gnave i os så stoppe jeg det i tide ved at nive tilbage i mulen med pege og tommelfinger..og gør det hårdt !...de skal fatte det er alvor og totalt forbudt.Er man konsekvent så virker det.
Jeg har ofte små børn i stalden så jeg vil ikke ha nogen af mine heste bider.
Jeg kan ikke få mig selv til at slå min hest i hovedet ,da jeg er bange for at de blir håndsky.Det skal være sådan at man kan lægge grimer og hovedtøj på ,gnubbe dem i panden osv uden de blir bange for hånden.
Jo før det blir stoppet jo bedre..Helst fra føllets første dag.Det er IKKE sødt når føl napper..det blir alvor en dag.
jul 2007
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 20 Heste: 8 Emner: 39 Svar: 449
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Det er det heste forstår, vis nogen bider mig så får de et ordenligt rap over næsen for det finder jeg mig ikke i, bider de så igen gør jeg det samme men med større kraft.
Det virker altid for mig.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
du skriver selv at han elsker at være sammen med jer... så brug at ignorere ham når han bider, vend ryggen til ham og gå lidt væk, bliv stående med ryggen til ham, når han står roligt går du hen mod ham igen...så snart han gør tegn til at ville bide vender du ryggen til ham og går lidt væk igen... det kunne jeg godt forestille mig ville virke, når han netop er meget kontaktsøgende.. han får ros (samvær med jer) når han opfører sig ordentligt og "straf" (ved at I forlader ham) når han gør noget I ikke vil have.
med hensyn til at sparke ud når I løfter hove, så vil jeg gribe det lidt anderledes an alt efter hvordan han sparker.. er det et afværge spark, fordi han har svært ved at holde balancen og er forvirret eller er det et spark direkte efter jer?
første mulighed: så ville jeg løfte meget lidt og i kort tid og så skamrose ham og efter hånden udvide tiden/løftet og det er vigtigt at I prøver at blive ved med at holde fast i benet og først slipper det når han står stille med det (står stille 1 sekund).
anden mulighed: så ville jeg råbe højt og bruge samme metode med at ignorere ham som når han bider..hjælper det ikke så ville jeg have en hjælper der, i samme sekund som han sparker , banker 2 grydelåg sammen så han bliver forskrækket... men pas på han kan blive meget forskrækket, så vær forberedt..
jeg tænker at I skal netop bruge det at han så gerne vil jer til at opdrage ham...det er jo den største belønning at få det man gerne vil..altså samvær.. og den største straf for ham pt er at I ikke vil ham...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Ved du hvorfor han bider?
For ja, at ignorere og gå sin vej, det kan være en mulighed og når hesten så stopper bideriet, så kommer man tilbage og roser med stemmen, nusser og giver godbid og belønner for at hesten ikke bider, i det den gør det mindste tegn til at ville bide igen - jamen så går man da bare sin vej.
Og på den måde skulle der gerne ske en kobling mellem ikke bide = selvskab, godbid og nus. Bideri = Ingenting.
Ang. at han sparker ud når i løfter hove, kan det så være fordi det strammer lidt? Hvis i bare kan løfte hoven 10 cm over jorden uden han sparker, kunne man starte der med at løfte og give godbid og rose og langsomt, over længere tid løfte højere op.
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Men jeg skal også indrømme at jeg ikke er bleg for at klappe min hest en i røven hvis den sparker når jeg renser hove, det gider jeg bare ikke, fik smadret mit knæ ved det en gang.
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 8 Emner: 35 Svar: 635
Jeg har et prænsip der siger, jeg IKKE acceptere disse unoder.
Jeg slår normalt aldrig mine heste, men mine plage, de får en højre prompte med det samme.
Igennem alle mine år som avler, har det ene slag været vinder slaget.
Ingen af dem er blevet hovedsky af den grund.
Derimod er der større chancer for de bliver hovedsky hvis man gang på gang tjatter til den.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Skal den kasteres kan afhjælpe en del på problemet. Den har jo helt sikkert en masse hormoner i kroppen. Og ja en anden på samme alder, han kan rase ud sammen med på folden ville være godt.
I træner hver dag, og vil også sige måske husk en pause, men ellers er det vejen frem. ros når den er god. byg på de positive oplevelser, når han gør alt andet end at bide. slikker hånden godt. leg med en bold, rør bolden godt godbid. Så han vil syntes i er spændene at arbejde sammen med. og så burde han med tiden finde ud af, der kommer ingen godbidder og kun sure miner når man bidder, eller et klap på mulen.
Min ved præcis godt når han går for langt, og det sker stadig af og til.
Desværre ikke alle der bare kan vænnes af med det, men tolmodighed og masser gentagelser, så skal det nok komme.
Og det samme med benet, hvis han ikke har ondt, så gentag og gentag til han har løftet korrekt 3 gange og husk at ros. Så kommer det
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Syntes nu godt hesten kan stå uden at spise når man ordner, men klart den ikke skal stå og være sulten. For så det oplagt at tingene mislykkes.
Hjælp søges til tackling af ofte og voldsomme bid!